Gå til innhold

Bryter og stikk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, når jeg etter å ha hatt problemer med å få støt av diverse elektriske apparater finner ut at de "fagfolkene" som har koblet opp det elektriske her har prestert å bytte om på jord og den ene fasen så tror jeg heller jeg hadde foretrukket å gjøre det selv.

Hvordan gjør-det-selv løsningen fungerer i forhold til godkjenning og forsikring og slik er en annenting. Men om jeg en gang i fremtiden skal ha noen til å koble opp det elektriske anlegget så er det sikkert at jeg skal måle igjennom hele systemet selv for å være sikker på at det er gjort riktig.

Lenke til kommentar
Vel, når jeg etter å ha hatt problemer med å få støt av diverse elektriske apparater finner ut at de "fagfolkene" som har koblet opp det elektriske her har prestert å bytte om på jord og den ene fasen så tror jeg heller jeg hadde foretrukket å gjøre det selv.

Hvordan gjør-det-selv løsningen fungerer i forhold til godkjenning og forsikring og slik er en annenting. Men om jeg en gang i fremtiden skal ha noen til å koble opp det elektriske anlegget så er det sikkert at jeg skal måle igjennom hele systemet selv for å være sikker på at det er gjort riktig.

 

Du kan gjøre det selv og få en fagmann til å godkjenne det du har gjort, med tanke på forsikring osv.

Lenke til kommentar
Du kan gjøre det selv og få en fagmann til å godkjenne det du har gjort, med tanke på forsikring osv.

Vist du finner en fagmann som vil gå god for noe han selv ikke har gjort selvsagt. (Kommer selvsagt ann på hva som er gjort da. Noe er lettere å gå over enn annet.)

 

Og til det med å byttet fase og jord. Håper du varslet DLE, slik at utførende elektrikker fikk seg en skikkelig smekk på fingrene. Fort og gjøre feil i ny og ne, men man skal ha rutiner (sluttkontroll blant annet) for å fange opp feilene.

Lenke til kommentar

Det Lokale Eltilsyn.

 

DLE er Direktoratet for samfunnssikkerhet- og beredskap sin lokale part som fører tilsyn med elektrikkere, utsalg og anlegg i sitt område.

 

Skal du blant annet starte en elektrobedrift får du ganske fort DLE på døra for å sjekke at du faktisk har nok kompetanse og rutiner for å faktisk drive som instalatør.

Lenke til kommentar
Men om jeg en gang i fremtiden skal ha noen til å koble opp det elektriske anlegget så er det sikkert at jeg skal måle igjennom hele systemet selv for å være sikker på at det er gjort riktig.

 

Og hvilket instrument skal du bruke for og få til dette?

 

Ett multimeter vil gjøre jobben. Mer spesfikt, ohm-meter og volt-meter. Kan også bruke en megger hvis du er nøyen på det.

Lenke til kommentar

Ohm meter og kontinuitetsmåle går ut på det samme...

1.Ved kontinuitetsmåling skal alle jordingar målast stikkontakter lampa og liknande. Målingane skal utførast med eit lavohms instrument dvs målestraum på minst 200mA.

Måleverdiane må sjekkast opp i mot lengde og tverrsnitt:

1,5mm2=12,1mohm/m

2,5mm2=7,41mohm/m

4mm2 =4,61mohm/m

6mm2 =3,08mohm/m

10mm2 =1,83mohm/m

16mm2 =1,15mohm/m

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...