Gå til innhold

Trenger noen nybegynnerråd om filming


Anbefalte innlegg

Jeg drar på ferie til Paris på tirsdag med nytt videokamera, og trenger noen gode råd for å få nogenlunde gode bilder. Jeg har ikke filmet så veldig mye i mitt liv. Det er sikkert mye å passe på, og mange feller å gå i. Da er det fint med litt grunnleggende info som kan hjelpe meg på veien.

 

Det er forresten et HD-kamera av typen Samsung H100.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, er det tekniske eller praktiske tips du vil ha? :)

 

Sørg for å ikke glemme lader + evt. ekstra batterier, ikke plasser objektet du skal filme med sola i ryggen, få med litt luft over hodet på personer du har med i bildet...

Mye å huske på som du sier. Noe spesielt du lurer på?

Lenke til kommentar
Tja, er det tekniske eller praktiske tips du vil ha? :)

 

Sørg for å ikke glemme lader + evt. ekstra batterier, ikke plasser objektet du skal filme med sola i ryggen, få med litt luft over hodet på personer du har med i bildet...

Mye å huske på som du sier. Noe spesielt du lurer på?

Jeg tenker på sånne ting som du nevner her om å få luft over hodet på folk og slikt. Dette er detaljer som er med på å få et godt resultat.

Det tekniske med kameraet er ikke noe problem. Har satt meg godt inn i kameraets funksjoner, og vet hvordan jeg skal bruke det. Problemet er vel å vite når man bør bruke de funksjonene som er tilgjengelig. :) Det meste står jo på auto, men det er sikkert mange situasjoner hvor man får best resultat ved å gjøre noen manuelle justeringer.

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar

Ettersom du sikkert skal se dette på din egen tv eller pc etter ferien så må du bare passe på å ikke zoome ut og inn for mye. Gjør du ikke det kan du nesten risikere å bli sjøsyk når du ser på. Og om du ikke har stativ så gjelder det å prøve å holde kamera så rolig som mulig. Ellers kan det jo være lurt å ta på nattmodus hvis det er noe som heter det på kameraet ditt når det er mørkt. Mulig kameraet gjør dette selv når det står på auto, men det finner du jo ut fort.

 

Ha en fin ferie og god tur til Paris! :)

Lenke til kommentar
Mitt beste tips er at du leser boken til Jarle Leirpoll, Digital video i praksis (eller noe lignende). Den er lettlest og tar opp det du spør om, samt en del andre ting som du ennå ikke viste at du lurte på :)

 

Slenger meg på denne, veldig godt tips! Denne boka blir benyttet på høgskolen jeg studerer ved, veldig god bok som anbefales.

Prøv å behersk de forskjellige basiske funksjonene ved kameraet, som f.eks manuell fokus og blenderåpning. Det kan gjøre det morsommere for deg ved at du får muligheten til å eksperimentere med bildet, og ikke nødvendigvis lar kameraet bestemme hvordan alt skal se ut. :)

 

Husk også å sette hvitbalansen før du filmer! Det kan være lurt å ha med seg et helt hvitt a4-ark til å gjøre dette med.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips! :) Skal kjøpe boka til Jarle Leirpoll i morgen.

 

Husk også å sette hvitbalansen før du filmer! Det kan være lurt å ha med seg et helt hvitt a4-ark til å gjøre dette med.

Vil det si at man filmer det hvite arket når man skal justere hvitbalansen? Det står sikkert litt om det i den boka...

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar
Vil det si at man filmer det hvite arket når man skal justere hvitbalansen? Det står sikkert litt om det i den boka...

 

Du har helt rett, man holder arket foran kamera slik at det fyller bildet, også setter man hvitbalansen. :)

Og det står nok i boka også. Hehe...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Da har jeg skaffet meg boka. Gleder meg til å begynne på den seinere i kveld. Er faktisk litt reisesjuk nå så det blir vel vanskelig å få sove med en gang regner jeg med. Nesten som å vente på julaften dette her. Men det gjør jo ingen ting når jeg har 170 sider med fin litteratur å pløye gjennom. :)

Lenke til kommentar
Da har jeg skaffet meg boka. Gleder meg til å begynne på den seinere i kveld. Er faktisk litt reisesjuk nå så det blir vel vanskelig å få sove med en gang regner jeg med. Nesten som å vente på julaften dette her. Men det gjør jo ingen ting når jeg har 170 sider med fin litteratur å pløye gjennom. :)

 

Hehe, det skjønner jeg godt. :)

Lykke til med boka og god tur, håper du får mange timer med bra film å se på!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen. En uke i kjærlighetens by vel overstått, og jeg er fem timer med film rikere. :) Dette var morro! Skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten kamera før. :)

 

Men, nå har jeg et par spørsmål. Først og fremst så sliter jeg med å få redigert filmene. Jeg trenger å klippe litt og brenne på DVD. Jeg har foreløpig bare prøvd et par program jeg hadde på maskina fra før:

 

MAGIX Movie Edit Pro 14 PLUS

TMPGEnc DVD Author 3

 

Filmene vil ikke spille av i programmene, det blir bare stillbilde. Det låser seg helt. PCen består av en pentium dualprosessor på 3GHz og 2GB minne. Er ikke dette nok?

 

Intelli-studio som fulgte med kameraet takler såvidt å spille av og redigere filmene, men hele programmet er en vits med tanke på funksjonalitet. Må finne noe annet, men hva? Er det mulig å få noe til å fungere greit på min maskin?

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar

Hallo igjen ja. Bra du fikk glede av kameraet ditt! :)

 

Når det gjelder redigering er jeg ingen ekspert, men jeg vil anbefale deg å iallefall vurdere å gå til innkjøp av et mer proffesjonelt redigeringsprogram. Eksempler på dette er Pinnacle og Vegas, siden du bruker Windows er Final Cut (som jeg har erfaring med) utelukket. De programmene du har installert har jeg desverre aldri brukt, så jeg har ingen erfaring rundt de.

 

3 Ghz og 2 GB minne burde i utgangspunktet være OK for å redigere film, men skjermkort og harddisk har nok en del å si det og. Har du noe mer info om hva slags maskinvare du bruker?

Lenke til kommentar
3 Ghz og 2 GB minne burde i utgangspunktet være OK for å redigere film, men skjermkort og harddisk har nok en del å si det og. Har du noe mer info om hva slags maskinvare du bruker?

Skjemkort: XFX GeForce 7600GS XT

 

HK: Asus P5LD2 SE, Intel i945P

 

CPU: DualCore Intel Pentium D 930, 3000 MHz

 

Minne: Kingston 2GB PC2-5300 DDR2-667 (333 MHz)

 

Jeg har en minnebrikke til av samme type. Kjøpte et par på 2GB hver, men maskina mi blei ustabil med begge, så jeg bruker bare den ene. (Se her) Men den andre hadde nok kommet godt med nå :)

 

Edit: Diskene er SATA-2.

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar
Hei igjen. En uke i kjærlighetens by vel overstått, og jeg er fem timer med film rikere. :) Dette var morro! Skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten kamera før. :)

 

Men, nå har jeg et par spørsmål. Først og fremst så sliter jeg med å få redigert filmene. Jeg trenger å klippe litt og brenne på DVD. Jeg har foreløpig bare prøvd et par program jeg hadde på maskina fra før:

 

MAGIX Movie Edit Pro 14 PLUS

TMPGEnc DVD Author 3

 

Filmene vil ikke spille av i programmene, det blir bare stillbilde. Det låser seg helt. PCen består av en pentium dualprosessor på 3GHz og 2GB minne. Er ikke dette nok?

 

Intelli-studio som fulgte med kameraet takler såvidt å spille av og redigere filmene, men hele programmet er en vits med tanke på funksjonalitet. Må finne noe annet, men hva? Er det mulig å få noe til å fungere greit på min maskin?

 

Siden kameraet ikke lagrer i AVCHD, kan det være vanskelig å finne redigeringsprogram som takler filmformatet til Samsung.

Lenke til kommentar
Siden kameraet ikke lagrer i AVCHD, kan det være vanskelig å finne redigeringsprogram som takler filmformatet til Samsung.

Sier du det ja. Hvorfor lagrer de ikke i AVCHD? Jeg ser at filene heter mp4. Er det ukurrant format?

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar

Men er ikke egentlig mp4 bare et container, hvor filmen er lagret som AVCHD inni denne? Hva med å gjøre noe sånt som demultiplexing for å separere lyd og videofilene inne containeren, for så å legge de inn i et redigeringsprogram som støtter AVCHD. Vil det funke?

Lenke til kommentar
Men er ikke egentlig mp4 bare et container, hvor filmen er lagret som AVCHD inni denne? Hva med å gjøre noe sånt som demultiplexing for å separere lyd og videofilene inne containeren, for så å legge de inn i et redigeringsprogram som støtter AVCHD. Vil det funke?

 

Samsung sin mp4 er ikke AVCHD. Du må i så fall finne et program som konverterer til mer "normal" filtype, som redigeringsprogram takler.

Lenke til kommentar

Jeg har merket meg en ting som er mektig irriterende. På slutten av hvert eneste klipp jeg har filmet, så "henger" det siste bildet igjen i nesten et sekund. Det er altså nesten et sekund med stillbilde av siste bildet(frame). Skjønner? :)

 

Er det slik med alle slike kameraer? Eller er det jeg som har fått meg et møkkakamera?

 

Det er ihvertfall veldig mye ekstraarbeid å klippe vekk et sekund av hvert klipp... :(

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...