Gå til innhold

2x256 istedet for 1x512? Hvorfor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det er vanlig at jo fler rambrikker man har i, jo mindre aggressive innstillinger kan minnet kjøres på, selv om alle brikkene har like gode spesifikasjoner. Dette pga. å være sikker på at integriteten til signalene til/fra minnet er god nok.... noe som er vanskeligere med flere brikker.

Lenke til kommentar

Jeg annbefaler 1*512mb foran 2*256Mb.

Grunnen er at ytelsesøkningen med dual ram er minnimal. I praksis ingen ytelsesøkning. Untaket er om du bruker et integrert grafikkort, da er dual ram nesten nødvendig.

Ulempen med å bruke 2*256 er at du knebler deg ganske mye for seinere oppgraderinger. Og som sagt før, man får ofte dårligere resultater med overklokking jo flere brikker du bruker. En annen ting er at mange hovedkort bare støtter 400Mhz minnefrekvens på 2 brikker, ikke med 3. Så om du seinere vil kjøpe en 400Mhz barton når de kommer på billigsalg kan du ikke oppgradere rammen. Da sitter du med maks 512Mb (2*256). Om du kjøper 1*512 nå kan du seinere opgradere om det er ønskelig, og alikavell kjøre på høye klokkefrekvenser.

Slik jeg ser det er ikke dual ram verdt det, med tanke på den minnimale ytelsesøkningen.

Lenke til kommentar
Skal man overklokke så er 256 brikker å anbefale da disse ofte klokker bedre enn 512 brikkene.

ja, men dette må man veie opp mot hva hovedkortet blir trukket ned når flere ram slotter blir opbrukt. Vet f.eks at Abit nf7-S v1,2 bare støtter 333Mhz på rammen når 3 brikker er i bruk. Det er det som står på hjemmesiden deres. Så om du da skal bruker 256Mb brikker er du begrenset til 512Mb på 400Mhz. Hvor mye man taper på å bruke 2 brikke vs 1 brikke vet jeg ikke, men jeg vet at det oftest er litt. Men det er ved bruk av alle 3 at man taper mest.

Om man bare skulle tenke på overklokking ville nok det beste være 1*256 Mb brikke i ram slott 1. Men det er jo selvfølgelig ikke aktuelt for noen av oss.

Lenke til kommentar
Skal man overklokke så er 256 brikker å anbefale da disse ofte klokker bedre enn 512 brikkene.

ja, men dette må man veie opp mot hva hovedkortet blir trukket ned når flere ram slotter blir opbrukt. Vet f.eks at Abit nf7-S v1,2 bare støtter 333Mhz på rammen når 3 brikker er i bruk. Det er det som står på hjemmesiden deres. Så om du da skal bruker 256Mb brikker er du begrenset til 512Mb på 400Mhz. Hvor mye man taper på å bruke 2 brikke vs 1 brikke vet jeg ikke, men jeg vet at det oftest er litt. Men det er ved bruk av alle 3 at man taper mest.

Om man bare skulle tenke på overklokking ville nok det beste være 1*256 Mb brikke i ram slott 1. Men det er jo selvfølgelig ikke aktuelt for noen av oss.

 

Det spiller ingen rolle om jeg har en eller to rambrikker i, jeg kommer like langt uansett. Jeg klarer meg fint med 512MB ram foreløpig, så jeg har ikke prøvd å fylle opp alle slotene ennå, men å bruke slot 3 på NF7 bremser som regel litt uansett.

Lenke til kommentar

Har man nForce2 kan man kjøre dual ram med 256 MB i slot 1 og 2 og 512 MB i slot tre da slot 1 og 2 utgjør en "minnebank". Brukes kun slot 1 og 2 aktiveres ikke doble minnekanalene/dual ddr. En skal derfor ikke være bekymret over om en "bare" har 2x256 MB Ram.

 

Der er nok riktig at ytelelsesforskjellen ikke er så stor fra dual til enkel minnekanal, men den er der. I praksis er heller ikke den opplevde forskjellen mellom XP2500+ og XP3200+ så stor, men den er der likevel.

 

Har forøvrig enda ikke sett tester tester med 200FSB med hhv dual/enkel minnekanal,

Lenke til kommentar
...

 

Har forøvrig enda ikke sett tester tester med 200FSB med hhv dual/enkel minnekanal,

 

Her har du en kjapp oversikt gjort av meg i sisoft sandra 2003 sin memory bandwith benchmark med 2x256mb twinmos m/winbond på 3-2-2-2 @ 200mhz sync. på et asus a7n8x dlx. rev 1.6

 

Single Channel: 3002/2754 mb/s

Dual Channel 2-3: 3072/2882 mb/s

Dual Channel 1-3: 3070/2882 mb/s

 

Ser her at ytelsesøkningen er minimal og som sagt tidligere er den egentlig bare relevant om mann bruker integrert skjermkort siden de integrerte skjermkortene kan benytte seg av rammen direkte.

 

Har screenshots også men ingen plass å upploade.

Lenke til kommentar
...

 

Har forøvrig enda ikke sett tester tester med 200FSB med hhv dual/enkel minnekanal,

 

Her har du en kjapp oversikt gjort av meg i sisoft sandra 2003 sin memory bandwith benchmark med 2x256mb twinmos m/winbond på 3-2-2-2 @ 200mhz sync. på et asus a7n8x dlx. rev 1.6

 

Single Channel: 3002/2754 mb/s

Dual Channel 2-3: 3072/2882 mb/s

Dual Channel 1-3: 3070/2882 mb/s

 

Ser her at ytelsesøkningen er minimal og som sagt tidligere er den egentlig bare relevant om mann bruker integrert skjermkort siden de integrerte skjermkortene kan benytte seg av rammen direkte.

 

Har screenshots også men ingen plass å upploade.

 

Har du prøvd å kjøre PC Mark også? mener å huske at forskjellene kom en del bedre frem der.

Lenke til kommentar
...

 

Har forøvrig enda ikke sett tester tester med 200FSB med hhv dual/enkel minnekanal,

 

Her har du en kjapp oversikt gjort av meg i sisoft sandra 2003 sin memory bandwith benchmark med 2x256mb twinmos m/winbond på 3-2-2-2 @ 200mhz sync. på et asus a7n8x dlx. rev 1.6

 

Single Channel: 3002/2754 mb/s

Dual Channel 2-3: 3072/2882 mb/s

Dual Channel 1-3: 3070/2882 mb/s

 

Ser her at ytelsesøkningen er minimal og som sagt tidligere er den egentlig bare relevant om mann bruker integrert skjermkort siden de integrerte skjermkortene kan benytte seg av rammen direkte.

 

Har screenshots også men ingen plass å upploade.

 

Nå har jo du max teoretisk båndbredde på 3200mb/s, hvis man kjører i875p + P4 C +2xpc3200 ram vil man ha teoretisk max på 6400mb/s, og det vil være vesentlig større forskjeller (ihvertfall i teoretiske benchmarks)

Lenke til kommentar

Jeg har a7n8x hovedkort og 2 x 256 brikker i slot 1 og 3. Brikkene er 3200 twinmos men kortet støtter ikke så mye og jeg har ikke endret noen av instillingene. Vil jeg kjøre "dual" hvis jeg setter inn en 256 eller en 512-brikke i slot 2, gjerne en pc2700-brikke?

 

Billige trege brikker er jo skikkelig billige men ettersom jeg ikke vil kjøpe brikker som "trekker ned" de andre gjør at jeg ikke har kjøpt noen. Dermed ender jeg opp med langt mindre, men litt raskere ram enn hva jeg ellers kunne hatt. Er ikke sikker på hva som gir best ytelse.

Lenke til kommentar
Jeg har a7n8x hovedkort og 2 x 256 brikker i slot 1 og 3. Brikkene er 3200 twinmos men kortet støtter ikke så mye og jeg har ikke endret noen av instillingene. Vil jeg kjøre "dual" hvis jeg setter inn en 256 eller en 512-brikke i slot 2, gjerne en pc2700-brikke?  

 

Ja. Dual ram aktiveres med 1 minnemodul i slot 3 og en minnemodul i slo 1 eller 2 eller både i slot 1 og 2 samtidig.

 

Her er oversikten minnemodul vs dual ram

 

Slot dual ram

1 nei

2 nei

1+2 nei

3 nei

 

1+3 ja

2+3 ja

(1+2)+3 ja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...