Gå til innhold

AMD med nytt brikkesett


Anbefalte innlegg

Og siden vi er inne på når testere kaller noe støysvakt, Først skal jeg poste konklusjonen fra testen den gang her. Dette er fra den tiden jeg begynte å forske på støysvake komponenter.

 

Konklusjon

Microplex skulle lage en stillegående kjøler med god ytelse, og det har de så absolutt klart - det er også det jeg legger til grunn for karaktergivingen. Den er praktisk talt lydløs, men klarer likevel å kjøle dagens socket A-prosessorer så det holder for de fleste. Innbitte overklokkere bør kanskje gå for noe som kjøler enda bedre, men da blir det også betydelig mer støy.

 

Kjøleren er svært gjennomført laget og gir et solid kvalitetsinntrykk. Solid er også festeklipsen, som holder den store kjøleren trygt fast uten å være vanskelig å montere.

 

Det eneste negative jeg finner med Silent Twin er at de sidemonterte viftene kan trekke oppvarmet luft fra chipset og grafikkort. Ifølge produsenten mer enn oppveies dette av den økte effektiviteten ved denne konstruksjonen. Viftene gjør også kjøleren 95mm lang med vifteklips, men det skjer først et par centimeter over hovedkortet og skulle ikke by på noen problemer.

 

Med en helt grei pris på 395,- er saken klar - Silent Twin er markedets beste alternativ for de med sarte ører!

 

Mist Silent Twin

 

Så etter å ha lest dette bestile jg selvsagt denne, gledet meg som en unge. Nærmest på gråten av glede moterte jeg den på min Barton. Ja den er ikke ille, men du vet hva jeg gjør når jeg blir deppa, joda det ble deppepils, mange. Jeg hadde kjøpt meg radeon 9600 vifteløst, kasert 2 western disker, kjøpt seagate, endelig funnet ut på den tiden var fourtrouns surce 350 w med manuell vifteregulater den mest stille psu'en. 2 stk svindyre 80 mm 1200 rpm papst vifter, gummipakninger/oppheng overalt i mitt digre chiftech kabinett. PØH og så kommer denne brøkebøtta av en cpu kjøler in.

 

Ja og vel den ene av de to jævelviftene står nå å kjøler en via 1000m cpu og irriterer meg.

 

Så det var tilbake å lete etter ny kjøler, etter mange prøvinger og feilinger, som selvsagt viste at misten var egentlig ikke så gal, såkom jeg over Denne Artic Coolingen, for en glede å sette den inn maskinen roet seg ned og noen glapils, men det gikk i lenge før de stillegående papstviftene begyte å irritere meg. For de var de jeg hørte nå, hvis jeg lyttet. Slik begynte min besettelse med det å bygge støysvake rigger. Så jeg bestilte selvsagt artic coling kabinettvifter også , papsten ble kanselerte , kjøpe like gått in en hau av både vifter og kjølere, førnøyd dro jeg rund å skifte ut, modda disse viftene på cpu kjølere , kabinett osv, og det ble mange gratise glapils. Når en du bygger en maskin til spør om den er på, da er den støysvak.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En stor tabbe av AMD å utgi 785g chipsetet.

Alle forventet at det skulle støtte 7.1 lyd. (Slik alle andre 4xxx kort støtter).

 

Eneste positive med dette chipsettet er mulighet for Hybrid Crossfire med Radeon HD4550.

Men det er kanskje også bare på papiret...

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Nå synes jeg du overdriver. 5.1 er da ikke galt at brikkesettet burde vært holdt tilbake..

 

 

It was created to address some of the features that the 780G lacked, such as eight-channel LPCM audio over HDMI, picture-in-picture video acceleration, ATI Stream technology support, DirectX 10.1, and Windows 7 compatibility.

 

I alle anmeldelser av dette kortet, står det at det støtter multikanals LPCM.

Anandtech måtte tilogmed ut og beklage dette: http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=629

 

At kortet støtter Dolby Digital og DTS er greit (men det gjør også 780g), men markedet forventet Dolby TrueHD og DTS-HD. AMD har ikke gjort noe for å dempe disse forventingene. Og det er en gigantisk PR tabbe.

Lenke til kommentar

så vidt jeg skjønner har begge rett. Tomshardware skriver at de mangler 8-kanals LPCM. Anandtech skriver i sin rettelse at det "bare" støtter 5.1:

 

For most users, this will not matter, as two-channel LPCM is available along with 5.1 S/PDIF audio outputs through the HDMI port.
Lenke til kommentar
så vidt jeg skjønner har begge rett. Tomshardware skriver at de mangler 8-kanals LPCM. Anandtech skriver i sin rettelse at det "bare" støtter 5.1:

 

For most users, this will not matter, as two-channel LPCM is available along with 5.1 S/PDIF audio outputs through the HDMI port.

 

Det støtter vel 2 LPCM, mens det bare støtte 5.1 av samme type som SPDIF, dvs ferdig komprimert. ikke som LPCM, noe som er en begrensing. Jeg er enig med de som meter at dette er en stor hemsko for chipsettet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt skuffet var jeg også, men skal ha Ghtpc under tv, sæ det blir ikke noe problem for meg, men her hadde AMD sjansen til å bli anbefalt meget sterk innenfor dette prissegmentet, og det er jengs over det negative en får med seg av alle reviews, jaja. For bortsett fra dette store minuset virker det som et meget godt kort for en stuepc for tv'en, men film uten minst 5,1 er ikke det samme. En får ko selvsagt opp til 7.1, men ikke like enkelt.

Lenke til kommentar

i f.eks et spill da?

 

edit:

for det finnes løsninger som komprimerer lyden onthefly. ffdshow sin audio dekoder kan dekode til dolby 640kbit 5.1 lyd. og det finnes sikkert løsninger for folk som ikke bruker windows også. om det ikke finnes. er ac3filter open source.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...