Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva koster montering av solfilm utført av profesjonelle?


Reggy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at soting forran ikke er lov er at det blir vanskelig for andre billister å kunne se deg og derfor ikke klare å lese kjøringen din. Det har rett og slett med trafikk sikkerhet og gjøre.

 

Det med ulykke, er vel at ambulanse personell ikke ser deg så lett, og derfor vil springe etter synlige skadde før du får hjelp.. (?)

Lenke til kommentar

Som bIsk0p er inne på er det flere grunner. Den grunnen jeg serverte er fra utrykningspersonell sitt ståsted, la meg utdype:

 

Filmen på innsiden av ruta gjør at ruta ikke kan fjernes like enkelt. Når man knuser en normal siderute krystalliseres den i små biter, slik at man enkelt komme til den skadde gjennom sidevinduet for å frie luftveier samt stoppe alvorlige blødninger, før event redningsfolk kommer til åstedet.

 

Med filmen blir ruta omtrent som sikkerhetsglass, ikke helt ulik frontruta, som henger sammen etter den er knust. Dette er vanskeligere å fjerne på siderutene enn på frontruten, spesielt uten redskap. Om du blør fra en pulsåre eller har blokkert luftvei er det snakk om minutter mellom liv og død. Hjernen klarer seg i 2 minutter uten oksygen før du får varig hjerneskader. Vi snakker snakker ikke om at du holder pusten i to minutter, vi snakker om hjertestans som forekommer relativt ofte i alvorlige ulykker. Jeg skal ikke legge meg opp i hvor mye dere kan om førstehjelp, men om dere har sett en ulykke eller vært på kurs vet dere sikkert hvorfor de første minuttene er kritiske.

 

Husk også på at de som først er på åstedet som regel er bilen bak deg, og den har garantert ingen glasshammer eller verktøy for å fjerne siderutene. Om man skal kyle stein gjennom vinduer med solfilm på innsiden blir det hele ennå mer innviklet.

Lenke til kommentar
Som bIsk0p er inne på er det flere grunner. Den grunnen jeg serverte er fra utrykningspersonell sitt ståsted, la meg utdype:

 

Filmen på innsiden av ruta gjør at ruta ikke kan fjernes like enkelt. Når man knuser en normal siderute krystalliseres den i små biter, slik at man enkelt komme til den skadde gjennom sidevinduet for å frie luftveier samt stoppe alvorlige blødninger, før event redningsfolk kommer til åstedet.

 

Med filmen blir ruta omtrent som sikkerhetsglass, ikke helt ulik frontruta, som henger sammen etter den er knust. Dette er vanskeligere å fjerne på siderutene enn på frontruten, spesielt uten redskap. Om du blør fra en pulsåre eller har blokkert luftvei er det snakk om minutter mellom liv og død. Hjernen klarer seg i 2 minutter uten oksygen før du får varig hjerneskader. Vi snakker snakker ikke om at du holder pusten i to minutter, vi snakker om hjertestans som forekommer relativt ofte i alvorlige ulykker. Jeg skal ikke legge meg opp i hvor mye dere kan om førstehjelp, men om dere har sett en ulykke eller vært på kurs vet dere sikkert hvorfor de første minuttene er kritiske.

 

Husk også på at de som først er på åstedet som regel er bilen bak deg, og den har garantert ingen glasshammer eller verktøy for å fjerne siderutene. Om man skal kyle stein gjennom vinduer med solfilm på innsiden blir det hele ennå mer innviklet.

Så hvorfor er det da lov å sote bak? Hender vel at det sitter folk i baksetet på biler som er innblandet i ulykker også vel? De har vel også dårligere sikkerhet enn fører og forsete-passasjer, med tanke på eldre biler og få airbager?

Jeg skriver ikke dette for å lage kvalme, bare synes den forklaringen med knusing av ruter virker litt tynn.

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Så hvorfor er det da lov å sote bak? Hender vel at det sitter folk i baksetet på biler som er innblandet i ulykker også vel? De har vel også dårligere sikkerhet enn fører og forsete-passasjer, med tanke på eldre biler og få airbager?

Jeg skriver ikke dette for å lage kvalme, bare synes den forklaringen med knusing av ruter virker litt tynn.

Jeg vet sannelig ikke hvorfor det er lovlig å sote med film bak, men forklaringen er god nok til hvorfor det er ulovlig å sote med film foran. Og det er nok bare en av mange grunner, ikke den eneste.

 

Noe annet interessant med film er at den reflekterer lys på an annen måte enn glass. I gitte situasjoner kan filmen reflektere lys som faller inn i kupen direkte mot sjåføren, noe alle bør være enig i er forbundet med risiko. Før noen sier noe som "du må jo ha film med polarisering/antiglare/whatnot"; det er langt enklere å lage et forbud enn å kontrollere alle filmer som er solgt og montert. Utsagnet "Det er bare å rulle ned ruta når onkel blå kommer" litt lenger frem i denne diskusjonen er et typisk eksempel på hvorfor forbud er enklere. Jeg kan ikke se for meg at noen som med vitende vilje bryter loven hadde brydd seg om å bruke godkjent film.

 

Det finnes sikkert flere begrunnelser for hvorfor det er ulovlig, og jeg er ganske sikker på at det er gode grunner. Som regel har veitrafikklovene som omfatter bilens utforming med personsikkerhet å gjøre, ikke at politiet vil ha færre stilige biler på veien. Jeg foreslår at noen ringer/skriver til politiet om de er interessert i den nøyaktige begrunnelsen. De kan blant annet nås på 02800.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Gjest Slettet+9813241234

ikke så stort arbeid å sote selv da, ganske billig også, enkleste filmen er fra biltema gymmi aktig lett å sette på koster ca 129,- for en pakke, passer for det meste alle stv og sedan biler. Regelen er jo mer tid du bruker på sotingen jo bedre blir det ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

ikke så stort arbeid å sote selv da, ganske billig også, enkleste filmen er fra biltema gymmi aktig lett å sette på koster ca 129,- for en pakke, passer for det meste alle stv og sedan biler. Regelen er jo mer tid du bruker på sotingen jo bedre blir det ;)

Du får sikkert ein privatperson til å legge det for deg billigere enn proffe også (såg noe inne på eit bimmersforum for noen måneder tilbake)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...