Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vuderer å ta mellomtung lappen


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 18 år, blir 19 i februar. har hatt lappen til bil i et halvt år snart, uten noen prikker eller episoder :D

 

Jeg vurderer å ta lappen for mellomtung, men det er et par spørsmål jeg trenger svar på først;

 

Hvor mye vil det sånn ca. koste meg, som er godt kjent i trafikken og med lover og alt slikt?

 

rekker jeg ta den nå eller burde jeg vente til neste sommer?

 

er det sånn at man får tung-lappen automatisk to år etter at man har tatt mellomtung?

 

kan jeg kjøpe feks en aprilia rs 125cc, og trekke ut plomba så klassifiseres den som mellomtung?

Endret av JohanStendal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye vil det sånn ca. koste meg, som er godt kjent i trafikken og med lover og alt slikt?

Gjennomsnittlig så ligger det på gjerne litt i overkant av 20k, avhengig av hvor i landet du bor.

 

rekker jeg ta den nå eller burde jeg vente til neste sommer?

Sannsynligvis så er det for sent for å ta den i år, det kan hende du kan få begynt på noen kjøretimer.

 

er det sånn at man får tung-lappen automatisk to år etter at man har tatt mellomtung?

Det er riktig ja.

 

kan jeg kjøpe feks en aprilia rs 125cc, og trekke ut plomba så klassifiseres den som mellomtung?

Det er ikke bare å ta ut plomba så er det mellomtung, på vognkortet så står det fortsatt lettsykkel, og 15hk, så det er altså ulovlig i henhold til vognkortet. Anbefaler deg å kjøpe en sykkel med større kubikk, en RS 125 vil bare ha opp mot 30hk på høyt turtall, en større firetakter vil har mye mer å gå på, da man har mye bedre bånndrag, så sykkelen vil dra mye bedre på lavere turtall i tillegg.

Lenke til kommentar

takker for svar.

 

eneste grunnen til at jeg listet rs'en var at det var det rimeligste alternativet jeg kunne tenke meg, siden den kan fåes for ca 20k brukt.

 

har du noen tips til andre mellomklasser som egner seg? fant bare en håndfull på finn og autodb, det er litt vanskelig for har ikke peiling på mellomtung og det går bare ann å søke etter ccm.

Lenke til kommentar
takker for svar.

 

eneste grunnen til at jeg listet rs'en var at det var det rimeligste alternativet jeg kunne tenke meg, siden den kan fåes for ca 20k brukt.

 

har du noen tips til andre mellomklasser som egner seg? fant bare en håndfull på finn og autodb, det er litt vanskelig for har ikke peiling på mellomtung og det går bare ann å søke etter ccm.

 

Hvis du omregistrerer en RS125 til mellomtung så kan du banne på at du aldri får solgt den igjen...

Lenke til kommentar
og den er for lett til og kunne regges som mellom tung og ha 34hk

Hvilken kilde har du på dette? Spesielt med tanke på at det er flere RS 125 som er registrert som mellomtung. En motorsykkel i klasse mellomtung kan ha en egenvekt på høyst 0,16 kW/kg.

 

Si at en RS har 30hk, altså 22kw. Delt på omtrent 150kg som er egenvekten, så sitter man med 0,14kw/kg, dermed går den fint innenfor grensen.

 

Ellers så vil det være helt umulig å få en RS til å bestemt nå 34hk, noen FP RS har 25hk, andre har 35hk, alt avhengig av motortilstand, sylinder, stempel osv.

Har man for mye hk til kw/kg, så er det ikke være enn å strupe den ned noen hk. Om en RS skulle hatt nøyaktig 34hk, 25kw, så er det fortsatt under 0,16kw/kg.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar
kan jeg kjøpe feks en aprilia rs 125cc, og trekke ut plomba så klassifiseres den som mellomtung?

Det er ikke bare å ta ut plomba så er det mellomtung, på vognkortet så står det fortsatt lettsykkel, og 15hk, så det er altså ulovlig i henhold til vognkortet.

Jeg kjøpte en 125 lett-MC (Honda CRM 125) og fikk den registrert som tung-MC (uten plomber). Var bare å betale noe tollgreier og gi beskjed til biltilsynet.

 

Men det ble et helv%&! å få solgt den etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...