Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

tips til raskere nedlasting!


Anbefalte innlegg

Hei! :) Jeg lurer på om noen kan være litt behjelpelig med å få min nedlasting raskere.

jeg har 20mb bredbånd, men opplever svært sjelden å ha raskere nedlastning enn 100kb/s.

Dette er jo kjempe dårlig! :(

Jeg bruker utorrent.

 

Om jeg skal portforwarde (noe jeg ikke helt forstår meg på enda), så må jeg vite hva slags router jeg har.. Jeg har jensen Airlink, men husker ikke videre betegnelse.

Vet noen hvordan jeg finner ut av hvilken router jeg har, UTEN å måtte finne igjen boksen som medfulgte:P

 

All hjelp som fører til litt raskere nedlasting godtas med STOR takk!! ;D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å laste ned torrents raskere er det to hovedting du må ta til hennsyn:

 

1) Du bør ha forwardet portene som skal brukes.

2) Du bør prøve å velge torrents som har mange seeds/delere. Har torrenten få delere vil det normalt gå tregt uansett, og har det ingen delere/seeds, så er det ikke sikkert at nedlatingen vil fullføre i det hele tatt. Du bør også huske på at om du bruker åpne sider der du kan hente ned torrentfilene uten registrering så er det som regel dårligere hastgheter der enn på trackre med registrering. Det er rett og slett fordi at folk er egoistiske, og gidder ikke å dele filen mer enn de må for å selv laste den ned på slike åpne sider.

 

For portforwarding kan du i første omgang bare finne selve ruterboksen din. Modellnavnet står garantert på den, eller ihvertfall på merkelappen under. Etterpå kan du prøve å følge guidene på www.portforward.com

 

Til slutt kan du teste med Utorrents innebygde testeprogram for å se om alt er åpnet som det skal være for optimal hastighet.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
3, takk. Du må for all del ha statisk ip på maskinen det gjelder.

 

Må ikke, men det kan være en fordel om du ikke flytter maskinen mellom hjemme/skole/jobb ofte. Normalt skal ruterne tildele samme adresse som du har hatt før uansett.

 

(for de som leser som ikke ser sammenhengen er det viktig at maskinen ikke endrer lokal IP, ellers vil jo portforwardingsinstillingene i ruteren peke feil. Det gjelder forøvrig også adressen til dlink ruteren i forhold til speedtouchen i dette tilfellet, men den er mindre utsatt for å endre adresse hvis den er den eneste enheten som står tilkoble speedtouch ruteren uansett).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...