Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor kjører ikke alle med automatgir?


Coffey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser mange skriver at de vil kunne velge hvilket gir de vil kjøre i selv og at de vil kunne bremse på gir, dette kan du selvsagt i en automatgiret bil! Men i motsetning til TS sin teori, så hjelper det ikke med automatgir for å få mer oppmerksomhet på kjøringen. Det trodde forsikringsselskapene tidligere, så automatgir ga et lite avslag på forsikringspremien, men det har de sluttet med nå. Husker det ble skrevet noen artikler om den saken og, folk ble heller sittende og fikle med andre ting i bilen i den "ledige" tiden de fikk fra å ikke gire.

 

På jobben kjører jeg bl.a. Scania lastebiler med semiautomatgir (12 trinn), det syns jeg er helt konge. Men de har manuell clutch, ikke converter, og automatgiret er egentlig en manuellkasse som bilen selv styrer elektronisk. Noe litt morsomt er at i militæret hadde vi på en måte semiautomatiske girkasser også, bare helt motsatte av Scaniaene på jobben (de i militæret var forsåvidt Scania og): De hadde converter, så man satt giren i 5. og slapp clutchen rett ut, tok av parkbremsen og så løste bilen seg selv. Deretter girte man som vanlig med clutch og kjepp. Converter er altså den gamle oljemåten å få en automatgirkasse til å få kontakt med motoren på.

 

Jeg mener alle bør lære å kjøre bil med manuelt gir, og så heller velge automatgir senere. Husker en reklame som gikk på radioen for noen år siden, den gikk noe som "i Odda er du homo om du har automatgir" :p Jeg har vært tilhenger av manuell fram til 2007, da hadde jeg min hittil eneste bil med automat (Volvo 940), og det var deilig. Utrolig fint å stå i kø med, og i løpet av noen dager lærer du å få bilen til å gire som du vil. Før var mitt store ankepunkt at jeg hadde kjørt en Mercedes 250E som alltid girte ned når jeg ville gi gass, men det var jo strengt tatt jeg som ikke kunne "bruke" bilen.

 

Min Volvo 940 begynte å kjøre om den sto i drive på flat mark, trodde det var vanlig med automat jeg. Men så har jeg bare kjørt biler med relativt stort motorvolum (2,3 liter og oppover) og de har jo mer moment på lavt turtall og det er kanskje det som drar de i gang, i motsetning til biler med 1,2 liters motor og automat.

 

Til deg med Volvo 760, finn ut om det er noen filtre du kan rense i kassen din! Vet ikke om du kjenner til Volvos M46-kasse, den har hvertfall 4 gir og overdrive. Overdrive-giret er egentlig et automatgir som du styrer med en knapp, der har det hjulpet for flere å rense et filter i den kassen for å få den til å gire mykt igjen :) /offtopic

 

Ble langt dette, har fjernet litt.. TL;DR: Bytter mellom manuell, hel- og halv-automat og foretrekker egentlig automat. Man har full kontroll på automatgir når man bare kan bruke det, og det tar noen turer før man lærer det :)

Automatgira bil bremser ikke like mye på samme turtall som hvis den skulle vært manuell...jeg må trøkke den helt ned i 2 giret for å få effekt i en 7% nedoverbakke i ca 80km/t...da har jeg et turtall på 3500rpm...

Så automatkasse bremser, ja...men ikke fullt så bra som de manuelle kassene...

 

Jeg kjenner godt til Volvo's m46 kasse...har selv revurdert planene om å bygge min over til turbo-diesel med en m90 kasse...:) Siden jeg har B28f motoren som er noe dritt...xD

 

Veit ikke hva kassa på bilen min heter, men det er en 3-girs med overdrive...:) Utrolig kjip kasse...-.-

Lenke til kommentar

Om bremseeffekten er lik vet jeg ikke, for utvekslingen i automatkasser og tilsvarende manuellkasser er sjeldent den samme. Jeg hadde ikke byttet fra B28 til D24, de motorene er ikke så sinnsykt gode akkurat. Sett heller i en BMW-motor, de funker :)

 

Vi kan jo bytte, jeg har 740 med M47 om dagen, har lyst på autolat ;)

Lenke til kommentar
Om bremseeffekten er lik vet jeg ikke, for utvekslingen i automatkasser og tilsvarende manuellkasser er sjeldent den samme. Jeg hadde ikke byttet fra B28 til D24, de motorene er ikke så sinnsykt gode akkurat. Sett heller i en BMW-motor, de funker :)

 

Vi kan jo bytte, jeg har 740 med M47 om dagen, har lyst på autolat ;)

Automat har høyere utveksling både i kassa og på fordelinga til hjulene...:) (husker ikke i farta hva den heter) men etter det jeg har merka så syns jeg automat har dårligere bremseeffekt enn manuell...:)

 

Hehe...hvis det hadde vært diesel så...;P Veit at den ikke er en av de freskeste, men grom lyd kombinert med noe lavere forbruk på drivstoff på den jeg har nå + lavere dieselpriser enn besin så vil det gjøre susen...:) Er så lei av alle de problemene den motoren drar med seg...

Hadde planer om å legge dobbel eksos bakover, men de planene ble fort bytta ut etter at motoren nå begynner å lage mer problemer...

 

Blir i såfall en D24TIC...;P Med oppjustert ladetrykk tenker jeg...:)

Lenke til kommentar
Veksler mellom automat og manuell flere ganger om dagen, finner automat langt behageligere. Greier ikke og skjønne hvilken kontroll man eventuelt ofrer med automat?

Skal være enig i at automat er mye behagligere enn manuell, og det er godt som andre nevner i travlegater og saktegående bykjøring med mye stopp og kjør...

men manuell har sin egen skjarm også mener jeg...det kan gjøre bilen din til et artig leiketøy...du får samt spontan respons fra hjula (tenker da på vinterføre og veigrep) i motsetning til biler uten vinterprogram...

 

Manuell er også mye bedre ved kjøring med henger...nå har jeg såpass grov motor med noe NM med seg, men merker at en henger fungerer best å trekke med manuell kasse...

 

De forskjellige kasse har både sine positive og negative sider, samt at de utfyller behovet for hvert enkelt individ som kjører bil...

Lenke til kommentar

Mente selvsagt en dieselmotor fra BMW, bensinmotorene i de gamle volvoene er mer enn motagelige nok for trim til at det er noen vits i å hente de fra andre biler :) En kamerat av meg hadde en 245 med turbodieselmotor fra en BMW 5-serie, usikker på om det var den gamle 2,4-literen eller den nyere 2,5 literen, motoren var hvertfall fra tidlig 90-tall. D24-motorene har det med å vri toppene, derfor hadde ikke jeg giddet å bytte fra en problemmotor til en annen. Litt artig at PRV-motoren regnes for å være bra i Renaulter og Peugeoter, mens samme motoren er den dårligste i Volvoene :p

 

Men nok OT fra meg nå, kan gjenta meg og si at jeg foretrekker automat men kjører manuell..

Lenke til kommentar

De nye BMW motorene kom i 91 mens 518 kom i 1990.

Mer hester og mer moderne.

E34 i 1991:

518i - 113hk - 1,8l - 4cyl 16v

520i - 150hk (før: 129hk ) - 2l - 6cyl 24v

525i - 192hk (før: 170hk ) - 2,5l - 6cyl 24v

535i - 211hk (før: 185hk ) - 3,4l - 6cyl 24v

M5 - 315 - 3,5l - 6cyl 24v

 

Først i 1992 lagde de en turbodiesel bil:

525tds - 143hk - 2,5l - 6cyl 24v

525tdsT - 143hk - 2,5l - 6cyl 24v

Endret av Captn Jack Yarr'ow !
Lenke til kommentar
Mente selvsagt en dieselmotor fra BMW, bensinmotorene i de gamle volvoene er mer enn motagelige nok for trim til at det er noen vits i å hente de fra andre biler :) En kamerat av meg hadde en 245 med turbodieselmotor fra en BMW 5-serie, usikker på om det var den gamle 2,4-literen eller den nyere 2,5 literen, motoren var hvertfall fra tidlig 90-tall. D24-motorene har det med å vri toppene, derfor hadde ikke jeg giddet å bytte fra en problemmotor til en annen. Litt artig at PRV-motoren regnes for å være bra i Renaulter og Peugeoter, mens samme motoren er den dårligste i Volvoene :p

 

Men nok OT fra meg nå, kan gjenta meg og si at jeg foretrekker automat men kjører manuell..

Ville ikke akk kaldt D24 motoren for en problem motor...:p De 2 jeg har vært borti, har fungerte utmerket etter 700.000km...begge hadde passert den km standen da jeg var i kontakt med de volvoene min far hadde...begge hadde gått som taxi på landet...;P

Lenke til kommentar
Og begge hadde fått ny topp 2 ganger eller? Jeg har aldri sett en D24 med 300k på telleren som ikke har fått ny topp!

 

Det fins da 324 turbodiesel i E30-karrosseri, Cpt Jack?

Husker ikke helt, men de hadde bare blitt skifta olje og filter på etter det jeg husker...mener det at de ikke var gjort så mye med...

Lenke til kommentar
De nye BMW motorene kom i 91 mens 518 kom i 1990.

Mer hester og mer moderne.

E34 i 1991:

518i - 113hk - 1,8l - 4cyl 16v

520i - 150hk (før: 129hk ) - 2l - 6cyl 24v

525i - 192hk (før: 170hk ) - 2,5l - 6cyl 24v

535i - 211hk (før: 185hk ) - 3,4l - 6cyl 24v

M5 - 315 - 3,5l - 6cyl 24v

535i har da strengt talt hatt 211 hk siden 1988, og tidligere versjoner hadde den 218! forøvrig er det også en 12ventilers motor, ikke 24.

e28 528 hadde 184hk i 1982, siden du nevner 185hk...

 

518 motoren er 8v.

ellers stemmer tallene dine, i den forstand at det er de nye og ikke de gamle m20 motorene du snakker om når det gjelder 520 og 525.

Endret av Fugitive
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Enkelt valg, med en manuell kasse kan du gire ned når DU vil og ikke når en automatkasse synes du bør (vet du kan med tiptronic, men er fortsatt ikke det samme). Umulig å gjøre kule ting som burnout og rundetidene på bane blir raskere hvis dette interesserer deg.

 

Kort summert:

Med manuell kasse kjører du, med automatkasse sitter du mer eller mindre på.

 

Ja, jeg kan være trangsynt til tider :p

Lenke til kommentar

Skjønner at gamle converterkasser blir litt trege til banekjøring men du sitter på ingen måte på men girer med høyrefoten istedenfor med høyre handa.

Vil du gire ned gir du et rykk på gasspedalen og den girer ned og vil du gire opp slipper du litt av på gassen så gires det.

Vanskelig?

 

Burnout krever litt mere motor med converterkasser men det er fult mulig.

Det går mange gamle Cheveller med mange hundre gamp under panzeret og converterkasser som kan legge lakrisstriper når de måtte ønske det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
Skjønner at gamle converterkasser blir litt trege til banekjøring men du sitter på ingen måte på men girer med høyrefoten istedenfor med høyre handa.

Vil du gire ned gir du et rykk på gasspedalen og den girer ned og vil du gire opp slipper du litt av på gassen så gires det.

Vanskelig?

 

Giringen er ikke på langt nær så presis og direkte med automat, spør en hvilken som helst racerfører, hvorfor har formel 1-biler og touringcarbiler manuell kanskje?

Når det kommer til bilkjøring synes jeg personlig at det skal være så direkte som mulig, derav manuell kasse.

 

Burnout krever litt mere motor med converterkasser men det er fult mulig.

Det går mange gamle Cheveller med mange hundre gamp under panzeret og converterkasser som kan legge lakrisstriper når de måtte ønske det.

 

Det er klart at bil med mange hundre gamp klarer burnout selv med automat, med det er på tross av og ikke på grunn av. Man kan gjøre det med en vanlig (i alle fall nesten) bil med manuell kasse, du må huske at det ikke er alle som har råd til å importere sånne biler (tusen takk, regjering :p)

Lenke til kommentar

Hverken formel 1 eller touring har manuell.

De har sekvensiell kasse der de girer med knapper på rattet.

Dette er et system som er meget likt det man finner i moderne automatkasser for utgangspunktet er en elektrisk styrt clutch og elektrisk styring av girkassa.

Renault prøvde til og med med variomatic i 1993 men dette blei bannlyst før de fikk tatt det i bruk i løp, dette ville ha gjort bilene enda raskere for da kunne motoren hele tiden vært giret til optimalt turtall men det er en annen historie.

 

Med manuell menes det manuell clutch og rørepinne man girer med, og selv Laurellen jeg solgte i fjor girte raskere en dette men denne var elektrisk/hydraulisk så selve girskiftet var meget kontant.

Amerikaneren jeg har nå derimot er skikkelig treg til og gire men den igjen har gammel hydraulisk kasse.

 

En annen ting som gjør converterkasser mindre egnet til racing er færre gir med lengere avstand mellom girene.

Hvor vanlig er det at biler når 60km/t på første, 120km/t på andre, 180km/t på tredje og 204km/t på fjerde?

Det ligger io sakens natur at man har litt for få gir til og kunne bruke bilen til racing.

Derimot vil dagens automatkasser parkere manuelle for nå har de elektrisk styrte kasser med dobbelt clutch og like mange gir som en manuell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...