Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Faktura for lånt kamera...?


Dragonforce99

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er et problem som burde kunne løses uten større konflikt. Han får bare komme seg av gårde og levere tilbake kameraet NÅ (i dag), og beklage veldig at det tok litt tid. Skolen har da ingen grunn til å nekte å ta tilbake kameraet, de driver vel ikke akkurat med salg av kameraer som business heller.

Lenke til kommentar

Som andre har påpekt allerede, hva i all verden er egentlig problemet? Ta nå å få levert tilbake det hersens kameraet fortere enn raskt, og ta med det andre kameraet som han heller ikke har rett til å være i besittelse av. En beklagelse til skolen er i det minste på sin plass. Skolens ev. utlegg som følge av forsinket tilbakelevering kan skolen krevet dekket.

Lenke til kommentar
det er bare en ting vi lurer på nå - og det er om skolen kan nekte å ta imot kameraet...kan de det?

Nei, det kan de nok ikke. Men hvorfor sitter dere på HW-forumet når dere burde vært på vei til eller allerede vært fremme for å levere tilbake kameraet?

Lenke til kommentar

Leverte kameraet tilbake idag, og fikk skriftlig bekreftelse på det. Det eneste han fikk regning på var erstatningskrav for kameraet, noe han ikke trenger å betale nå som kameraet er hos eieren. Ingen purringer ble sendt. Med loven på sin side slipper han å betale noe, så sant kamera ikke er ødelagt.

Lenke til kommentar
Hva med kamera nummer to? Ble det også levert?

Med den holdningen kameralåneren har utvist så gidder han neppe å levere det heller - før han trues med et eller annet som går utover han økonomisk.

 

Hater folk som låner ting og aldri leverer tilbake før de blir mast på. Har en sånn bekjent og låner aldri bort noe som helst til ham lenger.

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar
Den SKAL ikke leveres tilbake fordi skolen helst ser at jeg har den.

Noe jeg funderer på i ettertid er om man bare kan anse en utlånt ting som tapt og sende regning? Det virker litt texas for meg, må det ikke gjennom en spesiel prosess?

Det er normalt å spørre personen om å få tilbake tingen.

Dersom dette ikke skjer, kan man sende regning.

Lenke til kommentar
Den SKAL ikke leveres tilbake fordi skolen helst ser at jeg har den.

Noe jeg funderer på i ettertid er om man bare kan anse en utlånt ting som tapt og sende regning? Det virker litt texas for meg, må det ikke gjennom en spesiel prosess?

 

Han har også et annet kamera stående hos seg som er lånt fra samme skole, riktig nok med en annen utenforstående ansvarlig, men der er det ikke hørt noe fra skolen.

I begynnelsen av tråden var det kameraten din som hadde kameraet fordi det var en annen som var ansvarlig, og han hadde ikke hørt noe fra denne personen. Nå er det altså deg som har det fordi skolen helst ser at det skal være slik? Da er det jo tydelig mulig å få tak i de ansvarlige selv om skolen er stengt, og du burde lett kunne få svar på alle spørsmålene dine.

Lenke til kommentar
Den SKAL ikke leveres tilbake fordi skolen helst ser at jeg har den.

Noe jeg funderer på i ettertid er om man bare kan anse en utlånt ting som tapt og sende regning? Det virker litt texas for meg, må det ikke gjennom en spesiel prosess?

 

Han har også et annet kamera stående hos seg som er lånt fra samme skole, riktig nok med en annen utenforstående ansvarlig, men der er det ikke hørt noe fra skolen.

I begynnelsen av tråden var det kameraten din som hadde kameraet fordi det var en annen som var ansvarlig, og han hadde ikke hørt noe fra denne personen. Nå er det altså deg som har det fordi skolen helst ser at det skal være slik? Da er det jo tydelig mulig å få tak i de ansvarlige selv om skolen er stengt, og du burde lett kunne få svar på alle spørsmålene dine.

 

Reagerte på det samme. Morsomt med alle disse "kameratene" som pådrar seg ymse erstatnings- og straffansvar.

 

For å være helt ærlig mener jeg at brukerne av dette forumet bør være varsomme med å hjelpe folk som søker å unndra seg sivil- eller strafferettslig ansvar for handlinger de har gjort. Her har vi å gjøre med en totalt ansvarsløs person som ikke flytter på en finger før det trues med straff eller erstatningskrav, og som "først" vil ha hjelp til å vite hvor han står før han leverer tilbake ting han har lånt. Svaret fra forumet bør stort sett være "FY!" og "Gjør opp for deg!".

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at det er skolens økonomiske tap som skal erstattes. Dersom intet tap er å påvise siden kameraet leveres tilbake, er det heller ikke noe å erstatte.

 

Regelen om at erstatning kun skal dekke det økonomiske tapet, er imidlertid ikke helt unntaksfri. Bl.a. kan man kreve vederlag for at en annen urettmessig bruker ens gjenstander eller eiendom. Siden trådstarter har brukt kameraet lenger enn han fikk lov til, til tross for at han var fullstendig klar over dette, kan skolen kreve et rimelig vederlag for denne bruken. (Det rettslige grunnlag for dette er ulovfestet - for spesielt interesserte kan jeg vise til Trollheimen-dommen.)

 

Denne vederlagsregelen er ganske fornuftig. Det å bruke andres ting er noe man gjerne må betale et avtalt vederlag for, og man bør ikke kunne tjene på å ta seg til rette, dvs. bruke tingen uten å inngå noen avtale.

 

Forresten må jeg si meg enig med Nagel.

Lenke til kommentar
takk for hjelpen. han har bare fulgt loven.

 

hm - det har han vel ikke?

Hadde han fulgt loven hadde han opprettholdt avtalen mellom han og skolen - så den unskyldningen blir rimelig tynn. At han ikke får noe erstatningskrav beror mer på at skolen faktisk må ha et tap, eller hvis han er heldig ikke vite de kan kreve vederlag for brutt avtale.

Lenke til kommentar

vel skolens policy er som regel greie, og hadde de konfrontert han om kameraet ved skolestart på en høflig måte og det viste seg at kameraet var borte så regner jeg med at han selvsagt betalt i både kroner og øre. Når denne ansvarlige derimot kommer på døra med trusler om faktura for kamera og for "tapt arbeidstid" (les: skrive 3 sms) som han kjefter til ut til moren så hun blir helt rystet og som ødelegger ferien totalt for kompis, skjønner jeg litt at han gjorde som han gjorde. det finns 4-5 ansvarlige for forskjellige ting han har lånt fra skolen, og denne mannen er den eneste som reagerer brutalt og agresivt (reagerer i det hele tatt). Selvsagt burde min venn tatt opp låneforholdet med han tidligere, men det synes jeg ikke forsvarer disse mafialignende metoder. Som sagt, han kunne ventet til ferien var over, og sendt fakturaen om det viste seg at kameraet var borte. Enkelt og greit.

 

Dette skulle ikke være en ventil for frustrasjon, men en tråd som oppklarte noen juridiske spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...