Gå til innhold

[Oppdatert] Dårlig signalstyrke DIR-635 til stasjonær m/D-link DWL 547.


Anbefalte innlegg

Oppdatering:

 

Byttet SpeedTouch 780WL ut til fordel for D-link DIR-635, og opp-/nedlasting er betraktelig bedre (opp fra 1600-1800 ned til 3400), men signalstyrken er likevel stort sett den samme som før. Skulle jo tro DIR-635 var litt bedre på det området? Det er kun 8-10 meter mellom router og PC, med et par trevegger mellom + en glassvegg. Burde jo få bedre enn 3 av 5 grønne stolper (i Vista) på forbindelsen?

 

I tillegg mister jeg forbindelsen av og til, kanskje en gang i halvtimen, noen ganger blir den bare veldig dårlig. I CS:S f.eks., hvor ping går fra 15 til 300 i et halvt minutt.

 

Beholder forrige posten for referanse, tilfelle det kan kaste mer lys over saken.

 

Igjen takk for svar.

 

Hei!

 

Har nettopp flyttet kontoret hjemme ca 10 meter ned i gangen, og måtte da gå til innkjøp av et par nettverkskort av typen D-link DWL 547. Etter et par timer med banning og sverting, fant jeg ut at disse hadde ekstremt dårlige drivere i pakken, så fant nye på nettet og linja ble mer stabil, dvs datt ikke ut hele tiden og kan faktisk surfe/spille nogenlunde greit.

 

Av og til mister jeg likevel forbindelsen litt, tester jeg speedometer på webben så ligger nedlastningshastiget som regel på 1600-1800 kb/s, mens opp ligger den på 150-190 kb/s. Av og til går dette ned i 500-900 ned og 50-100 opp. Dette er med en 3000/350-linje fra Telenor. Med kabel er ligger det rundt det jeg skal ha fra Telenor.

 

Under "Nettverk og delingssenter" i Vista står signalstyrken på "Ganske bra", mens jeg kan sette en billig bærbar PC like ved og få "Bra" som er hakket over. Riktignok er antennene på de to stasjonære PCene under et bort og inntil veggen, men likevel.

 

Modem/router er en Thomson Speedtouch 780WL, en jeg har vært ok fornøyd med siste halve året. Den har vært stabil og grei med kabel, og til den bærbare jeg bruker av og til, men jeg lurer på om det kan være den som er flaskehalsen trådløst?

 

Noen som har noen gode råd? Burde jeg levere tilbake D-link kortene, eller kjøpe en router som kjører bedre trådløst?

 

Mellom det 780WL'en og de to stasjonære PC'ene er det en glassvegg og et par trevegger, pluss litt skap og sånt.

 

Tips og ellers gode råd mottas med stor, STOR takk.

 

 

EDIT: Går inn på modemet under Home > Home Network > Interfaces > WLAN: privatXXXXX og ser på:

 

Wireless Access Point - privatXXXXXX

Configuration

 

Interface Enabled: Yes

Physical Address: XXXXXXXXXXXXXXX

Network Name (SSID): privatXXXXXXX

Interface Type: 802.11b/g

Actual Speed: 18 Mbps <----------- Denne varierer fra 1 Mbps til 5,5 Mbps til 11 mbps til 18 Mbps. En forbindelse der?

 

EDIT 2: Bedre tittel :-)

Endret av Janniz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste oppdatering er at jeg faktisk har kjøpt en DIR-635, så du leste tankene mine der. På IT-avisens speedometertest er opp- og nedlastning ekstremt mye bedre (max så og si), men styrken på signalet er likevel kun middels. Står på "bra" i Vista. Synes det er litt snodig siden det fremdeles er kun 8-10 meter mellom routeren og PC'n! Skulle jo tro en slik hadde bedre rekkevidde?

 

Er det noen triks i så måte?

Lenke til kommentar

Siste oppdatering: Går fra 14 i ping i CS:S og opp i 100-200, alt+tab og se litt på nettet, og CS:S er nede i 20 igjen... men så snart jeg er tilbake i CS:S så tikker den opp igjen!

 

Fremdeles ingen som har svar? Begynner å bli frustrert!

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt akkuratt den sammme kombinasjonen som deg, og det fungerte dårlig. Problemet ligger ikke routeren, men heller i det nettverkskortet. Jeg må stille på antenne noe voldsomt for og få optimal styrke. Flytter du maskinen eller beveger antennen 1 cm kan det resultere i mange megabitt dårligere styrke. Jeg gidde opp, og måtte til slutt flytte routeren til en mer sentral del i huset. Med dette nettverkskortet er det viktig at du har god avstand fra veggen i tilegg til antennene peker mot routeren på skrå.

Lenke til kommentar
Ok, takk for svar! Har mulighet til å bytte dem, kanskje jeg skal gjøre det. Vet du om en god erstatning for kortet?

Først ville jeg prøvd å låse routeren på G-standard. Selv synes jeg den gir bedre rekkevidde og signalkvalitet. Aller helst ville jeg ha flyttet routeren om du har mulighet for det. Skal du bytte kortet så har hvertfall jeg hatt bedre erfaringer med usb dongelen til dlink enn selve dwa kortet. Der ikke alltid slik at store fancy antenner gir så mye bedre rekkevidde. Visst du vil bytte ut routeren ville jeg valgt en linksys router som er kompatibel med DD-Wrt firmware.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede installert disse, gjorde det da jeg fikk kortene, og det hjalp betraktelig. Problemene jeg nevner kom etter denne installasjonen, og senest for 10 minutter siden var det nesten umulig å få gjort noen ting siden det gikk opp og ned hele tiden, det varte i ca 20 minutter.

 

Trodde det var ok nå, men tok grundig feil!

Endret av Janniz
Lenke til kommentar

Ville det være mer optimalt å bytte til en DIR-655 + et accesspoint? Vil det sannsynligvis være en bedre løsning?

 

Edit: Eller ikke, fant ut at DIR-655 ikke har WDS. Bytter den uansett, siden PS.no praktisk talt lurte meg til å kjøpe en DIR-635 i stedet for 655-modellen.

Hvorfor skal nettverket mitt bli slik en hodepine!? :(

Endret av Janniz
Lenke til kommentar

Du burde prøve med router og PC i samme rom. Deretter kan du pinge routeren: ping 192.168.0.1 -t. Da skal du ha en jevn strøm av 1-2ms maks.

Hvis ping skulle stige mye over dette innimellom så er det er problem med router eller nettverkskort(evt software). Hvis du har stabil forbindelse da, så kan problemet være støy på kanalen du bruker eller at signalet blir for svakt gjennom veggene dine.

 

Jeg har både hatt DIR-635 og DIR-655 og de har begge vært kjempestabile trådløst.

Lenke til kommentar
Du burde prøve med router og PC i samme rom. Deretter kan du pinge routeren: ping 192.168.0.1 -t. Da skal du ha en jevn strøm av 1-2ms maks.

Hvis ping skulle stige mye over dette innimellom så er det er problem med router eller nettverkskort(evt software). Hvis du har stabil forbindelse da, så kan problemet være støy på kanalen du bruker eller at signalet blir for svakt gjennom veggene dine.

 

Jeg har både hatt DIR-635 og DIR-655 og de har begge vært kjempestabile trådløst.

 

Det skal jeg, må en tur til Biltema for å handle 15 meter kabel først! Tviler på støy på kanalen, DIR-635 skal vel autoscanne etter beste kanal (den står i alle fall på dette i setup), og dessuten er det kun 2-3 hus i nærheten. Kommer opp 2 andre trådløse nettverk på en søk. De bruker ingen av kanalene min står på.

 

Det ser i alle fall ut til at jeg må finne et alternativ til DWL-547, ser at noen synes det er ok mens andre har mye problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...