Gå til innhold

Elkjøp rettet opp feil, men er det lureri?


Anbefalte innlegg

Denne historien/hendelsen er litt spesiell, så jeg har lyst til å dele den med dere.

 

Min samboer ønsker å skifte sin gamle mobiltelefon og hun tråler internett for å finne en som passer. Etter mye om og men fant hun ut at Sony Ericsson C903 passet henne perfekt og gikk til det skrittet og bestilte hos en nettleverandør. Det viste seg at denne ikke var på lager, så hun måtte belage seg på å vente. Det var greit for henne å vente fordi den gamle fortsatt kunne brukes.

 

Etter 3 uker fikk vi en reklameavis fra Elkjøp som hadde et kjempetilbud på en C905. Min samboer ble veldig nysgjerrig på dette og oppsøkte Elkjøp for å sjekke litt nærmere. Jeg nevnte for henne at gode tilbud hos Elkjøp kan være lureri, så hun burde være forsiktig med å handle der (jeg sluttet å handle hos Elkjøp for over 4 år siden pga. mye lureri – men det er en annen historie). Hun syntes likevel dette var et godt tilbud og tok derfor turen til butikken. Når hun var fremme møtte hun en selger som var veldig imøtekommende og medgjørlig og han fortalte henne hvor god denne telefonen(C905) var og at det var et kjempe tilbud. Så nevnte hun at hun hadde en bestilling hos en nettleverandør og måtte vente til denne ble avbestilt. Deretter avbestilte hun telefonen hos nettleverandøren og reiste raskt tilbake til Elkjøp for å gjøre handelen.

 

Det viste seg at hun hadde et abonnement som ikke eksisterte lengre (Telenor FriFix) og hun dermed måtte skifte til Telenor Frihet. Vel og greit, tenkte hun, prisen er jo overkommelig så dette skulle gå. På Elkjøp var de vennligheten selv og hjalp henne med alle disse registreringene som må til. Telefonen ble lagt i en pose og hun betalte. Nå var hun glad for å ha fått en ny mobiltelefon, så glad at hun trippet, nesten svevde, ut av butikken.

 

Når hun kom hjem var hun fortsatt like glad og grabber tak i esken som ligger i posen for å vise den til meg. Hun ga den til meg og det første jeg la merke til var at benevningen på esken var en Sony Ericsson C702. Nå var gode råd dyre. Vi sjekket annonsen en gang til og der viser det seg at bilde er en C702, men tekst til C905. Vi hadde dessverre ikke fokus på bilde, men på teksten i annonsen, så her var vi 100% sikre på at det var en C905 som det var tilbud på. Når hun fikk utlevert telefonen i butikken hadde hun vært så glad for å få en ny telefon at hun ikke hadde lagt merke til dette. Det er også slik at min samboer ikke er opptatt av slike tekniske benevnelser og spesfindigheter. Dette er vel damer likt…

 

post-143694-1248178112_thumb.jpg

Bilde viser en C702, men tekst til C905.

 

Nå var hun usikker på hva som måtte gjøres. Normalt sett er deg jeg som tar meg av all innkjøp av slike artikler og dermed også må dra tilbake til butikken for å klage. Men denne gangen mente jeg at hun kunne få ordnet opp i dette selv. Hun for av gårde! Jeg satt selvfølgelig og lurte på hvordan dette skulle gå. Muligens skulle jeg ha vært med fordi jeg har en god kjennskap til de rettigheter som finnes.

 

Etter en stund fikk jeg en telefon fra henne der hun fortalte at selgeren nå ikke fantes imøtekommende og høflig. Den eneste løsningen var at hun kunne få tilbake pengene for telefonen, men at hun måte forholde seg til det nye abonnement Telenor Frihet. Det var umulig å få tilbake FriFix som hun hadde fra før, siden endringene var gjort. Hun sto nå i køen for innbytte/innlevering og var deprimert og hadde godtatt dette. Men det var nå jeg fortalte henne hvor ”skapet skal stå” og at hun ikke måtte godta denne forklaringen. Elkjøp skal rette opp feilen de har gjort, enten med å få det tilbake slik det var eller ved å gi henne en C905. Jeg klarte å gire henne såpass opp at hun hadde mot til å nevne dette for personen bak innbytterbenken, samt at hun muligens frembrakte noen store rådyrøyne. Denne personen hørte på henne og tok dette veldig alvorlig. Etter litt om og men vurderte personen bak innbytterbenken at hun skulle få en ny C905 grunnet feilen de hadde gjort.

 

Dette fikk dermed en lykkelig slutt og jeg vil gi en stor takk og verdig honnør til den personen som satt bak innbytterbenken.

 

Likevel sitter jeg med en følelse at dette ikke er som det skal være og grubler over hvor mange som har fått en C702 og dermed gått i fellen til Elkjøp.

 

Er dette forsettlig luring fra Elkjøp sin side?

 

Finnes det andre med tilsvarende erfaring her på Diskusjon.no?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette med feilen i annonsen er jo en feil som skjer flere butikker og kjeder stadig. det skal jo ikke forekomme, men det skjer.

 

det er derfor det alltid står bakerst i annonsebladene at kjeden/butikken frastår fra alle "trykk feil"

 

jeg tror ikke denne hendelsen er noe elkjøp har gjort med vilje.

Lenke til kommentar
Denne historien/hendelsen er litt spesiell, så jeg har lyst til å dele den med dere.

 

Min samboer ønsker å skifte sin gamle mobiltelefon og hun tråler internett for å finne en som passer. Etter mye om og men fant hun ut at Sony Ericsson C903 passet henne perfekt og gikk til det skrittet og bestilte hos en nettleverandør. Det viste seg at denne ikke var på lager, så hun måtte belage seg på å vente. Det var greit for henne å vente fordi den gamle fortsatt kunne brukes.

 

Etter 3 uker fikk vi en reklameavis fra Elkjøp som hadde et kjempetilbud på en C905. Min samboer ble veldig nysgjerrig på dette og oppsøkte Elkjøp for å sjekke litt nærmere. Jeg nevnte for henne at gode tilbud hos Elkjøp kan være lureri, så hun burde være forsiktig med å handle der (jeg sluttet å handle hos Elkjøp for over 4 år siden pga. mye lureri – men det er en annen historie). Hun syntes likevel dette var et godt tilbud og tok derfor turen til butikken. Når hun var fremme møtte hun en selger som var veldig imøtekommende og medgjørlig og han fortalte henne hvor god denne telefonen(C905) var og at det var et kjempe tilbud. Så nevnte hun at hun hadde en bestilling hos en nettleverandør og måtte vente til denne ble avbestilt. Deretter avbestilte hun telefonen hos nettleverandøren og reiste raskt tilbake til Elkjøp for å gjøre handelen.

 

Det viste seg at hun hadde et abonnement som ikke eksisterte lengre (Telenor FriFix) og hun dermed måtte skifte til Telenor Frihet. Vel og greit, tenkte hun, prisen er jo overkommelig så dette skulle gå. På Elkjøp var de vennligheten selv og hjalp henne med alle disse registreringene som må til. Telefonen ble lagt i en pose og hun betalte. Nå var hun glad for å ha fått en ny mobiltelefon, så glad at hun trippet, nesten svevde, ut av butikken.

 

Når hun kom hjem var hun fortsatt like glad og grabber tak i esken som ligger i posen for å vise den til meg. Hun ga den til meg og det første jeg la merke til var at benevningen på esken var en Sony Ericsson C702. Nå var gode råd dyre. Vi sjekket annonsen en gang til og der viser det seg at bilde er en C702, men tekst til C905. Vi hadde dessverre ikke fokus på bilde, men på teksten i annonsen, så her var vi 100% sikre på at det var en C905 som det var tilbud på. Når hun fikk utlevert telefonen i butikken hadde hun vært så glad for å få en ny telefon at hun ikke hadde lagt merke til dette. Det er også slik at min samboer ikke er opptatt av slike tekniske benevnelser og spesfindigheter. Dette er vel damer likt…

 

post-143694-1248178112_thumb.jpg

Bilde viser en C702, men tekst til C905.

 

Nå var hun usikker på hva som måtte gjøres. Normalt sett er deg jeg som tar meg av all innkjøp av slike artikler og dermed også må dra tilbake til butikken for å klage. Men denne gangen mente jeg at hun kunne få ordnet opp i dette selv. Hun for av gårde! Jeg satt selvfølgelig og lurte på hvordan dette skulle gå. Muligens skulle jeg ha vært med fordi jeg har en god kjennskap til de rettigheter som finnes.

 

Etter en stund fikk jeg en telefon fra henne der hun fortalte at selgeren nå ikke fantes imøtekommende og høflig. Den eneste løsningen var at hun kunne få tilbake pengene for telefonen, men at hun måte forholde seg til det nye abonnement Telenor Frihet. Det var umulig å få tilbake FriFix som hun hadde fra før, siden endringene var gjort. Hun sto nå i køen for innbytte/innlevering og var deprimert og hadde godtatt dette. Men det var nå jeg fortalte henne hvor ”skapet skal stå” og at hun ikke måtte godta denne forklaringen. Elkjøp skal rette opp feilen de har gjort, enten med å få det tilbake slik det var eller ved å gi henne en C905. Jeg klarte å gire henne såpass opp at hun hadde mot til å nevne dette for personen bak innbytterbenken, samt at hun muligens frembrakte noen store rådyrøyne. Denne personen hørte på henne og tok dette veldig alvorlig. Etter litt om og men vurderte personen bak innbytterbenken at hun skulle få en ny C905 grunnet feilen de hadde gjort.

 

Dette fikk dermed en lykkelig slutt og jeg vil gi en stor takk og verdig honnør til den personen som satt bak innbytterbenken.

 

Likevel sitter jeg med en følelse at dette ikke er som det skal være og grubler over hvor mange som har fått en C702 og dermed gått i fellen til Elkjøp.

 

Er dette forsettlig luring fra Elkjøp sin side?

 

Finnes det andre med tilsvarende erfaring her på Diskusjon.no?

 

Hehe...dette tror jeg er en bevist handling fra Elkjøp sin side.. De kan jo bare dekke seg bak setningen bakerst i avisen... "vi tar forbehold om trykkfeil"

 

Fantastisk.. :thumbup:

Lenke til kommentar
dette med feilen i annonsen er jo en feil som skjer flere butikker og kjeder stadig. det skal jo ikke forekomme, men det skjer.

 

det er derfor det alltid står bakerst i annonsebladene at kjeden/butikken frastår fra alle "trykk feil"

 

jeg tror ikke denne hendelsen er noe elkjøp har gjort med vilje.

Jeg vil også tro at dette er en feil, men dette forekommer veldig ofte og derfor kan man av og til lure. Jeg kunne skrevet om flere tilsvarende eksempler. Det er derfor jeg sluttet å handle hos Elkjøp for 4 år siden.

Lenke til kommentar

Nå er det vel også et spørsmål om det har blitt tatt opp i salgs-samtalen at hun var ute etter en C905 eller om hun bare pekte "jeg vil ha denne". I det siste tilfellet er det ikke sikkert selger har studert ukens tilbud så nøye, men ser lett at det er en C702 (whatev) og derfor tar utgangspunkt i den resten av samtalen. Dette er selvfølgelig ikke en unnskylding, men feil kan jo skje de beste (og de ikke fullt så gode).

 

Dette med at de ikke kan endre tilbake abbonementet er egentlig ikke deres feil. Her må vi kjefte litt på telefoni-leverandørene. Det er deres regelverk som gjør at selgere ikke får til dette. Selger tilbød jo pengene tilbake for telefonen, og det er vel det lengste han kan strekke seg sånn i forhold til heving av kjøpet. At hun fikk en annen telefon er jo egentlig bare goodwill fra Elkjøp sin side.

 

Derimot burde det blitt gjort oppmerksom på ved inngangen, evt ved salgspunkt for mobil, at det var en feil i ukens avis.

 

-C-

Lenke til kommentar
Derimot burde det blitt gjort oppmerksom på ved inngangen, evt ved salgspunkt for mobil, at det var en feil i ukens avis.

Det er vel her svikten har vært. Når min samboer spør spesifikt om C905 og viser til annonsen og får en C702. Det ble til og med opplyst fra selger at kamera var 8 mp. Da har ikke selger hatt hele oversikten. Og det er derfor jeg lurer på om dette kan være lureri. Det er jo veldig kjent at Elkjøp selgere har provisjon og kan derfor skape slike situasjoner. Men som nevnt, løsningen ble veldig bra for oss.

Lenke til kommentar

Det er vel heller ikke akkurat ukjent at _noen_ Elkjøp-selgere aldri burde jobbet med salg av teknisk utstyr. (No offence til de som jobber der som faktisk vet hva de holder på med)

 

Det gjelder forsåvidt ikke bare Elkjøp

<ot>

Var innom Telebutikken her i Trondheim (spesifiserer ikke nærmere) for å høre når de fikk inn HTC Magic... Han bak disken så bare på meg som et spørsmålstegn før han utbrøt "Å Android ja... Nei Android får vi nok ikke inn på en stund ennå". Jeg døde litt inni meg før jeg gikk derifra.

</ot>

 

-C-

Lenke til kommentar

Her har det jo opplagt skjedd en feil i annonsen og deretter en ny feil/misforståelse. Har jobbet hos en av elkjøps konkurrenter, og de aller fleste kundene som har sett det de skal ha i en annonse tar frem annonsen, peker på bildet og sier "jeg skal ha en sånn"... Da ser man på bildet og henter en sånn :-) Burde kanskje blitt oppdaget at det var en feil der, men er man litt trøtt/uoppmerksom i øyeblikket kan det fort skje (vi har alle våre "off days").

 

Det at elkjøp ikke kan gi henne FriFiks tilbake er det desverre ikke noe å gjøre med, men etter å ha fått pengene tilbake og hevet kjøpet måtte hun jo bestilt seg C903 et annet sted (helt forståelig), og dermed byttet abo bort fra Frifiks igjen etter bare noen timer! Så lenge hun uansett skulle ha ny tlf ville hun ikke fått beholde Frifiks!

 

At hun fikk en C905 for 1,- av elkjøp som plaster på såret synes jeg er fantastisk kundebehandling, og en bragt av samboeren din! Dette er jo MYE mer enn hun i utgangspunktet kunne kreve, men viser at noen mente at en fornøyd og glad kunde kommer tilbake! Denne tlf koster jo 1.800-2.000 på nettet med FriHet, så her var nok dådyrøynene hennes med og avgjorde saken :-) I tillegg til at at de på reklamasjons- og returavdelingen antagelig ikke skjønte at hun uansett ikke skulle ha det gamle abonementet sitt mer enn noen timer til uansett :-)

 

Tror du gjorde rett i å sende henne tilbake til butikken og ikke gå selv, for det er ikke sikkert at du hadde klart å få en "gratis" C905 i stedet, så skryt litt av samboeren din for at hun klarte det, og hadde jeg vært henne hadde jeg aldri handlet tlf et annet sted igjen!

 

Men det var nå bare min mening. Jeg ville digget Elkjøp nå hvis jeg var deg...

 

Og tilslutt: Elkjøp er ikke alene om å rote til annonser innimellom, så det er nok bare "trykk feil" som det nevnes over her.

Lenke til kommentar
Derimot burde det blitt gjort oppmerksom på ved inngangen, evt ved salgspunkt for mobil, at det var en feil i ukens avis.

Det er vel her svikten har vært. Når min samboer spør spesifikt om C905 og viser til annonsen og får en C702. Det ble til og med opplyst fra selger at kamera var 8 mp. Da har ikke selger hatt hele oversikten. Og det er derfor jeg lurer på om dette kan være lureri. Det er jo veldig kjent at Elkjøp selgere har provisjon og kan derfor skape slike situasjoner. Men som nevnt, løsningen ble veldig bra for oss.

Provisjonen er ikke som du tror. Har ingenting med å "lure" kunden.

 

Selgeren her har bare ikke vært observant nok (kanskje litt skutt i hodet). Elkjøp gjorde sitt rette å fikse dette for henne. De skulle tilbudt å fikse dette med en gang, dog.

 

@troffen: God kundebehandling var det. Kunden SKAL gå derfra fornøyd, koste hva det koste vil...

Endret av Da Kurlzz
Lenke til kommentar
Derimot burde det blitt gjort oppmerksom på ved inngangen, evt ved salgspunkt for mobil, at det var en feil i ukens avis.

Det er vel her svikten har vært. Når min samboer spør spesifikt om C905 og viser til annonsen og får en C702. Det ble til og med opplyst fra selger at kamera var 8 mp. Da har ikke selger hatt hele oversikten. Og det er derfor jeg lurer på om dette kan være lureri. Det er jo veldig kjent at Elkjøp selgere har provisjon og kan derfor skape slike situasjoner. Men som nevnt, løsningen ble veldig bra for oss.

 

Provisjonsystemet til elkjøp fungerer overhode ikke slik mange av dere tror, det er liten eller ingen vits for selger å "lure" kunder. Jeg har jobbet både som selger, tekniker, avdelingsleder, og serviceansvarlig og har aldri blitt oppfordret av noen som helst på noen som helst måte til å lure kunder. Dette er en vanvittig dum myte som verserer fra munn til munn. Og den er ganske enkelt forklart. Noen selger er ikke dyktige nok, vil brife med gode tall, annonser kan feilskrives, og ettersom det er norges største elektrokjede vil det alltid være negative tilbakemeldinger fra folk som ikke får det nøyaktig som de vil. Prosentmessig på klager i forhold til kunder er Elkjøp langtifra værst i klassen.

Lenke til kommentar
Kan vi kanskje få en forklaring på hvordan provisjonssystemet til Elkjøp fungerer da, så kan vi bidra til å fjerne denne myten...

 

-C-

 

Jeg har ingen mulighet for å gå nærmer inn på "provisjonssystemet" til elkjøp grunnet taushetslpikt. Men kan avkrefte et rykte. Det er ikke provisjon for hvert enkelt salg, det er faktisk ikke provisjon i det hele tatt, men en bonus mulighet.

Lenke til kommentar
Kan vi kanskje få en forklaring på hvordan provisjonssystemet til Elkjøp fungerer da, så kan vi bidra til å fjerne denne myten...

-C-

Jeg har ingen mulighet for å gå nærmer inn på "provisjonssystemet" til elkjøp grunnet taushetslpikt. Men kan avkrefte et rykte. Det er ikke provisjon for hvert enkelt salg, det er faktisk ikke provisjon i det hele tatt, men en bonus mulighet.

Jeg har tidligere fått førstehåndsinformasjon hvordan provisjonssystemet hos Elkjøp fungerer, men selvfølgelig kan dette ha endret seg i det siste. Likevel kan det du kaller ”bonus” ha innvirke på selgerne. Jeg kan prøve å forklare dette med en ny liten historie.

 

Min søster skulle kjøpe seg en ny DVD spiller. Hun ser i kundeavisen en spiller som hun synes var en grei spiller og kunne tenke seg denne. Elkjøp ble oppsøkt og hun ble mottatt av en selger som var meget aktiv. Og for å gjøre historien kort, fikk selgeren henne til å kjøpe en annen spiller som bare var noen kroner dyrere. Selgeren var også veldig klar på at hun nå ville få en mye bedre spiller. I etterkant fikk jeg høre av min ”førstehåndskjennskap” at hun egentlig hadde fått en spiller som var underlegen den hun først ønsket å kjøpe. Grunnen til at selger vil selge en annen spiller er jo selvfølgelig at netto fortjeneste er bedre på den spiller som ble solgt. De ønsker ikke å selge tilbudsvarene grunnet at netto fortjeneste er lavere, så det du kaller ”bonus” blir en av årsakene til dette. Og for meg er dette regelrett løgn når de får kundene til å velge dårligere produkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...