Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Bremsefeil Audi 100 2.2E 1983


Anbefalte innlegg

Goddagen godtfolk!

 

Har et lite problem med bilen min, og hjelp var det UMULIG å få på Audi-VW sjappa i byen, så henvender meg til den av dere som kanskje vet hva som er gærnt.

 

Har en gammel Audi 100 som jeg farter rundt på, og den funker som bare juling, BORTSETT fra noe er gærnt med bremsene. Når bilen er kald, og jeg kjører rundt og bremser, så fungerer det helt fint. Men når jeg har kjørt litt, og bremset litt, så blir bremsepedalen steinhard, og bremsene (spesielt framme) henger seg opp. Dette er utrolig irriterende siden det som oftest skjer på bykjøring der det er mye småbremsing. Og for at dette skal ordne seg, må jeg sparke HARDT i pedalen, så løsner bremsene litt, men ved neste brems er de tullete igjen.

 

Hva kan være galt? Personlig lurer jeg på om det er bremsekraftforsterkeren som er noe feil med. Men jeg har ikke mye peiling på bil selv, så om det er noen andre der ute som vet hva det kan være, vennligst fortell med det :)

 

På forhånd, takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt skiver og klosser foran.. Sikkert noen gildehylser som sitter og kanskje en calipper siden det hjelper og sparke i pedalen og det ellers høres ut som bremsene ligger greit på. Høres ut som du opplever noe man kaller fading.

 

Br.klossene blir så varme at limet i dem damper opp og legger seg som en hinne på klossen. Klossene blir stein harde og helt ubruklige. Pedalen vil være hard og det skjer omtrent ingenting når du bremser. Funker fint når det er kaldt.

 

Br.krarftforsterkeren blir ikke påvirka av temperatur. Er det noe feil med den burde feilen være der når bremsene er kalde.

Lenke til kommentar
Bytt skiver og klosser foran.. Sikkert noen gildehylser som sitter og kanskje en calipper siden det hjelper og sparke i pedalen og det ellers høres ut som bremsene ligger greit på. Høres ut som du opplever noe man kaller fading.

 

Br.klossene blir så varme at limet i dem damper opp og legger seg som en hinne på klossen. Klossene blir stein harde og helt ubruklige. Pedalen vil være hard og det skjer omtrent ingenting når du bremser. Funker fint når det er kaldt.

 

Br.krarftforsterkeren blir ikke påvirka av temperatur. Er det noe feil med den burde feilen være der når bremsene er kalde.

 

 

Bytt skiver og klosser foran.. Sikkert noen gildehylser som sitter og kanskje en calipper siden det hjelper og sparke i pedalen og det ellers høres ut som bremsene ligger greit på. Høres ut som du opplever noe man kaller fading.

 

Br.klossene blir så varme at limet i dem damper opp og legger seg som en hinne på klossen. Klossene blir stein harde og helt ubruklige. Pedalen vil være hard og det skjer omtrent ingenting når du bremser. Funker fint når det er kaldt.

 

Br.krarftforsterkeren blir ikke påvirka av temperatur. Er det noe feil med den burde feilen være der når bremsene er kalde.

 

 

hadde en gang en audi hundre som var rar på pedalen. jeg hadde hatt ute stempelet i bremsekraftforsterkeren, og når jeg satt den inn igjen i hullet er det en pinn som skal treffe riktig. der gjorde jeg en feil og da virket det ikke som det skulle helt til jeg åpnet og fikk pirket den på plass.

Lenke til kommentar
Bytt skiver og klosser foran.. Sikkert noen gildehylser som sitter og kanskje en calipper siden det hjelper og sparke i pedalen og det ellers høres ut som bremsene ligger greit på. Høres ut som du opplever noe man kaller fading.

 

Br.klossene blir så varme at limet i dem damper opp og legger seg som en hinne på klossen. Klossene blir stein harde og helt ubruklige. Pedalen vil være hard og det skjer omtrent ingenting når du bremser. Funker fint når det er kaldt.

 

Bremsen fungerer bra når den er på sitt værste da. Pedalen er steinhard, men trykker jeg lett på den så bremser den fortsatt, så noe effekt forsvinner ikke. Er bare det at den bremser hele tiden da, og som jeg sa så må jeg sparke i pedalen for at den skal løsne og være "normal" igjen.

 

Men kan hende det er noe i det du sier, den er verst på venstre side framme. Men henger seg også litt på høyre side. Kan det være nok å overhale calipperene da? Eller er det liksågrett å invistere i helt nye?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror jeg hadde nesten samme problem med en Mazda 626 for noen år siden. Dette var på vinteren, så når jeg hadde bremset og prøvde å kjøre videre, spann ene hjulet på isen mens det andre bremset. Da var det bare å bytte begge calipterne. :)

Lenke til kommentar

Gammel bremseveske? bremseveske tiltrekker seg fuktighet, og fører dermed til innvendig rust. Det andre er at vann koker ved lavere temperatur en rein bremseveske, og du kan også oppleve vapourlock (damplås) fordi vannet koker og dermed ekspanderer bremsen.

 

Så om bremsene ligger litt hardt på, så kan det rett og slett bli så varmt at dette vil få bremseveske og vannblandingen i calipern til å koke.

 

Men, kjøp deg nye skiver, klosser, rengjør og smør opp og skift bremseveska så blir nok alt bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...