Gå til innhold

CPU vifte og PSU for kabinett i skuff


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger noen råd. Jeg har brukt en del "til overs" PC-deler jeg har og bygget en helt OK PC som kjører XBMC. Dette er en AMD 64 5600+ med 1 intern hdd, 2 eksterne usb-disker og onboard gfx.

 

Dette her skal også... stå i et skap. Luftgjennomstrømmingen er sikkert noe begrenset, men kan løse det med å ta ut "veggen" på baksiden for å slippe inn litt mer luft. Problemet nå er at hvis jeg lukker dette skapet, tar stock CPU´en og PSU-viften helt av. Dvs. at det er pr.d.d. mye bedre å ha skapet oppe. (XBMC under Windows, ingen GPU-aksellerasjon)

 

Mitt spørsmål - kjære lesere, er som følger;

 

- Hvordan CPU og PSU-vifte vil dere anbefale for en slik løsning?

 

Jeg setter pris på all tilbakemelding, være seg av tips til produkt eller forbedring av oppsett. Jeg kan også komme med flere detaljer om dette oppsettet hvis det skulle vise seg å være nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja .

Om du er innstil på å fjerne bakveggen uansett ville jeg testet dette først for å se om temperatur ikke bare stiger og stiger .

Problemet kan uansett bli at uten noen form for sirkulasjon påvirket av vifter at varm luft blir fanget inni der uansett om bakvegg har åpning.

Beste hadde kanskje vært åpning over iom at varm luft stiger.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Kjøp en motorisert ventilasjonsvifte (ala' slik man bruker på baderom for å lufte ut fuktig luft/damp).

Så skjærer du ut et hull bak og monterer denne inni skapet (retning slik at den trekker luft ut av skapet.

 

Høres ut som en kul løsning, men vil det ikke støye?

 

Du kan prøve med en passiv CPU kjøler f.eks denne:

https://prisguiden.no/product.php?product_id=98313

 

PSU vifte er det vel litt vanskeligere å skifte (kommer ann på PSUen).

Lenke til kommentar
Kjøp en motorisert ventilasjonsvifte (ala' slik man bruker på baderom for å lufte ut fuktig luft/damp).

Så skjærer du ut et hull bak og monterer denne inni skapet (retning slik at den trekker luft ut av skapet.

 

Nei, dette vil garantert avgi sinnsykt mye støy. De viftene er jo laget for å flytte mest mulig luft. Det vil nok være en bedre løsning å borre et hull eller to i plata bak og feste en til to vifter(120mm eller 140mm) til inn- og utsug.

Lenke til kommentar
Takk for svar.

 

Passiv CPU-kjøler - duger dette når CPUen er på nesten 100% utilization?

 

PSU-vifte, beklager - jeg mente helt nytt PSU.

 

Ja, men det forutsetter at det er litt luftflyt i "kabinettet".

Vet ikke hvordan det vil virke i et skap.

 

Forholdsvis stillegående PSU: Corsair VX 450W

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...