Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes


Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er kanskje i mindretall, men jeg syns dette var direkte inspirerende.

Er det riktig å kreve av andre mennesker med stort hevnbehov, at de skal føle det samme som Rais?

 

Dreper du noen "humant", er organene ubrukelige. De dør av gift, derfor dør mennesket. Skyter du dem i hodet veit jeg ikke, men for en syk form for avstraffelse.

 

Det er flaut at man diskuterer dødsstraff i 2011.

Skyter du dem i hodet, kan du bruke organene. Du kan gi dem bedøvelse før du gjør det, da bedøvelse allikevel må brukes, når organene høstes.

Lenke til kommentar

Jepp. Det finnes mennesker som har opplevd noe så ille, men aliikevel skjønner at henrettelser var noe vi skulle sluttet med for to-tre hundre år siden. Det er leit at Japan og USA, som eneste vestlige land, fortsatt praktiserer dødsstraff. All ære til denne mannen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Stroman skrøyt av det han hadde gjort da han ble pågrepet av politiet. Han holdt også et amerikansk flagg opp i rettsalen, og viste tommelen opp inn i kameraet.

 

Jada. Psyko. Hadebra sier nå jeg!

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje i mindretall, men jeg syns dette var direkte inspirerende.

Er det riktig å kreve av andre mennesker med stort hevnbehov, at de skal føle det samme som Rais?

 

Dreper du noen "humant", er organene ubrukelige. De dør av gift, derfor dør mennesket. Skyter du dem i hodet veit jeg ikke, men for en syk form for avstraffelse.

 

Det er flaut at man diskuterer dødsstraff i 2011.

Skyter du dem i hodet, kan du bruke organene. Du kan gi dem bedøvelse før du gjør det, da bedøvelse allikevel må brukes, når organene høstes.

 

Hvorfor skal man ha hevn? Da straffer man en uskyldig tredjepart atter en gang.

 

Og hvorfor skyte folk i hodet? Det er galskap.

 

Stroman skrøyt av det han hadde gjort da han ble pågrepet av politiet. Han holdt også et amerikansk flagg opp i rettsalen, og viste tommelen opp inn i kameraet.

 

Jada. Psyko. Hadebra sier nå jeg!

 

Støtter du dødsstraff må du få sjekket hodet ditt.

Lenke til kommentar

Hvordan bør vi straffe voldtektsmenn?

 

Galge? Giljotin? Nakkeskudd?

Du bør jobbe for å få det straffesystemet som du tror gir deg størst sannsynlighet for best følelsesliv, og da må du vurdere risikoen for at du eller noen du bryr deg om, blir rammet av straff vs behovet for å straffe andre, eller risikoen for at du blir straffet av staten, dersom du bestemmer deg for å utføre hevnen selv.

 

Dette gjelder selvfølgelig kun dersom du ikke er enehersker, eller kan forandre reglene underveis, slik at du får i både pose og sekk.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man ha hevn? Da straffer man en uskyldig tredjepart atter en gang.

 

Og hvorfor skyte folk i hodet? Det er galskap.

Kan du forklare hva du mener med "uskyldig" i denne sammenhengen? Jeg er ikke sikker på om jeg forstår det, i utgangspunktet mener jeg ingen mennesker kan noe for noe som helst, vi er kun et produkt av gener og miljø.

 

Hvorfor sier du at det er galskap å skyte folk i hodet? Du har jo selv anmerket at gift kan gjøre organer ubrukelige? Vil du ikke at cystisk-fibrose-syke damer skal få nye lunger? At en hjertesyk pappa skal få se barna sine neste år også?

Lenke til kommentar

Stroman skrøyt av det han hadde gjort da han ble pågrepet av politiet. Han holdt også et amerikansk flagg opp i rettsalen, og viste tommelen opp inn i kameraet.

 

Jada. Psyko. Hadebra sier nå jeg!

Det er vanskelig å se for seg at psykiatere kan bedre/stabilisere personer med slikt volds/hevnbehov, og få de ut i samfunnet til å bidra, uten at de lider av dårlig samvittighet. Men i flere sammenhenger så lykkes det.

Lenke til kommentar

Det er leit at Japan og USA, som eneste vestlige land, fortsatt praktiserer dødsstraff. All ære til denne mannen.

Japan vestlig? :whistle: I såfall burde du vel også ta med Kina? :tease:

Alt er relativt. Vest for hva? :p

Det er vel Europa man pleier å ta som utgangspunkt (er det noe annet sted som betyr noe? :ermm:). Ellers så er jo hele værden vestelig eller evt østelig allt etter hvordan du vil se på det.

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje i mindretall, men jeg syns dette var direkte inspirerende.

Er det riktig å kreve av andre mennesker med stort hevnbehov, at de skal føle det samme som Rais?

Man kan ikke kreve at de skal føle det samme. Men det er alltid bra om man avverger et statsdrap, nærmest uansett.

 

Uansett snakket jeg om at det var inspirerende at denne mannen har litt god gammeldags omtanke. Han er større enn oss alle.

 

Jeg er kanskje i mindretall, men jeg syns dette var direkte inspirerende.

 

Eg synes det der var direkte dumt. Min mening.

Og da er vi uenige.

 

:)

Lenke til kommentar

Åh, please, hold deg saklig og gå ikke på person.

 

Jeg vet ikke om jeg klarer å forholde meg saklig i en slik sak. Det blir litt som å forklare et menneske hvorfor de ikke kan gå nakne gjennom vaskehallen på bensinstasjonen.

 

 

Hvorfor skal man ha hevn? Da straffer man en uskyldig tredjepart atter en gang.

 

Og hvorfor skyte folk i hodet? Det er galskap.

Kan du forklare hva du mener med "uskyldig" i denne sammenhengen? Jeg er ikke sikker på om jeg forstår det, i utgangspunktet mener jeg ingen mennesker kan noe for noe som helst, vi er kun et produkt av gener og miljø.

 

Hvorfor sier du at det er galskap å skyte folk i hodet? Du har jo selv anmerket at gift kan gjøre organer ubrukelige? Vil du ikke at cystisk-fibrose-syke damer skal få nye lunger? At en hjertesyk pappa skal få se barna sine neste år også?

 

Det jeg mener med uskyldig, er drapsmannens familie. Man kan gjøre ting i affekt, grusomme ting, men at enda et liv bare skal rives bort... Nei, det går ikke an. Tenk på drapsmannens familie. Skal de gjennomgå det samme som offerets familie?

 

Og når det kommer til å skyte folk i hodet, som nå alle vestlige land har sluttet med, synes jeg det er fullstendig galt. Det er flott at ingen har blitt pålagt å gjøre det, men politiyrket er et yrke med dårlige lønninger. At det derfor vanker bonuser for de som skyter, gjør at mange gjør noe de ikke har lyst til, og sliter med mentale senskader. Det samme kan mennesker som mente det var riktig da, men angrer seg senere. For de verste kriminelle synes jeg det er greit med livsvarig fengsel, men ikke dødsstraff.

 

 

Det er leit at Japan og USA, som eneste vestlige land, fortsatt praktiserer dødsstraff. All ære til denne mannen.

Japan vestlig? :whistle: I såfall burde du vel også ta med Kina? :tease:

 

På engelsk er det noe som heter "first-world countries". Dette er det ikke noe ord for på norsk. Derfor er vestlig det mest passende, selv om det ligger i østen. Ser du på inntekt, levestandard, menneskerettigheter etc, ligger Japan langt over land som USA.

Lenke til kommentar

Det er leit at Japan og USA, som eneste vestlige land, fortsatt praktiserer dødsstraff. All ære til denne mannen.

Japan vestlig? :whistle: I såfall burde du vel også ta med Kina? :tease:

 

På engelsk er det noe som heter "first-world countries". Dette er det ikke noe ord for på norsk.

Jo da det kalles «den første verden», Industriland eller bare I-land:

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_f%C3%B8rste_verden

 

Men nokk OT

Lenke til kommentar

Her er en annen artikkel ang. henrettelsen av amerikaneren:

 

Dødsdømt rasist henrettet i Texas

 

En hvit rasist som drepte to mennesker fordi de så ut til å komme fra Midtøsten, ble onsdag henrettet i Texas, trass i at et av ofrene hans som overlevde, ba for hans liv.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4179102.ece

 

Jeg forstår godt at han var rasende og hatefull etter det grusomme terrorangrepet 11/09-01! Men å plukke ut tilfeldige personer for så å drepe dem er galt uansettt og han fikk bedre behandling enn han fortjente! Dette ble håndtrert helt riktig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...