Gå til innhold

Ekstern HD Maxtor OneTouch III USB2.0 krasjet


Anbefalte innlegg

Min eksterne Hard disk; en Maxtor OneTouch III USB2.0 300GB 16MB 7200RPM, kjøpt 2006-02-22 krasjet i Oktober i fjor. Har søkt rundt på nettet etter løsninger, men det er for dyrt å la noen ala. IBAS ordne biffen. I tillegg har jeg noe privat på den som gjør at jeg ikke ønsker å la hvem som helst inn på dataene som ligger lagret.

 

Den fungerte helt fint før flytten.

Da jeg satte sammen pc'en og koblet til Maxtor'en så hører jeg at den "går", "surrer" litt, før den "klikker lavt" og stopper. Har prøvd den på 3 forskjellige pc'er (2 stasjonære: en xp, en vista samt 1 bærbar: xp).

 

Hvilke andre løsninger finnes som man evt. kan pusle med selv? Er klar over at dette er risikabelt..

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min eksterne Hard disk; en Maxtor OneTouch III USB2.0 300GB 16MB 7200RPM, kjøpt 2006-02-22 krasjet i Oktober i fjor. Har søkt rundt på nettet etter løsninger, men det er for dyrt å la noen ala. IBAS ordne biffen. I tillegg har jeg noe privat på den som gjør at jeg ikke ønsker å la hvem som helst inn på dataene som ligger lagret.

 

Den fungerte helt fint før flytten.

Da jeg satte sammen pc'en og koblet til Maxtor'en så hører jeg at den "går", "surrer" litt, før den "klikker lavt" og stopper. Har prøvd den på 3 forskjellige pc'er (2 stasjonære: en xp, en vista samt 1 bærbar: xp).

 

Hvilke andre løsninger finnes som man evt. kan pusle med selv? Er klar over at dette er risikabelt..

 

kanskje prøve å koble den direkte inn i pcen, drit i selve maxtor boksen med psu etc, rett inn i pcen , med sata/ide og power, som en vanlig intern hdd, også fins det er den fine programmer for å finne frem tapt data.

Lenke til kommentar
Min eksterne Hard disk; en Maxtor OneTouch III USB2.0 300GB 16MB 7200RPM, kjøpt 2006-02-22 krasjet i Oktober i fjor. Har søkt rundt på nettet etter løsninger, men det er for dyrt å la noen ala. IBAS ordne biffen. I tillegg har jeg noe privat på den som gjør at jeg ikke ønsker å la hvem som helst inn på dataene som ligger lagret.

 

Den fungerte helt fint før flytten.

Da jeg satte sammen pc'en og koblet til Maxtor'en så hører jeg at den "går", "surrer" litt, før den "klikker lavt" og stopper. Har prøvd den på 3 forskjellige pc'er (2 stasjonære: en xp, en vista samt 1 bærbar: xp).

 

Hvilke andre løsninger finnes som man evt. kan pusle med selv? Er klar over at dette er risikabelt..

 

Jeg hadde nettopp en lignende opplevelse da min seagate 500 gb harddisk ikke ville åpnes i windows. Når jeg skulle gå inn på den fikk jeg bare beskjed om at jeg måtte formatere den om jeg skulle bruke den. Jeg fann et program jeg brukte til å hente ut filene og legge de på en annen harddisk etter mye leting etter rett program, men som alle andre, så koster det å få tak i programet. Men det er verdt det når man får ut alt man har som er verdifult. Får du opp noen form for beskjed når du skal gå inn på harddisken, eller får du den ikke opp i windows i det hele tatt?? Min kom opp, men det sto ikke noe navn på den, sto kun lokal disk (l:)...

Lenke til kommentar
kanskje prøve å koble den direkte inn i pcen, drit i selve maxtor boksen med psu etc, rett inn i pcen , med sata/ide og power, som en vanlig intern hdd, også fins det er den fine programmer for å finne frem tapt data.

 

Har du mulighet til å linke til programmene du snakker om?

Har tenkt på dette med å ta den ut av boksen, men her er jeg på tynn tynn is. Vet du om noen guides/tutorials/how to's om det å flytte hdd'er mellom ekstern og intern (sikkert passe søkt tema, men verdensveven er jo enorm). Skal uansett google litt selv å se hva jeg finner, men er det noen som har vært borti noe som dette er det jo å foretrekke!

 

Uansett; takk for alle svar folkens (og beklager feil tråd -mod).

Lenke til kommentar

Hvis disken ikke blir oppdaget av Windows så har du ingen mulighet for å hente ut filene med noe recovery program.

 

Høres ut som det er et USB problem med disken. Og da er det å anbefale å ta den ut av boksen.

Det å åpne boksen kan muligens være det vanskeligste med en slik operasjon. Å koble den til internt, eller til en annen USB kontroller, det er ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Hvis disken ikke blir oppdaget av Windows så har du ingen mulighet for å hente ut filene med noe recovery program.

 

Høres ut som det er et USB problem med disken. Og da er det å anbefale å ta den ut av boksen.

Det å åpne boksen kan muligens være det vanskeligste med en slik operasjon. Å koble den til internt, eller til en annen USB kontroller, det er ganske enkelt.

 

Hei igjen

 

Har du (eller noen annen) noen tutorials for å ta ut disken og plassere den inn i en stasjonær maskin? Er helt noob på det området... men vil prøve!

Lenke til kommentar

klikkelyder på disken er tegn på at disken har røket, har ingenting med USB å gjøre.

Du har to alternativ:

 

1) Få ny på reklamasjon, men da er dataene dine tapt.

2) Prøve å hente ut informasjonen ved å demontere disken, men da ryker garantien din.

 

Prøver du siste tingen er det en ting du kan gjøre (og som vi har gjort mange ganger i jobbsammenheng): Ta ut disken, legg den i en pose i fryseren over natten.

Er du heldig, så vil du kunne lese av disken i 15-30 minutter dagen etterpå, så du får sjanse til å kopiere ut data.

 

edit:

Skal du skru ut maxt0ren må du nok bruke litt "brute force" og litt tid.

Har gjort det på et par selv. Er ymse skruehyll og torxhull på boxen.

Når du får ut bakplaten (hvis jeg husker riktig) så kobler du bare disken fra kontaktene, og kobler den rett inn i maskinen din som en hvilken som helst annen disk.

Disken er i tillegg skrudd fast i selve kabinettet med 4 skruer eller noe mener jeg.

Skru løs det du kan, og åpne forsiktig ;)

Endret av AllFather
Lenke til kommentar
klikkelyder på disken er tegn på at disken har røket, har ingenting med USB å gjøre.

 

Takk for svar! Ja, jeg var redd for at de lydene betydde at den var røket..

 

2) Prøve å hente ut informasjonen ved å demontere disken, men da ryker garantien din.

Prøver du siste tingen er det en ting du kan gjøre (og som vi har gjort mange ganger i jobbsammenheng): Ta ut disken, legg den i en pose i fryseren over natten.

Er du heldig, så vil du kunne lese av disken i 15-30 minutter dagen etterpå, så du får sjanse til å kopiere ut data.

 

Jepp, dette vil jeg prøve på, men for å være helt sikker på at jeg skjønner hva du mener her, så sier du at jeg tar ut disken som du beskriver under. Putter den i en pose i fryseren natten over og så setter den rett inn i den stasjonære maskinen min. Dvs at jeg bør klargjøre alt for å kunne smekke den på plass mtp. at det kun er 15-30 minutter til rådighet. Jøje..

 

edit:

Skal du skru ut maxt0ren må du nok bruke litt "brute force" og litt tid.

Har gjort det på et par selv. Er ymse skruehyll og torxhull på boxen.

Når du får ut bakplaten (hvis jeg husker riktig) så kobler du bare disken fra kontaktene, og kobler den rett inn i maskinen din som en hvilken som helst annen disk.

Disken er i tillegg skrudd fast i selve kabinettet med 4 skruer eller noe mener jeg.

Skru løs det du kan, og åpne forsiktig ;)

Lenke til kommentar

Prøv å ta den ut, å koble den rett i maskinen først

Hvis ikke, prøv hva jeg sa med å legge den i frysen, så koble den i maskinen for å prøve å dra ut data.

 

Btw, aldri kjøpt Maxtor igjen ;)

Maxtor er synonymt med tapt data.

 

http://www.emergingtechs.com/posts/put-you...o-recover-data/

http://geeksaresexy.blogspot.com/2006/01/f...cover-data.html

http://forums.cnet.com/5208-7591_102-0.html?threadID=245494

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...