Gå til innhold

Hvor er plassen blitt av ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde samme problemet.

 

Plassen kan ha blitt brukt til windows XP systemgjenoppretting, ta å slå ned hvor mye plass du skal bruke til dette. Ligger på Kontrollpanel ---> system ---> Systemgjenoppretting. Frigjorde en del plass med det.

 

Resten av plassen som var brukt ble frigjort med Total Cleaner. Last ned det.

 

Dette vil hjelpe.

Lenke til kommentar
hvis du kjører norton utilities kan feilen ligge der. Den har en funksjon som sparer på endel data du slette frem til du trenger den til noe annet. Denne funksjonen har desverre også endel ulemper har jeg funnet ut...mer dårlig enn bra.

Joda men du kan stille det inn hvordan du vil ha det. Eg har skrudd det av.

Hadde 3.99GB eller 10% av diskstørrelsen.

Men mangen har veldig små partisjoner til winxp/2K, de to os'ene er glad i store partisjoner.

Har følelse av at mangen ennå tror det er win9x de holder på med :D

Eg har dårlig erfaringer med små partisjoner til win2k, så i dag har eg 4 disker som alle er hele diskens størrelse til en partisjon. Slik C:wd100(93.1), D:ibm46.1(43), det samme er de to siste E og F. Men bruker i dag winxp.

Lenke til kommentar

Microsoft kan fortelle at sånn er det bare. Dealjert forklaring er vanskeligere å finne. Fant en delvis forklaring på at NTFS kan allokere ekstra plass, men tilsvarende forskjeller finnes også med Win98/FAT32.

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;273588

 

Fant en annen sak jeg lurte på. Prøv å se egenskaper på en veldig liten fil, så ser man f.eks Størrelse: 24 bytes, Diskforbruk 4096 bytes. Det er enkelt å forstå, det dreier seg om selve innholdet i filen (24 bytes) og størrelsen på en cluster (4096). Forskjellen er det kjente begrepet "slack". Altså skulle man forvente at Diskforbruk alltid er et større tall enn Størrelse. Det stemmer for 2 av mine maskiner, men ikke for en tredje, og som dere ser ikke for Jakob.

Dette kommer nok av at Windows har komprimert en del systemfiler (disse vises med blå tekst).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...