Gå til innhold

slett


jennnereer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
stemmer nok det ja. selv mistet jeg førerkortet i 9 mnd, halvt år etter prøvetia, jeg trengte kun oppkjøring. :)

Jo, men teorien er jo kun gyldig i 1 år fra dagen du tar den, Desverre er det over 1 år siden jeg tok den.

 

Tro om de er så greie å lar meg kjøre opp før jul om jeg søker.

Lenke til kommentar
Går det an å miste lappen for å ha kjørt 140 i 100 sona. Også få den tilbake etter så og så lang tid ? Eller MÅ man alltid ta ny oppkjøring ? snakker da ikke om folk som er i prøvetiden eller rett etter prøvetiden.

 

Kjører du på motorvei klasse A (som alle 100-soner er i) mister du ikke lappen før du kjører i 141 km/t. Da mister du den i 3-5 måneder.

 

Hovedregelen om å kreve ny førerprøve utenfor prøvetid er at du må ha mistet førerretten for mer enn 6 måneder (tapsforskriften § 8-2). Det er to unntak; det ene er dersom "særlige grunner" (altså en spesiell situasjon) krever det, det andre er hvis du har blitt straffet for trafikkforseelser tidligere.

 

Hvis man mister førerkortet for mindre tid enn ett år skal man bare avlegge praktisk førerprøve. Mister man den i ett år eller mer, eller i prøvetiden, skal man alltid avlegge full førerprøve -- praktisk og teoretisk (tapsforskriften § 8-3).

 

Fra teoretisk prøve er bestått har man tre år på seg til å bestå praktisk prøve. Med en gang praktisk prøve er bestått har ikke teoriprøven lenger noen gyldighet (trafikkopplæringsforskriften § 29-1).

Lenke til kommentar
nei teorien er gyldig i 3 år

 

Korrket.

Ja, fra dagen du tar den kan du gå 3 år før du tar oppkjøring, men mister du lappen innenfor prøvetiden må du ha ny teoriprøve.

ja det er rett. men hviss man bare mister den en periode innen prøvetiden og får den tilbake trenger man ikke å ta teorien på nytt. men hviss man mister lappen innen prøvetiden og må kjøre opp på nytt, DA må man ta teorien på nytt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...