Gå til innhold

Erfaringstråd for Olympus Pen E-P1


Anbefalte innlegg

Har en kompis som skal til USA og lurer på om jeg skal få ham til å ta med en Pana 45-200 linse til hjem til meg siden det er penger å spare :D Noen som har erfaringer med den på PEN?

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=33620728

 

Skal visstnok være en smule soft på full tele, men ellers ganske OK - og B&H har visstnok en veldig god pris ut året... :thumbup:

 

ca 1600,- i USA, vi snakker omtrent halv pris:-)

 

 

Hallo Pen´ere!

 

Virker som de som liker dette kameraet virkelig liker det. Jeg er litt lei av min digitale speilrefleks, og har faktisk hatt litt lyst å teste ut en PEN-1, kanskje til neste år. Ser mye enklere ut å ta med seg og flere bilder jeg har sett på Flickr er imponerende :thumbup:

 

Er det sannsynlig at det vil bli mulig å få tak i rimelige PEN-1 etter lanseringen av PEN-2 (i januar?)?

 

Det tar gode bilder, men er ikke like inuitivt å operere som en speilrefleks i mine øyne. Savn av søker og et godt grep er absolutt til stede. Størrelsen er liten nok til å putte i en litt stor lomme med 17mm. Autofokusen er litt treg og fungerer dårlig i dårlig lys, batteritiden kunne altids vært bedre og den automatiske hvitbalansen er elendig.

 

Til tross for enkelte ankepunkter er det et fenomenalt kamera som verken er en speilrefleks eller en digital kompakt, det er en PEN, som reklamen sier :D

 

Tipper du får en EP-1 til 4k med kitobjektiv etter lanseringen av EP-2 :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo Pen´ere!

 

Virker som de som liker dette kameraet virkelig liker det. Jeg er litt lei av min digitale speilrefleks, og har faktisk hatt litt lyst å teste ut en PEN-1, kanskje til neste år. Ser mye enklere ut å ta med seg og flere bilder jeg har sett på Flickr er imponerende :thumbup:

 

Er det sannsynlig at det vil bli mulig å få tak i rimelige PEN-1 etter lanseringen av PEN-2 (i januar?)?

Hei, Vezpa!

 

Tror E-P1 kan være en ypperlig digital partner til M2'en din - du bør definitivt teste ut Pen'en og se om du får godfølelsen, ja! Det at du kan bruke M-optikk både anologt og digitalt er jo slett ingen dum unnskylding når du blakker deg på å kjøpe flere objektiver :D . (Bare vær obs på at vidvinkelobjektiv laget for rangefindere kan gi skarphetsproblemer i kantene pga telesentrisitetsutfordringer.)

 

Siden forskjellene mellom E-P1 og E-P2 er såpass små, vil jeg tro at 1'ern relativt snart går ut av produksjon - men jeg antar at man kommer til å sette ned prisene for å solgt unna før/mens den dyrere E-P2-pakken skal inn i butikkene. De vil ikke få solgt E-P1 hvis prisen er for nær E-P2 - og da kan det være gode muligheter til å få gjort en god handel...

 

Ellers fikk jeg min Voigtländer Ultron 35mm/1.7 i dag :w00t: Nydelig objektiv - et smule større enn jeg ventet, men fyttirakkern for en god "følelse" i det! Var som ventet en smule soft vidåpen, men kommer seg fort.

 

Tok et bilde av pannekakene mine med Ultronen - og brukte da et triks som du ikke får til med M-optikken din, he he. Ultronen har jo nærgrense 90cm, men siden den har skrufatning kan man enkelt redusere denne ved å skru objektivet et par omdreininger ut. Bildet av Oly-pancake (17mm), Panacake (20mm) og Industar-69 (28mm) i modda adapter, er tatt på omtrentlig 45 cm avstand.

post-73994-1258217900_thumb.jpg

Med Panacaken er det forresten svært sjelden at E-P1 må gi opp å finne fokus i dårlig lys - jeg må nesten provosere fram dette bevisst for at det skal skje. Definitivt et må-ha-objektiv.

Lenke til kommentar
Hei, Vezpa!

 

Tror E-P1 kan være en ypperlig digital partner til M2'en din - du bør definitivt teste ut Pen'en og se om du får godfølelsen, ja! Det at du kan bruke M-optikk både anologt og digitalt er jo slett ingen dum unnskylding når du blakker deg på å kjøpe flere objektiver :D . (Bare vær obs på at vidvinkelobjektiv laget for rangefindere kan gi skarphetsproblemer i kantene pga telesentrisitetsutfordringer.)

 

Siden forskjellene mellom E-P1 og E-P2 er såpass små, vil jeg tro at 1'ern relativt snart går ut av produksjon - men jeg antar at man kommer til å sette ned prisene for å solgt unna før/mens den dyrere E-P2-pakken skal inn i butikkene. De vil ikke få solgt E-P1 hvis prisen er for nær E-P2 - og da kan det være gode muligheter til å få gjort en god handel...

 

Ellers fikk jeg min i dag :w00t: Nydelig objektiv - et smule større enn jeg ventet, men fyttirakkern for en god "følelse" i det! Var som ventet en smule soft vidåpen, men kommer seg fort.

 

Tok et bilde av pannekakene mine med Ultronen - og brukte da et triks som du ikke får til med M-optikken din, he he. Ultronen har jo nærgrense 90cm, men siden den har skrufatning kan man enkelt redusere denne ved å skru objektivet et par omdreininger ut. Bildet av Oly-pancake (17mm), Panacake (20mm) og Industar-69 (28mm) i modda adapter, er tatt på omtrentlig 45 cm avstand.

post-73994-1258217900_thumb.jpg

Med Panacaken er det forresten svært sjelden at E-P1 må gi opp å finne fokus i dårlig lys - jeg må nesten provosere fram dette bevisst for at det skal skje. Definitivt et må-ha-objektiv.

 

Ja jeg har vært inne på tanken at den kan være en bra digital partner til min 43 år gamle tyske dame: M2 :D

 

Slik jeg har forstått det må en doble for å få brennvidden, slik at en 35mm på M-kamera blir 70mm på E-P1. Selger de adapater for å bruke M optikk på EP1 her i Norge? Hvor enkelt er det å bruke objektiv med manuell fokus, som feks. Voigtlanderen på E-P1? Er det enkelt å fokusere ved hjelp av LCD-skjermen?

 

 

Gratulerer med Voigtländer Ultron 35mm/1.7! Tror det er en meget bra linse! Sparer til en bra 35mm selv, kjøpte du brukt eller importerte du selv? Har selv planer om å spare opp til en bra 35mm!

Endret av Vezpa
Lenke til kommentar
Ja jeg har vært inne på tanken at den kan være en bra digital partner til min 43 år gamle tyske dame: M2 :D

 

Slik jeg har forstått det må en doble for å få brennvidden, slik at en 35mm på M-kamera blir 70mm på E-P1. Selger de adapater for å bruke M optikk på EP1 her i Norge? Hvor enkelt er det å bruke objektiv med manuell fokus, som feks. Voigtlanderen på E-P1? Er det enkelt å fokusere ved hjelp av LCD-skjermen?

Jepp, du må multiplisere med cropfaktor 2 for å finne hvilken fullformatbrennvidde bildeutsnittet på Pen vil tilsvare. For skikkelig vidvinkel, tror jeg nok det beste er å få tak i objektiver som er laget for MFT-formatet, pga problemet med manglende telesentrisitet på gamle objektiver laget for film (altså; det spilte liten rolle om lyset traff filmen skrått, men det er ikke gunstig på bildebrikker i digitale kamera).

 

Vil tro at det selges M-adaptere i Norge også, men webben er nok den største kilden her - sjekk ut tråden om Micro Four Thirds - Adapteroppsummering.

 

I dårlig lys mener jeg Pen er bedre å finne fokus med enn rangefinder-løsningene, fordi fokusbildet på skjermen rett og slett "skrur opp lyset" sånn at du ser bedre. I godt lys vil nok en god rangefinder være kjappere og mindre kronglete å bruke (ref

mine tilbakemeldinger om E-P1) - på den annen side kan du da ha såpass liten blender at du bare kan anslå en avstand, sette objektivet på den avstanden og dybdeskarpheten vil dekke selv de groveste feil :p Men det er altså forbedringsmuligheter i brukergrensesnittet her.

 

Det triveligste er nytten du merker av bildestabiliseringen - man må bare huske å bla frem korrekt brennvidde i menyen når man bytter objektiv.

 

Gratulerer med Voigtländer Ultron 35mm/1.7! Tror det er en meget bra linse! Sparer til en bra 35mm selv, kjøpte du brukt eller importerte du selv? Har selv planer om å spare opp til en bra 35mm!

Hadde jeg ikke hatt en hang-up på at jeg skal ha skrufatning, hadde jeg nok heller kjøpt en Nokton 40mm/1.4 - den er både skarpere og mer kompakt (bokeh kan visstnok være en smule mer busy hist og pist). Men den kommer kun med M-fatning, så vidt jeg har skjønt - og jeg har ingen analoge med M-fatning (men en hel haug med skrufatning).

 

Så da ble det skrufatning på meg, med sine egne fordeler: Du kan bruke skrufatning på M-kamera med adapter, (ikke omvendt!), på Pen kan du skru objektivet delvis ut under bruk for å korte inn nærgrensen, og i tillegg kan du bruke US$ 20 på å kjøpe et sett med 4 makro-ringer i M39 laget for det sovjetiske Zenit SLR-kameraet - da kan du begynne å snakke om skikkelig kort nærgrense!

 

Kjøpte min Ultron brukt fra England - men det er klin umulig å se at den faktisk er brukt, hadde selger sagt at den var ny og ubrukt, hadde jeg ikke mistrodd ham :thumbup:

Lenke til kommentar

Pokker - litt trøbbel med Ultronen...

 

Tok den med på tur i dag - påmontert E-P1 - og tok noen bilder på lang avstand. Jeg ble ikke helt fornøyd med skarpheten. :ermm: Hadde forventet oppløsningsevne et hakk eller to over min gamle Jupiter-objektiver, men Ultronen lå faktisk omtrent i samme leie - og knapt nok det (dog en del bedre kontrast, da). Litt av uskarpheten på sidene må nok tilskrives telesentrisitetstrøbbel, som blir mer utfordrende jo kortere brennvidde.

 

Noe annet er imidlertid feil - og det positive med dèt, er jo at ting kan bli bedre. Fant nettopp ut at fokusplanet synes å være skjevt når den er montert i adapter på E-P1. Når objektivet er satt til uendelig, er fjerne objekter rimelig skarpe på høyre side av bildet, i midten må jeg imidlertid skru fokusen litt tilbake for å få det skarpt, og på venstre side må jeg enda mer tilbake... Ikke så rart at bildene får dårlig oppløsning, når store deler er bittelitt ut av fokus, kanskje...

 

Dette betyr enten at det er et linseelement eller-gruppe som ikke er helt i vater eller ordentlig sentrert inni Ultronen, eller at adapteret ikke er optimalt. Har veldig lite lyst å skru opp objektivet, så jeg jeg skal prøve å shimme opp den ene siden av adapteret, slik at jeg løfter den ene siden av objektivet ("venstresiden") ørlitegrann ut - vi snakker brøkdels millimeter her. Har håp om at det kan bedre situasjonen. :thumbup:

 

Svaret på om det faktisk er noe kluss med objektivet, får jeg vel ikke før jeg prøver det på en av mine gamle analoge - de skal være rimelig rette (og telesentrisitet er da ikke tema i det hele tatt).

Lenke til kommentar

Var på Japan Photo for å klå litt på PEN´en. Men testkameraet var tomt for batteri! Har lest flere plasser at batterilevetiden er alt for dårlig. Hva er erfaringene deres? Er vel ganske greit å kjøpe et (par) ekstra batteri, eller er de veldig dyre?

 

Fikk forøvrig et godt inntrykk av designen og byggekvaliteten på kameraet, herlig lite plast. Spurte selgeren om han trodde de ville selge E-P1 billigere når E-P2 kommer i januar, han svarte, ikke overaskende, at det visste han ikke. Men er uansett et dårlig tidspunkt å kjøpe nå så jeg må uansett smøre meg med tålmodighet, OM jeg bestemmer meg for å gå for PENNEN :roll:

Lenke til kommentar
Har en kompis som skal til USA og lurer på om jeg skal få ham til å ta med en Pana 45-200 linse til hjem til meg siden det er penger å spare :D Noen som har erfaringer med den på PEN?

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=33620728

 

Skal visstnok være en smule soft på full tele, men ellers ganske OK - og B&H har visstnok en veldig god pris ut året... :thumbup:

 

Hvor var det du kjøpte retro bagen har lett overalt men finner den ikke?

Komplett avsporing følger, Rudy: Min nyskjerrighet tvinger meg til å spørre om hvordan det går med fotograferingen, blitsen og P-modusen - har andelen gode bilder steget til værs? :)

 

Ja alt ble mye bedre i P modus,nå blir bildene knallfine.Syns det er litt rart at ikke iauto virker?Fikk også blitsen ble bra med den, 100$ på ebay slapp også moms.Sikkert bare flaks.

Lenke til kommentar
Var på Japan Photo for å klå litt på PEN´en. Men testkameraet var tomt for batteri! Har lest flere plasser at batterilevetiden er alt for dårlig. Hva er erfaringene deres? Er vel ganske greit å kjøpe et (par) ekstra batteri, eller er de veldig dyre?

Batterilevetiden er ikke all verden, nei - rundt 300 bilder pr ladning er vel standard kompaktkameratid, vil jeg si. (Dog gruser mitt gamle Fuji F31fd Oly'en på batteritid, men så var jo den temmelig ekstrem i kompaktklassen med sine 540 bilder pr ladning.)

 

Noen som har noen tips om gode batterikjøp her - "tested and true"? Kan tenke meg et ekstra batteri eller to selv :D

 

Fikk forøvrig et godt inntrykk av designen og byggekvaliteten på kameraet, herlig lite plast.

Får nesten litt dårlig samvittighet for denne... Det er faktisk masse plast i Pen, har jeg funnet ut - riktignok mener jeg plasten er av samme type polykarbonat som brukes for å lage "uknuselige" asjetter og krus - men stort sett hele den innvendige rammen er altså av plast: http://photorumors.com/2009/06/17/the-guts...3-olympus-e-p1/

 

Følelsen er imidlertid som et godt gammeldags metallkamera - godt hjulpet av de ytre panelene av rustfritt stål. Og det er skikkelig solid bygget, med god finish.

 

Spurte selgeren om han trodde de ville selge E-P1 billigere når E-P2 kommer i januar, han svarte, ikke overaskende, at det visste han ikke. Men er uansett et dårlig tidspunkt å kjøpe nå så jeg må uansett smøre meg med tålmodighet, OM jeg bestemmer meg for å gå for PENNEN :roll:

Luring, han der selgeren... Jeg tror nok du kan regne med at det dukker opp noen gode tilbud, ja - men få sjekket om du liker det først! Sikkert ikke dumt å ta en titt på Pana GF1 heller (men da mister du IS i huset, som du sikkert vet).

 

Ja alt ble mye bedre i P modus,nå blir bildene knallfine.Syns det er litt rart at ikke iauto virker?Fikk også blitsen ble bra med den, 100$ på ebay slapp også moms.Sikkert bare flaks.

Flott å høre! Vær happy med at du får bedre bilder når du selv bestemmer enn når IAuto bestemmer - det betyr at du er smartere enn kameraet, det er mye bedre enn omvendt :!: . Seriøst så er det bare du som vet hvordan du liker bildene dine, det kan ingen automatisering vite (og i tillegg blir det oftest krøll med for høy ISO og småfeil i hvitbalansen når automatikken blir gitt frie tøyler).

 

Flaks er en fin bil! Skal ikke nevne hva jeg betalte for Panacaken min :innocent:

Lenke til kommentar
ja du uskyldige, Pancake med VF-1 koster ca 2500 her på berget og jeg har funnet at den koster ca 2000 uten VF-1 som import både herfra og derfra. Så hva har du klart som ebay ikke viser fram?

 

Feil objektiv - Panacake; Panasonic pancake ;) . Koster ca 4100 inkl frakt er på berget, når den i det hele tatt er på lager - hvilket den ikke var da jeg bestilte. Prisen reflekterer definitivt nyhetens interesse og og knapt tilbud ift etterspørsel. Selv med tollgebyr og mva ville jeg spart nærmere 800,- i tillegg til at jeg slapp å vente på at noen greide å importere noen eksemplarer hit. Med flaks ble jo handelen riktig trivelig. :whistle:

Lenke til kommentar
Var på Japan Photo for å klå litt på PEN´en. Men testkameraet var tomt for batteri! Har lest flere plasser at batterilevetiden er alt for dårlig. Hva er erfaringene deres? Er vel ganske greit å kjøpe et (par) ekstra batteri, eller er de veldig dyre?

Batterilevetiden er ikke all verden, nei - rundt 300 bilder pr ladning er vel standard kompaktkameratid, vil jeg si. (Dog gruser mitt gamle Fuji F31fd Oly'en på batteritid, men så var jo den temmelig ekstrem i kompaktklassen med sine 540 bilder pr ladning.)

 

Noen som har noen tips om gode batterikjøp her - "tested and true"? Kan tenke meg et ekstra batteri eller to selv :D

 

Fikk forøvrig et godt inntrykk av designen og byggekvaliteten på kameraet, herlig lite plast.

Får nesten litt dårlig samvittighet for denne... Det er faktisk masse plast i Pen, har jeg funnet ut - riktignok mener jeg plasten er av samme type polykarbonat som brukes for å lage "uknuselige" asjetter og krus - men stort sett hele den innvendige rammen er altså av plast: http://photorumors.com/2009/06/17/the-guts...3-olympus-e-p1/

 

Følelsen er imidlertid som et godt gammeldags metallkamera - godt hjulpet av de ytre panelene av rustfritt stål. Og det er skikkelig solid bygget, med god finish.

 

Spurte selgeren om han trodde de ville selge E-P1 billigere når E-P2 kommer i januar, han svarte, ikke overaskende, at det visste han ikke. Men er uansett et dårlig tidspunkt å kjøpe nå så jeg må uansett smøre meg med tålmodighet, OM jeg bestemmer meg for å gå for PENNEN :roll:

Luring, han der selgeren... Jeg tror nok du kan regne med at det dukker opp noen gode tilbud, ja - men få sjekket om du liker det først! Sikkert ikke dumt å ta en titt på Pana GF1 heller (men da mister du IS i huset, som du sikkert vet).

 

Ja alt ble mye bedre i P modus,nå blir bildene knallfine.Syns det er litt rart at ikke iauto virker?Fikk også blitsen ble bra med den, 100$ på ebay slapp også moms.Sikkert bare flaks.

Flott å høre! Vær happy med at du får bedre bilder når du selv bestemmer enn når IAuto bestemmer - det betyr at du er smartere enn kameraet, det er mye bedre enn omvendt :!: . Seriøst så er det bare du som vet hvordan du liker bildene dine, det kan ingen automatisering vite (og i tillegg blir det oftest krøll med for høy ISO og småfeil i hvitbalansen når automatikken blir gitt frie tøyler).

 

Flaks er en fin bil! Skal ikke nevne hva jeg betalte for Panacaken min :innocent:

 

ser at de selger originale Olympus Bls-1 batteri for 18$ inkl sending på ebay,jeg bestiller der nå.

Endret av Rudy
Lenke til kommentar
ser at de selger originale Olympus Bls-1 batteri for 18$ inkl sending på ebay,jeg bestiller der nå.

Jeg bestilte nettopp "Akku + Ladegerät" hos en sjappe på eBay.de - batteriet er garantert ikke originalt Olympus, men forhåpentligvis brukandes. Laderen kommer med to ledninger - en for vanlig stikkontakt og en for sigarettenneren i blien - og jeg tenkte å legge den permanent i hanskerommet som en backup. Pris var €19,90 + 8,90 i frakt.

Lenke til kommentar

Ser den nye svenske nettbutikken med det rare navnet "Dustinhome" selger: OLYMPUS PEN E-P1 SILVER + 14-42MM for 5 659 kr ... DUSTINHOME

 

Ville antagligvis være idiotisk av meg å kjøpe nå like før E-P2 kommer? Kan vel regne med lavere priser da? Men kan en regne med de blir så mye lavere enn dette? Men er litt fristet.

 

Forresten noen som har noe erfaringer med å handle på dustinhome.no?

Lenke til kommentar
Men kan en regne med de blir så mye lavere enn dette?

Er ganske (men ikke helt) sikker på at det kommer et 4995-tilbud et aller annet sted, enten som et juletilbud eller i januarsalget - en indikasjon er at den har vært nede i £499,99 i England allerede...

 

I så fall mener jeg E-P1 fortsatt vil være ganske så attraktiv. E-P2 koster ca 9000,- med 14-42 og EVF, Pana GF1 koster ca 8400,- med 20mm og ingen EVF, og E-P1 ville også da koste 8400,- med både 14-42 og 20mm Panacake. (Prisguiden fanger av en eller annen grunn ikke opp alle 20mm-tilbydere.)

 

Det betyr at E-P1 vil være eneste MFT-valg om du har 5000,- som øvre grense. Det betyr også at E-P1 er eneste valg om du har 8-9000,- å rutte med, og vil ha både en kompakt sammenleggbar zoom og en skarp og lyssterk pancake. Forutsetter selvsagt at du er villig til å ofre både mulighet for EVF og innebygd blits.

Lenke til kommentar
Forresten noen som har noe erfaringer med å handle på dustinhome.no?

Ser at det er en 57 siders forumtråd om dustinhome på hardwareforumet. Virker som en seriøs butikk, jeg hadde glatt bestilt derfra.

 

Ja jeg er litt fristet til å slå til.... Pleier å handle på komplett, men de tar 343kr mer for samme pakken, ikke den helt store summen i forskjell riktignok, og stoler veldig på komplett....

 

 

Men jeg skal prøve å vente litt og se om det kommer noen friske tilbud...om jeg klarer :nei:

Lenke til kommentar
Da ble det en 45-200 pana til PEN fra B&H idag på meg

1600 kroner er ikke ille

Gratulerer med kjøpet!

 

1600,- er slett ikke ille for en telezoom, nei! Jeg kjørte skikkelig lowcost på min teleinvestering nylig. 293,- fra Tyskland inkludert frakt - en brukt Albinar 500mm f/8. Mest som en gimmick, den gjør ikke akkurat E-P1 veldig portabel:

post-73994-1259439871_thumb.jpg

Drar vel kjennskap på den lille dingsen langt der bak som er festet på monsteret (vha et T-adapter)? Testet den så vidt i dag.

 

Var ikke mange bilder jeg tok, men jeg fikk inntrykk av at den ellers utmerkede bildestabiliseringen var mindre til hjelp ved såpass svære brennvidder (vi snakker 1000mm effektivt her) - eneste måten jeg fikk garantert stabile bilder på, var ved å slå av bildestabiliseringen og plassere kameraet stabilt og bruke 2 sek utløserforsinkelse.

 

Håper du kan teste litt når du får 45-200'ern din - du er jo da i den heldige situasjon at du kan velge mellom to typer stabilisering - hadde vært veldig interessant å høre hvordan du opplevde stabilisering i huset versus stabilisering i objektivet på lang tele?

 

Fikk forresten batteri og ekstra lader fra Tyskland i dag - har teste laderen ved å lade opp batteriet og satte det deretter inn i kameraet. Ingen gnister eller blårøyk ennå ;)

Lenke til kommentar
Var ikke mange bilder jeg tok, men jeg fikk inntrykk av at den ellers utmerkede bildestabiliseringen var mindre til hjelp ved såpass svære brennvidder (vi snakker 1000mm effektivt her) - eneste måten jeg fikk garantert stabile bilder på, var ved å slå av bildestabiliseringen og plassere kameraet stabilt og bruke 2 sek utløserforsinkelse.

 

Håper du kan teste litt når du får 45-200'ern din - du er jo da i den heldige situasjon at du kan velge mellom to typer stabilisering - hadde vært veldig interessant å høre hvordan du opplevde stabilisering i huset versus stabilisering i objektivet på lang tele?

 

Bildestabilisering i kamerahus og 500mm funker ikke spesielt bra, det har jeg erfart med Sigmas 50-500 på Olympus, men jeg syns bildestabilisatoren i E-620 funker bedre en den i E-3 på brennvidder over 100mm.

 

Min erfaring er at bildestabilisatoren i 45-200 virkelig er effektiv. Jeg har fått skarpe bilder på

1/6 sek på 200mm. Med stabilisatoren i kameraet har jeg fått skarpe bilder på 1/40 sek under samme forhold.

Endret av GAL83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...