Gå til innhold

kompilere kjernen selv?


Anbefalte innlegg

Heisann :)

Er det noen her som kompilerer kjernen selv lenger? Eller er dette ikke aktuelt lenger?

Hvis du har gjort det, så kunne jeg trengt en god howto. Gjerne på norsk.

Jeg kan det delvis, men det er såpass mye som skal på plass og en god del fallgruver, så jeg skulle hatt dette nedskrevet... Noen som kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, den faktiske dokumentasjonen angående dette som følger med kjerna er veldig god.

http://kernel.org/ F eller B mener jeg å huske som er hele kjerner.

Dog, husker ikke hva du spesifikt måtte inkludere av drivere, og AMD/ATI har ikke 2.30 støtte enda vis jeg husker riktig.

Du må inkludere og ikke modulere følgende i kjerna(driverne er der allerede BTW):

*Drivere for HD

*Du kan fjerne noe du absolut ikke kommer til å bruker(CPU freq for CPU du ikke har f.eks)

*Litt her og der

 

PS: Skal du undervolte?

Lenke til kommentar

Den beste måten å lære seg dette på er å prøve og feile.

 

Det er strengt talt ingen vits i å kompilere kjernen selv lenger, og det blir mye styr uten at man tjener noe særlig på det. Manuell fikling kan også få enkelte moderne distroer til å oppføre seg litt feil, f.eks ved systemoppdateringer.

 

Gjør det for nysgjerrighetens skyld, men hold deg til en distro som gjør det enkelt.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg vil kompilere kjernen selv fordi jeg vil se om jeg klarer å tyne debian enda mer i oppstarten, og å få utnyttet maskinens hardware enda mer.

(litt her og der ) :)

 

Jeg husker vi holdt på med dette for mange år siden, men det var fordi vi ikke fikk trådløse kort til å fungere skikkelig. Som en bonus ble maskinene også svært raske.

Hvorvidt amd cpu og / ati gpu vil bli et problem, så tviler jeg på det. Skal nok få det til ;)

Fant btw denne etter at jeg skrev inn her.

http://www.linuxguiden.no/index.php/Konfig...e_Linux-kjernen

 

Men den er mangelfull.

Det mangler info om "make bzImage" og sånt, som jeg husker langt bak i hodet .. skal sjekke kernel.org nuh!

Lenke til kommentar
Eg køyrer Gentoo og kompilerar derfor sjølvsagt kjerna sjølv. Det er ganske enkelt med verktøyet Genkernel. Stort sett kan eg bruke den ferdig oppsette configen, gjer berre eit par forandringar.

 

Ja, har hørt mye flott om Gentoo. Sikkert teit spørsmål, men kan du vise til noen fordeler som Gentoo har ifht Debian?

Lenke til kommentar

Jan Ove:

Med kommandoen zcat /proc/config.cz > .config

så henter du ut hw info fra din eksisterende kjerne, og dytter infoen i den du er på vei til å lage?

Den var isåfall ny for meg.

 

Det som var det store aberet da vi holdt på med dette, var å få grub til å funke etterpå. Det feila nesten hver j***a gang, pga vi også ville ha xp på plass der.

Har du / dere et godt tips der da? Kanskje bare å cp menu.lst og ta vare på det som allerede står der?

Lenke til kommentar

Kernel compile er ikke så vrient, finnes masse guides/howtos der ute. Finn en som passer distroen din, så bør det være plankekjøring.

 

Kompilerer vanligvis ikke selv, men har gjort det på Eee'en med Fedora 10, fordi Fedoras kjerne er inkompatibel med ndiswrapper (som gir meg klart best ytelse med trådløst nett).

Lenke til kommentar

Jeg må kompilere kjernen selv, etter at ALSA 1.0.20 begynte å tulle med lydkortet mitt. Bytter ut enkelte deler av kodebasen med 1.0.19, så funker det så bra atte :) Kan jo installere alsa-driver utenom, men synes den løsningen er litt "dirty". Er uansett lurt å kunne kompilere en kernel fra scratch, siden man kanskje en eller annen gang må forholde seg til en Linux installasjon der man ikke har luksusen med en oppdatert pakkebehandler.

Lenke til kommentar

Jeg kompilerer kernel selv, og har gjort det så og si fast siden jeg begynte å bruke Slackware for et par år siden. Det ble selvfølgelig en del svetting og banning de første gangene jeg gjorde dette, men til gjengjeld utviklet jeg en mye større forståelse for hvordan kjernen i operativsystemet fungerer samt funksjonaliteten den tilbyr.

 

Etter hvert som du blir kjent med å endre enkelte parametre, og legge til ekstra funksjoner - blir maskinen (etter min erfaring) både raskere og mer responsiv.

 

Jeg vil anbefale deg å kikke innom kernelnewbies.org. Den siden der er uvurderlig for personer som både er nye til å kompile egen kernel, samt de som ønsker å vite mer om hva de ulike konfigurasjonsvalgene faktisk gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...