Gå til innhold

Ønsker svar på noen spørsmål rundt X360 og PS3


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg PS3 eller Xbox 360 men jeg har ikke gjort det endelige valget enda. Jeg trenger svar på noen av spørsmålene mine før jeg tar en endelig avgjørelse.

 

Har både PS3 og Xbox 360 multi power supply, dvs kan brukes på 110V og 220V system?

Er begge maskinen bundet opp mot zoner/regioner når det gjelder spill og filmer?

Kan sone sperre lett fjernes på noen av maskinene?

Jeg skal bruke maskinen som reise partner, så jeg vil kjøpe spill i Norge, USA, Asia.

Kan noen av maskinene spille av sikkerhets kopi spill? Jeg hadde tidligere en PS2 som tokk alt i fra orginal til kopi spill, pluss alle zoner.

Hvordan fungere hardisken på PS3 og Xbox360? Kan du lagre flere spill på hardisken så du ikke trenger og ha med orginal spillene? Eller hva brukes hardiske til på disse maskinene?

 

Håper noen kan hjelpe meg med svar på disse spørsmålene, sa det blir lettere og bestemme seg.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS3 er sonefri på alle PS3 spill. På DVD og Bluray gjelder standard soneinndeling, tviler på at en kan forandre dette på PS3. Jeg tror ikke 360 liker spill fra andre regioner uten at du "fikser" på den.

 

PS3 kan ikke lese sikkerhetskopier (altså piratkopierte spill, kall en spade en spade), Xbox 360 kan, om du hacker litt rundt på den.

 

Harddisken på PS3 brukes til å lagre nedlastbart tilleggsinnhold til spill, og til å installere spill for kortere lastetid, samt til spillagringer. På 360 er jeg litt usikker, men jeg regner med at den der også brukes til nedlastbart innhold, spillagringer, og at noen spill kan installeres. Tror det er flere PS3 spill som støtter installering enn 360 spill.

 

Du må alltid ha med diskene med spilla på, uansett om de er installert eller ikke, med unntak av spill som er 100% lastet ned fra nett.

 

Forøvring mener jeg konsollvalg er lett. Legg isammen alle spillene som eksklusive til PS3, og vei de opp mot alle som er eksklusive for 360. Den konsollen med flest eksklusive titler som du vil ha blir førstevalget ditt, med mindre en konsoll har titler som er veldig mye viktigere enn alle andre titler fra motstanderen. Multireleasespill kan du se bort i fra, siden de vil se ca likens ut på begge konsoller, Noen spill ser bedre ut på 360, andre ser best ut på PS3. Det kommer mye an på hvilken konsoll spillet hovedsaklig ble utviklet for, og hvilken konsoll som fikk porten. En port vil i så og si alle tilfeller yte dårligere i forhold til tilgjengelig maskinkraft. Det kan også være verdt å merke seg at mange spill blir hovedsaklig utviklet til 360, siden denne har størst markedsandel.

 

Selv har jeg kun PS3 av den siste generasjonen spillkonsoller.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Litt justering Pseudopod:

 

360en er ikke sonefri hverken på spill eller filmer. Det er opp til hver spillprodusent om spillet er begrenset til en sone (PAL, NTSC, JPN) eller ikke. Eksempel: Guitar Hero fra Activision er sonefritt, mens Rock Band fra Harmonix er ikke sonefritt. Er spillet begrenset til en sone kan ikke all verdens tweaking endre på det. Da _må_ du ha korrekt konsoll for å spille det.

 

360en er enkel å modde for spilling av "backups".

 

Harddisk (Pro, Elite) eller minnekort (Arcade) på 360 kan brukes til lagring av spillerprofiler, DLC, Xbox Live Arcade-spill, oppdateringer til konsoll og spill, osv osv. I tillegg finnes det løse minnekort du kan sette i konsollen for å f.eks ta din profil med når du spiller sammen med en venn, på hans konsoll. Samtlige 360-spill kan installeres på harddisk for redusering av loade-tider og mindre støy.

 

Kan også taes med at Xbox Live-tjenesten er ansett som bedre enn PSN, men det koster ca 250,- / året.

Lenke til kommentar

Live er mer samkjørt, og slik jeg har forstått det så "outsourcer" spillprodusentene serverdrift til Microsoft, som gjør det ved hjelp av penger fra abbonentene.

 

PSN er gratis, men alle spillservere drives av hver enkelt produsent, PSN er bare en lobby hvor en kan finne folk til å spille med, og snakke med kompiser.

 

I tillegg så lar begge systemene deg kjøpe tillegsfunksjoner til spillene dine, samt kjøpe hele spill, laste ned demoer, etc. Jeg aner ikke hvilket system som har flest nedlastbare spill tilgjengelige.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan det er med spenningen, er de multi eller tar de bare 220Volt.

Så PS3 tar alle region zoner spill og 360 ikke? Så jeg kan bruke Amerikanske og Norske spill om hverandre? Det ble nevnt noe om NTSC og PAL etc, det spiller vell egentlig ingen rolle tror jeg, så lenge du bruker scart eller HD cabel, de fleste TVr tar alle systemer i dag. Det er mere regions koder jeg ville hvite mere om.

Lenke til kommentar

De kaller regionene NTSC (eller US), PAL (Eller EU), NTSC-J (eller JPN). Mange 360 spill er sonefrie, andre er det ikke, søk rundt på nett så finner du ut. Abgx.net er en god start. NTSC/PAL henger igjen fra VHS-dagene, men har altså ikke noe med TV-systemer å gjøre.

 

Kjenner ikke PS3en så godt, men 360en spiser alt av spenninger fra 100 til 250 volt.

Lenke til kommentar

Eier av begge forøvrig, slik at fanboybeskyldninger fra ene eller andre leiren kan legges død med en gang.

 

Ville velge konsoll etter spillene som er kommet, og som kommer i fremtiden. Det er veldig lite nytte med en konsoll som har spill du ikke har interesse for.

 

Teknisk sett er de 2 enhetene veldig lik og jeg har fremdeles igjen å se grafikk på den ene som blåser den andre totalt av banen. Så ikke still deg for mye inn på grafikken, per dags dato er den langt fra overveldene på PS3 eller X360 og de 2 enhetene stiller seg veldig likt.

 

Som sagt gå for spillene. Jeg er like fornøyd med PS3en som jeg er med X360, de har litt forskjellige løsninger men jeg synes de gjør en formidabel jobb med å underholde meg.

Lenke til kommentar

De fleste spørsmålene dine er allerede svart på, men jeg kan vel gi min egen mening. Selv har jeg bare 360, men jeg har god (ville jeg si) erfaring med PS3. Planlegger å kjøpe en selv rundt nyåret og. Jeg synes forskjellene mellom konsollene er mye mindre enn de noensinne har vært (spesielt forskjellen mellom PS2, Gamecube og original XBOX), så man må være veldig nøye med å velge konsoll om man skulle være usikker. Jeg tror jeg bare lager en liste over hva jeg liker med hver konsoll over den andre.

 

360

-Jeg ser på denne som "denne generasjonens PS2", fordi den har vært noe heldigere med spillene enn PS3. En del fler gode exclusives enn PS3 etter min mening, selv om PS3 ærlig talt har skjerpet seg litt der.

-Den er generelt sett billigere.

-Livetjenesten er veldig god, selv om medlemmene kan være litt nedtur. Møter ofte på 10-åringer på spill som Left4Dead som synger i micen osv. Men om man vil ha et godt community er nok PC vinneren.

-Kontrollen føles stødig og god. Aldri hatt problemer med dem som ikke er min skyld.

-Etter flere kilder ser det ut til at de fleste multiplatformspillene kjører bedre på 360 enn PS3, som kvaliteten på grafikken, framerate eller bugs osv. Har selv bekreftet dette med enkelte spill som Assassin's Creed og Fallout 3.

-Har hørt den er mer bakoverkompatibel enn PS3en (etter at de Sony valgte å fjerne muligheten til å spille PS2-spill), men selv har jeg bare prøvd et spill som var kjøpt over Live.

 

PS3

-Selv om den er dyrere, kan den ende opp som like billig som 360en. Grunnen er at her følger det med så mye i pakken som er svinedyrt ekstrautstyr til 360en, som trådløst nett, muligheten til å koble til optisk lyd OG HDMI samtidig osv. Men for meg holdt 360en seg billig da det også er mange metoder man kan bruke istedetfor å kjøpe alt utstyret.

-Flere "obskure" spill enn 360. Den kommer tross alt fra Japan, så om noen folk liker litt annerledes men fortsatt gode spill som Demon's Souls, Valkyria Chronicles osv så kan PS3 være et godt valg.

-Totalt sonefri. Du kan bestille spill fra over hele verden, og kan dermed spilles på PS3 uavhengig av region. Noen spill til 360 er sonefrie og, men ikke altfor mange.

Endret av Patney
Lenke til kommentar

Eier bare ps3 og pc og tar derfor til meg alle beskyldninger om fanboyisme. Fanboyen i meg er selvfølgelig med på alle avgjørelser. Sorry måtte bare for denne presiseringen av hvilke konsoller man eier er bare latterlig. Ikke spesielt beregnet på deg Bear^, tenkte heller litt generelt.

 

Ps3 sonefri på spill, men ikke på dvd og blu-ray.

Xbox 360 er ikke sonefri, men noen spill er allikevel sonefrie. Spillsider som videogamesplus.ca og andre asiatiske sider er fine for å finne ut hvilke xbox 360 spill som er sonefrie.

 

Ps3 tar forskjellige spenninger. Flere her på forumet som f.eks. har amerikansk ps3 og kjører den på 230volten uten problemer.

 

Xbox 360 kan du modifisere dvd rommen/chippe for å spille backups samt gjøre den sonefri.

Ps3 har allerede sonefrie spill, men kan ikke hackes for å spille backups slik det er i dag. Men prisene på spill er ganske så lave om du kjøper de i asia/usa og ikke norge.

 

Harddisken på ps3 og xbox 360 brukes til 2 ting, lagre gamesaves, dlc, patcher, demoer, musikk, filmer og til buffer minne for spill. Du kan oppgradere størrelsen ved å kjøpe harddiskene som MS offisielt selger, disse er noe dyrere en harddisker generelt.

På ps3 kan du sette i hvilken som helst 2,5" SATA disk. Har selv en 250 gb, men nå får du opp til 500 gb, og det til gode priser. Du kan bytte harddisken på begge maskinene på en enkel måte og du mister ikke garantien.

 

Ellers er jeg enig med andre her, se på hvilke eksklusive spill du vil ha og hva de 2 konsollene tilbyr. Du bør også utforske hvilke andre muligheter disse 2 spillekonsollene gir deg.

 

Ellers så må jeg bare si at Ps3 er helt klart best, den er jo glossy svart!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Jeg har endret emnetittlen slik at den faktisk beskriver meningen med førsteinnlegget. En god emnetittel gjør det ikke bare lettere å finne den riktige brukeren med svarene, det kan også hindre mulige misoppfatninger og er like viktig som resten av førsteinnlegget. :)

 

Kan også legge til at jeg har øynene mine festet til tråden. Ikke la den skli ut i usakligheter og krangling. Trådstarter kommer med saklige og konkrete spørsmål, sørg for at svarene deres fokuserer på disse.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
Xbox 360 kan du modifisere dvd rommen/chippe for å spille backups samt gjøre den sonefri.

 

Dette er feil. Det finnes ingen måte å unngå sonesperren på, modifisering eller ei, hverken på spill eller DVD-avspilling.

 

360en er ikke sonefri hverken på spill eller filmer. Det er opp til hver spillprodusent om spillet er begrenset til en sone (PAL, NTSC, JPN) eller ikke.

 

Dette er bare delvis korrekt. Et spill behøver ikke nødvendigvis kun være begrenset til en enkelt sone, det kan også være begrenset til to, uten å være sonefritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...