Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Corolla går på 2 sylindere


Tudor1

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sliter litt med en Toyota Corolla -94, 1,6 XLi. Helt plutselig ble drivkraften veldig mye dårligere. Etter å ha feilsøkt litt med hjelp av en mekaniker viste det seg at 2 av pluggene ikke tenner. Husker ikke i farten hvilke det er men det er de 2 sylinderne som er lengst til venstre. Jeg har testet pluggene og kablene, og jeg har også skiftet fordeleren med ny rotor og nytt fordelerlokk. Ingen forskjell. Noen som har noen gode idéer?

 

mvh

Tudor1

Endret av Tudor1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg mener at coilen ligger inni fordeleren på disse bilene uten at jeg skal si det 100% sikkert. Det var mekanikeren jeg snakka med som mente det. Derfor fikk jeg tak i en fordeler hos en opphugger. Den er nå byttet, så dersom det stemmer at den er inni så er det ikke coil som er problemet. Som dere skjønner så er dette ikke mitt sterkeste felt :-)

Jeg fant også følgende link der det står det samme:

http://www.bilforumet.no/corolla/227959-tu...-mod-4e-fe.html

 

Uansett, takk så langt for forslag.

 

mvh

Tudor1

Lenke til kommentar
2 coiler med fordeler vel ikke helt vanlig kombinasjon?

 

er ikke vanlig, men det finnes..

 

Og da burde det isåfall gniste annenhver gang og ikke etter hverandre i tenningsrekkefølgen eller så er det en totalt latterlig konsstruksjon. Bedre ladetid på coilen må vel være fordelen hvis det kan kalles en fordel. En vanlig coil klarer dette helt fint. Og hvis du i all forvirring skal ha 2 coiler er det enda mer idiotisk at den ene sitter i fordeleren og den andre utafor. Siden det ikke hjalp og bytte komplett dings. Kunne isåfall vært en ledningsfeil, men det henger ikke på greip med tenningsrekkefølgen.

 

Jeg vil at du skal se med blotte øyet at det ikke faen vil gnistre på syl 1 og 2. Helst med nye plugger/kabler eller noe du vet garantert er i orden. Teoretisk skal ikke den feilen der kunne oppstå hvis du har gitt riktige opplysninger og motoren har fordeler. Tror det ikke før jeg får se det.

 

Jeg mistenker at dere har sjekka bilen for dårlig.

 

Kom med et garantert svar ang. gnisten så skal jeg hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Enig med mekkern,denne feilen er teoretisk umulig viss det er fordeler,og kabler og plugger fungerer.....

og det der med to coiler og fordeler......javel??? hvorfor,og hvem har laget noe sånt??

 

enkelte Jaguar V12 har en fordeler og 2 coiler..

hvorfor? tja.. jaguaren fortsetter på 6 sylindre om den ene coilen dør..

 

jeg har også sett bil med 2 fordelere, men husker ikke hvilken..

 

men slikt system er vel ikke brukt av toyota

 

edit:

alfa romeo twin spark (164ts) har 2 fordelere..

 

edit2:

googlet litt..

enkelte modeller av: mazda, nissan, mercedes, ferrari, aston martin, lexus har 2 fordelere

Endret av joka
Lenke til kommentar

Ja, om du har sett det på en V12, så er det jo en smule forskjell i størrelse til en liten 4 sylindra corolla motor.

 

Om alt virker, så virker det ikke skikkelig. Det skal være en klar og sterk gnist du ser, ikke en liten fislete en. Men jeg tviler også på at dette virker for da burde den gå, med mindre den ikke får bensin til de to sylinderne.

Lenke til kommentar
Enig med mekkern,denne feilen er teoretisk umulig viss det er fordeler,og kabler og plugger fungerer.....

og det der med to coiler og fordeler......javel??? hvorfor,og hvem har laget noe sånt??

 

enkelte Jaguar V12 har en fordeler og 2 coiler..

hvorfor? tja.. jaguaren fortsetter på 6 sylindre om den ene coilen dør..

 

jeg har også sett bil med 2 fordelere, men husker ikke hvilken..

 

men slikt system er vel ikke brukt av toyota

 

edit:

alfa romeo twin spark (164ts) har 2 fordelere..

 

edit2:

googlet litt..

enkelte modeller av: mazda, nissan, mercedes, ferrari, aston martin, lexus har 2 fordelere

lexus,mazda og nissan....sikker på det ikkje er to coiler uten fordeler?

hmm jaguaren fortsetter vel på alle tolv,viss den har ein fordeler eller?

Lenke til kommentar

Hei

Beklager at dette har tatt litt tid, men jeg har endelig klart å få testet grundigere.

Motoren går ikke på sylinder nr 1 og 2.

Har testet kabler og tennplugger og alt er 100% i orden. Det kommer også kraftig gnist på de 2 som ikke tenner.

 

Det må derfor være noe annet enn det elektriske.

Dersom jeg skrur ut tennpluggene fra sylindrene som ikke tenner, går motoren mye bedre. Det betyr at det også er god kompresjon. Motstanden når tennpluggene står i blir jo tatt vekk, dermed klarer de 2 siste sylindrene å dra motoren mye lettere.

 

Det jeg tenker på nå er om det er f.eks.

1. en bensinslange som er blitt tett.

2. sikring som styrer innsprøytningen

 

Jeg vet bare ikke om noe sånt eksisterer en gang, hvor kan jeg lete?

Andre forslag?

 

Alle forslag mottas med takk!

 

mvh

Tudor1

Lenke til kommentar

For det første så står alle injetorene på samme raden, så hadde bensintilførselen blitt tett så skulle alle ha fjusket eller ikke fungert, det er kun en sikring som har med innsprøytningen og gjøre (EFI), hadde den gått så ville alle forsøk på å starte den feilet siden verken injetorene, bensinpumpa eller tenningsmodulen ville fått strøm.

 

Feilen ser ut til å ha noen med styringen av injetorene til cyl 1 og 2, mao injetorene får ikke beskjed om å åpne seg.

 

Her ser du hvordan du kan sjekke om injetorene er i orden.

4A_FE.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...