Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Veldig mye røyk etter topppakningsbytte....


Anbefalte innlegg

Hei, jeg å onkelene min har nå byttet topppakningen på civicen min, de jekk ganske smertefritt heilt til vi startet opp bilen ijen. Da røyk den noe heilt for gale.. kjørte en liten tur og klarte ikke å se noe bak i speile, røykla heile veien. Vi kjørte t bake ijen å fant ut vi hadde glømt å sette på ein slange til lufting av veivhus eller noe sånt, så vi var opptimistiske når vi sko prøve ijen, men neijda lige mye røyk enda... Er jo så masse røyk at det er farlig å kjøre da ingen som kjører mot meg ser noe når de har passert

 

noen som vett hva som kan vere gale? Det er ikkje for mye olje den ligger akkurat på max...

Onkelen min har ikke peiling på ka de kan verr, å han har vert bilmekaniker nå i 15 år så eg syns de va litt rart

Edit: la ved ett bilde, røyken viser ikke så godt, men på bilde er bilen bare på tomgang så det er MYE mer røyk når eg kjøre!

 

Takker for svar

post-154399-1247869051_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forsvinner det noe vann eller olje da? Eller kan eksosanlegget ha blitt fylt med kjølevæske før topppakningskiftet?

har bare kjørt med bilen i 5-10minutter så de aner eg ikke... Trur de ska verr godt jort å klart å fått kjøleveske inn i eksosen :p

Lenke til kommentar

Når du bytter toppakninga, så vil det komme kjølevæske og olje-rester i sylinderne. Det er ikke uvanlig at motoren ryker en del etter en slik reparasjon. Kjør bilen en del og få brent bort/blåst ut det som ligger igjen i motoren, så vil det nok stabilisere seg.

 

Hvis ikke det verste gir seg etter en god kjøretur, pluss at det fortsetter å ryke i flerfoldige dager og at motoren forbruker kjølvæske og mye olje, så kan du begynne å reagere. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Når du bytter toppakninga, så vil det komme kjølevæske og olje-rester i sylinderne. Det er ikke uvanlig at motoren ryker en del etter en slik reparasjon. Kjør bilen en del og få brent bort/blåst ut det som ligger igjen i motoren, så vil det nok stabilisere seg.

 

Hvis ikke det verste gir seg etter en god kjøretur, pluss at det fortsetter å ryke i flerfoldige dager og at motoren forbruker kjølvæske og mye olje, så kan du begynne å reagere. :)

takk :) får ta meg ein tur imorgen :D

Lenke til kommentar

hmm skal no ikkje ryke så veldig lenge etter at du har startet då,er no begrensa hvor mye som kan ligge i cyl. regner no med dere gjorde reint før dere monterte?

kan det tenkes at toppen er skeiv eller sprekt? det virker jo unektelig som at det kommer kjølevann inn i cyl/eksos....

hvorfor blei pakningen gåen i utgangspunktet? varmkjørt?

Lenke til kommentar
hmm skal no ikkje ryke så veldig lenge etter at du har startet då,er no begrensa hvor mye som kan ligge i cyl. regner no med dere gjorde reint før dere monterte?

kan det tenkes at toppen er skeiv eller sprekt? det virker jo unektelig som at det kommer kjølevann inn i cyl/eksos....

hvorfor blei pakningen gåen i utgangspunktet? varmkjørt?

 

Det kan ligge både kjølevæske og olje-rester i sylinderne og dette vil ta litt tid å få blåst ut av sylinderne. Har selv skiftet toppakninger på biler som har røket mye i et par dager før det ga seg. Alt avhenger av hvor mye som ligger igjen i sylinderne. Hvis han skiftet toppen sammen med en erfaren mekaniker, så regner jeg sterkt med at toppen er kontrollert i forforld til planing. Tenk bare på bytte av en turbo. Selv etter at man har blåst rent og tørket vekk synlig olje i innsugsslangene, så kan bilen ryke i lang tid for å brenne vekk restene.

 

Er ikke verre enn at olje og kjølevannsforbruket kontrolleres etter kjøring.

Lenke til kommentar
hmm skal no ikkje ryke så veldig lenge etter at du har startet då,er no begrensa hvor mye som kan ligge i cyl. regner no med dere gjorde reint før dere monterte?

kan det tenkes at toppen er skeiv eller sprekt? det virker jo unektelig som at det kommer kjølevann inn i cyl/eksos....

hvorfor blei pakningen gåen i utgangspunktet? varmkjørt?

 

Det kan ligge både kjølevæske og olje-rester i sylinderne og dette vil ta litt tid å få blåst ut av sylinderne. Har selv skiftet toppakninger på biler som har røket mye i et par dager før det ga seg. Alt avhenger av hvor mye som ligger igjen i sylinderne. Hvis han skiftet toppen sammen med en erfaren mekaniker, så regner jeg sterkt med at toppen er kontrollert i forforld til planing. Tenk bare på bytte av en turbo. Selv etter at man har blåst rent og tørket vekk synlig olje i innsugsslangene, så kan bilen ryke i lang tid for å brenne vekk restene.

 

Er ikke verre enn at olje og kjølevannsforbruket kontrolleres etter kjøring.

Tok meg ein tur nå å de røyk ein del blårøyk... når eg snudde å sko him så bjunte den å fuske litt, akkurat som om den ikke fekk nokk bensin ett par ganger, så eg tok bare ein rolige tur hjem ijen..

Lenke til kommentar
Tok meg ein tur nå å de røyk ein del blårøyk... når eg snudde å sko him så bjunte den å fuske litt, akkurat som om den ikke fekk nokk bensin ett par ganger, så eg tok bare ein rolige tur hjem ijen..

 

Hvis bilen begynner å fuske, så er nok problemet litt mer komplisert, ja. Blårøyken er olje som forbrennes. Er det hydrauliske ventilløftere på denne bilen?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Tok meg ein tur nå å de røyk ein del blårøyk... når eg snudde å sko him så bjunte den å fuske litt, akkurat som om den ikke fekk nokk bensin ett par ganger, så eg tok bare ein rolige tur hjem ijen..

 

Hvis bilen begynner å fuske, så er nok problemet litt mer komplisert, ja. Blårøyken er olje som forbrennes. Er det hydrauliske ventilløftere på denne bilen?

er ikke hydrauliske neij ;)

Lenke til kommentar

Det kan ligge både kjølevæske og olje-rester i sylinderne og dette vil ta litt tid å få blåst ut av sylinderne. Har selv skiftet toppakninger på biler som har røket mye i et par dager før det ga seg. Alt avhenger av hvor mye som ligger igjen i sylinderne. Hvis han skiftet toppen sammen med en erfaren mekaniker, så regner jeg sterkt med at toppen er kontrollert i forforld til planing. Tenk bare på bytte av en turbo. Selv etter at man har blåst rent og tørket vekk synlig olje i innsugsslangene, så kan bilen ryke i lang tid for å brenne vekk restene.

 

Er ikke verre enn at olje og kjølevannsforbruket kontrolleres etter kjøring.

 

hmm hatt mye flaks opp gjennom tidene eg da sikkert bare,sia eg ikkje har opplevd dette ;)

Lenke til kommentar
hmm hatt mye flaks opp gjennom tidene eg da sikkert bare,sia eg ikkje har opplevd dette ;)

 

Har ingenting med flaks å gjøre. Det har med hvor nøye man gjør rent før man monterer og om det renner litt olje og/eller kjølevæskerester ned i sylinderne i det man setter på toppen. Sier ikke at dette er noe som SKAL skje. Det KAN skje uten at det betyr feilmontering. Gir det seg derimot ikke og røykmengden overgår alt som har med sunn fornuft å gjøre både i forhold til megnde og varighet, så kan man begynne å reagere.

 

Var ikke meningen å stille spørsmål ved din kompetanse hvis du tolket det slik.

 

nå har vi demontert toppen og vi fant ut at den nye topppakningen var nesten 0.5mm tynnere enn den gamle :ohmy: så vi går utifra at dette forårsaket røyken. Men de burde vell alikvell vert tett selom pakningen er tynnere?

 

Så lenge pakningen er korrekt og det ikke er noe spor/tapper e.l. på topp-overflaten som gjør at denne halve millimeteren lager en glippe, så skal det ikke ha betydning. Sjekk likevel om du har fått riktig pakning og om toppen er ordentlig plan og rengjort, samt at du sjekker etter sprekker etc.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
hmm hatt mye flaks opp gjennom tidene eg da sikkert bare,sia eg ikkje har opplevd dette ;)

 

Har ingenting med flaks å gjøre. Det har med hvor nøye man gjør rent før man monterer og om det renner litt olje og/eller kjølevæskerester ned i sylinderne i det man setter på toppen. Sier ikke at dette er noe som SKAL skje. Det KAN skje uten at det betyr feilmontering. Gir det seg derimot ikke og røykmengden overgår alt som har med sunn fornuft å gjøre både i forhold til megnde og varighet, så kan man begynne å reagere.

 

Var ikke meningen å stille spørsmål ved din kompetanse hvis du tolket det slik.

 

nå har vi demontert toppen og vi fant ut at den nye topppakningen var nesten 0.5mm tynnere enn den gamle :ohmy: så vi går utifra at dette forårsaket røyken. Men de burde vell alikvell vert tett selom pakningen er tynnere?

 

Så lenge pakningen er korrekt og det ikke er noe spor/tapper e.l. på topp-overflaten som gjør at denne halve millimeteren lager en glippe, så skal det ikke ha betydning. Sjekk likevel om du har fått riktig pakning og om toppen er ordentlig plan og rengjort, samt at du sjekker etter sprekker etc.

Har nå fått bekreftet at de som solgte meg har gitt meg feil pakning, får ny til uka. Toppen har ikke vert planet så nå er den sendt for å se om den er skjeiv. Så får vi se hvordan dette går :p

Lenke til kommentar
hmm hatt mye flaks opp gjennom tidene eg da sikkert bare,sia eg ikkje har opplevd dette ;)

 

Har ingenting med flaks å gjøre. Det har med hvor nøye man gjør rent før man monterer og om det renner litt olje og/eller kjølevæskerester ned i sylinderne i det man setter på toppen. Sier ikke at dette er noe som SKAL skje. Det KAN skje uten at det betyr feilmontering. Gir det seg derimot ikke og røykmengden overgår alt som har med sunn fornuft å gjøre både i forhold til megnde og varighet, så kan man begynne å reagere.

 

Var ikke meningen å stille spørsmål ved din kompetanse hvis du tolket det slik.

 

nå har vi demontert toppen og vi fant ut at den nye topppakningen var nesten 0.5mm tynnere enn den gamle :ohmy: så vi går utifra at dette forårsaket røyken. Men de burde vell alikvell vert tett selom pakningen er tynnere?

 

Så lenge pakningen er korrekt og det ikke er noe spor/tapper e.l. på topp-overflaten som gjør at denne halve millimeteren lager en glippe, så skal det ikke ha betydning. Sjekk likevel om du har fått riktig pakning og om toppen er ordentlig plan og rengjort, samt at du sjekker etter sprekker etc.

Har nå fått bekreftet at de som solgte meg har gitt meg feil pakning, får ny til uka. Toppen har ikke vert planet så nå er den sendt for å se om den er skjeiv. Så får vi se hvordan dette går :p

 

Du kan lett sjekke selv om toppen er plan. Legg en rett gjenstand på kryss og tvers over toppen og se om det spriker noen plasser. Husk å rengjøre ordentlig først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...