Gå til innhold

Vertikale streker på mørke bilder (Olympus E-520 + ED 9-18mm)


Anbefalte innlegg

Etter ferietur på Kreta for noen uker tilbake, oppdaget jeg til min store fortvilelse at noen av bildene (som er tatt i skumringen eller etter at sola var gått ned) har synlige vertikale streker i bildet. Vedlagt ser dere et eksempelbilde hvor strekene synes ganske så godt. Er det noen som har en logisk forklaring på hvordan dette kan ha skjedd? Eller kan det være feil på kamera eller objektiv? Jeg benyttet for øvrig ingen filtre foran objektivet som kunne ha forårsaket strekene. Kamera og objektiv som ble benyttet var Olympus E-520 med Olympus Zuiko Digital ED 9-18mm objektiv. Merk at strekene også er synlige i like stor grad i råfilene.

 

Exif: 9mm, f/8, 1/10s, ISO100, 0ev.

post-29807-1248555961_thumb.jpg

Endret av Nénmacil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesielt den røde fargekanalen er skikkelig ille. Det er både smale striper og brede felter. Hvis man vet hva man skal se etter så kan man se brede vertikale rødlige bånd i bildet. Hvis bildet er stort sett ubehandlet fra kameraet så vil jeg si at det er noe feil med kameraet.

 

Sjekk om du har noen eldre bilder med samme problem som du kansje har oversett.

Lenke til kommentar

TGB:

Du har rett, jeg sjekket histogrammet på flere av bildene som har samme problemet, og felles er at de aller fleste er for mye undereksponert. Dog fant jeg et bilde som er noe mer korrekt eksponert, men som likevel har disse strekene. Jeg så gjennom en annen bildeserie hvor jeg tok tre bilder av samme motiv med ulike eksponeringer, det ene av de tre bildene som var mest korrekt eksponert hadde ikke disse strekene. Mysteriet ser dermed ut til å være løst. Takk for hjelpen!

 

Jeg kan legge til at hvis mønsteret er det samme på alle bildene så er det mulig å fjerne det meste av problemet med programvare.

Har du noe mer informasjon rundt hvilke programmer som kan fjerne strekene, eller hvilke teknikker som benyttes for å hente frem "tapt data"?

Lenke til kommentar
Etter ferietur på Kreta for noen uker tilbake, oppdaget jeg til min store fortvilelse at noen av bildene (som er tatt i skumringen eller etter at sola var gått ned) har synlige vertikale streker i bildet. Vedlagt ser dere et eksempelbilde hvor strekene synes ganske så godt. Er det noen som har en logisk forklaring på hvordan dette kan ha skjedd? Eller kan det være feil på kamera eller objektiv? Jeg benyttet for øvrig ingen filtre foran objektivet som kunne ha forårsaket strekene. Kamera og objektiv som ble benyttet var Olympus E-520 med Olympus Zuiko Digital ED 9-18mm objektiv. Merk at strekene også er synlige i like stor grad i råfilene.

 

Exif: 9mm, F/8, 1/10s, ISO100, 0ev.

 

På ISO100 skal ikke det se sånn ut, rett-ut-av-kamera. Riktignok er det kjent at E-x20-sensoren har litt banding på over ISO800, men sånn skal det ikke være på ISO100. Derimot kan du få slike effekter selv på ISO100 dersom du justerer kraftig i etterkant for å redde et feileksponert bilde.

Lenke til kommentar
Har du noe mer informasjon rundt hvilke programmer som kan fjerne strekene, eller hvilke teknikker som benyttes for å hente frem "tapt data"?
Hvis mønsteret er konstant og likt på alle bildene så kan du ta et bilde med linselokket på (eller mot en grå bakgrunn hvis det må til for at kameraet viser samme problem) sånn at du har et refereansebilde. Så kan du trekke det bildet fra de andre bildene og du sitter igjen med et mye bedre resultat. Man kan bruke photoshop og mange andre programmer som kan gjøre aritmetiske operasjoner på bilder.

 

Det er ganske vanlig etterbehandlig spesielt ved astronomisk fotografering.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei,

 

Foreslår at du sender noen bilder til [email protected] (bare skriv på norsk, vi har flere skandinaver på support-senteret). De vil kunne gi en tilbakemelding på om det er noe galt med kameraet.

 

Hvis du ønsker, kan vi selvfølgelig også få feilsøkt kameraet ditt - men da må du dessverre leve uten kamera en uke eller to. Kontakt oss på 23 00 5050 (tast 1 for kameraservice) for å ordne innsending av kamera. For ordens skyld tar vi ikke betalt for å feilsøke et kamera - det er bare hvis vi må utbedre en feil som ikke dekkes av garanti vi evt vil ta betalt for jobben.

 

Håper det løser seg!

 

Hilsen Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvis noen har konkrete eksempler på hvordan strekene i bildet kan gjøres mindre synlig, eller i beste fall fjernes helt, så tar jeg gjerne i mot forslag på hvordan det kan gjøres!

Hvis gradation står på auto, kan du sette den til normal.

Kan du utdype nærmere hva du mener?

 

Mener du at jeg f.eks. skal åpne bildet i Photoshop og legge på et gradient lag fra f.eks. menyen:

"Layer" - "New Fill Layer" - "Gradient"

eller

"Layer" - "New Adjustment Layer" - "Gradient Map" ?

 

Jeg var i kontakt med Olympus som ikke hadde noen kjennskap til om det var mulig å "redde" denne typen bilder.

Videre har de fått tilsendt noen eksempelbilder av meg, for å vurdere om det kan være feil på kameraet.

Lenke til kommentar

Du gjør alt så vanskelig ...:p

 

Skru på kameraet og gå inn i menyen. I første undermeny skal du finne noe som heter "gradation". Hvis du har fabrikkinnstillingene på, vil den stå på auto, og da prøver den å presse ut mer informasjon fra skyggepartier. Mer detaljer i skygger = mer støy. Setter du den til normal vil du få litt mindre informasjon fra de mørke partiene, men også mindre støy.

Lenke til kommentar

Jeg er nok litt vanskelig :!:

Det har jeg i grunn aldri tenkt over, takk for et bra tips.

Den sto kanskje ikke overraskende (?) på auto, så den er endret til normal.

 

Det er mulig det er et "forebyggende" tiltak, men dessverre hjelper det lite mot bildene som allerede er tatt. Jeg venter fremdeles på en mirakelkur for å redde deler eller hele bildene. Dere står fritt til å rope ut dersom dere har flere gode tips!

Lenke til kommentar
Det er mulig det er et "forebyggende" tiltak, men dessverre hjelper det lite mot bildene som allerede er tatt. Jeg venter fremdeles på en mirakelkur for å redde deler eller hele bildene. Dere står fritt til å rope ut dersom dere har flere gode tips!

Jeg har dessverre bare erfaring med Photoshop. Det innebygde støyreduksjonsfilteret er elendig, men det finnes en del gode plug-ings. Her har jeg bare erfaring med Topaz Labs Denoise. Den fungerer utmerket, og hvis du allerede har Photoshop (alt fra versjon 7 til 11, eller en av de nyere Elements-versjonene), kan du laste ned en 30 dagers trial. Og har du ikke Photoshop, kan du sikkert laste ned en prøveversjon av den også ... :whistle:

 

Uansett får du fikset bildene dine, selv om du bare kan beholde pakken din i 30 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...