Gå til innhold

Kampen om å få prøve en telefon før kjøp


ponke

Anbefalte innlegg

Når dette er nær stengetid, og sikkert ikke mange i butikken, så bør dette gå. At butikken skal dikte unnskylninger om hvorfor du ikke kan dette, er jo også tåpelig. Jeg spurte hos min lokale Spaceworld i fjor om jeg kunne få en utstillignsreklamemodell av en 3510 (25cm høy, i plast), men det kunne jeg ikke, i tilfelle de fikk inn flere av den (!), når jeg sa at den var tatt ut av salg for lenge siden, så var unskylningen at kansje det kom en tilbudskampanje på de til høsten, og da var det greit å ha en slik. Og dette er en butikk hvor nestsjefen bruker pappreklamelakatene til blink når han er på skytebanen, og hvor de kaster 40 KG slik reklame i uken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for alle nyttige innspill hittils!

Er sikker på at alle er riktige i det de sier.

 

Husk, det er flere måter å tolke dette på;

Hva som skjedde når jeg kom til Expert og hvorfor jeg ikke fikk prøve telefonen

og

hvorfor det generelt ikke går ann og hvordan man kan gjøre noe med det for fremtiden...

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar
Når dette er nær stengetid, og sikkert ikke mange i butikken, så bør dette gå. At butikken skal dikte unnskylninger om hvorfor du ikke kan dette, er jo også tåpelig. Jeg spurte hos min lokale Spaceworld i fjor om jeg kunne få en utstillignsreklamemodell av en 3510 (25cm høy, i plast), men det kunne jeg ikke, i tilfelle de fikk inn flere av den (!), når jeg sa at den var tatt ut av salg for lenge siden, så var unskylningen at kansje det kom en tilbudskampanje på de til høsten, og da var det greit å ha en slik. Og dette er en butikk hvor nestsjefen bruker pappreklamelakatene til blink når han er på skytebanen, og hvor de kaster 40 KG slik reklame i uken.

 

Er ikke lett å skille med når man kan, og når man ikke kan ovenfor kunder. Hvorfor skal ikke du få prøve telefonen selv om det står 30stk og venter?

 

 

Ang 3510, så har ikke denne modellen gått ut av salg, så jeg regner med det er 3310 elns. Du har jo uansett ikke rett på å få den selv om den er gått ut, makan til å grineri. Butikken kan jo ikke gi fra seg reklame om de skal bruke den senere..

Lenke til kommentar

Forresten går vel tyveri inn under svin (eksterne sådanne).

 

 

Det er uansett tap.

 

Åh, pirke pirke? :p

Tror du virkelig ikke at de fleste hadde det klart? ;)

Mente å si den svinn-kommentaren på en sarkasmisk måte, beklager at det ikke kom tydeligere frem :)

 

Pirke mere?

 

At jeg ikke kjøpte den 5100 kan sies å være tap av potensiell fortjeneste... :lol:

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Åh, pirke pirke? :p

Tror du virkelig ikke at de fleste hadde det klart? ;)

Mente å si den svinn-kommentaren på en sarkasmisk måte, beklager at det ikke kom tydeligere frem :)

 

Pirke mere?

 

At jeg ikke kjøpte den 5100 kan sies å være tap av potensiell fortjeneste... :lol:

 

Nei, jeg tror ikke du hadde det klart.

 

 

noen tap må man ta, du er sikkert ikke i den aktuelle kundegruppen heller.

Lenke til kommentar

Clas Ohlson praktiserer også litt merkelig. Varene ligger sirlig stablet i hyllene, men får du "ta og føle" på de? Nei, er svaret. Vennligst ikke bryt forpakningen står det ved hvert produkt. Var innom her om dagen for å kjøpe en Black&Decker båndsliper. Ingen utstilt modell, kun innpakket. Det kunne vært veldig greit å få kjenne på varen før man handler. Ganske irriterende å kjøpe en vare, for så å finne ut hjemme på Spræltutsetra langt inne på Dingla, at dette produktet ikke svarte til forventningene.

 

Når det gjelder mobiltelefoner, så er jeg hjertens enig i at det er for slapp kundeservice rundt omkring. Man må da få muligheten til å teste produktet før man kjøper. At enkelte nevner svinn skjønner jeg ikke noe av. Svinn er et dårlig argument. Hvis svinnet er så stort, er det noe feil med medarbeiderne i butikken. Dette burde det være enkelt å ha kontroll på. Man snur uansett ikke ryggen til en kunde som blir ekspedert.

 

Hva hvis urmakerne gjorde det samme som kjello2 opplevde? Man kan ikke komme med unnskyldninger om at Seiko fraråder forhandlerne å la kunden prøve uret på armen. Svette fra håndledd, og risikoen for flatt batteri er jo alltid til stede. En annen sak, når du kjøper en klokke så er du mer eller mindre garantert at andre har fiklet med den. Uansett, så kjøper du akkurat den, fordi urmakeren har som regel kun den ene som er utstilt. Hvis ikke du kjøper et billigur fra et display (stativ) eller lignende.

 

Hvorfor skal det ikke være mulig å prøvekjøre en mobiltelefon 3-4000 laken, når det er mulig å prøvekjøre en Lamborgini Diablo til 2 mill.? Jeg bare spør.

 

Nei folkens, still krav til selger, og ikke minst til produktet du skal kjøpe. Hos Elkjøp kan du true med å kjøpe telefonen, for deretter å teste den på utsiden av butikken. Er den ikke tilfredsstillende, går du inn og får pengene tilbake. Dette kan du holde på med i flere dager helt til du er fornøyd. For hver telefon Elkjøp får tilbake, blir dette et B-vare produkt. Hvis alle gjorde dette, kan vi kanskje snakke om svinn.

Lenke til kommentar
Er ikke lett å skille med når man kan, og når man ikke kan ovenfor kunder.

 

Ang 3510, så har ikke denne modellen gått ut av salg, så jeg regner med det er 3310 elns.

 

1: Hvorfor ikke? Jeg har ikke tid, kom tilbake senere.

 

2: Det var selvfølgelig en 3210, altså mursteinen som alle hadde før.

Siden det er vanskelig å forklare bedre hvordan context'en var, så blir dette et dårlig eksempel.

Lenke til kommentar

 

Hva hvis urmakerne gjorde det samme som kjello2 opplevde? Man kan ikke komme med unnskyldninger om at Seiko fraråder forhandlerne å la kunden prøve uret på armen. Svette fra håndledd, og risikoen for flatt batteri er jo alltid til stede. En annen sak, når du kjøper en klokke så er du mer eller mindre garantert at andre har fiklet med den. Uansett, så kjøper du akkurat den, fordi urmakeren har som regel kun den ene som er utstilt. Hvis ikke du kjøper et billigur fra et display (stativ) eller lignende.

 

 

Det er umulig å sammenligne kundemassen på en urmaker foretning og en elkjop butikk. Hvor mange seiko klokker tror du blir solgt i forhold til mobiltelefonener? DEt sier seg selv når urmakeren har bare en stk.

 

30 dagers returett er en trygghet for kunden, den kan brukes slik som du vil, helt til du blir flau. :wink:

Lenke til kommentar

jeg handler på elkjøp jeg, litt kø der, men tid har man jo stort sett nok av.

Er jeg ikke fornøyd med min nye dingseboms så kan jeg bytte den eller få penga igjen, har aldri vært noe problem.

 

Skal sies at jeg også stort sett har fått fikla med telefoner før kjøp, men synes ikke jeg får noe særlig ut av å skrive et melding og bla gjennom menyen. Bytter man mellom merkene tar det noen dager før man har teken på en ny telefon uansett, er man vant med nokia så tar det ei stund før det sitter i fingrene at mellomrom er på 1 og ikke på 0

Lenke til kommentar
er man vant med nokia så tar det ei stund før det sitter i fingrene at mellomrom er på 1 og ikke på 0

 

Det skal du banne på, skifta fra nokia til siemens nå. Bruker en god stund på å skrive en sms. :yes:

 

Bytta akkurat ifra Siemens til Nokia igjen, er latterlig vanskelig ;P

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Hva hadde du sagt om noen hadde sagt det til deg i butikken? Gjett om det hadde blitt en flame post av det :wink:

Jeg hadde forstått det, men det er kansje siden jeg er et roligt/ikke stressende/logisk/"bruker ikke klokke, fuck tiden" menneske.

Når jeg tenker over det så regner jeg med at flesteparten av folk/idioter der ute hadde ikke likt slik behandling.

Lenke til kommentar

Jeg var innom Klart Svar og der får man teste mobilene som Robkvi skrev. Spurte om jeg fikk lov til å prøve en Nokia 3650, men de hadde den ikke på lager. Han sa at hvis de hadde hatt den ville jeg selvfølgelig ha fått prøvd den. Kom tilbake litt etter og spurte om å få prøve en Nokia 7250 og det fikk jeg. :) Testet kameraet som fungerte smekk godt. Jeg er 13 (blir 14år i juni) og jeg tør å spørre om jeg får prøve mobiler. :D

Jeg må prøve en mobil til 3500,-++ før jeg kjøper den! :yes:

Lenke til kommentar

Hihi, fikk en reklamebanner med Siemens S55 (den med ho dama i svømmedrakt) på Elkjøp (greie folk på Elkjøp Stormarked Molde...). Banneren er ca. 2,2 meter høy, og ganske stilig.

 

Uansett, så har jeg ikke fått spurt om å få prøve en telefon der enda, ettersom jeg ikke har hatt særlig behov for det. Dessuten vil jeg heller prøve det på Expert i Molde, ettersom de har ekte modeller liggende i skapet rett ved siden av disken for abb. og sånt. På Elkjøp er det dummies i utstillinga( :( ), og de må inn på lageret for å hente. Stort bygg, og det kan fort ta noen minutter for å hente en. Da gidder jeg ike plage de greie folka der... Bedre å "plage" de på Expert, som det bare tar 10 sekunder å hente en telfon for...

 

Men det er en del gode synspunkt her, og et par gode argumenter for å få prøvd en! Må brukes om jeg ikke får lov en eller annen gang :D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

hm

kjenner meg ikke igjen i det ma sier om å få prøve mobilene. Faktisk har jeg ikke fått prøve mange mobiler hos Oslo telecom, men igjen- har ikek fått spurt så mange ganger.

 

Hos Elkjøp i samdvika er det anerledes. Der er nesten alle slått på. BT hf har hentet og latt meg prøve uten sure miner. Stort sett har de bare vært snille og merkverdig hyggelig hver gang jeg har vært der¨....ikke at jeg akn forstå det, men.

 

Hos Spaceworld i Oslo så slo de på en T68i og brøt forseglingen for å vise meg at en mobil sprret mot telenor fungerte med netcom. Kjøpte den med en gang jeg.

 

eneste stedet jeg ikke har likt meg godt er hos Lefdal. Der var det problemer inn og ut på mobil delen. Men der gikk krangelen mer på kjøsloven. Tilslutt måtte jeg be en fra Forbrukerrådet ringe dem og snakke med dem. Snakket med sjefen og produktsjefen som nå ikke liker meg særlig godt :grumpy: jaja, lærerrikt var det.

 

Angrer bare på at jeg ikke kjøpte MDen hos Elkjøp. den er helt fucka (unnskyld uttrykket)

 

opp i opp. Som regel når jeg ber om å få prøve noe så får jeg ja.

Lenke til kommentar

Tror mye har hvordan man er selv. Er man hyggelig og grei så får man prøve hva som helst (og er du blond og deilig så er abosolutt alt mulig).

 

Syns det er helt greit at man ikke får lov til å prøve mobiler, men de fleste plasser får man lov til det. Kor irriterende er det ikke når man står i kø og idioten foran deg skal prøve alt mulig.

 

Min mening er at man må lese tester, prøve hos venner osv. Deretter kan man handle en plass med returrett og så kan man levere den tilbake hvis den ikke stemmer til forventningen.

 

Forresten. Bor ikke du i Trondheim? Da har du jo minst 15 forretninger å velge mellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...