Gå til innhold

Kamerastativ - tips til nytt stativ


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et enkelt kamerastativ, kjøpt på Lefdal en gang i tiden, av merket Velbon.

 

Et tripod stativ, 3 ledd, sammenleggbart og i en helt ok bæreveske. Kostet meg noen hundrelapper, ikke mer.

 

Dette har fungert helt ypperlig for meg, dog savner jeg muligheten til å tilte kameraet til siden, ikke bare forover bakover. (hvis dere skjønner)

 

Noen som har noen tips til et noe mer avansert stativ enn det jeg har i dag? Trenger ikke noe hyper-fancy, men litt flere muligheter enn hva jeg har per i dag hadde ikke gjort noe, for å si det slik :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prisklasse gir oss et greit utgangspunkt for å gi råd.. :)

 

Sorry. Med tanke på at det forrige stativet kun var noen hundrelapper er 500-1000 kr en grei ramme.

 

Selvom jeg helst vil havne på nedre del av den grensen, dersom det er mulig

Lenke til kommentar

Selv har jeg et Manfrotto M055XPROB med Manfrotto 488RC4 kulehode.

 

Dette er en meget solid kombinasjon som kan brukes til det aller meste, inklusive panoramafotografering. Hodet har vater både for bruk horisontalt og vertikalt. Stativet her en midtsøyle som kan tverrstilles om ønskelig, veldig anvendelig i spesielle situasjoner. Du kommer helt ned til bakken om du vil (fint ved macro fotografering). Og både stativ og hode tåler fint tunge tele zoom'er. Eneste ulempen slik jeg ser det er vekta som er noe høy, men selv så var jeg ikke villig til å betale et par ekstra tusenlapper for stativ i karbonfiber kun for å spare en kilo eller halvannen. Dessuten så liker jeg stativ som har litt vekt - det gir bedre stabilitet.

 

Du får selvsagt enda bedre stativer og hoder men i denne prisklassen så kan du ikke "bomme" om du velger denne kombinasjonen.

 

Jeg er klar over at dette er godt i overkant av budsjettet ditt men husk at stativ er en investering som varer i veldig mange år (om du kjøper riktig/solid) og som du kan ta med deg til neste (og neste og neste...) kamera.

 

Kjøper du noe billig så er sjansen stor for at du blir misfornøyd. Tro meg, jeg har vært der og gjort det selv. Ikke noe er mer irriterende enn slarkete stativer/hoder og hoder som "bukker" pga vekta av kamera/objektiv når du endelig har fått justert alt perfekt.

 

Og, det er vel en grunn til at du nå ser etter nytt stativ, du skriver jo selv at det forrige "kun var noen hundrelapper". Det er kanskje nettopp derfor du ser etter en erstatning?

 

Men om du allikevel vil ha noe til under kr 1000,- så tror jeg Velbon har noen brukbare alternativer. Det er sikkert noen her inne som har et av disse og som kan foreslå alternativer i den prisklassen.

Lenke til kommentar

Så ut som et greit alternativ, det eneste jeg ikke liker er at stativet er noe lavt, i hvert fall for meg. Jeg foretrekker et stativ som gir meg tilstrekkelig arbeidshøyde (dvs kamera i "øyeposisjon" uten at jeg behøver å bøye meg) uten at jeg behøver å trekke ut en eventuell mittsøyle (som bare introduserer ustabilitet).

Lenke til kommentar

Takker for svar! Greit med flere alternativer!

 

Tror jeg tar meg en tur ned til Fotovideo til uken, kan være greit å teste ut hva et kulehode kan gjøre og hvordan mer avanserte stativer fungerer. Men ser jo at prisen kan variere noe ;)

Lenke til kommentar
Så ut som et greit alternativ, det eneste jeg ikke liker er at stativet er noe lavt, i hvert fall for meg. Jeg foretrekker et stativ som gir meg tilstrekkelig arbeidshøyde (dvs kamera i "øyeposisjon" uten at jeg behøver å bøye meg) uten at jeg behøver å trekke ut en eventuell mittsøyle (som bare introduserer ustabilitet).

Ser den. Midtsøylen må ut for å få søkeren på kameraet opp i 160cm, som ikke er så langt fra perfekt for meg (Er 180cm). Likevel er stativet temmelig stabilt.

En god fordel ved det er at det blir temmelig kompakt til å kun være treleddet, i tillegg til å være lett nok til at det ikke blir et strev å ta med seg.

 

En tur på FotoVideo kommer nok godt med. De har mange stativer utstilt.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Velbon 600R, maks vekt 4kg.... det høres ikke akkurat veldig stødig ut. Synes for egen del at Manfrotto 055CX er for skrøpelig.

 

Husk at man skal ha kamerahus, objektiv + muligens blits i tillegg til kulehode. Man bør under ingen omstendighet komme i nærheten av maks vekt grensen.

 

Edit:

Skrøpelige stativ vil også i langt større grad bli påvirket av speilvibrasjoner som forplanter seg i stativet og dermed ikke gir optimalt sluttresultat (spesielt for lukkertider på mellom 0.5 og 1 sekund). Også en fordel om ikke et lite vindpust blåser hele oppsettet over ende.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg bruker stativet som gå-stav og fremkomstmiddel i skogen. Mulig de har satt til 4 kg til maks for å helgardere seg, men hvis du setter 10 kg på det tror jeg ikke du knekker noe.

 

Jeg har min 5d og 150mm sigma uten problemer, og det er stødig uansett lukkertider. Jeg har opptil flere eksempler :D

 

Han trenger ikke noe fancy sier han, og da er ikke kulehode nødvendig. Velbonene er høyst anbefalt av mange pga pris og at det er lett i bruk. Du kommer veldig lavt og veldig høyt, og man kan snu og vende det i alle retninger..

 

Men for all del, hør på en som synes det høres ut som et dårlig stativ.

Lenke til kommentar

Velbonen er knallbra bygd. Alle låsene er responsive og meget solide, jeg har ingen problem med å lempe 5D + 17-40L + 550EX i vertikal posisjon (Velbonen har pan-hode, ikke kulehode) med den.

 

Stativet er relativt lett, det er veldig billig, og kvaliteten er utmerket. Med mindre du har enorme teleprimes så er det ikke tvil en gang.

Lenke til kommentar
Jeg bruker stativet som gå-stav og fremkomstmiddel i skogen. Mulig de har satt til 4 kg til maks for å helgardere seg, men hvis du setter 10 kg på det tror jeg ikke du knekker noe.

 

Jeg har min 5d og 150mm sigma uten problemer, og det er stødig uansett lukkertider. Jeg har opptil flere eksempler :D

 

Han trenger ikke noe fancy sier han, og da er ikke kulehode nødvendig. Velbonene er høyst anbefalt av mange pga pris og at det er lett i bruk. Du kommer veldig lavt og veldig høyt, og man kan snu og vende det i alle retninger..

 

Men for all del, hør på en som synes det høres ut som et dårlig stativ.

Muligens det fungerer tilfredstillende, men tror man har noe igjen for å sparke inn litt mer penger i stativ. Stativ er en egen vitenskap - beste måten å få ting stabilt på uavhengig av stativ er å ha pigger man tråkker ned i bakken. Nytter lite med fancy stativ om underlaget gir etter :)

 

Målet mitt med innspillet er at flertallet som kjøper stativ veldig billig ender opp med å oppgradere årlig inntil man havner på et tilfredstillende nivå kvalitetsmessig (både stabilitet og byggekvalitet/holdbarhet) - noe som i det lange løp blir ekstremt dyrt. Og man kan spare penger på å tenke litt ekstra godt gjennom hva man ønsker før man kjøper.

 

Edit:

Skulle jeg startet fra scatch i dag hadde jeg kjøpt Sachltler Speedlock CF og antageligvis spart en del 10.000 totalt på stativkjøp for de neste 30-40 årene. Men lett å være etterpåklok :) Har selv uten problem brent av over 50.000 (i dagens verdi) på diverse stativ de siste 20+ årene (noen tålte ikke vann, andre bare falt i biter, mens andre igjen ikke holdt mål).

 

Men selvsagt kan man kjøpe Velbon, bare pass på å ikke kjør oppgradering gradvis etterpå om det ikke er tilfredstillende - det er penger ut vinduet

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Selvsagt skulle alle hatt det beste fra begynnelsen for å ha sluppet utgiftene av de dårligere alternativene man begynner med. Men det er få som klarer å rettferdiggjøre å bruke 10k på et stativ (uten hode!) med mindre man er profesjonell med spesielle behov.

Pris er heller ikke alltid indikasjon på kvalitet. Har hatt overpriset Gitzo tripod som døde av vann (beina hang rimelig limt sammen selv når det hadde tørket i noen måneder)! Har nå Manfrotto, det tåler vann men er ikke helt optimalt for utebruk i litt tøffe omgivelser.

 

Neste stativkjøp blir mitt absolutt siste - jeg gidder ikke mer stativkjøping og problem, og går derfor for det ultimate :)

Lenke til kommentar

Jeg har ingen planer om nytt stativ, og velbonen tåler vann. Som Løvold sier, hvis han ikke skal bruke et 200mm f/2 objektiv på kameraet så holder det i lange baner. Det bør ikke være for tungt heller hvis man skal traske en stund i skogen feks.

 

Han sier jo til og med at det til et par hundrelapper er tilfredstillende.

 

Er det er lurt å bruke like mye på stativet som på kameraet? Det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt råd ville jeg ikke nølt med og kjøpe carbon fiber stativ uten midtsøyle...

 

Har faktisk irritert meg noen ganger over å ikke komme lavt nok med manfrotto 055X pro...

 

Alt til sitt bruk selvsagt, men stativ er en investering. Man kan faktisk få i pose og sekk dersom man er villig til å betale over 4k...

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...