Gå til innhold

PC tachometer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ærlig talt,du får tak i tilsvarende på Biltema til en tredjedel av prisen. Du må jo ha programvare da, men det går an å få lagt. Jeg "lagde" forresten en tilsvarende for harddisken. Jeg spretta opp måleren og koblet meg rett inn på tilkoblingen til nåla. Med en opptokobler og 5v virka det helt greit, kan også brukes til Lan-aktivitet.

Lenke til kommentar
Ehhh....

turteller er en enkel pulsteller. den tar imot input fra coilens negative side. (triggered side) slik at et analog signal er vel ikke det beste...

Ser at denne er beregnet for 4 sylindrede inputs noe som vil gi hvis ønsket utslag er 8000 rpm= (8000*4 sylindre)/ 2 (siden det er en firtaktmotor.) 16000 pulser per minutt.

så: en enkel programvare som måler cpu aktivitet, og klipper et negativt signal utifra serieporten. turtelleren må naturligvis ha +12v og jord(0v) også.

Enkelt.

:D

Ser at du har peiling på dette her.. gidder vel ikke prøve å bygge en selv for å se om teorien stemmer? Jeg er ihvertfall relativt sikker på at det er mulig å sende data til en serial port fra Visual Basic, C++ og Delphi - burde være nestle babymat. Om ligninga til olds69 er riktig er det vel bare å regne om fra CPU load og spytte ut til tachometeret fortløpende? 12v og jord(0v) får vel tachometeret fra maskinens strømforsyning, gjør den ikke? Får skikkelig lyst til å prøve det her, jeg! Kan jo få programmet til å spytte ut all annen slags data i stedet: minnebruk, båndbreddebruk og alt annet Norton Utilities kan vise.. Så, hva slags kabel trenger man? en vanlig seriellkabel med han/hun-utgang eller hva? Kan den plugges rett inn i tachometeret, eller må en som kan sine ting fixe en overgang?

Lenke til kommentar

Ser at du har peiling på dette her.. gidder vel ikke prøve å bygge en selv for å se om teorien stemmer? Jeg er ihvertfall relativt sikker på at det er mulig å sende data til en serial port fra Visual Basic, C++ og Delphi - burde være nestle babymat. Om ligninga til olds69 er riktig er det vel bare å regne om fra CPU load og spytte ut til tachometeret fortløpende? 12v og jord(0v) får vel tachometeret fra maskinens strømforsyning, gjør den ikke? Får skikkelig lyst til å prøve det her, jeg! Kan jo få programmet til å spytte ut all annen slags data i stedet: minnebruk, båndbreddebruk og alt annet Norton Utilities kan vise.. Så, hva slags kabel trenger man? en vanlig seriellkabel med han/hun-utgang eller hva? Kan den plugges rett inn i tachometeret, eller må en som kan sine ting fixe en overgang?

 

Peiling og peiling fru blom.

Er utdannet bilmekaniker og har jobbet mye med elektronikk.

Er desverre ikke noe flink i programering.

Det er nok ingen problemer å fikse output fra serie eller parallell porten. et problem som jeg ser kan være den lave båndbredden til parallell porten (her får ekspertene svare).

Det er fullt mulig å hente 12 volt og 0 volt fra maskinens strømforsyning.

en vanlig seriekabel burde holde, så lager du programmet slik at det pulser på en bestemt pinne, klipper av den andre enden, og kopler den aktive lederen til input på turtelleren.

 

olds69

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH

Sikkert en arti greie det der, må nesten bestille en sånn en før høsten og neste NAiT-linking her i Narvik :D

 

Næh - det får du ikke lov til! NOE må jeg da ha å brife med. :D

 

-bestillt :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det der så litt stili ut :)

siden jeg har PC i bilen , så er det ett must og ha en slik montert i bilen såklart... hihi

 

Men mitt motto er alt til "laveste" pris.

så jeg skal prøva og mekke litt på en slik selv, stikker på bilhuggern og ser om jeg finner en gammel turteller. om ikke så må jeg bestille på biltema !

 

Jeg kan bare prøve og bruke signalet fra LED lyset først, bare forsterke det kanskje.. er usikker på hvor stor spenning turtelleren trenger inn da !!

 

Men om ett eller annet geni lager ett program som sender ett signal på paralellporten i takt me cpu`n .

for exempel 5v+ på En pin, så ska eg klar og mekk resten :)

 

signalet bør vel helst ha en frekvens på ca "mye?" i pr sekund... skulle kanskje ha hatt muligheten for og justere det på programmet for og kalibrere den :)

 

 

 

mvh...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 5 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...