Gå til innhold

Hvilket objektiv til bybilder i New York...?


Anbefalte innlegg

Skjønner at spørsmålet er umulig, men hear me out:

 

Har et Nikon D50, med kit-objektiv og 70-200mm. Er rimelig fersk på fotofronten, men holder på å bli hekta...

Skal til New York, og har litt lyst til å leke meg med å ta ulike bybilder, med skyskrapere, parker, etc.

 

Noen som har meninger om hvilke typer objektiv som kan utfylle de jeg har?

- Vidvinkel?

- Fast brennvidde (50mm?)?

 

Frister jo med fisheye, men er litt skeptisk til hvor mye jeg får brukt det etterpå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville brukt mitt Sigma 10-20mm og kjøpt meg 35mm av noe slag, som da blir til 50mm på DX. Vidvinkelen passer jo som sagt perfekt til der man ønsker å få med høye bygg og brede gater, uten å utelate de siste femti meterne av bygget. Og "50"mm passer bra til å ta "utsnitt"-bilder av forskjellige ting som interesserer deg; taxier, masse trafikk, en tigger, eller et bilde med mange spennende farger i.

Du har selvfølgelig litt andre interesser for hva du vil ta bilde av enn meg, men jeg ville ihvertfall tatt med meg vidvinkelen og en 50mm.

Lenke til kommentar

Jeg klarte meg godt med 50mm 98% av tiden da jeg var i NY i vår. Alt kommer an på hva du liker ta bilder av. For min del blir jeg drit lei å ta bilde av (for ikke snakke om å SE på ) bilder av bygninger i byen. Det er tatt MYE gode bilder av NY arkitektur allerede- kjøp et postkort.

 

jeg ville gått for 35mm f1.8 DX og latt den kanonzoom'en ligge igjen hjemme.

 

du kan forresten se hvordan det gikk med meg og normalobjektiv HER

Endret av silverhalide
Lenke til kommentar

Jeg dro til NY i mai og kjøpte meg Nikon sin 10-24mm på B&H. Veldig glad for at jeg gjorde det, men på en annen side ble det litt slik som silverhalide sier, litt mye høye bygninger ol. Derfor brukte også jeg 50mm mye til å ta bilder av mennesker, bylivet generelt og på kveldstid.

 

Så var jeg deg ville tenkt at jeg skulle ha objektiver til to typer fotografering. Ett til de store omgivelsene, bygningene, utsikten osv, og ett til mennesker, detaljer, kveldstid og alt annet av NY's kuriositeter.

Endret av mge
Lenke til kommentar
Jeg klarte meg godt med 50mm 98% av tiden da jeg var i NY i vår. Alt kommer an på hva du liker ta bilder av. For min del blir jeg drit lei å ta bilde av (for ikke snakke om å SE på ) bilder av bygninger i byen. Det er tatt MYE gode bilder av NY arkitektur allerede- kjøp et postkort.

 

jeg ville gått for 35mm f1.8 DX og latt den kanonzoom'en ligge igjen hjemme.

 

du kan forresten se hvordan det gikk med meg og normalobjektiv HER

 

Du hadde gått en del rundt i NY ja, trillevogn 'festivalen' på #154 var litt sprøtt :p

 

Mye bra bilder derfra.

Lenke til kommentar
Kjøp den nye Nikon 10-24 når du kommer dit. :)

Jeg skulle til å foreslå det samme som en klar førsteprioritet. Nikon 10-24 er et knallobjektiv i følge denne testen og glimrende for så vide motiver som brede gater, skyskrapere, storslått utsikt fra diverse utkikksposter og innendørs.

 

Som andreprioritet ville jeg satset på et lyssterkt objektiv i normalområdet. F.eks en Tamron 17-50 f/2,8, Sigma 18-50 f/2,8 eller et ennå mer lyssterkt fastobjektiv som Nikon 35mm f/1,8.

 

Men altså førsteprioritet: Nikon 10-24mm.

 

B&H har den inne til 800$

De holder til på 9th Ave. @ 34th St. New York, NY 10001

 

Adorama har den inne til 770$

de holdet til på 42 West 18th Street, New York City, NY 10011

 

NB. Se opp for jødiske helligdager. Da holder de stengt.

Lenke til kommentar

Jeg reiser også til USA i August, og vurderer å handle med meg en vidvinkel i New York for litt herlige by-bilder. Jeg har dog sett mest på Tokina sin 11-16mm, som gjevnt over har høstet meget gode kritikker. Jeg har dog ikke testet denne mot Nikons nye 10-24. Denne ligger på $600 hos BHPhotovideo.

 

-Ulyden

Lenke til kommentar

18-200 VR er et ypperlig reiseobjektiv, spes på storbyferie hvor du kan ta bilder av arkitektur og mennesker. Dette er et kompromiss objektiv, anvendelighet på bekostning av en noe redusert kvalitet. Sålenge du ikke skal tjene penger på bildene, er vel anvendeligheten det viktigste i denne settingen.

Lenke til kommentar

Sist jeg var i New York kjøpte jeg en 28mm f/2,8 på B&H bare for å ha kjøpt noe der jeg også. Objektivet var ikke av kameraet hele uken, og det er det som konsekvent brukes hver gang jeg rusler gatelangs med kamera. 35mm f/1,8 ville nok og gjort nytten, men den fantes ikke da og nå er jeg så vant med 28mm at jeg ikke vil bytte :-)

Lenke til kommentar
Jeg klarte meg godt med 50mm 98% av tiden da jeg var i NY i vår. Alt kommer an på hva du liker ta bilder av. For min del blir jeg drit lei å ta bilde av (for ikke snakke om å SE på ) bilder av bygninger i byen. Det er tatt MYE gode bilder av NY arkitektur allerede- kjøp et postkort.

 

jeg ville gått for 35mm f1.8 DX og latt den kanonzoom'en ligge igjen hjemme.

 

du kan forresten se hvordan det gikk med meg og normalobjektiv HER

 

Mye bra å se på der! Thanks..

Lenke til kommentar
Jeg klarte meg godt med 50mm 98% av tiden da jeg var i NY i vår. Alt kommer an på hva du liker ta bilder av. For min del blir jeg drit lei å ta bilde av (for ikke snakke om å SE på ) bilder av bygninger i byen. Det er tatt MYE gode bilder av NY arkitektur allerede- kjøp et postkort.

 

jeg ville gått for 35mm f1.8 DX og latt den kanonzoom'en ligge igjen hjemme.

 

du kan forresten se hvordan det gikk med meg og normalobjektiv HER

 

 

Takk for bra tips - og utrolig flotte bilder!

 

Likte særlig godt hvordan du får fram lyset og fargene i bildene. Jobbet mye i PS med de i ettertid?

Lenke til kommentar
Takk for bra tips - og utrolig flotte bilder!

 

Likte særlig godt hvordan du får fram lyset og fargene i bildene. Jobbet mye i PS med de i ettertid?

 

Bruker ikke photoshop i det hele tatt for behandling av digitale foto- Jeg utfører crop og kurvejusteringer i lightroom, that's it. Og så bruker jeg JPG 90% av tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...