Gå til innhold

Ny i5 PC til 14000,-


Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

Skal kjøpe ny PC til 14 000,-. Siden jeg kan fint lite om hva som er bra eller dårlig må jeg spørre her. ;)

Hva er det som er bra nå, Intel eller AMD? Bør jeg gå for ATI eller Nvidia skjermkort? Hvilket? Har lest om i5, og tenker og vente på det.

 

Trenger alt utenom skjerm, mus og tastatur.

 

Tenker å inkludere;

Lian Li PC-8

Western Digital VelociRaptor 300 GB

Hitachi Deskstar 7K1000.B 1 TB SATA

i5?

x58?

x68?

 

PCen skal ikke overklokkes tenkter jeg. (bygger for en kompis)

 

Link til prisguiden!

 

 

MVH Vegard :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kjøpe Velociraptor når du kan få en Intel X25-M 80GB Gen 2til samme pris?

Det blir som å kjøpe en Toyota til samme pris som en Ferrari.

https://prisguiden.no/product.php?p...06&cat_id=9

 

Ellers ser jo de nye P55 hovedkortene til Asus meget spennende ut! Live klokking i windows gjør overklokking ufattelig enkelt. I tillegg bedre kjøling og det meste av funksjoner.

 

Deluxe modellen (dyreste og best?)

https://prisguiden.no/product.php?p...5&cat_id=10

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar
Hvorfor kjøpe Velociraptor når du kan få en Intel X25-M 80GB Gen 2til samme pris?

Det blir som å kjøpe en Toyota til samme pris som en Ferrari.

https://prisguiden.no/product.php?p...06&cat_id=9

Så dette funker bra som system hardisk?

 

Ellers ser jo de nye P55 hovedkortene til Asus meget spennende ut! Live klokking i windows gjør overklokking ufattelig enkelt. I tillegg bedre kjøling og det meste av funksjoner.

Er det P55 jeg burde gå for?

 

Noe som Denne. ? kommer an på om du vil kjøre crossfire 4890 eller om du kan legge til andre ting som kjøling,SSD ect . :)

Er 4890 det beste bang for buck skjermkortet nå?

 

Enlighten a noob :)

Lenke til kommentar
Til et 14000-budsjett så burde du helle kjøre i7.

 

I de første testene gjort, viser det seg at i5 presterer nesten identisk med i7. i5 kommer også til en hyggelig pris og P55 hovedkortene er svært bra utstyrt til også en hyggelig pris.

 

En SSD disk som Intel X25-M 80GB 2 Gen vil gjøre det så bra som det er overhode mulig som OS disk, og langt bedre enn en Velociraptor.

 

Skjermkort er litt smak og behag. 4890 er vel det raskeste skjermkortet, men har ikke nødvendigvis best ytelse.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Gidder ikke linke til prisguide. Tenk heller over på det jeg sier når du velger system:

 

- Når du skal bygge en såpass dyr PC er det viktig å bruke en del penger på komponentene som ikke blir byttet ut så ofte. Dette pleier ofte være lite populært da komponentene det gjelder er PSU, kabinett og kjøling og dette gir som kjent ikke flere FPS i spill og dermed pleier de aller fleste å kjøpe billig når de bygger PC for første gang. Ikke gjør den feilen; det vil ikke lønne seg i lengden. Det du skal gjøre da er å kjøpe en kraftig PSU. Mange sier du vil trenge 700-800w for et i7 system med et 4890 eller lignende. Dette er bare tull. Du trenger ofte langt mindre enn du tror, i tilfellet over vil du neppe trenge mer enn 450 kvalitetswatt (!). Du skal imedlertidig bruke mye penger på PSU, og kjøpe en på 700-800w selv om det ikke er nødvendig. Det viktigste da er merket. Heller kjøp en med kvalitet på 700w istedenfor en jalla på 800w som har samme pris. Let etter tester på f.eks HW.no og finn noe som dekker hans behov, og da tenker jeg spesielt mtp. modularitet og støynivå. Mindre støy og modulær = dyrere PSU. Gode PSU-merker er f.eks Seasonic, Corsair, Mist, Tagan, PC Power & Cooling og Antec. Bruk ihvertfall en tusenlapp på PSU, men det er ingen vits i å ta helt av med en 1500 watter til en enorm pris.

 

Når det kommer til kabinett så gjelder mye av det samme. Her er det kvalitet som gjelder og jeg skal love deg at om noen år er ikke de blinkende blå diodene kule lenger. Kjøp deg kvalitet: Antec, Lian Li, Silverstone, Corsair osv. Les tester. Finn et du (kameraten din) liker. Vær klar på å bruke 800-1500kr på et kabinett. Dette kan du ha i mange år og oppgraderinger, og du kan nyte kvaliteten dag ut og dag inn, dette spesielt når man skal bytte noen komponenter eller fikle i PC-en.

 

Ved kjøling er det ikke så nøye. De medfølgende kjølerne til både Intel og AMD er gode (relativt), og det holder helt fint til et vanlig uoverklokket system. Er han en støyallergiker kan du kjøpe en større prosessorkjøler med en roligere vifte. Les tester. Men mye kan gjøres med nok kunnskap: Ha et ryddig kabinett for optimal luftstrømning. Undervolt prosessoren i BIOS. Overstyr prosessorviften og sett den lavere. Temperaturene kan bli uendret.

 

- Velg i5. Per i dag er det egentlig ett fett om du velger i5 eller i7; i7 koster mer men gir deg bedre ytelse. Grunnen til at du skal velge i5 er at det kommer til å være mer "fremtidsrettet" da jeg tror at i7-prosessorene kommer til å stige i pris (tenker da på nyere modeller), mens i5 kommer til å ligge mer på et akseptabelt nivå. Det er bedre å oppgradere litt oftere og en del billigere enn å en kjøpe skikkelig kraftig prosessor hvert tredje år. En annen grunn til å velge i5 er at prosessorene vi har idag er alt for kraftige. Med mindre han holder på med spesielle applikasjoner vil nesten alltid skjermkortet eller en annen komponent være flaskehalsen. Prosessoren kan uansett overklokkes langt og enkelt. Det samme kan dessverre ikke alltids si om skjermkortet, selv om man der også kan "jukse" seg til litt bedre ytelse.

 

Legg passelig med penger i hovedkortet. Finn et fra Asus, Gigabyte, Foxconn eller andre kvalitetsprodusenter med tilstrekkelig med kontakter og andre ting du trenger i et hovedkort. Det er lite vits å legge over 2000 kr i et hovedkort da ytelsen er ca lik på alle og mange av de kjekke funksjonene kommer du aldri til å bruke uansett.

 

- Ikke bruk for mye penger på RAM. Kjøp 4GB for en slikk og ingenting, hastighet betyr veldig lite. Det er ikke vits med mer med mindre han har spesielle behov. Om et år kan han uansett kaste 8GB prisen i maskinen for den prisen han betalte for 4GB nå.

 

- Kjøp et HD4890 skjermkort. Trenger han mer kraft kan han eventuelt kjøpe 2stk HD4870 og kjøre i crossfire. Det skalerer veldig bra til dags. Et skjermkort kan allikevel være å foretrekke da han uansett kan bare skifte det ut om et år eller to. Det er en mye bedre (og billigere) løsning enn å legge mange tusen kroner i et kraftig skjermkort. Tenk langsiktig.

 

- Kjøp en SSD. Intel X25 80GB Gen 2 er det som gjelder for tiden. SSD-er synker vanvittig for tiden og det kommert de også til å gjøre i fremtiden. Til tross for at SSD er en nokså "ny" teknologi som når forbrukermarkedet er det allerede verdt pengene. Det sier mer om hvor dårlig snurredisker (vanlige harddisker) er kontra hvor bra SSD-er er. Kjøp en Gen 2 til rundt 2000,- nå samt en snurredisk med nok lagring til å dekke hans behov. Om noen år kan han kjøpe en ny SSD med dobbel hastighet og dobbel kapasitet til samme pris.

 

- Kjøp et "billig" Samsung-drev til et par-tre hundrelapper. Blu-Ray har ingen plass i den moderne manns liv uansett. Snurremediene kommer til å gå samme vei som snurrediskene. Et Blu-Ray-drev er uansett alt for dyrt.

 

- Når det kommer til prosessor så kjøper du noe i prissjiktet 1700-2500 kr. Jeg har ikke oversikt over de forskjellige prosessorene i i5-serien men ofte trenger man ikke være et geni for å finne ut hvilken prosessor som gir mest for pengene. Så sant de har samme antall cache, kjerner og FSB er det faktisk ikke vanskeligere enn å dele prisen på hastigheten. Husk at man kan overklokke 200-300 MHz med standardkjøling på fem minutter, men det krever at man tilnærmer seg litt kunnskap. Det er ofte en god timebetaling fremfor å faktisk betale de 500 kronene ekstra det koster for 200 MHz.

 

Det tror jeg var det, det er mulig jeg har glemt noe men her har du ihvertfall noen råd for å velge oppsett.

 

BTW:

Skjermkort er litt smak og behag. 4890 er vel det raskeste skjermkortet, men har ikke nødvendigvis best ytelse.
Hva mener du med det? Hvordan kan et skjermkort ha god ytelse, men ikke være raskt? Et 4890 gir veldig masse for pengene. Jeg plukket et 4890 XXX (overklokket version) hos Komplett for 1500-1600,- og det er utvilsomt vanvittig masse ytelse (les: hastighet) for pengene. Jeg vil tro 4870 gir mer for pengene, men det kan kanskje i noen sammenhenger (stor skjerm og oppløsning) bli bittelitt lite. To stykker overkjører derimot det meste.
Lenke til kommentar

Kvalitets inlegg, Todda7! Kudos til deg, ja! :)

 

Når jeg leser føler jeg at jeg er ufattelig mye enig med deg ;).

 

Har allrede valg ut;

Lian Li kabinett

Corsair modulært powersupply

i5/p55

4890, takk til deg ;)

Intel X25 80GB Gen 2

En eller annen hd med mye plass

 

Mangler vel egentlig bare ram, hvilket hovedkort og hvilken CPU modell og litt småjusteringer så er alt i boks ;)

 

Handlekurv (so far);

http://prisguide.tek.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=67524

Endret av Vegiboy
Lenke til kommentar
Men kommer ikke Dx11 korten og ati 58XX eller noe sådant snart?

Nei, egentlig ikke. For det første er det en stund til, for det andre kommer de til å koste en god del når de kommer ut (dvs alle ting er nokså dyre de første månedene), for det tredje er ikke DX11 aktuelt med det første. Nå får man svinbillige og gode DX10 kort, så kan han heller kjøpe et godt og svinbillig DX11 kort om et år eller litt lengre.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Det jeg mente med at 4890 er raskest men ikke nødvendigvis har best ytelse er som følger;

HD4890 har den raskeste kjernefrekvensen av samtlige skjermkortet på markedet idag (har rundet 1000MHZ), men Nvidia GTX295 f.eks fremdeles leverer bedre ytelse. Det er en rimelig stor prisforskjell på disse to kortene, men til og med 2 stk. 4890 i crossfire klarer ikke å matche GTX295 i ytelse. For å kunne komme opp i samme ytelse eller over må du ty til 2 x 4870x2 i crossfire. Ytelse blir ikke bare målt i kjernefrekvens.

Hvis du snakker om ytelse i forhold til pris, er dette en annen sak.

Jeg for min del foretrekker ATI 4890, men ser også fordelene med Nvidia GTX275/285/295.

 

Mer detaljert info om skjermkort:

 

http://www.tomshardware.com/reviews/best-g...-card,2362.html

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Skal selv kjøpe pc rundt samme prisklasse og har allerede plukket ut en del av de samme komponentene. Men jeg har tatt utgangspunkt i Core i7 920 og dermed 1366-socket. Spørsmålet mitt da er hva som egentlig er forskjellen på 1366-brikkesettet og det nye 1156 socket til i5?

 

Ser at det ikke akkurat er kommet så mange hovedkort basert på socket 1156 enda. Og Core i5 er vel ikke lansert enda. Er det noe vits i å vente? Tjener jeg noe på å gå for i5 istedenfor?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen :)

 

Ta en titt på handlekurven min nå:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=104601

 

Noe jeg har glemt/bør endre?

 

 

Har sitt på QVL til P7P55D PRO, og der står det;

Due to Intel spec definition, X.M.P. DIMMs and DDR3-1600 are supported for one DIMM per channel only.

Hva betyr dette?

 

Helt i slutten av listen står det også;

According to Intel spec definition, DDR3-1600 is supported for one DIMM per channel only. ASUS exclusively provides two DDR3-1600 DIMM support for each memory channel.

Kan jeg ha rammen jeg har valgt alikevel?

 

Suger om jeg finner ut at rammen ikke fungerer med hovedkortet etter jeg ar kjøpt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...