Gå til innhold

[Løst]Hvordan koble til dimmer


Anbefalte innlegg

Dersom du har prøvd å koble begge veier og du misstenker dårlig kontakt eller noe så er det noe seriøst galt her og brannfaren er overhengende.

At lampa lyser betyr ikke at alt er fint og flott for det kan godt stå der og lyse samtidig med at varmgang i ei kobling dannes.

Dette bruker å ha 2 utfall.

 

1* Koblingen blir varm og brenner av.

 

2* Koblingen blir varm og tar fyr.

 

Slik varmgang kan stå lenge og faktisk bruke år på å godgjøre seg før noe skjer og da håper jeg for din del at det nøyer seg med å brenne av for gjør dte ikke det havner du i statistikken over husbrann.

 

At du har noen papirer som dekker det du har gjort tviler jeg på for eventuelt firma som har gort annet elektrisk arbeid i biligen din har både material, timelister og samsvarserklæringen for anlegget og der står det neppe noe om en Etmann dimmer.

 

Skjønner at du blir irritert på meg men du vil ha hjelp til og gjøre ulovlig arbeid og da hjelper ikke jeg deg men prøver så godt det lar seg gjøre å gi deg noen hint om hvordan det skal gjøres.

Rett fremgangsmåte er å løfte av røret og ringe din foretrukne elektriker, så blir det fikset riktig og forskriftsmessig og du får ei samsvarseklæring på at det er riktig utført.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At du har noen papirer som dekker det du har gjort tviler jeg på for eventuelt firma som har gort annet elektrisk arbeid i biligen din har både material, timelister og samsvarserklæringen for anlegget og der står det neppe noe om en Etmann dimmer.

Dette er ikke snakk om noe firma som har gjort et arbeid her, men en avtale mellom meg og tidligere huseier, uten at æ trenger å gå noe inn på det. En særskilt avtale kan du kanskje si.

Skjønner at du blir irritert på meg men du vil ha hjelp til og gjøre ulovlig arbeid og da hjelper ikke jeg deg men prøver så godt det lar seg gjøre å gi deg noen hint om hvordan det skal gjøres.

Hvilke hint? "Kontakt din lokale elektriker"??? Litt av et "hint"...

Rett fremgangsmåte er å løfte av røret og ringe din foretrukne elektriker, så blir det fikset riktig og forskriftsmessig og du får ei samsvarseklæring på at det er riktig utført.

Vil æ få ei samsvarseklæring på at en dimmer er koblet riktig? Da må du ha en veeeldig "profesjonell" elektriker, for det er ikke noe en vanlig elektriker gjør (joda, de skal kanskje gjør det, det er kanskje slurv, men det blir ofte ikke gjort, som du sikkert vet. Men sånn er det jo med mange fagarbeidere, litt slurv med papirarbeidet). Og ja, æ har sjekket (har en kamerat som er elektriker og, selvfølgelig, har hatt eletriker her tidligere).

 

Men hvorfor bryr du deg? Du brydde deg ikke nok når du postet her første gangen til å hjelpe meg med et konkret svar på spørsmålet mitt. Så hvorfor kveruelere? Let it go...

Lenke til kommentar
Vil æ få ei samsvarseklæring på at en dimmer er koblet riktig? Da må du ha en veeeldig "profesjonell" elektriker, for det er ikke noe en vanlig elektriker gjør (joda, de skal kanskje gjør det, det er kanskje slurv, men det blir ofte ikke gjort, som du sikkert vet. Men sånn er det jo med mange fagarbeidere, litt slurv med papirarbeidet). Og ja, æ har sjekket (har en kamerat som er elektriker og, selvfølgelig, har hatt eletriker her tidligere).

 

Men hvorfor bryr du deg? Du brydde deg ikke nok når du postet her første gangen til å hjelpe meg med et konkret svar på spørsmålet mitt. Så hvorfor kveruelere? Let it go...

Jeg kan vel ikke akkurat se at jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen der da.

Om jeg skulle komme hjem til deg for å bytte en dimmer vil du få samsvarserklæring på det, dette er vi lovpålagt å fylle ut og levere kundene og pålegget har eksistert siden 1998.

Og skulle du få besøk av eltilsynet og de misstenker at anlegget er utført eller endret på siden 1998 vil de be deg fremvise samsvarserklæring på dette.

 

Og anngående hint så fikk du vel det i første posten min der jeg henviste til NEK400 2008 134.1.1.

 

Hvorfor jeg bryr meg er vel for at jeg vil at folk skal støtte opp om sitt lokale næringsliv og at husbrann er kjipt.

Men man er vel en kverulant så lenge man snakker om elsikkerhet.

Lenke til kommentar
Vil æ få ei samsvarseklæring på at en dimmer er koblet riktig? Da må du ha en veeeldig "profesjonell" elektriker, for det er ikke noe en vanlig elektriker gjør (joda, de skal kanskje gjør det, det er kanskje slurv, men det blir ofte ikke gjort, som du sikkert vet. Men sånn er det jo med mange fagarbeidere, litt slurv med papirarbeidet). Og ja, æ har sjekket (har en kamerat som er elektriker og, selvfølgelig, har hatt eletriker her tidligere).

 

Men hvorfor bryr du deg? Du brydde deg ikke nok når du postet her første gangen til å hjelpe meg med et konkret svar på spørsmålet mitt. Så hvorfor kveruelere? Let it go...

Jeg kan vel ikke akkurat se at jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen der da.

Om jeg skulle komme hjem til deg for å bytte en dimmer vil du få samsvarserklæring på det, dette er vi lovpålagt å fylle ut og levere kundene og pålegget har eksistert siden 1998.

Og skulle du få besøk av eltilsynet og de misstenker at anlegget er utført eller endret på siden 1998 vil de be deg fremvise samsvarserklæring på dette.

 

Og anngående hint så fikk du vel det i første posten min der jeg henviste til NEK400 2008 134.1.1.

 

Hvorfor jeg bryr meg er vel for at jeg vil at folk skal støtte opp om sitt lokale næringsliv og at husbrann er kjipt.

Men man er vel en kverulant så lenge man snakker om elsikkerhet.

"Jeg kan vel ikke akkurat se at jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen der da."

Men tror nok mange gjør det. Eller det er ikke noe jeg tror, men vet, da jeg selv (og andre jeg kjenner) har opplevd det. Er ikke så sjeldent akkurat. Kanskje annerledes her på sørlandet. Men bra du følger reglene iallefall, skal ikke si noe på det :thumbup:

 

NEK400 2008 134.1.1 er noe jeg ikke har peiling på og heller ikke uten videre tilgang på.

Var det et hint? Javel da. Var det til noe hjelp? Nope.

 

"Men man er vel en kverulant så lenge man snakker om elsikkerhet."

Man er en kverulant når man ikke kommer med løsninger/svar på et spørsmål som blir stilt i et forum som er opprettet for å i utgangspunktet hjelpe folk. Dette har ikke noe med elsikkerhet å gjøre i det hele tatt, men heller om hvorfor du gang på gang kommer med kritikk mot det jeg skriver. Hold det for deg selv, og akkurat dèt håper jeg du gjør denne gangen. Jeg regner med du er voksen nok til å forstå at du ikke hjelper noen her med tilbakemeldinger som ikke har noe med innleggets emne å gjøre...

Lenke til kommentar

Dette er ren sutring for du fikk den hjelpen du trengte og det er ring elektriker.

Og det handler i aller høyeste grad om elsikkerhet av den enkle grunn at for hver person jeg får til å ringe elektriker istedenfor og mekke selv gjør norge til et sikrere land å bo i.

Det du nettopp har gjort er å utsette deg selv og andre for fare ettersom du går god for og bruker et elanlegg som potensielt har en eller flere dårlige koblinger, det inrømte du jo selv.

Jeg vet ikke om du bor i blokk eller hus men jeg ville synes det var kjipt om naboleiligheta tok fyr og det gikk ut over meg og mitt, og spesielt om huseier var skyld i det.

Samme om nabohuset brant ned og huset mitt skulle gå med grunnet ugunstig vindretning.

Det handler ikke bare om deg selv og din lommebok.

Ja jeg kommer til å kverulere inntil du forstår dette faktum.

Mange tråder om elinstallasjoner har blitt stengt på grunn av at det er rådspørring om ting menigmann ikke har lov til å holde på med selv.

Et enkelt trykk på rapporter knappen ville fått denne tråden stengt og den kommer jeg til å benytte meg av i ettertid ettersom trådstartere av slike tråder ikke forstår alvoret hva han/hun holder på med.

Lenke til kommentar
Dette er ren sutring for du fikk den hjelpen du trengte og det er ring elektriker.

Og det handler i aller høyeste grad om elsikkerhet av den enkle grunn at for hver person jeg får til å ringe elektriker istedenfor og mekke selv gjør norge til et sikrere land å bo i.

Det du nettopp har gjort er å utsette deg selv og andre for fare ettersom du går god for og bruker et elanlegg som potensielt har en eller flere dårlige koblinger, det inrømte du jo selv.

Jeg vet ikke om du bor i blokk eller hus men jeg ville synes det var kjipt om naboleiligheta tok fyr og det gikk ut over meg og mitt, og spesielt om huseier var skyld i det.

Samme om nabohuset brant ned og huset mitt skulle gå med grunnet ugunstig vindretning.

Det handler ikke bare om deg selv og din lommebok.

Ja jeg kommer til å kverulere inntil du forstår dette faktum.

Mange tråder om elinstallasjoner har blitt stengt på grunn av at det er rådspørring om ting menigmann ikke har lov til å holde på med selv.

Et enkelt trykk på rapporter knappen ville fått denne tråden stengt og den kommer jeg til å benytte meg av i ettertid ettersom trådstartere av slike tråder ikke forstår alvoret hva han/hun holder på med.

Før du hisset deg opp over denne (tilsynelatende) bagatellen, så kontaktet æ en elektriker, jeg forklarte han "problemet" og han kunne ikke skjønne hva som var galt, dog han undret seg over at det var ventetid før lyset kom på.

 

Om du bare vil hjelpe, som æ uten tvil tror du vil, så kunne du likevel bare skrevet èn enkel post der du bestemt sa at dette var/kunne være brannfarlig, og høyest anbefalte at æ skulle kontakte en elektriker. Men at du gang på gang på gang kommer med mer eller mindre den samme "informasjonen", det er ikke til mye hjelp, og skaper bare frustrasjoner og irritasjoner!

 

Du har sagt det du skal. Hold resten for deg selv!

Lenke til kommentar

Hadde akkurat besøk av en kamerat som er elektriker og som sjekket det hele. Han skrudde det opp, så på det jeg hadde gjort, og sa (æ siterer:) at han kunne ikke gjort det bedre selv.

Så tror faktisk bare det var litt delay eller noe i den nye dimmeren. Vi koblet alt av, satt det sammen igjen, og når sikringen ble slått på, så ble det lys uten noe som helst forsinkelse.

 

Så du har egentlig bare skapt frustrasjoner uten grunn. Det har jo vært helt i orden hele tiden etter jeg koblet det. Mmmm, tenke seg litt om før man skriver diverse ting kanskje? :hmm:

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Da oppnådde jeg jo det jeg ville, du blei så frustrert at du kontaktet elektriker.

Nå er alt som det skal være og denne gangen vet du det.

 

Who´s your daddy. :tease:

Hehe kontaktet en elektriker (han kameraten) før (rundt halv ti-ti i går kveld) du begynte å kverulere.

Så du har ikke oppnådd så mye med det du har skrevet de siste timene. Annet enn frustrasjon hos meg da. Han kameraten som var med her i stad bekreftet jo egentlig bare det han sa igår over telefonen og det æ gjorde i går og det BigJaffa sa æ skulle gjøre i går. Så...

 

Beviser bare nok en gang at man ikke trenger en elektriker for å gjøre et sånt type arbeid. Er jo bare to ledninger som skal på to punkter, og viss du hadde fortalt meg hvilke to punkter så hadde vi vært foruten denne diskusjonen. Om du bare hadde sagt at jeg måtte kontakte en elektriker (som ett par andre i tråden gjorde) så hadde vi også vært foruten denne diskusjonen. Men du måtte finne fram kverulanten i deg.

Og har man bare papirene i orden (er mange måter å ha papirene "i orden" på vettu) så skulle man være dekket ved en eventuelt brann også. Men skader og brann er det jo selvfølgelig ingen som håper på.

Eller kanskje du, sånn at jeg får meg en "lærepenge"...

Lenke til kommentar
Det er bare å følge manualen det står der.

Tar det også som en selvfølge at du følger NEK400 2008 134.1.1.

Det fulgte ikke med noe manual. Kjøpte dimmeren på Europris :p

Hva er NEK400 2008 134.1.1???

 

EDIT:

 

Det eneste av manual som fulgte med var dette:

post-82907-1248370776_thumb.jpg

 

Nr 1 Dimmer fra europris er SØPPEL. Og det mener jeg. Så lenge det ikke er fra elko.

Nr 2 Vet du hvor mye du skal dimme, hva du skal dimme osv.

Nr 3 Hva f.. Vet du om hvordan ting skal koblet til og hvor hardt og hvor langt du skal avmantle og har du brukt riktig verktøy som du har kjennskap til!!!

Nr 4 Og det er ikke bare DIN sikkerhet jeg tenker på. Hvem andre er det ikke som bor i samme hus og naboer som du utsetter for fare med å leke hobby elektriker.

 

En feilkoblet dimmer kan fort bli varm og lett ta fyr ol om den er feil koblet.

 

Og dere som svarer og hjelper han er ikke hakket bedre.

Jeg har sett nok av farlige koblinger og utstyr til å gi de fleste dårlig natte søvn.

 

Håper for din skyld at det er koblet riktig og ingen blir skadet.

:cry:

Lenke til kommentar
Det er bare å følge manualen det står der.

Tar det også som en selvfølge at du følger NEK400 2008 134.1.1.

Det fulgte ikke med noe manual. Kjøpte dimmeren på Europris :p

Hva er NEK400 2008 134.1.1???

 

EDIT:

 

Det eneste av manual som fulgte med var dette:

post-82907-1248370776_thumb.jpg

 

Nr 1 Dimmer fra europris er SØPPEL. Og det mener jeg. Så lenge det ikke er fra elko.

Nr 2 Vet du hvor mye du skal dimme, hva du skal dimme osv.

Nr 3 Hva f.. Vet du om hvordan ting skal koblet til og hvor hardt og hvor langt du skal avmantle og har du brukt riktig verktøy som du har kjennskap til!!!

Nr 4 Og det er ikke bare DIN sikkerhet jeg tenker på. Hvem andre er det ikke som bor i samme hus og naboer som du utsetter for fare med å leke hobby elektriker.

 

En feilkoblet dimmer kan fort bli varm og lett ta fyr ol om den er feil koblet.

 

Og dere som svarer og hjelper han er ikke hakket bedre.

Jeg har sett nok av farlige koblinger og utstyr til å gi de fleste dårlig natte søvn.

 

Håper for din skyld at det er koblet riktig og ingen blir skadet.

:cry:

Viss du leser postene over så ser du at dimmeren/koblinga er sjekket av en fagperson/elektriker.

 

God bedring...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ser at problemet er "løst", men jeg sitter igjen med et par spørsmål...

 

Så vidt jeg kjenner til skal alt av fast elektrisk opplegg være dokumentert og det skal være skrevet samsvarserklæring på dette. Hvis det oppstår brann i elektrisk materiell som ikke er installert av fagmann, så vil forsikringselskap ikke utbetale en krone, og da blir det DYRT... Hvordan en avtale/noen papirer fra tidligere huseier skal redde deg der er meg ett mysterium. :hmm:

 

Forøvrig vil jeg også påpeke at den "forsinkelsen" i dimmingen seriøst bør sjekkes opp. Hvis den bare gikk over av seg selv uten at du fikset det, så har du et problem med anlegget ditt der, som kan være en tikkende bombe. Jeg håper bare ikke du er en av mine naboer.

 

Jeg håper forøvrig du har skikkelig brannvarslingsanlegg installert, så kan det hende at det bare er huset som går med når det går galt...

Lenke til kommentar

Det er ikke vits å snakke med denne karen. Han forstår ikke virkeligheten.

Hva så om du har hatt noen til å se på det. Betyr dritt når det brenner ned pga dårlig utstyr ol.

 

Og svarer riktig så voksent også. Så du vet hvilken personlighet vi snakker om her.

Lenke til kommentar
Jeg ser at problemet er "løst", men jeg sitter igjen med et par spørsmål...

 

Så vidt jeg kjenner til skal alt av fast elektrisk opplegg være dokumentert og det skal være skrevet samsvarserklæring på dette. Hvis det oppstår brann i elektrisk materiell som ikke er installert av fagmann, så vil forsikringselskap ikke utbetale en krone, og da blir det DYRT... Hvordan en avtale/noen papirer fra tidligere huseier skal redde deg der er meg ett mysterium. :hmm:

 

Forøvrig vil jeg også påpeke at den "forsinkelsen" i dimmingen seriøst bør sjekkes opp. Hvis den bare gikk over av seg selv uten at du fikset det, så har du et problem med anlegget ditt der, som kan være en tikkende bombe. Jeg håper bare ikke du er en av mine naboer.

 

Jeg håper forøvrig du har skikkelig brannvarslingsanlegg installert, så kan det hende at det bare er huset som går med når det går galt...

Tidligere huseier er en autorisert elektriker. Han driver privat firma. Dette er en gyldig avtale, men er gjort kun oss imellom. Som jeg sa, en særskilt avtale, men likevel en fullt gyldig avtale i forhold til brann/forsikring.

 

Forsinkelsen i dimmeren (snakk om noen sekunder, kanskje 20-30) har jeg blitt fortalt at var der muligens på grunn av at den var helt ny (og kanskje litt at det er en såkalt "billig-dimmer), men ikke at det var noe å tenke på.

 

Jeg ser virkelig ikke problemet her. Nå er dimmeren sjekket av en autorisert elektriker, er blitt koblet fra og til, og har ikke vist noe tegn på noe unormalt i ettertid.

Det som blir diskutert her er jo rundt det at jeg koblet den til selv og at det var forsinkelse første gangen. Nå er dimmeren blitt sjekket av en elektriker, koblet fra av en elektriker, koblet på igjen av en elektriker, og jeg har fått godkjennelse fra en elektriker som sier at det var unødvendig for han å se på dette.

Ergo, jeg har gjort det riktig fra første gang, og tilkallingen av elektriker og hele denne diskusjonen har vært helt unødvendig!

Lenke til kommentar
Det er ikke vits å snakke med denne karen. Han forstår ikke virkeligheten.

Hva så om du har hatt noen til å se på det. Betyr dritt når det brenner ned pga dårlig utstyr ol.

 

Og svarer riktig så voksent også. Så du vet hvilken personlighet vi snakker om her.

Virkelighet? Hva legger du i det ordet? Jeg ser ikke at noe av det jeg har skrevet eller gitt uttrykk for appellerer til annet enn virkelighet. Men kanskje jeg lever i en annen virkelighet enn deg?!

 

Har det ikke noe å si at jeg har fått en autorisert person til og se på det og som har godkjent utstyret? Trodde det var det som var hele vitsen med å ha autoriserte fagfolk.

 

Du sier du svarer voksent? Skulle jo bare mangle da. Men du insinuerer kanskje at jeg ikke gjør det?! Mener jeg har vært saklig hele veien. Men viss du mener noe annet, så skal ikke jeg hindre deg i det...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...