Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med kjøp av Alfa Romeo 156


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av en Alfa Romeo Sportswagon Selespeed som min første bil.

Har alltid elsket italienske biler og har i mange år siklet etter Lancia Delta Integrale...denne legger seg desverre

utenfor prisgruppen min samt at jeg regner med at de er enda verre rent servicemessig.

Er derfor jeg lurer på om en 156 fra la oss si 2000 er et sikkert kjøp.

Vurderer sterkt denne da den var flott priset og har alt det jeg kunne tenke meg.

 

Er det noen som eier 156 eller andre AR her ville jeg satt veldig pris på tilbakemelding angående bilene og eventuelle momenter jeg bør tenke på.

 

Mvh Philippe

 

PS!

Her er link til flere av de bilene jeg har sett på:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18118994

Endret av Lightning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel vært litt småtull med Selespeedkasser, men sålenge ting er vel tatt vare på, så funker det. Forstilling (foringer osv) er greit å sjekke, samt når regreim er byttet. Hvis bilen høres litt "dieselaktig" ut på tomgang, så er variatoren gåen og bør byttes. Denne byttes normalt sett sammen med regreim forøvrig.

 

Forøvrig greit å vite; i 2002 kom det en innvendig facelift med to-sone klima, i tillegg til at selespeed kontrollsystemet ble litt oppdatert og gikk fra "knapper" på rattet, til F1 paddleshift. Antiskrens ble også standard. Så hvis du har pengene til det, gå for en 2002+ modell. Utvendig facelift kom i 2003 (lik den jeg har).

 

Ellers er vedlikehold nøkkelen til et langt og godt alfaliv. Er ting tatt vare på, så er det skjeldent noen problemer. Ellers er det kjøreglade biler. Faktisk er bakstilling bygd opp slik at man har en liten passiv styreeffekt bak. Dvs bakhjulene styrer litt med.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tusen takk for svar!

 

Vurderer nå 2002 modell og nyere..men spørs om jeg greier å finne en tolitring til 100 000.

En annen ting jeg har blitt veldig skeptisk til er at jeg leser at det er flere som har funnet rådebanking på motorene på 2000 modeller av AR som har gått ca 140 000.

Er veldig skeptisk til dette...hvis en motor har fått dette er det mulig å fikse og er det fare for at det kan komme tilbake?

 

Sliter skikkelig med valgets kvaler om dagen...det fornuftige ville vært en ford focus tdci 2003 modell men er ikke noe som vil varme hjertet til en gammel italiener...sukk

 

Beklager virkelig sent svar og takker for gode svar! :)

Lenke til kommentar
En annen ting jeg har blitt veldig skeptisk til er at jeg leser at det er flere som har funnet rådebanking på motorene på 2000 modeller av AR som har gått ca 140 000.

Er veldig skeptisk til dette...hvis en motor har fått dette er det mulig å fikse og er det fare for at det kan komme tilbake?

 

Rådebank = Gåene lager i rådene (De som kobler stemplene til veiva). Om en motor "får" dette, så må evnt. lagrene skiftes, eller hele motoren byttes. Dette koster skjorta, to armer, nyrene dine og resten av BSU-kontoen din.

 

Ved korrekt montering, vil et rådelager som er produsert av f.eks SKF, vare ut bilens levetid.

 

Hvis dette er en bil du er redd for at skal "få" rådebank, ville jeg vurdert en traver som en focus/mondeo, fremfor å kjøpe plunder og heft. Som sagt, det vil svi godt i lommeboka di dersom det er banking ute å går.

 

Det skal også legges til at dersom du har litt peil (eller kjenner noen som har peil), og ikke noe imot å ha bilen stående uten motor i noen dager, så kan du fint skifte disse - før det går galt.

Lenke til kommentar

Problemet med Alfa sine TS og JTS motorer er at de bruker litt olje. Dvs man må passe på å sjekke olja samt etterfylle litt nå og da. Hvis kamvariatoren er dårlig (høres ut som en diesel når man starter bilen) så kan de også lekke litt olje her. Det er strengt tatt ikke noe farlig å kjøre med dårlig kamvariator og denne byttes normalt sammen med regreim. Dog kan den ryke midt mellom et reimskifte og dermed svette/lekke litt olje. Det kan da være fort gjort å kjøre bilen tom for olje hvis man ikke er påpasselig med å sjekke oljenivået og etterfylle litt. Resultatet er at man får alle mulige "morsomme" lyder fra motoren etterhvert.. :)

 

Ellers kan trikset være å gå for en 1,8TS i stedenfor en 2 liter. Disse går også rimelig greit. Et lite tips kjøpsmessig er kanskje å handle fra Alfa eksperter og ikke "ukjente" bruktbilforhandlere - eventuelt Alfa entusiaster hvis du handler fra privatperson. Står det et par gamle Alfaer i garasjen i tillegg til bilen du ønsker å kjøpe, så bør du være sikker på at den har fått et godt liv. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for tipsene...hvilke bruktbilforhandlere er det dere regner som mer oppdatert på AR?

 

Har vurdert å gå bort fra TS motorene og heller se på TDI motorene eller JTS....de aller fleste 2 litringene av TS virker å ha motorproblemer...gjelder dette også de nyere JTS modellene?

 

Leste også at TDI motorene ikke blir produsert av AR men i samarbeid mellom GM og Fiat...gjør dette at bilen blir mer driftssikker men samtidig mister litt av sjarmen?

Lenke til kommentar

Når det gjelder TS og JTS så er begge helt greie motorer og ingen av dem har noen store svakheter bortsett fra kamvariator som nevnt. Vedlikehold er altså cluet. Er jo italienske børser dette, så du må være nøye med vedlikehold. Dessverre er ikke alle det.. og ja, en Toyota har nok mindre problemer med motoren generelt. Men hva gjør man ikke for litt ekstra spenning i hverdagen. :D

 

Dieselmotorene er vel en samarbeidssak med blandt annet Fiat ja (kalles JTD/JTDm). Hvis jeg ikke tar feil, så finner du dem vel i Saab også? Har ikke noe spes kjennskap til dieselmotorene, men etter hva jeg har hørt så skal disse fungere greit. Finnes i 8v og 16v utgaver, samt en heftig 2,4 liter. En annen kul fordel er jo som alle andre turbodieselmotorer (og turbo generelt) - nemlig chip. :) En 1,9JTD 8v 115hk får du nærmere 150hk og 340Nm ut av. En 2,4 JTD 20v derimot.. Da blir det over 210hk.

 

Ang bilforhandler så ville jeg enten kjøpt av en offisiell Alfa forhandler eller noen som spesialiserer seg på import - f.eks AutoItal.

 

Menne.. denne er jo litt fristende da: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17965395. Rett under 100 lapper, gått rett over 100k km og har 2,5 liters V6 som er veldig lite tull med - i tillegg til at den ser ut som et smykke! Squadra-tuning lever chip som gir rett over 210 hk. Nam nam nam!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk igjen for veldig godt svar.

 

Var lekker den med V6en ja, eneste problemet da igjen blir drivstofføkonomi...med tanke på det har jeg siklet veldig på denne

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

 

Pristilbud jeg har fått på denne er 115 000...håper bare jeg greier å spare sammen nok til det..men bør også ha nok peng til en bruktbilgaranti

Lenke til kommentar

Hadde ikke vært så veldig redd for km standen på den du har funnet. 150 000 er ikke spesielt mye. Har en kamerat med en 156 som nå har gått et stykke over 220 000 km, og merker ikke på noen måter at bilen er gått så langt. Veldig fin å kjøre. Men prisen skal jo selvfølgelig være endel lavere når km standen begynner å bli høy.

 

Hvis du kunne tenke deg Selespeed-kasse får du jo litt mer utstyr på den Magnum fant. Har Sportspakke 3 som er standard på Selespeed hvis jeg ikke husker feil, og i tilegg takluke på denen. Sportspakke 3 vil si at den er senket litt (ca 25 mm tror jeg), har sideskjørt og rød instrumentbelysning i hvert fall.

Lenke til kommentar

Okei, det gjør den selespeedversjonen litt mer interessant.

I tillegg så så jeg at den var fritatt omregistrering så sparer jo penger der..men hva er det som gjør at en bil kan bli fritatt fra omregistrering? Og er litt skeptisk til at det har blitt brukt så mye penger på service de siste månedene...så har sendt mail for å høre hva som ble gjort.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen jeg kan komme på er at nåværende eier har hatt bilen mindre enn 2 måneder, eller at eieren har hatt skilter på den i mindre enn 60 dager, noe som gjør meg og litt skeptisk. Ville hørt hva som er grunnen til at den er fritatt og hva som gjorde at det ble så dyr service ja.

 

Regel om fritak fra omregistreringsavgift

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Takker for infoen, godt å høre at jeg ikke er alene om å tenke slik, var derfor jeg faktisk ikke har vurdert den bilen overhodet.

 

Finnes det noen andre alfaer på finn.no jeg bør vurdere?

 

Her er linkene til alle som jeg vurderer som potensielle gode kjøp:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18896070

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19155814

Lenke til kommentar

Skal jeg tippe, så er det div forstillingsbiter som er bytta på den som er påkosta 35.000,- på merkeverkstedet. Sikkert bytta regreim også, den har jo årsintervaller i tillegg til kjørelengde (anbefalt å bytte hvert 3. år selv om ikke kjørelengden sier det). Merkeverksted sier vel litt også.. Ting er DYRT på merkeverksted. Greit å kunne skru litt selv innimellom også. :D

 

Uansett, synes den siste du linker til var ganske fresh jeg da. Oppgradert understell med skikkelige biter (Eibach og Sachs), samt full overhaling av forstilling. Er også nylig EU godkjent. Ville sjekka når regreim og variator ble byttet sist bare.

Lenke til kommentar

Har fått mail fra eiern av den røde sportswagonen...er vist 3 år siden sist registerreima ble byttet ut så er vel en del tusen der med å få det gjort. Hvor mye er det egentlig snakk om?

Ellers var det rust på fremre hjulbuer samt defekt vindusheis på ene bakre vinduet. Blir plutselig en del ting som må fikses på den bilen og da blir det å dra i vei mer penger enn jeg har...

 

Tror jeg ender opp på den ARen til 75 000...er noen små bulker og riper på den....men det er lettere å få fikset i etterkant om jeg tar meg en biltur til italia...de tar vel ikke allverden for å få fikset lakken der nede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...