Gå til innhold

EOS 450D falt i bakken (brostein) fra 1 m høyde. Hva kan ha inntruffet av skader?


Anbefalte innlegg

Da presterte jeg å miste mitt 450D i bakken i går. Byttet objektiv og kameraet glapp.. I visshet om at kameraet hang fast på meg med "stroppen". Stroppen var derimot ikke "på" meg, og kameraet dalte i slow-motion ned mot brosteinen og traff bakken med et lite dunk med baksiden ned. Kameraet falt uten objektiv.

 

Så til skadene:

 

Enten har jeg (kameraet) hatt englevakt, eller så er det skjulte skader.`

 

Brostein er en ujevn overflate, som kan ha virket til min fordel i dette tilfellet.

 

I venstre hjørne nede på skjermen er det en liten sprekk, ca 5 mm. I høyre hjørne nede (også på skjermen) er det en mindre sprekk, ca 3 mm.

 

Disse sprekkene har ikke utvidet seg, og skjermen er like fin. Kun kosmetiske skader, virker det da som.

 

Siste synlige skade er like ved "søkeren", mellom gummiringen og selve "firkanten". Her er det en liten "scratch". Kan virke som om gummien har fungert som en airbag.

 

Utover dette er det ingen synlige skader på kameraet.

 

Det traff bakken bemerkelsesverdig i vater, og oppførte seg ikke som en sprettball (ala mobiltelefon...). Nå vet ikke jeg så mye om hvordan kameraet er konstruert, men det kan virke som om rammeverket i kameraet har tatt imot sjokket på en ok måte.

 

Men hva kan ha skjedd med innmaten? Testet kameraet etterpå, alt fungerer. Dersom jeg rister lett på det hører jeg litt lyder, men på den annen side ristet jeg ikke på kameraet FØR det traff bakken, så jeg vet ikke hva jeg skal høre. Speilet er jo hengslet på en måte, så det kan være dette jeg hører.

 

Uansett: Alt later til å ha gått bra.

 

Skal det være slik at dette kan ha gått bra?

 

Hva burde jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal det være slik at dette kan ha gått bra?

Selvsagt ikke! Kamerate er designet for å gå i oppløsning ved det minste støt. :fun:

 

Seriøst - om alt funker som det skal, så vær glad for at det gikk bra, og stikk ut og ta bilder. Speilreflekskameraer tåler mye mer enn du tror. Plast er ganske bra til å absorbere støt.

 

Noe kan selvsagt ha forskjøvet seg - toleransene i kameraer telles i tiendels millimetre, men det merker du dersom ingen bilder lenger er i fokus osv. Mine kameraer får ofte mye mer bank enn det du beskriver, uten at det har påvirket dem i det minste.

 

Hva burde jeg gjøre?

Ta bilder. Helst gode.

Lenke til kommentar

Sitter og irriterer meg grønn, gul og blå over at jeg kjøpte kameraet uten idiotforsikring for slike tilfeller.. Prisen var jo god, så ville ikke øke den.. Jeeeeez

 

Anyways: Det virker jo ok hittil, får ta flere bilder å se om de fremdeles er skarpe.

 

Hva koster det dersom fagfolk må ta en tur "inn" i kameraet?

Lenke til kommentar
Hva koster det dersom fagfolk må ta en tur "inn" i kameraet?

Interfoto tar f.eks ca. 1000 kr. timen for arbeidet + deler. Jeg betalte vel i sin tid for 1/2 time for en mindre fokusjustering av en D200, men det er ingen grunn til uro her. Kameraet funker. Slapp av. Idiotforsikring er på generelt grunnlag en skikkelig dårlig ide.

Lenke til kommentar

Vel, det later til å fungere fint enn så lenge.

 

Anskaffet meg et Sigma 10-20 mm F4-5.6 objektiv i går, og hittil har ikke det blitt så skapre bilder.

 

Men på den annen side blir det skarpt med mitt 50mm objektiv, så tror det kan være fotografen og mangel på lys som kan være et issue

 

skal sjekke mer i dag

Lenke til kommentar

Sigma 10-20 mm F4-5.6 er skarp og fin - hvis den fokuserer riktig. Dessverre så har Sigma hatt en del problemer med kvalitetskontroll og feiljusterte objektiver, dvs autofokus er feil justert. Dette blir jo justert kostnadsfritt og etter justering blir den skarp og fin.

 

Så prøv deg frem litt og finn ut om det er problemet - og er det det så send inn objektivet for justering via forhandleren hvor du kjøpte det.

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Reiseforsikring dekker vel noe..

 

Jeg begynner å lure veldig nå på om det virkelig gikk bra..

 

Synes bilder med alle objektiver blir tilnærmet udugelige..

 

Samboer tok et raskt bilde av meg i dag tidlig. Sigma linsen var på, kameraet i P, og bildet er så grumsete og ute av fokus at det er til å grine av...

 

Fokus til side; Skal det være mye vignettering på vidvinkelobjektiv?

Lenke til kommentar
Min 450d skrangler også i den innbygde blitsen. så hvis det bare er der du hører skrangling ville jeg tatt det med ro. spesielt hvis kameraet virker uts som om det virker.

 

Nå vet jeg at jeg er paranoid, men dersom man rister på kameraet og samtidig holder "godt" på blitsen (mens den er "nede"), skal man høre noe da?

 

Jeg kan høre at speilet "skrangler", men på den annen side er jo det en bevegelig konstruksjon og da er det mest sansynlig meget naturlig..

Lenke til kommentar

Sigma 10-20 har betydelig lysavfall mot hjørnene - mer enn de fleste andre vidvinkelzoomer (den koster også mindre), men den er skarp når du har et godt eksemplar.

 

Det er relativt vanlig med fokustull på Sigma-objektiver, men som Spook sier, så justeres dette uten kostnad. Imidlertid har vi også sett en del annet tull med dette objektivet - bla. desentrerte linseelementer og ujevn skarphet (typisk mye skarpere på den ene siden av bildet). Du skrev jo selv tidligere at bilder med 50mm ble skarpe.

 

Om du legger ut eksempelbilder, så er det mye lettere å vurdere problemet.

 

Protip: slutt å lete etter feil. Det gir ingenting annet enn hodepine.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Min 450d skrangler også i den innbygde blitsen. så hvis det bare er der du hører skrangling ville jeg tatt det med ro. spesielt hvis kameraet virker uts som om det virker.

 

Nå vet jeg at jeg er paranoid, men dersom man rister på kameraet og samtidig holder "godt" på blitsen (mens den er "nede"), skal man høre noe da?

 

Jeg kan høre at speilet "skrangler", men på den annen side er jo det en bevegelig konstruksjon og da er det mest sansynlig meget naturlig..

 

At du hører feil er ikke noe farlig siden det som skrangler er de to "støttetappene" som stopper blitsen på vei opp. de klarer du ikke å holde i ro. Ellers er jeg ening med forrige poster. Blir bare plagsomt å lete etter feil...

Lenke til kommentar

Skal en tur til stockholm til helgen, skal bruke vidvinkelen da og vurdere alle bilder. Dersom jeg også da bytter objektiv burde jeg raskt kunne fastslå om det er noen problemer med enten kamera eller objektiv.

 

Og således slutte å plage dere på forumet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...