Gå til innhold

lyd fra HDMI til TV


Anbefalte innlegg

God morgen!

Har koblet sammen PC'en og TV med en HDMI-kabel (790,- på Expert! Er vel blitt lurt igjen!)

Ser bra ut bortsett fra ingen lyd. Lyden virker fint fra hodetelefonutgangene både bak og foran, men jeg finner ikke noen omstilling. Sikkert en enkel sak for ekspertene:-)

Ellers får jeg følge nøye med på tråden om mediaportal!

Takker

Danbolt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei du,

 

må bare først om fremst si at 790kr for en kabel var ganske dyrt for hjemme bruk. men la oss se bort i fra det. lyd via HDMI har jeg hatt litt problemer med også , spess via xbox - tv.

men dette løste jeg kanske fort med å bytte til en annen av hdmi portene på tven.

 

Jeg ville først prøvd å bytte til en annen port på tven. så ville jeg ha prøvd å få tak i en ny kabel , via en kompis eller noen andre, som du veit funker, å sett om det hjelper noe.

 

da kan du se bort i fra de basis tingen, det er jo en start.

 

:)

Lenke til kommentar

790,- er vel en grei pris, kvalitet koster, og det er "stor" forskjell på HDMI-kablene. Ikke at det er merkbart for en vanlig bruker som meg men... ;p

 

Om du går inn på lydutganginnstillingene på PC'en din, så må du endre denne til HDMI output.

Vet ikke om dette er problemet ditt, men hender av og til at dette ikke skjer automatisk.

Lenke til kommentar

Takker! Fant Nvidia High def. audio og fikk opp et VIA kontrollpanel - nå virker det meste, men får ikke lyd på NRKnettTV?

Er 54 mbps trådløst nok til å spille av nettTV noenlunde bra? Har kjøpt 300 mbps på PC'en men har 54 ruter.

Sjekket biltema katalogen :(

Har en ASUS hybrid DVB T, S, analog tuner, Får jeg inn NRK uten CA-modul og CAM fra riksTV?

Lenke til kommentar
790,- er vel en grei pris, kvalitet koster, og det er "stor" forskjell på HDMI-kablene. Ikke at det er merkbart for en vanlig bruker som meg men... ;p

 

Om du går inn på lydutganginnstillingene på PC'en din, så må du endre denne til HDMI output.

Vet ikke om dette er problemet ditt, men hender av og til at dette ikke skjer automatisk.

 

HA!

Dette er "keiserens klær"!

INGEN av "ekspertene" klarte å se forskjell på HDMI kabler i en test der bla TV" var innvolvert. Dette med Kuro-er og god signalkilde.

Lenke til kommentar

Spragleknas: Disse såkalte "ekspertene", hvor lang kabel var det snakk i som ble brukt? Sikkert 1-2meter...? Hvis,ja, så er det ikke noe rart. Samme f hva slags kabel det er snakk i, så blir både lyd og bilde like bra så lenge kabelstrekket er generelt kort. Blir kabelstrekkene lengre, fra 3-5m +++, så svekkes signalet drastisk ved de billige kablene som ikke klarer å føre gode signal videre,slik som de litt dyrere.

 

danbolt: Hvis du skal ha full utnyttelse av trådløstkortet ditt som du har kjøpt, må du ha en 300mbs router, som er G-standard. Får ikke mer inn enn hva den får ut :)

 

Spragleknas: Disse såkalte "ekspertene", hvor lang kabel var det snakk i som ble brukt? Sikkert 1-2meter...? Hvis,ja, så er det ikke noe rart. Samme f hva slags kabel det er snakk i, så blir både lyd og bilde like bra så lenge kabelstrekket er generelt kort. Blir kabelstrekkene lengre, fra 3-5m +++, så svekkes signalet drastisk ved de billige kablene som ikke klarer å føre gode signal videre,slik som de litt dyrere.

 

danbolt: Hvis du skal ha full utnyttelse av trådløstkortet ditt som du har kjøpt, må du ha en 300mbs router, som er G-standard. Får ikke mer inn enn hva den får ut :)

Lenke til kommentar
Spragleknas: Disse såkalte "ekspertene", hvor lang kabel var det snakk i som ble brukt? Sikkert 1-2meter...? Hvis,ja, så er det ikke noe rart. Samme f hva slags kabel det er snakk i, så blir både lyd og bilde like bra så lenge kabelstrekket er generelt kort. Blir kabelstrekkene lengre, fra 3-5m +++, så svekkes signalet drastisk ved de billige kablene som ikke klarer å føre gode signal videre,slik som de litt dyrere.

 

 

Nå er jo som nevnt over, HDMI signalet digitalt.

Jeg har vanskelig for å forstå hvordan lengde vil påvirke kvaliteten på signalet annet enn at du da vil få for svakt signal.

Dvs , bildet blir ikke uklart eller noe sånt, men du vil miste deler av trafikken som igjen vil kunne ses på tven som feks røde og grønne streker som kommer og går, nesten som et overklokket gfxkort som ikke er helt stabilt.

 

Dette er iallfall min erfaring med denne problematikken. Og det skal sies at jeg så dette ved bruk av en relativt dyr 10meter hdmi kabel som gikk fra spillkonsoll til projektor.

Kjøpte en ny 10m hdmi på ebay som var ekstremt billig og denne gjorde faktisk susen.. :)

 

En ting som er verdt å få med seg er at gullkontakter kan ha noe for seg på lengre kabler da disse bidrar til mindre motstand som igjen gjør at kabelen kan være lenger uten at du får for mye tap.

 

 

(nb: dette svaret er halvveis ment som spørsmål da jeg ikke har studert denne problematikken så nøye, ergo hvis jeg tar feil så gjør meg gjerne obs på dette, takk:) )

Lenke til kommentar
Spragleknas: Disse såkalte "ekspertene", hvor lang kabel var det snakk i som ble brukt? Sikkert 1-2meter...? Hvis,ja, så er det ikke noe rart. Samme f hva slags kabel det er snakk i, så blir både lyd og bilde like bra så lenge kabelstrekket er generelt kort. Blir kabelstrekkene lengre, fra 3-5m +++, så svekkes signalet drastisk ved de billige kablene som ikke klarer å føre gode signal videre,slik som de litt dyrere.

Dei færraste sett saman HDMI-kablane sine sjølve. Og då er dette ei problemstilling vi ikkje treng å tenke på. Vi kjøper eit ferdig produkt som skal overføre lyd og bilde frå eine enden til den andre. Gjer ikkje kabelen det, uansett lengde og pris, så er dette eit feilprodukt. Då er det berre å klage på kabelen og få ein ny. Eg tvilar sterkt på at det blir produsert kablar som rett og slett er for lange til å fungere, men fortel gjerne om slike erfaringar.

Lenke til kommentar

Slutt med dette tullet "det er ikke forskjell på HDMI kabler" - Så klart det er det!!!

 

Nå skal jeg være fullstendig enig i at det ikke er forskjell på bildet som kommer på TV'en så lenge lengden/kvaliteten på kabelen medfører signaltap som gir blokker/striper i bildet, - det er greit.

 

Men, det er faktisk noen av oss som gjenre betaler etpar hundrekapper ekstra for å få en solid kabel med forseggjort strømpe og tilkoblingskontakter som ser fancy ut. - Bildet blir kanskje ikke bedre, men det ser jo mye finere ut ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...