Gå til innhold

Den (forhåpentligvis snart) store makro-tråden!


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å ta en test av ulike macro-oppsett, når man begynner med reversering, mellomringer, osv blir det jo et hav av muligheter, og det er ikke lett å vite hva som gir best resultater (og hva som fungerer i praktisk bruk).

 

Planlegger å teste Sigma 105mm, Nikon 55mm f/3.5 micro, Nikon AI-S 28mm f/2, samt Kenko extension tubes, 2xTeleconverter, macro bellows og reverseringsring. Har dog ikke oppsett til å teste reversering av to objektiver utenpå hverandre. Ved reversering vil, om jeg ikke er helt i koma, forstørrelsen øke med mindre brennvidde på det reverserte objektivet. Dvs. vil 28mm reversert gi en større forstørrelse enn 55mm. Men hvordan blir skarpheten på en reversert 28mm vs. en reversert 55mm med extension tubes? Det er slike ting jeg håper å få testet ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du bruker BR-2A reversering for reversere et objektiv på kameraet så er det en tabell med som forteller forstørrelsen de de ulike objektiv vi gi.

Typisk vil din 55mm gi ca 1:1 og 28mm 2,2:1

De varierer litt fra de forskjellige objektivene slik at de forskjellige 35mm til Nikkor gir fra 1,5x til 1,8x.

 

Når du snur et objektiv utenpå et annet, er det kameraets objektivs brennvidde delt på det snuddes brennvidde som gir forstørrelsen.

Kamera med 55mm og snudd 28mm utenpå skal gi 55/28 ~1,96.

 

Fortell oss litt etter hvert som testen strider fram.

Lenke til kommentar

De varierer litt fra de forskjellige objektivene slik at de forskjellige 35mm til Nikkor gir fra 1,5x til 1,8x.

Pussig. Betyr det at de forskjellige 35mm'erne egentlig har litt forskjellig brennvidde?

 

Ja, eller om det er noe annet i konstruksjonen som gjør disse forskjellene.

Dette gjelder for flere brennvidder, f.eks:

AF 24mm gir 2,5x, mens AI(s) 24mm, både f/2 og f/2.8, gir 2,6x

AF 50mm f/1.4 gir 1:1,1

AF 50mm f/1.8 gir 1:1,4

AI(s) 50mm f/1.2 gir 1,1:1

osv

Lenke til kommentar

Njaaaaa, det er vel heller ikke helt korrekt, og også grunnen til at jeg smatt inn en liten edit i posten min. Når jeg sitter her og ser på min Sigma 10-20mm, så er det ganske lett å se at avstanden fra frontelementet til sensoren er vesentlig lenger enn både 10 og 20 mm.

 

Men nok om det - objektivdesign er ikke noe jeg kan noe om - hovedpoenget et uansett at avstanden mellom "noe" og filtergjengene spiller en rolle når objektivet er reversert. Så får andre ta det videre herfra :cool:

Lenke til kommentar

Njaaaaa, det er vel heller ikke helt korrekt, og også grunnen til at jeg smatt inn en liten edit i posten min. Når jeg sitter her og ser på min Sigma 10-20mm, så er det ganske lett å se at avstanden fra frontelementet til sensoren er vesentlig lenger enn både 10 og 20 mm.

 

 

Alt under ~50mm så bruker objektivprodusentene en teknikk som heter retrofokus, hvor de i prinsippet forskyver bildeplanet inn i objektivet.

Lenke til kommentar

Alt under ~50mm så bruker objektivprodusentene en teknikk som heter retrofokus, hvor de i prinsippet forskyver bildeplanet inn i objektivet.

Blir kanskje litt OT dette, men... Nå har jeg lest til øyet har blitt veldig stort og veldig vått, men jeg klarer fortsatt ikke å skjønne helt hva du egentlig legger i at "de i prinsippet forskyver bildeplanet inn i objektivet". Såvidt jeg kan forstå så går retrofokusdesignen ut på at de ved å invertere telephoto-designet kan forskyve det bakre "principal plane" (hva det nå er på norsk) til bak det bakre linseelementet, for dermed f.eks. å unngå kollisjon med speilet.

 

Og hvor avstanden fra frontelementet kommer inn her forstår jeg heller ikke.

 

Vet jeg er på tynn is her, er godt utenfor egen comfort zone ;)

 

By the way - dette er aftenslektyren min i tillegg til den du nevnte:

http://coinimaging.com/blog1/?p=81

http://en.wikipedia....ieux_retrofocus

Lenke til kommentar

Vibrance har ikke noe med skarphet å gjøre.

Ikke USM eller smart sharpen, og skal du bruke highpass så vær forsiktig.

 

Edit: tror bare jeg legger inn forklaring med en gang, ser dette kan bli misforstått.

Clarity endrer kontrastene i mellomtonene, som igjen kan øke til sterkere skarphetsfølelse. Jeg bruker ikke clarity annet enn til å skille modell fra bakgrunn ved at rimlighten kommer bedre fram, og den isolerer flua bedre når man gjør det på makrobilder.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det går an å justere brightness i live view på canon-kamera (mer spesifikt 450D)? Jeg bruker nemlig noen ganger live view for hjelp til fokusering ved makrofotografering, men siden jeg bruker mellomringer kjøpt på eBay uten elektriske kontakter så er blenderen klemt godt igjen (og dermed vanskelig å se særlig mye).

 

Skrur jeg opp lukkertiden går lysstyrken på live view opp, men synes det er rimelig upraktisk å skru opp og ned lukkertiden hele tiden for å kunne se noe som helst. ;) Det hadde vært veldig greit om man kunne satt live view-brightness uavhengig av lukkertid...

Lenke til kommentar

Tror du må justere eksponeringen for å se (da i form av lukkertid eller ISO)

Evt kan du åpne blenderen litt. Hvis du har canon kamera og "dumme" mellomringer som jeg har, så kan du velge ønsket blender når du har objektivet på kamera, holde inne nedblendingsknappen mens du vrir av objektivet, så holder blenderen seg der du vil ha den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...