Gå til innhold

Noen vært borti lignende?


roy_nor

Anbefalte innlegg

Skulle forleden hjem fra jobb og kjører da inn i et T kryss, hvor jeg kommer inn på forkjørsveien. Lå i 2 gir (30kmt) ned bakken og har god sikt (100-150m hver retning) så ingen biler og kjørte samme hastighet til venstre, akkurat når jeg har rettet opp bilen ser jeg til høyre at en bremsende bil ligger rett vedsiden av meg på busstoppet som er på toppen av "taket" til T krysset, og klarer akkurat å stoppe vippende på understellet i grøfta...

 

Teknisk sett, hvem sin skyld er dette?

post-36842-1249396797_thumb.jpg

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ganske øde vei med 70 grense, umulig å si hvor kjapt den andre bilen kom ja.. T_T

 

Har dessverre squat å si. Vikeplikten din er hevet over kjøringen hans, du kunne uansett ikke ha bevist noe.

 

EDIT: Har uheldigvis en lignende erfaring selv for mange år siden, jeg var da i din situasjon, bortsett fra at jeg traff bilen. Kan skrive under på at vikeplikten gjelder høyest, selv om den andre bilen kjører aldri så fort. Surt, men sant.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Kan skrive under på at vikeplikten gjelder høyest, selv om den andre bilen kjører aldri så fort. Surt, men sant.

Det er ikke helt riktig. kan det bevises at den andre bilen har kjørt "uanstendig" fort kan han få skylda da du ikke har forutsetninger for å vite at han kommer så fort.

 

Var en sak for noen år siden der en sjåfør ble dømt til fengsel for bildrap selvom det var den andre bilen som hadde vikeplikt. Men da var det snakk om oppimot 200 km/t i en 60-sone tror jeg.

Lenke til kommentar

Det samme skjedde meg for en stund tilbake, bare at rollene var byttet om. Jeg kommer kjørende (i fartsgrensen) på forkjørsvegen, og en idiot av en varebil kaster seg ut foran meg fra venstre. Heldigvis var det et lignende busstopp jeg kunne bruke til å kjøre rundt varebilen.

Lenke til kommentar
Kan skrive under på at vikeplikten gjelder høyest, selv om den andre bilen kjører aldri så fort. Surt, men sant.

Det er ikke helt riktig. kan det bevises at den andre bilen har kjørt "uanstendig" fort kan han få skylda da du ikke har forutsetninger for å vite at han kommer så fort.

 

Var en sak for noen år siden der en sjåfør ble dømt til fengsel for bildrap selvom det var den andre bilen som hadde vikeplikt. Men da var det snakk om oppimot 200 km/t i en 60-sone tror jeg.

Hadde det vært snakk om 200 km/t i disse tilfellene hadde nok verken jeg eller trådstarter sittet der vi sitter i dag...

Lenke til kommentar
Kan skrive under på at vikeplikten gjelder høyest, selv om den andre bilen kjører aldri så fort. Surt, men sant.

Det er ikke helt riktig. kan det bevises at den andre bilen har kjørt "uanstendig" fort kan han få skylda da du ikke har forutsetninger for å vite at han kommer så fort.

 

Var en sak for noen år siden der en sjåfør ble dømt til fengsel for bildrap selvom det var den andre bilen som hadde vikeplikt. Men da var det snakk om oppimot 200 km/t i en 60-sone tror jeg.

Hadde det vært snakk om 200 km/t i disse tilfellene hadde nok verken jeg eller trådstarter sittet der vi sitter i dag...

Det var ikke en kommentar til skyldfordelingen i saken, men en korreksjon til svaret ditt der jeg mener at du feilaktig skriver: "Kan skrive under på at vikeplikten gjelder høyest, selv om den andre bilen kjører aldri så fort".

 

Ellers er jeg også ganske sikker på at trådstarter vil få skylda i denne saken slik den blir presentert her.

Lenke til kommentar
Det var ikke en kommentar til skyldfordelingen i saken, men en korreksjon til svaret ditt der jeg mener at du feilaktig skriver: "Kan skrive under på at vikeplikten gjelder høyest, selv om den andre bilen kjører aldri så fort".

Nå er det sjelden at biler kommer i 200 km/t i Norge. Poenget er at det vil bli vanskelig å bevise farten til et annet kjøretøy uten bremsespor eller lignende å vise til. I en situasjon som dette er det eneste objektive faktum at vikeplikten er blitt brutt, annet blir som oftest subjektive påstander fra den ene eller andre kanten. Derav vil vikeplikten gjelde høyest.

Lenke til kommentar

Det er ikke lenge siden at det var en som smalt fikk skylda,

selv om han kom på forkjørsvei..

 

Han hadde da hatt såpass god fart at hun som "brøyt"

vikeplikta fikk medhold fordet du på stedet ikke ser

om det kommer en bil fra utkjørselen hun kom fra om

bilen hadde for høy fart..

 

Politet og deres teknikere kom fram til at farten hadde vært

en god del over på skadene, og derfor endte han som var

på forkjørsveien opp med skylda..

Lenke til kommentar

Hei!

 

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...