Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor kjører ikke alle med automatgir?


Coffey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så om jeg kjøper automat på neste bil blir jeg sikkert mye dårligere bak rattet over natta :D

He, he, nå tenker vi selvsagt som de fra de tar lappen og videre opp gjennom årene aldri kjører noe annet enn automat.

Nå vet ikke jeg med deg, men det å gire er ikke noe som er så vanskelig at man må øve vær bidige dag for å kjøre...

Det er som å sykle, rett og slett! helt ok at teknikken blir litt rusten med åra, men det er null problem å komme inn i gamet igjen!

 

Det er mange argumenter for å velge manuell, men det at man blir en dårlige sjafør om man velger automat er noe av det dummeste jeg har hørt!

De fleste som kjører automat har kjørt opp med en manuellbil, så det står ikke på at dem ikke klarer å trøkke inn en clutch å dra i en spak når valget faller på auto.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
Det er mange argumenter for å velge manuell, men det at man blir en dårlige sjafør om man velger automat er noe av det dummeste jeg har hørt!

 

Igjen, ingen har sagt dette ordrett...

Lenke til kommentar

Dette kommer an på smak og behag. Selv er jeg "autofil" og liker manuell på grunn av den ekstra kontrollen over giring og turtall kontra automat. Jeg er enig i at automat girer raskere enn manuell, men responsen på vanlige automatkasser framstår som slapp etter min mening, slurer liksom litt før det skjer noe.

Nå er det også viktig å påpeke at folk snakker om forskjellig type girkasser her. En tradisjonell automatkasse er ikke det samme som dobbelclutch eller sekvensiell girkasse, selv om ingen av disse har clutch. Dobbelclutch og sekvensiell foretar giringer mer direkte og kan styres presist manuelt i tilegg til automatisk. Tiptronic kan ikke sammenlignes, da dette gir det "etterslepet" i responsen jeg snakket om.

Når dette er sagt må jeg si at selv om jeg er en "manuell-mann" så savner jeg automat i køkjøring. Men kun da.

Lenke til kommentar

Manuelt gear blir omtrent som en klokke med mekanisk urverk som må trekkes opp hver morgen. Det har sin sjarme, men mange foretrekker automatisk opptrekk eller batteridrift.

 

Jeg har manuelt gear i bilen, men klokkene mine har både automatisk og manuelt opptrekk. Jeg har brukt clutch i over 30 år, men neste gang blir det DSG som er første gearkasse uten clutchpedal jeg har falt for. Tradisjonelle automatkasser synes jeg ikke noe særlig om.

 

Disclaimer: Dette innlegget er ikke ment som spesielt seriøst.

Lenke til kommentar
På tross av at det kanskje ikke var ment spesielt seriøst synes jeg det var en god sammenligning.

 

Jeg har for tiden automatgear, men jeg foretrekker klart manuelt gir på biler med en mer sportslig innstilling.

Enig der.

 

Varebiler og litt større biler som du kan ha noen kg etter syns jeg er MYYYYE bedre med manuell enn automat. Kjørt stappa Toyota HiAce med automat. Fy f*** å dass den gikk! Ikke det at du oppnår så veldig større fart eller akselerasjon med manuell på en sånn bil, men du får mye mer ut av motoren.

Lenke til kommentar
Varebiler og litt større biler som du kan ha noen kg etter syns jeg er MYYYYE bedre med manuell enn automat.

Tipper pipa får en annen lyd etter litt setetid i kl. C bil...

Lastebiler har vel ikke samme automatkasser som "vanlige" biler, tenker jeg. Er du yrkessjåfør så skjønner jeg godt hvorfor det velges automat kasse framfor manuell, men dette er vel mer DSG opplegg vil jeg tro :)

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg være påståelig her men hovrfor kan ikke en lastebil ha converterkasse når et 90 tonns togsett (agenda) kan ha det.

Hjullastere på mange titals tonn bruker også dette og alternativet til en så solid kraftoverføring er diesel/elektrisk.

Joda det er mere tap i slike overføringer en direkteoverføringer men de er mye mere robust.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Hjullastere har vel helst hydrostatisk drivverk?

 

De lastebilene jeg har kjørt har igrunn vært manuelle girkasser med automatisk styring, for å kalle de det. Opticruise (som faktisk har clutchpedal for igangsetting, men girer automatisk oppover/nedover) og I-shift som ikke har clutchpedal og girer automatisk.

Lenke til kommentar
Nå skal ikke jeg være påståelig her men hovrfor kan ikke en lastebil ha converterkasse når et 90 tonns togsett (agenda) kan ha det.

Hjullastere på mange titals tonn bruker også dette og alternativet til en så solid kraftoverføring er diesel/elektrisk.

Joda det er mere tap i slike overføringer en direkteoverføringer men de er mye mere robust.

Vil gjette på at prisen kommer deretter?! :)

 

Klart, det er dumt å sitte å diskutere hva som er best. Det er kort og greit opp til enhver hva som DE selv liker best å kjøre med.

Lenke til kommentar

Nesten bare kjørt manuell i de 6 årene jeg har hatt lappen, men kjørte en 2004 c klasse 200 compressor i en måned her mens jeg bygde på cosworthen min. Den første uka var veldig behagelig, så ble svakhetene ved denne løsningen mer og mer tydelige, til slutt var det veldig slisomt å kjøre med, mye mer slitsomt enn en T5 fra 86, og det bør si sitt... den girer ned hvis du tråkker litt for hardt for så å tyne ut de siste 500rpm før en ytterligere treg giring denne gangen oppover for så å fortsette der du egentlig var for 6 sekunder sia. at det tar tid fra du klamper på til nedgiring er utrolig slitsomt, at hele bilen føles som den henger 1 sekund etter gassen er også helt bånn. Under aktiv kjøring går det an å balansere bilen når man henger på et gir, men jeg vil sammmenlikne det som sex med og uten kondom. :) my 5 cents...

Lenke til kommentar
Nesten bare kjørt manuell i de 6 årene jeg har hatt lappen, men kjørte en 2004 c klasse 200 compressor i en måned her mens jeg bygde på cosworthen min. Den første uka var veldig behagelig, så ble svakhetene ved denne løsningen mer og mer tydelige, til slutt var det veldig slisomt å kjøre med, mye mer slitsomt enn en T5 fra 86, og det bør si sitt... den girer ned hvis du tråkker litt for hardt for så å tyne ut de siste 500rpm før en ytterligere treg giring denne gangen oppover for så å fortsette der du egentlig var for 6 sekunder sia. at det tar tid fra du klamper på til nedgiring er utrolig slitsomt, at hele bilen føles som den henger 1 sekund etter gassen er også helt bånn. Under aktiv kjøring går det an å balansere bilen når man henger på et gir, men jeg vil sammmenlikne det som sex med og uten kondom. :) my 5 cents...

Da må den kassa ikke ha det så bra med seg selv...xD Selv min 760 reagerer spontant ved kickdown (og girer hurtig). Den napper litt mellom girene, men unnskyldningen er jo 250 000km lang ferd på 20 år i livet sitt...uansett, jeg har ikke noe problem med å holde den i 3. giret et stykke ut på sletta, eller i en slak oppoverbakke før overdrive-giret inntreffet. Den girer rett opp i tredje etter passert 35 km/t ved rolig akselerasjon, men å kontrollere giringen i en akselerasjon er ikke vanskelig :) Du lærer bilen å kjenne bedre og bedre for hver dag du kjører den ;)

Lenke til kommentar

det er ikke vanskelig å holde den på et gir, du har jo til og med "manuell" modus hvor du ikke lar den gire selv, men det er fortsatt en svakhet/funksjon jeg klarer meg veldig fint uten. Din subjektive tolkning av hurtig giring er desverre ikke verdt så mye i skriftlig form på et forum. Jeg har ingen problemer med å holde bilen på det giret jeg vil, selv i "cruise" som de kaller det på benz, men det begrenser mulighetene mine og øker responstiden min i en gitt situasjon sammenliknet med mekanisk overføring.

 

edit: er du så gammel som tallet i nicket ditt tilsier er det kanskje du som vil kjenne svakhetene ved en gammel volvo automat med tiden...

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...