Gå til innhold

Bryter og stikk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men om jeg en gang i fremtiden skal ha noen til å koble opp det elektriske anlegget så er det sikkert at jeg skal måle igjennom hele systemet selv for å være sikker på at det er gjort riktig.

 

Og hvilket instrument skal du bruke for og få til dette?

 

Ett multimeter vil gjøre jobben. Mer spesfikt, ohm-meter og volt-meter. Kan også bruke en megger hvis du er nøyen på det.

 

Og nettopp derfor har du ingenting på ett elektrisk anlegg å gjøre!

Lenke til kommentar
Og nettopp derfor har du ingenting på ett elektrisk anlegg å gjøre!

 

Ett ohmmeter kan være ganske greit for en "nybegynner" å ta i bruk for å se om man f.eks. har koblet stikkontakten riktig, før man setter på strøm og du får en kortsluttning.

 

kontinuitetsmåler? Syns å huske jeg skreiv noe om en megger jeg...

Lenke til kommentar

Megger er jo enda værre enn et multimeter til kontiniutetsmåling. Kjører du på et par hundre volt klarer du ikke å måle en dårlig kobling. Megger er også bygget for å måle motstand I kilo til mega området. Vanskelig å se den dårlige koblinga på 20 ohm da.........

Lenke til kommentar
Megger er jo enda værre enn et multimeter til kontiniutetsmåling. Kjører du på et par hundre volt klarer du ikke å måle en dårlig kobling. Megger er også bygget for å måle motstand I kilo til mega området. Vanskelig å se den dårlige koblinga på 20 ohm da.........

 

Fikk rettelse av en kollega nå. Megger er til isolasjonsmåling det. Så jeg får bare beklage for å henge meg opp i det. :)

Lenke til kommentar

Er det en ting jeg har lært meg som elektriker. Det finnes flinke elektrikkere og okay elektrikere som kan jobbe greit under ledelse av en bas osv. SÅ har du totalt udugelige eller folk uten yrkes stolthet. Har vært borti et par av de og jeg har faktisk rettet opp masse feil etter de. sukk.

Jeg sier ikke at jeg er perfekt. Men når jeg er ferdig med jobben så tester jeg det. Hvert takpunkt, stikk osv. ute og inne. Og da finner jeg ut feilene før jeg setter anlegget i drift og jeg kan gå der uten å være redd for at noen skal bli skadet eller drept.

 

Viktigste testene er.

*Megginge, teste at du ikke har lekkasje fra fasene til jord. (trenger ikke å være jord lederen)

*Teste om du har god nok jord hele veien rundt i annlegget og i ALLE punktene.

*teste at du har nok kortsluttnings strøm til at den stikk'en lengst vekke vil utløse sikringen i skapet.

*Og slår jordfeilbryteren ut i tide og til riktig feilstrøm.

*Har du strøm i alle stikk.

*osv

 

Og til deg som nettopp har mekket på annlegget helt uten erfaring.

Har du:

*Brukt godkjent utstyr?

*Avmantlet kablen og ledningen uten å lage skade på kabelen og kordelene? (Har du laget hakk i lederen og laget en svekking?

*Har du skrudd til kraftig nok men ikke så hardt at du ødelegger skruer og leder ol?

*Har du testet at kabelen er tett ol.

*Holder du dobbel isoleringen hele veien?

*Har du festet kabelen godt nok? Skal være fast installasjon og ikke provisorisk.

 

Når den dagen bkk eller hafslund eller hvem det er som skal tester annlegget ditt. Så skal du bringe frem bevis på at dette er godkjent.

 

Dette er ALLE elektrikere i dag lovpålagt å teste og skrive under og levere til kunde.

 

Og til dere andre som hjelper de som ikke har noe å gjøre i det elektriske anlegget. Dere bryter faktisk loven dere også. Sånn at det er sagt.

 

Jeg sier ikke dette pga dårlig tider, eller jeg har en dårlig dag. Jeg har sett så mye gale og farlige installasjoner der folk har mekket selv og det har gått gale. Folk som ikke forstår faren med strøm. Det skal ikke mer enn 0.05 amp før du kan drepe en person med 230v i et vanlig hus.

 

MVH Lennart fra kvassheim elektro i Bergen

Endret av L..
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...