Gå til innhold

Den store FunFact tråden


Anbefalte innlegg

Noen som sitter med artige, oppsiktsvekkende, tankevekkende eller sprø fakta innenfor emnet teknologi og fakta? Del det med omverdenen i denne tråden. Tenker da ikke på lange utredninger om hvordan det ene og det andre virker, men heller små avsnitt som kan være interresant og kjapp lesing for resten av forumbrukerne.

 

Regler

 

- Dette skal ikke være en spørre- /support- tråd.

- Er du ikke sikker på om det du skriver er myte eller fakta, så ikke legg det inn her. Henvis gjerne til kilde.

- Finner du noe i tråden som bare er oppspinn, så gi det en kommentar / korriger.

- Ellers gjelder retningslinjene og nettikette :)

 

 

Kan begynne med et par facts:

 

- Hørt at det å spise gulerøtter hjelper på evnen til å se i mørket? Dette stemmer ikke, og kommer fra 2. verdenskrig. Britene la skylda på gulerøttenes forbedrende effekt av nattesynet, for å skjule at de hadde radar for tyskerne.

 

- Man regner med at det finnes rundt 10^80 antall atomer i hele universet.

 

- Deler av befolkningen blant annet i det østlige Asia har ikke utviklet enzymer for nedbryting av melkesukkeret laktose i voksen alder. Siden laktosen da ikke brytes ned i magesekken ved inntak av melkeholdige produkter, går den videre i systemet og vil fungere som "mat" til gassproduserende bakteriefloraer. Dette kan føre blant annet til oppblåsthet, vondt i magen og mye promping.

 

Please continue...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hørt at det å spise gulerøtter hjelper på evnen til å se i mørket? Dette stemmer ikke, og kommer fra 2. verdenskrig. Britene la skylda på gulerøttenes forbedrende effekt av nattesynet, for å skjule at de hadde radar for tyskerne.

 

Sikker på det? Gulrot inneholder jo mye vitamin a, som bedrer synet.

Lenke til kommentar
Hørt at det å spise gulerøtter hjelper på evnen til å se i mørket? Dette stemmer ikke, og kommer fra 2. verdenskrig. Britene la skylda på gulerøttenes forbedrende effekt av nattesynet, for å skjule at de hadde radar for tyskerne.

 

Sikker på det? Gulrot inneholder jo mye vitamin a, som bedrer synet.

 

Gulrot inneholder noe som heter caroten som jeg mener å ha hørt skal hjelpe på nattesynet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Det er 206 bein i en voksen menneske kropp, men i spedbarn/barn er det 300 ben.

(Når de begynner å vokse, vokser noen ben sammen.

 

Det tar rundt 12 timer før maten er ordentlig fordøyd.

 

2,5 cm med regn vann er det samme som 38,1 cm med snø.

Lenke til kommentar

Kroppen kan antennes i en 25% oksygen atmosfære.

 

Spyr du i oppvaskbøtta når du vasker do så dannes det klorgass og du kan i verstefall dø.

 

Det hvite utenpå mentosen er titanoksid.

 

Det finnes skapninger med blod som ikke er rødt (blått?). Det er fordi de har erstattet jernet i de rød blodcellene sine med vanadium.

Lenke til kommentar
Kroppen kan antennes i en 25% oksygen atmosfære.

Kroppen kan også antennes i en 1% oksygen atmosfære. Man kan tenne på alt så lenge tempraturen er høy nok...

Spyr du i oppvaskbøtta når du vasker do så dannes det klorgass og du kan i verstefall dø.

Hva hvis jeg vasker gulvet med bare vann? Hva er reaksjonen som lager klorgass? Dessuten trenger man en temmelig høy konsentrasjon av klorgass før det er dødelig (1000ppm).

 

Mange menn overdriver når de skal si hvor lang penisen er.
Mange kvinner underdriver når de skal fortelle hvor gamle de er, eller utelater å oppgi alder i det hele tatt.

Virkelig? Kaller dere dette fakta?

Lenke til kommentar
Struts stikker faktisk ikke hodet i sanda.

er du helt sikker på dette? Mener jeg så på animal planet at de gjorde det.

 

Kan hende de stikker hodet i sanden, men de gjør det ikke når de er redde (altså for å beskytte seg selv), de løper bort som normale smarte dyr. leste det i en ytterst interessant bok om alt du ikke vet.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
De fleste får bare halvparten av spenningen i seg når de blir støtet av hus-strøm.

 

(Detaljer: Det er fordi de fleste situasjoner er fra fase til jord, og den totale spenningen deles ut på antallet faser. Siden fase til jord bare har en fase involvert så er det kun 115V (Veldig varierende av hvor mye motstand det er i kroppen) du får gjennom deg om deg da.)

 

Ikke slakt meg om det ikke er 100% sant, men jeg er temmelig sikker på det grove.

 

Det er spenningen fra fase til fase (230V) delt på roten av 3. 230V/1,7320=132V.

Lenke til kommentar
Kroppen kan antennes i en 25% oksygen atmosfære.

Kroppen kan også antennes i en 1% oksygen atmosfære. Man kan tenne på alt så lenge tempraturen er høy nok...

Spyr du i oppvaskbøtta når du vasker do så dannes det klorgass og du kan i verstefall dø.

Hva hvis jeg vasker gulvet med bare vann? Hva er reaksjonen som lager klorgass? Dessuten trenger man en temmelig høy konsentrasjon av klorgass før det er dødelig (1000ppm).

 

Mange menn overdriver når de skal si hvor lang penisen er.
Mange kvinner underdriver når de skal fortelle hvor gamle de er, eller utelater å oppgi alder i det hele tatt.

Virkelig? Kaller dere dette fakta?

 

Kroppen kan antennes ved romtemperatur i 25% oksygenatmosfære.

 

Den kan dannes større mengder klorgass hvis din magesyre (HCl) reagerer med Klorin. Og du får en kraftig syre base reaksjon. Har du hode oppi bøtta da så sliter du.

 

Når det gjelder mellommenneskelige fakta så tror jeg tråden heter funfacts.

Lenke til kommentar
De fleste får bare halvparten av spenningen i seg når de blir støtet av hus-strøm.

 

(Detaljer: Det er fordi de fleste situasjoner er fra fase til jord, og den totale spenningen deles ut på antallet faser. Siden fase til jord bare har en fase involvert så er det kun 115V (Veldig varierende av hvor mye motstand det er i kroppen) du får gjennom deg om deg da.)

 

Ikke slakt meg om det ikke er 100% sant, men jeg er temmelig sikker på det grove.

 

Det er spenningen fra fase til fase (230V) delt på roten av 3. 230V/1,7320=132V.

Ahh, tusen takk. Fikses nå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...