Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes-Benz Gelandewagen meninger?


Rekso

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har sett litt etter en ok bil.. Blir første gangs bil, har sett på modellene rundt 1985 egentlig, de som ligger på en 30 lapper. Det er jo mye plass og 4x4, veit at det er en gammel bil og det er litt rust, men det er ikke mye bil du får får 30 lapper...

 

Så noen erfaringer om denne bilen?

Er slite delene dyre?

 

Thomas

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har sett litt etter en ok bil.. Blir første gangs bil, har sett på modellene rundt 1985 egentlig, de som ligger på en 30 lapper. Det er jo mye plass og 4x4, veit at det er en gammel bil og det er litt rust, men det er ikke mye bil du får får 30 lapper...

 

Så noen erfaringer om denne bilen?

Er slite delene dyre?

 

Thomas

 

 

 

med mindre du har tenkt og ligge 90% av fritiden din og fikse små ting som blir ødelagt så fraråder eg deg og kjøpe en så gammelbil til første og eneste bil er bare PROBLEM PROBLEM og PROBLEMER, du kaster 30.000 rett i dass, men skal du ha en gammel kul bil, opel manta er absolutt til og anbefale :)

men du burde kjøpe deg en nyare bil, får biler som er 11-15 år gammle til 30 - 50000 kr, og som ikke går så dårli heller ;)

Lenke til kommentar
Forhjulsdrift det er ikke aktuelt, enten bakhjulsdrift eller firehjulsdrift...

Noen fete bmw'er? Stasjonsvogn helst!

En 5-serie stasjonsvogn har både stor plass og bakhjulsdrift (noen tilfeller firehjulsdrift)

 

Eks http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18729202

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18694539

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

 

Blir fort litt mye km for rundt 30 000 kr på disse stasjonsvognene da (ikke at det i seg selv er farlig, vedlikehold er 10000 ganger viktigere!) Kanskje det er lurt å legge inn noen ekstra kroner

Lenke til kommentar

Har bare kjørt G for staten, aldri betalt deler eller drivstoff selv. Vil anta slitedeler er relativt dyre, rett og slett fordi det er en tung, solid bil fra et dyrt merke.

 

Erfaringer jeg har ellers: grusomt treg (240D), evt. bare plagsomt treg (300D), høyt forbruk, krever varsomhet i svinger, forferdelig støynivå med kalesjetak (dog sier andre at de blir ok med metalltak), kan laste en elefant baki uten å merke noe særlig, tåler greit å velte, veldig greit lasterom som er lett å fylle.

 

Ville ikke kjøpt en selv uten å være veldig sikker på at jeg virkelig trenger traktoregenskapene. Til samme pris får man diverse kassebiler og stasjonsvogner med 4wd som klarer seg like bra på snø, er langt mer komfortable og som for kassebilenes del har større lastevolum. Det er først når lavserie og heftig bakkeklaring blir et krav at G blir aktuell, og selv da ville jeg sett veldig nøye på Land Rover først. Minst like treg, dobbelt så konservativ, men med et større entusiastmiljø med tilhørende bedre tilgang på kompetanse og deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
med mindre du har tenkt og ligge 90% av fritiden din og fikse små ting som blir ødelagt så fraråder eg deg og kjøpe en så gammelbil til første og eneste bil er bare PROBLEM PROBLEM og PROBLEMER, du kaster 30.000 rett i dass, men skal du ha en gammel kul bil, opel manta er absolutt til og anbefale :)

men du burde kjøpe deg en nyare bil, får biler som er 11-15 år gammle til 30 - 50000 kr, og som ikke går så dårli heller ;)

 

Tja, en gammel bil kan da fungere helt greit i det daglige. Kjøper man ett vrak så blir det jo noe annet. Slike biler er ganske enkle og er de nogenlunde holdt bør de funke greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
med mindre du har tenkt og ligge 90% av fritiden din og fikse små ting som blir ødelagt så fraråder eg deg og kjøpe en så gammelbil til første og eneste bil er bare PROBLEM PROBLEM og PROBLEMER, du kaster 30.000 rett i dass...

 

Kort sagt; tullprat. Kjører like gammel firehjulstrekker selv, riktignok japaner (Toyota) og ikke tysker, og antall timer jeg har brukt på reparasjoner de siste fem årene kan du omtrent telle på en hånd, og det samme med delekostnader, regnet i tusenlapper. Verdifallet på min bil de siste 10 årene har vel omtrent vært like mye som en ny bil faller i verdi bare det første året; når bilen har passert 10-15 år er mesteparten av verdifallet allerede unnagjort, da er det begrenset hvor mye lavere de faller..

 

Fordelen med så gammel og primitiv bil er at det er lite utstyr som kan gå i stykker -særlig elektriske duppeditter. Elektrisk justerbare seter? Nei. Varmeseter? niks. Vindusheiser? niks. Elektrisk justerbare speil? Naturligvis ikke. Elektroniske styreenheter og tilhørende sensorer? Nei, ikke det heller. Bærekuler i forstillinga? ingen (stive aksler foran og bak). Get the picture? Som agvg sier; enkle og primitive biler med forholdsvis lite som kan gå i filler. Rust på karosseriet er heller ikke noe problem (annet enn kosmetisk), så lenge ramma er solid, og den er mildt sagt kraftig dimensjonert.

 

Når det gjelder slitedeler, så er det som nevnt egentlig få av dem. Hovedsakelig bremser; Mercedes-dieselene fra denne perioden hadde ikke registerreim, men kjede som ikke trenger å byttes. Hjullager og foringer i hjuloppheng etc. er kraftig dimensjonert og varer lenge. Kryss i mellomaksler slites derimot fort om man har vært ubetenksom og kjørt med sperret midtdifferensial over lengre tid.

Dekk er jo relativt stor dimensjon, og dermed dyre, men forsåvidt ikke verre enn lavprofildekk til ordinære biler. Sjekk delepriser selv her.

 

Når alt det er sagt; 72 slappe dieselhester (240) uten turbo på ca. 18-1900 kg bil er ikke noe for råkjøring..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...