Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Plutselig motorstopp på Golf III, virker som den ikke får drivstoff?


nree

Anbefalte innlegg

Kjørte i 80-90 km/t da jeg plutselig oppdaget at det ikke var noe reaksjon når jeg rørte gasspedalen.

 

Tenkte at motoren hadde stoppet eller noe, men det virket som den hadde bensin, siden det ikke var noe særlig nedbremsning.

 

Jeg stoppet motoren i fart og prøvde å starte den igjen, både med og uten clutchen inne.

 

Fikk ikke start på den.

 

Jeg lurer på om noen vet "med en gang" hva dette problemet skyldes?

 

Jeg tenkte først at det var bensinpumpen som var defekt, og klarte verken høre, eller kjenne noe som skulle indikere at den svev når en annen prøver å starte bilen.

 

Jeg fikk start på den sånn hallveis en gang når jeg pumpet mye på gassen, måtte da sitte å pumpe for å holde den i gang, selv om det hørtes ut som en gammel båtmotor hver gang jeg pumpet på pedalen.

 

Har også lest at folk har problemer mer relèet som skal gi strøm bak til pumpa.

Noen har også hatt problemer med filteret.

 

Er det noen sjanse for at det er styreenheten til pumpa?

 

Hvordan gå frem for å feilsøke dette?

 

Takk for alle svar og tips.

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei ikke forhast deg det er mange med lignende problemer som kjøper deler men ikke finner feilen,

sliter med startproblemer på passaten min sjøl, funnet ut at pumpa går greit dette sjekker du med å vri nøkkelen til andre hakket før tenninga slår inn - da skal du høre en svak summing fra pumpemotor-

 

lurt å prøve med startgass for å se om den er tenningsvillig da ?

 

ellers er det en del tips bl. her sakset fra bilinform.no :

 

Passat Court - Stopper?

Problem med motoren begynte på følgende måte for ca 4-5 mnd siden: Etter korte kjøreturer ble motoren slått av på normalt vis. Etter noen minutter ville den av og til ikke starte med en gang, men først etter utallige forsøk.I det siste har motoren begyntå stoppe under kjøring, akkurat som om tenningen blir slått av. Dette skjer som regel etter kort tids kjøring fra 2-5 km. Det har vært dager da motoren har fungert som den skal,men i det siste har det skjedd ofte("rekord",4 ganger på en dag). Som regel starter motoren igjen etter mange forsøk. Kun en gang måtte bilen taues til verksted.Motoren starter alltid om morgenen (kald motor). Har hatt bilen på merkeverksted og byttet rele til bensinpumpe, koil samt fordelerlokk og rotor. Dette har ikke hjulpet. Motoren fortsetter å stoppe av og til. Verkstedet har feilsøkt når motoren ikke ville starte uten å finne feil. Tips mottaes med takk.

Bil: VW Passat Court , 2 li. Modell: 1996 Km stand: 165.000

 

 

Svar:

Dersom bilen ikke startet så ville jeg sjekket om det foreligger feilkoder og om det kommer bensin ifra pumpa og nok. Gjør det ikke det så må pumpe og relee sjekkes, plussforbindelser, minusforbindelser og styresignal ifra styreenhet og signal i fra turtallsføler må sjekkes. Er disse tingene OK så må du sjekke om det kan være noe med tenningsgnisten eller tidspunktet som er feil. Det kan jo være ventilheng som det kalles. Det vil si at sot på ventilstammen gjør ventilene trege slik at de ikke tetter skikkelig og at kompresjonen da uteblir. Dette kan løses ved å kjøre bensinrens direkte i innsuget med produkter ifra Tunap, Forte eller andre produkter som kan løse opp dette belegget! Men det ender i de fleste tilfeller opp med at toppen må av!

 

fin teknisk forklaring her:

 

http://files.itslearning.com/data/hib/1560...orstyringer.pdf

 

 

......som du skjønner er det ikke lett å finne feilen- lykke til !

 

juveng ( med samme problem) :hmm:

Endret av juveng
Lenke til kommentar

Det var bensinpumpa som hadde "låst" seg i følge mekanikeren.

Det kunne komme av noe dritt som hadde satt seg fast, eller rett og slett at den hadde fått litt for mye juling i en hump.

 

Ble fikset rimelig kjapt uten å bytte pumpen ved å måle litt, banke litt på pumpen og sjekke at alt fungerte igjen.

 

Starter hver gang nå, og har kjørt en del etter det ble fikset. I følge mekanikeren som hadde hatt lignende problemer med egne og kunders biler kunne pumpen vare lenge etter en slik kjapp fiks.

 

Edit: "vare lenge" var det ikke i mitt tilfelle, neste post:

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Hehe, dette varte ikke lenge. Jeg kjørte midt i sentrum og måtte stoppe forran fotgjengerfelt når bilen plutselig mistet bensintilførselen.

 

Jeg ser at det selges bensinpumper på meca, mekonomen og bilxtra til rundt 2000-2500 kr.

 

Hvordan vet jeg hva jeg skal se etter? Det virker som det er flere "valg" innen bensinpumper.

Lenke til kommentar

Vet faktisk ikke hvordan jeg ser forskjell på forgasser med eller uten innsprøytning, men det er en "klump" oppå-bakerst motoren som det går vertfall går luft og vaier fra gasspedalen inn i, hvis jeg klemmer på den som vaieren er festet i går turtallet på motoren opp.

 

Ikke min motor, men en som ligner fryktelig mye:

3209528209_efbf57dc59.jpg

 

Det jeg mener er den som har den største luftslangen fra luftfilteret inn i seg. Det mener jeg er forgasseren.

Hvordan innsprøytning ser ut vet jeg ikke, så om det er det jeg har er veldig vanskelig å si ;)

 

Limer inn litt fra meca katalogen:

 

Modell:VOLKSWAGEN GOLF 1HXO Motor:ABS Volum:1781 KW:66 HK:90 Drivstoff:Bensin Totalvekt:1550 Lengde:4020 Karosseri:Kombi-sedan Drivning:2WD Antal Dörr:5

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar
Det var bensinpumpa som hadde "låst" seg i følge mekanikeren.

Det kunne komme av noe dritt som hadde satt seg fast, eller rett og slett at den hadde fått litt for mye juling i en hump.

 

Ble fikset rimelig kjapt uten å bytte pumpen ved å måle litt, banke litt på pumpen og sjekke at alt fungerte igjen.

 

Starter hver gang nå, og har kjørt en del etter det ble fikset. I følge mekanikeren som hadde hatt lignende problemer med egne og kunders biler kunne pumpen vare lenge etter en slik kjapp fiks.

 

Edit: "vare lenge" var det ikke i mitt tilfelle, neste post:

 

hehe.. Det der holder garantert ikke. Finn en kost og slå på tanken så fyrer den sikkert igjen.

 

En defekt bensinpumpe fungerer omtrent alltid hvis du tvangskjører den i skrustikka. Setter du den inn igjen holder det ut porten.

 

Demonter den og sjekk hva dem har på biltema. Det er bensintrykksregulatoren som styrer trykket og ikke pumpa. Passer pumpa funker det helt sikkert.

Lenke til kommentar
Det var bensinpumpa som hadde "låst" seg i følge mekanikeren.

Det kunne komme av noe dritt som hadde satt seg fast, eller rett og slett at den hadde fått litt for mye juling i en hump.

 

Ble fikset rimelig kjapt uten å bytte pumpen ved å måle litt, banke litt på pumpen og sjekke at alt fungerte igjen.

 

Starter hver gang nå, og har kjørt en del etter det ble fikset. I følge mekanikeren som hadde hatt lignende problemer med egne og kunders biler kunne pumpen vare lenge etter en slik kjapp fiks.

 

Edit: "vare lenge" var det ikke i mitt tilfelle, neste post:

 

hehe.. Det der holder garantert ikke. Finn en kost og slå på tanken så fyrer den sikkert igjen.

 

En defekt bensinpumpe fungerer omtrent alltid hvis du tvangskjører den i skrustikka. Setter du den inn igjen holder det ut porten.

 

Demonter den og sjekk hva dem har på biltema. Det er bensintrykksregulatoren som styrer trykket og ikke pumpa. Passer pumpa funker det helt sikkert.

bensintrykkregulatoren regulerer trykk ja,men ei pumpe beregnet på forgasser leverer ikkje nok trykk til en del (om noen) insprøytningssystemer ;)

Lenke til kommentar
Det var bensinpumpa som hadde "låst" seg i følge mekanikeren.

Det kunne komme av noe dritt som hadde satt seg fast, eller rett og slett at den hadde fått litt for mye juling i en hump.

 

Ble fikset rimelig kjapt uten å bytte pumpen ved å måle litt, banke litt på pumpen og sjekke at alt fungerte igjen.

 

Starter hver gang nå, og har kjørt en del etter det ble fikset. I følge mekanikeren som hadde hatt lignende problemer med egne og kunders biler kunne pumpen vare lenge etter en slik kjapp fiks.

 

Edit: "vare lenge" var det ikke i mitt tilfelle, neste post:

 

hehe.. Det der holder garantert ikke. Finn en kost og slå på tanken så fyrer den sikkert igjen.

 

En defekt bensinpumpe fungerer omtrent alltid hvis du tvangskjører den i skrustikka. Setter du den inn igjen holder det ut porten.

 

Demonter den og sjekk hva dem har på biltema. Det er bensintrykksregulatoren som styrer trykket og ikke pumpa. Passer pumpa funker det helt sikkert.

bensintrykkregulatoren regulerer trykk ja,men ei pumpe beregnet på forgasser leverer ikkje nok trykk til en del (om noen) insprøytningssystemer ;)

 

Derfor kjøper man en pumpe til insp. system og ikke forgasser. Omtrent alle insp. pumper klarer et maxtrykk på 8 bar. En vanlig motor pleier og trenge et trykk på 2-3-4 bar.

 

Ikke tenk på trykket fordi det er aldri et problem. Det som er viktig er at den leverer nok.

 

Jeg har ikke bytta komplett dyr pumpe dings på mange år. Går i biltema eller rep. sett kjøpt hos bilextra, mekonomen etc. Funker hver gang så lenge du husker og ta av plasthetta som sitter i bunn av den nye pumpa.(kan se ut som en sil, men er det ikke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...