Gå til innhold

Skal kjøpe mitt første speilreflekskamera, trenger litt tips angående valg av kamera hus og optikk mtp bilder av sport.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei og hopp.

Ser for meg at jeg vil investere i et speilreflekskamera + objektiv i nærmeste fremtid. Kriterer finnes under :)

- En pris mellom 3000-5000 kroner.

- Kan lett oppgraders hvis dette trengs.

Jeg skal hovedsaklig bruke kameraet til å ta bilder av sport, snowboard, skateboard osv.

Og ja, jeg har lest sticky om førstegangs kamera :)

Endret av Tobias.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor skal man egentlig begynne.. Er jo samme diskusjonene opp og opp igjen.

Det tar en stund før du finner ut av hva slags behov du har og hvilket merke du vil gå for senere.

Så, kom deg i en fotobutikk (hvis det finnes flere) og prøv de forskjellige under 5000 i hendene. Så kjøper du bare det.

Elkjøp bruker jo å ha ganske bra pakkepriser av og til. Kan være verdt å sjekke.

Skrevet

jeg har lest endel ditching av kit-objektiver som følger med når en kjøper pakkeløsninger. jeg har selv aldri hatt et selv så det kan jeg ikke bekrefte eller avkreft. kjøper du en slik pakkeløsning vil jeg anbefale deg å kjøpe kamerahus og et objektiv hver for seg (slik at du slipper å få med deg et middels greit objektiv eller å anskaff et nytt objektiv rett etter du har kjøpt kamerahus med kit.

Skrevet (endret)

(Dette ble jammen en lang topic. Så at en moderator mente at tittelen på dette innlegget var upassende slik det var, noe jeg forøvrig er helt uforstående til, jeg synes det var mye bedre slik det var... )

Jeg mener i motsetning til ilpostino at man absolutt bør kjøpe et kamera med kitobjektiv. Prisen man betaler for et "kit" er som regel bare noen få hundrelapper mer enn hva man betaler for kun kamerahuset.

Jeg mener alle nybegynnere først bør kjøpe kamerahus med kitobjektiv og så bruke det en del for selv å få erfaring med objektivet og hva man bruker mest/savner av brennvidde/lysstyrke. Da slipper man som oftest unna den (dyre) lærdommen det er å kjøpe feil objektiv(er).

Med mindre man har et helt spesifikt behov som for eksempel:

* Jeg skal kun ta bilder av maur - da trenger man åpenbart et macro objektiv

eller

* Jeg skal kun ta bilder av fugler - da kan man i så fall (nesten) aldri få nok i tele-enden

Mitt råd til trådstarter blir derfor å ta en tur til nærmeste fotobutikk som har et nogenlunde bra utvalg av speilrefleks og se på, ta på og "prøve" de forskjellige innstegsmodellene de har og så kjøpe det som faller best i smak. "Alle" vil ha modeller og optikk som dekker det behovet som er beskrevet og "alle" leveres med et kit-objektiv som egner seg rimelig bra til å ta bilder av det som er beskrevet.

Endret av Spook
Skrevet (endret)

Støtter anbefalingen om å gå til en butikk og prøve. Men jeg ville anbefale å vurdere å gå et trinn opp fra innstegsmodellene. Ett hakk opp får du for eksempel vesentlig flere bilder pr. sekund, noe som kommer godt med ved sportsfoto. En konkret anbefaling er Canon 40D, forrige "semipro"-modell. Koster litt over budsjettet, men spesielt seriehastigheten kan være verdt det..

Edit: Hvis du kjøper det brukt, kan du komme innenfor budsjett likevel..

Endret av the_last_nick_left
Skrevet

Takk for gode svar! :) Ser at det ligger en canon 40D på finn til 8000,-

Selger skriver at han selger det grunnet at det ble litt avansert for nybegynnere, lurer på om dette er det riktige kameraet da..

Skrevet
Takk for gode svar! :) Ser at det ligger en canon 40D på finn til 8000,-

Selger skriver at han selger det grunnet at det ble litt avansert for nybegynnere, lurer på om dette er det riktige kameraet da..

8000 kroner med hvilket objektiv? Link til annonse?

Kamerahuset koster ca 5700 nytt.

Skrevet

Du skriver at du hovedsaklig ønsker å fotografere sport (snowboard, skateboard etc..). Hvilken prisklasse ønsker du å legge deg på i kjøp av objektivene som trengs til det? Personlig ser jeg for meg et videvinkel (Fisheye) og et teleobjektiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...