Gå til innhold

Har Canal Digital kabel-TV. Hvilke muligheter har jeg mht dekoder


Anbefalte innlegg

Dekoderen røyk. Ringte CD. De sier jeg kan fortsette å leie, eller kjøpe. Dersom jeg kjøper har jeg 2 alternativer, vanlig dekoder eller HD-PVR m/250 GB harddisk. Har litt lyst til å kjøpe, men blir litt usikker. Stoler ikke helt på dem, og har ikke akkurat vært kjempefornøyd med kundeservice opp gjennom årene.

 

Men, men, Premier League MÅ JEG HA! Og tviler på at jeg får inn parabol her jeg bor.

 

Dekoderen koster 3000,- (skal jeg først kjøpe blir det m/harddisk). Har jeg overhodet noen alternativer? Trodde jeg kunne kjøpe en annen dekoder et annet sted, å likevel bruke den. Men han på CD sier kun deres dekoder vil fungere.

 

1. Stemmer dette? Har jeg ingen alternativ?

2. Om noen måneder trenger jeg kanskje muligheten for å kunne se Premier League i ett annet rom. Hvilke muligheter har jeg da? Må ha 2 dekodere?

3. Har ikke HD-TV hjemme ennå, men dekoderen vil vel fungere likevel?

 

Beklager så mye hvis dette er spurt om tidligere. Så blant annet en tråd nettopp på et annet forum, men det var vel bortimot 1000 innlegg. Det har jeg dessverre ikke tid til, det tar 5-7 virkedager å få sendt dekoder og ligaen starter nå i helga. Trenger å bestemme meg fort.

 

Håper noen kan hjelpe snarest. Tips/råd. På forhånd Tusen Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan finne brukte dekodere på finn noe billigere.

 

Dekoderen fungerer selv uten Hd-tv så det er ikke noe problem.

 

Kjøpte meg akkurat denne dekoderen selv og er veldig fornøyd, digg å kunne pause sendinger osv. Eneste som er irriterende med den er at tekst tv er forferdelig tregt.

 

Hvis du skal se på i 2 rom må man ha 2 dekodere, evnt sette inne en kabel splitter i veggen og sette dekoderen på rommet ditt. Da kan noen se på vanlig SD sendinger på den ene tvèn imens du ser fotball digitalt på rommet ditt :)

 

Vet at de hadde en kampanje på PVR dekoderen for veldig kort tid sida, så du kan jo ringe og høre om de kan være veldig greie mot deg og gi deg dekoderen til 2000kr

Lenke til kommentar

Takker så mye for kjapp tilbakemelding.

 

Jeg må altså kjøpe CD sin dekoder, ny eller finne samme dekoder brukt.

 

Har idag tv og dekoder i stua i 1.etg. Har lyst å se fotball i kjelleren etter hvert. Må da flytte dekoderen til kjelleren. Men...hvis noen andre vil se en av Canalplus-kanalene i stua en gang, (ikke samtidig som jeg ser i kjelleren) kan jeg ikke da kjøpe en eller annen rimelig duppe-dings som sender fra kjelleren til stua?

Lenke til kommentar
Finnes sikkert en løsning, hvis dere ikke bare trekker en kabel fra dekoderen og ned. Så kan du bare plugge i ledningen til kjellern når du vil se på tv der.

Det tenkte jeg ikke på. Tusen takk.

 

Så vidt jeg kan se er det bare 2 alternativer v/kjøp:

 

HD-dekoder kr 1990,-

HD-PVR 2990,-

 

Uansett ser jeg framover. Skal ha 2 bra TV etter hvert.

Lenke til kommentar
Finnes sikkert en løsning, hvis dere ikke bare trekker en kabel fra dekoderen og ned. Så kan du bare plugge i ledningen til kjellern når du vil se på tv der.

Det tenkte jeg ikke på. Tusen takk.

 

Så vidt jeg kan se er det bare 2 alternativer v/kjøp:

 

HD-dekoder kr 1990,-

HD-PVR 2990,-

 

Uansett ser jeg framover. Skal ha 2 bra TV etter hvert.

 

HD-PVR er verdt den ekstra 1000 lappen, så den burde du gå for. Bildekvaliteten vil også bli bedre på tv`n med en hd kabel selv om det er vanlige signaler og ikke HD signaler som kommer inn.

 

Jeg hadde dog spurt de veldig pent om du kunne fått PVR dekoderen til kampanjeprisen de hadde for en liten stund sida

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at jeg får hverken kjøpt eller leid noen dekoder.

 

Har ringt flere ganger. De har sendt oppdatering til dekoderen hele 3 - tre- ganger !!!!

 

Snakket med to hos CD idag. Han første hadde ikke peiling på noen verdens ting. Først babla han om at jeg kunne bytte inn dekoderen jeg har, og få en annen for 500 kr. (Tror det var den som koster 2000 kr). Så sa han at jeg måtte vente litt, han skulle sjekke. Etter litt venting sa han at han ikke hadde noen tilbud eller info i det hele tatt til meg. Han snakket om å sende en ny oppdatering. Jeg diskuterte litt, han satt meg over til noen andre (annen avd. tror jeg).

 

Jeg forklarte den andre karen problemet, og han sendte ny oppdatering. Dette fungerte, som jeg allerede visste, heller ikke. Har prøvd og prøvd å få tak i dem på nytt, både via feilmelding og bestilling, uten hell. Venter helt til det blir lagt på. De har en tilbakeringingsfunksjon, men faen heller slike jævla amatører kan man ikke stole på. Er de ikke interessert i å ha kunder? Ikke interessert i å hverken leie ut, eller selge dekodere?

 

HVA SKAL JEG GJØRE?

 

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å ha noe med dem å gjøre lenger. Men jeg vil ha tilgang til Premier League, som er den eneste grunnen til at jeg er kunde. Filmene deres kan de putte en viss plass.

 

Hvilke alternativer har jeg, lovlige eller ikke lovlige? Har hørt om Dreambox og mange lignende boxer. Men hva, og ikke minst hvordan?

 

Vær så snill de som har litt peiling og forklar litt.

 

På forhånd tusen takk.

 

(For ordens skyld: jeg har alltid betalt mine regninger til dem gjennom alle år, men det er tydeligvis ikke nok. Jeg har på ingen måte vært hverken ufin eller usaklig i telefonsamtale med dem).

Endret av tepe2
Lenke til kommentar
Ser ikke ut til at jeg får hverken kjøpt eller leid noen dekoder.

 

Har ringt flere ganger. De har sendt oppdatering til dekoderen hele 3 - tre- ganger !!!!

 

Snakket med to hos CD idag. Han første hadde ikke peiling på noen verdens ting. Først babla han om at jeg kunne bytte inn dekoderen jeg har, og få en annen for 500 kr. (Tror det var den som koster 2000 kr). Så sa han at jeg måtte vente litt, han skulle sjekke. Etter litt venting sa han at han ikke hadde noen tilbud eller info i det hele tatt til meg. Han snakket om å sende en ny oppdatering. Jeg diskuterte litt, han satt meg over til noen andre (annen avd. tror jeg).

 

Jeg forklarte den andre karen problemet, og han sendte ny oppdatering. Dette fungerte, som jeg allerede visste, heller ikke. Har prøvd og prøvd å få tak i dem på nytt, både via feilmelding og bestilling, uten hell. Venter helt til det blir lagt på. De har en tilbakeringingsfunksjon, men faen heller slike jævla amatører kan man ikke stole på. Er de ikke interessert i å ha kunder? Ikke interessert i å hverken leie ut, eller selge dekodere?

 

HVA SKAL JEG GJØRE?

 

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å ha noe med dem å gjøre lenger. Men jeg vil ha tilgang til Premier League, som er den eneste grunnen til at jeg er kunde. Filmene deres kan de putte en viss plass.

 

Hvilke alternativer har jeg, lovlige eller ikke lovlige? Har hørt om Dreambox og mange lignende boxer. Men hva, og ikke minst hvordan?

 

Vær så snill de som har litt peiling og forklar litt.

 

På forhånd tusen takk.

 

(For ordens skyld: jeg har alltid betalt mine regninger til dem gjennom alle år, men det er tydeligvis ikke nok. Jeg har på ingen måte vært hverken ufin eller usaklig i telefonsamtale med dem).

 

Hvis det stemmer at dekoderen din røyk så må du vel skaffe deg en ny dekoder antar jeg.

 

Hvilken dekoder er det du bruker ? Dvs. modell, merke osv. ?

Har du parabol eller kabeltv ?

Lenke til kommentar

Har kabel-tv.

Dekoderen er CD sin leiedekoder, står Canal Digital C 1201 CX på den.

Har jo for faen prøvd å skaffe ny dekoder fra de inkompetente jævlene !!!

 

Skal prøve selv å måle om jeg får inn parabol. Var hos forhandler igår. Han sier jeg skal stille et kompass inn på 200 grader Nord, og se til at jeg har fri sikt med stigning på 11,5 grader.

 

Tror parabol er eneste løsningen for meg, eller gi opp hele greia.

 

Har forstått det slik at jeg kan bruke en annen dekoder, f.eks. Dreambox hvis jeg har parabol.

 

Kan forresten noen svare meg helt sikkert om jeg kan bruke Dreambox eller annen ikke-CanalDigital-dekoder når jeg har kabel-tv.

 

Har også lest igår at CD sin HD-PVR dekoder er noe forbanna dritt. At Sagem ikke fixer oppdateringer til den, og at CD kommer med en ny dekoder snart. (Leste på avforum) Helt tragisk dersom jeg må leve med CD sin HD-PVR dekoder dersom jeg skaffer parabol.

 

Noen som vet hvor jeg får tak i folk som virkelig har peiling nok til å hjelpe? Hvem er det best å snakke med?

 

Lagt til: Og forresten, kan jeg bytte til Get kabel-tv og fortsatt få alle Canalplus-kanalene? (Vet ikke om jeg kan få Get her jeg bor, men skal prøve å undersøke. Hadde jo vært helt genialt om jeg ble kvitt CD for godt.

Endret av tepe2
Lenke til kommentar
Har kabel-tv.

Dekoderen er CD sin leiedekoder, står Canal Digital C 1201 CX på den.

Har jo for faen prøvd å skaffe ny dekoder fra de inkompetente jævlene !!!

 

Skal prøve selv å måle om jeg får inn parabol. Var hos forhandler igår. Han sier jeg skal stille et kompass inn på 200 grader Nord, og se til at jeg har fri sikt med stigning på 11,5 grader.

 

Tror parabol er eneste løsningen for meg, eller gi opp hele greia.

 

Har forstått det slik at jeg kan bruke en annen dekoder, f.eks. Dreambox hvis jeg har parabol.

 

Kan forresten noen svare meg helt sikkert om jeg kan bruke Dreambox eller annen ikke-CanalDigital-dekoder når jeg har kabel-tv.

 

Har også lest igår at CD sin HD-PVR dekoder er noe forbanna dritt. At Sagem ikke fixer oppdateringer til den, og at CD kommer med en ny dekoder snart. (Leste på avforum) Helt tragisk dersom jeg må leve med CD sin HD-PVR dekoder dersom jeg skaffer parabol.

 

Noen som vet hvor jeg får tak i folk som virkelig har peiling nok til å hjelpe? Hvem er det best å snakke med?

 

Da bor du rimelig langt nord i så fall. I oktober så er det veldig lett å benytte sola til å sjekke paraboldekning. Hvis du opplyser nærmeste by så skal jeg gi deg noen tidspunkt når du kan benytte sola for å sjekke paraboldekningen.

 

På sør og østlandet så er stigningen(elevasjon) over 20 grader.

 

Når du abbonerer på CD parabol så må du ta med en godkjent mottager. Det billigste alternativet koster 1kr. så om du ønsker å benytte en "ikke godkjent" dekoder så har ikke den godkjente kostet deg noe. Andre ikke godkjente dekodere kan fungere men det har du ingen garanti for. Det er sannsynlig at HD kanalene kun vil fungere med "godkjente dekodere" i løpet av 2009.

 

Jeg ville ringt og forlangt å få byttet ut Canal Digital C 1201 CX. Dersom du betaler leie for Canal Digital C 1201 CX så er det CD som eier dekoderen. Da er det helt urimelig at du skal betale for å få den fikset. Dersom CD ikke vil gi deg en ny leiedekoder så må de jo i det minste reparere din Canal Digital C 1201 CX. Når du leier dekoderen så skal du selvfølgelig ikke betale for en ny en når den tar kvelden. Ikke gi deg på dette !!!

 

 

Lagt til: Og forresten, kan jeg bytte til Get kabel-tv og fortsatt få alle Canalplus-kanalene? (Vet ikke om jeg kan få Get her jeg bor, men skal prøve å undersøke. Hadde jo vært helt genialt om jeg ble kvitt CD for godt.

 

Ja GET sender alle Canal+ kanaler men de har ingen kabelnett i nord tror jeg. Nå håper jeg ikke du forveksler Canal Digital med Canal+ siden det ikke er samme sak men GET sender alle kanaler som har CANAL+ i navnet.

Lenke til kommentar

Takker så mye for svar.

 

Har sjekket på nett, og jeg kan ikke få GET. (og nei jeg forveksler ikke CD og Canal+.)

 

Bor i Narvik.

 

CD har ikke sagt at jeg må betale for dekoderen eller reperasjon. En av dem har sagt at jeg må ha ny dekoder, men han kunne ikke/fikk ikke til/hadde ingen info om hvordan han kunne skaffe/sende en ny dekoder, hverken kjøpe-dekoder eller leiedekoder. Forstå det den som kan. Han satte meg over til en annen kar. Den nye karen ville absolutt prøve ny oppdatering igjen, til tross for at dette var gjort 2 ganger tidligere. Han ba meg ringe tilbake igjen dersom det heller ikke denne gangen fungerte. Det fungerte ikke. Jeg ringte flere ganger men kom aldri igjennom til noe annet enn automatiske maskiner og vas. Jeg satt hele ventetiden ut. Forbanna dritt. Orker bare ikke ringe 12 millioner ganger og vente 14 år på å få prate med noen som sannsynligvis ikke er i stand til å hjelpe i det hele tatt.

 

Bobben1, du sier at i oktober er det lett å benytte sola. Håper du mener august som vi er i nå.

 

Forhandleren nevnte hvordan jeg kunne måle selv ved hjelp av kompass og en vater. Kompass for å finne retninga, og en vater til å måle elevasjon. Har både kompass og vater, men skjønner egentlig ikke helt hvordan jeg skal måle.

Lenke til kommentar
Bobben1, du sier at i oktober er det lett å benytte sola. Håper du mener august som vi er i nå.

 

Forhandleren nevnte hvordan jeg kunne måle selv ved hjelp av kompass og en vater. Kompass for å finne retninga, og en vater til å måle elevasjon. Har både kompass og vater, men skjønner egentlig ikke helt hvordan jeg skal måle.

 

Nei jeg mente oktober.

 

For Narvik så vil solen stå rett bak Canal Digital satellitten på følgende tidspunkt:

Mon Oct 12 2009 13:52:48 Sun 0.866° above satellite

Tue Oct 13 2009 13:52:44 Sun 0.492° above satellite

Wed Oct 14 2009 13:52:42 Sun 0.119° above satellite

Thu Oct 15 2009 13:52:39 Sun 0.25° below satellite

Fri Oct 16 2009 13:52:37 Sun 0.62° below satellite

Sat Oct 17 2009 13:52:36 Sun 0.99° below satellite

 

Steder som ikke er i solskyggen på disse tidspunktene har veldig god mulighet for å kunne motta parabolsignalene. Dersom plasseringen er nær skygge så er 14 oktober den beste dagen for å finne god plassering.

 

Du kan også benytte kompass og vater for å måle elevasjon men det er litt mere komplisert enn å la sola gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Bobben1, kan du fortelle hvor du får denne informasjonen fra? Link?

 

http://www.satellite-calculations.com/Sate.../lookangles.htm

 

Sett inn riktige koordinater fra lista. Dersom de ikke finnes i lista så kan de finnes med søkefunksjonen på

http://geonames.nga.mil/ggmagaz/geonames4.asp

 

Deretter velges satellitten det ønskes å regne ut tider for. Så trykker du på "Calculate times for one year".

De ideelle dagene er de dagene når sola passerer nærmest satellitten sett fra din posisjon (eller rettere sagt fra din parabol). Sola er på vei "nedover" nå som det går mot vinter. Den står lavere på himmelen for hver dag som går. For Narvik så vil den mest ideelle dagen være 14 oktober men noen dager før eller etter er antagelig nøyaktig nok.

 

Kalkulatoren kan også benyttes hele året til å finne retningen(aimuth/kompassvinkel). Kan være veldig kjekt for å finne god plassering av parabolen mellom høye trær eller bygninger. Da kan man plassere antenna på et sted det ikke er noen skygger som peker mot.

 

Tidspunktene er Norsk sommertid (dvs. GMT+2)

Sun Oct 11 2009 13:52:52 GMT+0200 Sun 1.242° above satellite

Mon Oct 12 2009 13:52:48 GMT+0200 Sun 0.866° above satellite

Tue Oct 13 2009 13:52:44 GMT+0200 Sun 0.492° above satellite

Wed Oct 14 2009 13:52:42 GMT+0200 Sun 0.119° above satellite

Thu Oct 15 2009 13:52:39 GMT+0200 Sun 0.25° below satellite

Fri Oct 16 2009 13:52:37 GMT+0200 Sun 0.62° below satellite

Sat Oct 17 2009 13:52:36 GMT+0200 Sun 0.99° below satellite

Sun Oct 18 2009 13:52:35 GMT+0200 Sun 1.35° below satellite

 

Samme vil skje igjen til våren når Sola er på vei "opp".

Tidspunktene er Norsk vintertid (dvs. GMT+1)

Wed Feb 24 2010 13:20:29 GMT+0100 Sun 0.97° below satellite

Thu Feb 25 2010 13:20:09 GMT+0100 Sun 0.6° below satellite

Fri Feb 26 2010 13:19:48 GMT+0100 Sun 0.23° below satellite

Sat Feb 27 2010 13:19:26 GMT+0100 Sun 0.147° above satellite

Sun Feb 28 2010 13:19:04 GMT+0100 Sun 0.525° above satellite

Mon Mar 01 2010 13:18:41 GMT+0100 Sun 0.905° above satellite

 

I sørnorge så vil datoene være forskyvd ca. 1 dag i forhold til nordnorge. Nornorge vil

være en dag senere ute enn sørlige norge om høsten mens det er motsatt om våren.

Klokkeslett vil avhenge veldig av lengdegraden ( ca. 4 minutter pr. grad).

 

Man kan også benytte "Sun outage calculator".

http://www.satellite-calculations.com/SUNcalc/SUNcalc.htm

Ved å sette inn en veldig stor antennestørrelse så beregner denne veldig bra når

solen står nærmest satellitten sett fra parabolen. Eksempel med 11 meter antenne , Thor5 og Narvik som sted.

Predicted Outage| Start | End | Duration| Start | End

Date | UTC | UTC | | PC Local| PC Local

mm/dd/yyyy |hh:mm:ss| hh:mm:ss|mm:ss | hh:mm:ss| hh:mm:ss

--------------------|-----------|------------|-----------|------------|------------

10/14/2009 | 11:51:35 | 11:53:55 | 02:20 | 13:51:35 | 13:53:55

10/15/2009 | 11:51:33 | 11:53:33 | 02:00 | 13:51:33 | 13:53:33

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Jeg har måttet bytte min C 1201 CX 2 ganger i løpet av 2 år fordi den ble ødelagt, men det har aldri vært noe problem, de var veldig hyggelige og hjelpsomme begge ganger. Du har helt sikkert fått en sommervikar på tråden som kun har lært seg å oppdatere..

 

Min teori om C 1201 CX er at den blir ødelagt fordi den blir veldig varm, så jeg ville hvertfall bestilt en annen dekoder dersom du får en kundebehandler som vet åssen man sender en :)

 

Uansett så ville jeg valgt kabel over parabol hvis du har mulighet til det..

 

Lykke tiL!

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Her er en artikkel fra dinside/bolig idag:

 

http://www.dinside.no/820596/du-maa-nok-sm...ed-taalmodighet

 

Diskusjonen under artikkelen sier en del om Canal Digital, som får så hatten passer. Vel fortjent!

 

Dekoderen min er ikke helt livløs. Den var først "nesten livløs". Ikke lys i displayet. Men senere (og nå) fikk jeg opp kanalene, men står oppe til venstre "ingen kort - ingen adgang". Svart skjerm.

 

Slår jeg av dekoderen eller trekker ut kontakten, blir tv-bildet dårlig på de vanlige kanalene (altså ikke dekoderkanalene). Når jeg slår på dekoderen og skal se på tv gjennom den, er det svart skjerm på alle kanaler. Fra NRK1 til alle Canal+ kanaler og radiokanaler og hele røkla.

 

Er jo ingen vits i å bestille en annen dekoder fra CD når man leser overalt at det bare er problemer med dem. Uansett, de er jo så udugelige at de ikke kan sende selv om jeg betaler for den. HELT UTROLIG for noen jævla idioter !!!

 

Måtte de brenne sakte i helvete!

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

Har nå vært på CD sine sider og sendt følgende melding, og samtidig gjort dem oppmerksom på at den blir gjengitt på forum:

 

Nå får det for svarte faen være nok fra dere inkompetente jævla idioter!!! Jeg har snakket med dere flere ganger ang. mitt problem uten å komme til noen løsning. Siden 24-25 juli har jeg ikke hatt bilde eller lyd, og har det fortsatt ikke! Dekoderen var først halvveis død, ikke lys i displayet. Deretter har jeg av en eller annen grunn fått lys i dekoderen, kanalene kommer opp, men bilde er svart. Det står "ingen kort-ingen adgang" oppe til venstre på skjermen. Dere har sendt oppdatering hele tre - 3 - ganger. En jeg snakket med hos dere sa jeg trengte ny dekoder, jeg kunne kjøpe eller fortsette å leie. MEN, utrolig nok kunne han ikke oppgi pris på dekoder, gi noe tilbud hverken godt eller dårlig eller sende leiedekoder. Han hadde ingen info/opplysninger om pris eller hvordan han skulle gjøre det. DETTE VAR HOS DERES KUNDESERVICE! JÆVLA IDIOTER! Skal jeg betale for svart skjerm??? Han satte meg over til en annen kar, har mistanke om at dette var på en mer teknisk avdelig enn kundeservice. Denne såkalte teknikeren hadde et kjempeforslag: Vi prøver EN OPPDATERING. HALLO! Jeg skulle vente en time og så ringe tilbake igjen dersom det ikke gikk. GJETT HVA. DET GIKK IKKE DENNE GANGEN HELLER. Jeg ringte selvsagt tilbake igjen. Flere ganger. Uten å komme igjennom til annet enn automatiske svarere med samme intelligensnivå som deres ansatte. Jeg satt hele ventetiden ut! HVA FAEN MENER DERE JEG SKAL GJØRE? Premier League (ja dere vet, eneste grunnen til at dere eksisterer) har startet og jeg forlanger en løsning NÅ! Ikke imorgen! Mitt problem er beskrevet i diverse forum på internett, og kopi av denne henvendelsen vil bli gjengitt ordrett der. Har forresten erfart gjennom søk og lesing på diverse forum de siste dagene at det er MANGE MANGE FLERE som har problemer med dere. Dere har mitt navn, adresse, fødselsdato og telefonnummer. ORDNE OPP I SAKEN NÅ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Har ingen forhåpninger.

Lenke til kommentar

Dette passer kanskje ikke helt inn her, men jeg har et spørsmål om dekoder og CD. Jeg har Canal digital kabel-tv på en studenthybel(SiO), jeg har forstått det sånn at jeg mangler flere kanaler fordi jeg ikke har dekoder. Kan jeg bare kjøpe en hvilken som helst dekoder for å få disse kanalene, eller må jeg kjøpe en fra Canal digital? Og, kan jeg bare kjøpe en dekoder og sette inn antennekontakten og koble den til tv'en, eller er det mer som må til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...