Gå til innhold

Det unike med kamerasystemer


Anbefalte innlegg

Det gjør de faktisk :p Du må riktignok i bruktmarkedet og kjøpe en F 1,7x AF konverter.

Jeg lurer på om ikke Nikon har noe tilsvarende? Mener å ha lest det en eller annen plass.

Spøker du? Skulle det være en step-motor som vrir på selve fokusringen? Hørtes litt for fantastisk ut må jeg si.

Nei, faktisk ikke spøk :) Det er en telekonverter som gir AF. Tror den virker ved at den optisk endrer registeravstanden. Kan egentlig være det samme, for det virker, og det virker godt.

 

Jeg bruker den mest sammen med denne http://www.adaptall-2.com/lenses/60B.html Det gir 510/6,3 av bra kvalitet.

Gir ikke full AF, jeg må forfokusere objektivet sånn noenlunde. Blir omtrent som å bruke en makro med fokusbegrenser. Forfokuserer jeg f.eks til 50 meter får jeg superrask AF fra ca 20m til uendelig. Ulempen er at det bare gir sentrum og spotmåling. Men det er til å leve med.

Desverre er den ute av produskjon, og etterspørselen i bruktmarkedet er høy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, faktisk ikke spøk :) Det er en telekonverter som gir AF. Tror den virker ved at den optisk endrer registeravstanden. Kan egentlig være det samme, for det virker, og det virker godt.
Trodde nesten du drev gjøn med meg nå, men du har jo faktisk rett. Du har også rett i at noe slikt finnes for Nikon. Ser ut til at det er en motor i konverteren som kan bevege på linseelementene (i konverteren).

 

Takk for opplysningen, da lærte jeg noe i dag også.

Lenke til kommentar

En del merker har en kjempefordel fordi de kan bruke optikk med Leica-M fatning (og dermed også alle med Leica skrufatning) som er utrolig bra optisk. Det finnes også ikke-Leica objektiver som er svært bra i forhold til pris, og er utrolige kompakte (Voigtlander m.fl.). Det kan også gjøres funn blant russisk optikk.

 

Med slik optikk slipper en også autofokus :!: , og kan lett forhåndsfokusere og velge hyperfokal avstand.

 

Merker som tar leica M er b.l.a. Epson, leica og Pen via adapter (kjenner ikke andre med m3/4).

 

Edit: ser at jeg omtaler hus som ikke er DLSR, men jeg synes egentlig disse hører hjemme i samme klasse som DLSR, og kanskje burde underfora hete "Digitale systemkameraer"?

Endret av telealf
Lenke til kommentar
7D og DNG? Nope.

 

Jeg tror det er lenge til Canon og Nikon osv går over til DNG.

 

Tom

Det tror jeg også ...:(

 

Merker som tar leica M er b.l.a. Epson, leica og Pen via adapter (kjenner ikke andre med m3/4).

Alle m3/4-hus vil klare å ta leica-optikk med m-fatning hvis e-p1 klarer det. M4/3-fatningen (og 4/3) er standardisert, så m4/3-objektiver, tele-convertere, adaptere, osv. fungere bra på alle m4/3-hus.

Lenke til kommentar
Hvor gamle objektiver støtter Pentax da (jeg spør fordi jeg ikke vet)? Nikon støtter objektiver fra 1959 i alle fall.

 

Pre-AI-objektiver med F-fatning kan, med litt styr, monteres på kameraer med K-fatning. De låser ikke sånn kjempegodt, men det er mulig å ta bilder, om enn veldig knotete.

Noen moroklumper poengterte at et Pentax med et pre-AI-objektiv ga flere funksjoner enn det gjør på et Nikon. Mest en morsomhet, jeg foretrekker at objektivet sitter fast. :)

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at Canon kamera med Nikon adapter tar pre AI og gir nedblendet lysmåling.

Den Nikon Telekonverteren som gir delvis AF på enkelte MF objektiv, er TC 16A - tenkte på en slik sammen med en MF 300 f/2.8 engang.

 

Ellers så er det populært å bygge om Leica optikk til Nikon.

En ganske enkel affære, men det koster å være kar!

På den annen side, så hadde det vært gøy å prøvd.

Lenke til kommentar
min d40 tar ogsä pre ai. Etter noen tusen bilder, vet man som omtrent hvilek instilliger man mä ha. Ta et bilde, se pä histogrammet. Er ikke vaere ;~)
Ja, det er en av fordelene med disse entrylevelkameraene uten fokusmotor. For kamerahus med fokusmotor så må disse objektivene moddes litt.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min nye Nikon D5000 går enda litt lenger enn D90 og D300 som også automatisk fjerner det som er mulig av kromatisk abberasjon:

D5000 fjerner også automatisk geometrisk forvrengning fra Nikkor objektiv! Det er et menyvalg man kan slå av og på.

Jeg vet ikke om det ligger en database med korreksjonsdata over alle kjente Nikkor objektiv i kamera, eller om korreksjonsdata overføres fra objektivet hver gang det slåes på, men det funker som bare det :thumbup:

Hvis man ønsker, så kan det også gjøres etter bildet er tatt, i "retouch" menyen. Men fordelen med å fjerne geometrisk forvrengning og kromatisk abberasjon når bildet taes, er jo at det da gjøres på rådata fra sensoren, og ikke på en JPG eller RAW fil (som ikke er fullt så rå som den kunne vært...)

 

Noen andre merker som har dette?

Lenke til kommentar
Min nye Nikon D5000 går enda litt lenger enn D90 og D300 som også automatisk fjerner det som er mulig av kromatisk abberasjon:

D5000 fjerner også automatisk geometrisk forvrengning fra Nikkor objektiv! Det er et menyvalg man kan slå av og på.

Jeg vet ikke om det ligger en database med korreksjonsdata over alle kjente Nikkor objektiv i kamera, eller om korreksjonsdata overføres fra objektivet hver gang det slåes på, men det funker som bare det :thumbup:

Hvis man ønsker, så kan det også gjøres etter bildet er tatt, i "retouch" menyen. Men fordelen med å fjerne geometrisk forvrengning og kromatisk abberasjon når bildet taes, er jo at det da gjøres på rådata fra sensoren, og ikke på en JPG eller RAW fil (som ikke er fullt så rå som den kunne vært...)

 

Noen andre merker som har dette?

 

 

Ja, Pentax K-7 og K-x har dette. På K-7 kan en (og sikkert på K-x også) hvis en tar bilder i råformat behandle bildene i kameraets råbehandler og korrigere for CA og fortegning og lagre jpg- eller tiff-fil. Tar en bilder i jpg format så kan selvfølgelig korrigeringen gjøres "on-the-fly".

 

På Pentax virker det som om disse dataene ligger lagret i objektivet. Pentax har siden 80-tallet hatt andre data liggende i objektivet som f.eks. MTF kurve og som kameraene bruker i programmodus når det velger blender automatisk. Kameraet kan da velge en blender som er mest mulig optimal for objektivet. På nyere objektiv virker det som om andre data som info om fortegning er lagt til.

Lenke til kommentar
MTF kurve og som kameraene bruker i programmodus når det velger blender automatisk. Kameraet kan da velge en blender som er mest mulig optimal for objektivet.

Dette burde jo alle kameraprodusentene gjøre!

Nå velger jo P-modus blender i hytt og gevær: ofte altfor lang lukkertid, og altfor trang blender etter min smak. (F.eks. f/8 og 1/100s på Nikkor 35/1.8 som yter best mellom f/2.8 og f/4) Derfor unngår jeg P, og bruker nesten utelukkende A (blenderprioritert).

Men da må jeg gå rundt og huske hvor mine objektiver yter best....

Hadde vært kjekt om kamera kunne huske det for meg! :yes:

Lenke til kommentar
Nikons Creative Lighting System er i alle fall noe jeg har lært meg å bli glad i.

Nå også tilsvarende på Canon. Nytt i 7D.

Strengt tatt har vel Canon hatt dette lenge i ST-E2 og 580EX, men man har måttet betale noen tusenlapper ekstra for det ifht. nikonistene. Jeg tror i det minste Canons system er like avansert som Nikons.

 

Pentax og Minolta har lenge hatt fjernstyring innebygget, men vesentlig mer primitivt. Olympus' sin løsning vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...