Gå til innhold

Kampen om å få prøve en telefon før kjøp


ponke

Anbefalte innlegg

Jeg tok en kjapp tur til Expert her om dagen, vurderer å bytte ut mobilen min og vet at de har vel rundt 10-12 modeller stilt ut (ekte mobiler). Jeg går og ser meg litt rundt, prøver å se så hjelp-trengende ut som mulig, etter en liten stund kommer det en ganske(!) høy fyr til meg, knapt noen år eldre enn meg, 20-22 var han sikkert, uansett.

 

Han kommer og ser litt skeptisk på meg før han spør;

- Trenger du(?) hjelp...

- Ja, jeg lurer på hva dere tar for Nokia 5100

(jeg viste allerede hva den kostet, prøvde bare å få igang praten og komme inn på det som alltid er problemet... å få prøve mobilene!)

 

- Ja, den koster snaut 3500 uten abbonement, men blir noe billigere om du binder deg iii... hvor mange var det...

 

Jeg avbryter han for jeg gidder ikke binde meg (igjen), det er noe jeg aldri skal gjøre igjen. Så spurte jeg, fortsatt bare for å holde flyten;

- Er det BT(blåtann) på den?

Fyren tenker seg ikke lenge om og sier bestemt;

- Ja, det er jeg ganske sikker påå...

*blar i produktkatalogen og ser seg kjapt om i butikken om det er andre der*

Jeg var den eneste, kom rett før stengning for jeg ville bare sjekke noe kjapt.

 

Han fant informasjonen, og som jeg visste, det var ikke BT på telefonen. Han virker noe flau over at han feilinformerte meg for noen sekunder siden, men sier;

- Men den er ellers fullstappet med teknologi og det meste av det du trenger...

 

Nå ble jeg litt overrasket da jeg ikke har sagt hva jeg trenger ;) Uansett, jeg ymter da frempå;

- Er det mulig å få prøve den? Jeg vil gjerne få prøvd responsen i menyer og særdeles på SMS-skriving da jeg har lest ymse erfaringer med den angående det, dog er jeg ikke sikker på hva jeg synes om tastene enda...

 

*stillhet*

 

Personen fomler litt med katalogen mens han legger den unna... Han ser så bort til sin overordnede som løfter hodet ifra Compaq-maskina ved kassaapparatet og virker klar for et spørsmål ifra sin medarbeider... Han går raskt bort dit og visker litt... Jeg går etter;

- Hva er det? Jeg vil gjerne prøve den Nokia 5100, den til ca 3500 uten abbonement.

Damen ser ganske strengt på meg og sier;

- Det kan du ikke, de må lades i minst 16 timer før de kan prøves og uansett om...

 

Jeg svarer kjapt, ettersom jeg hadde tenkt gjennom denne situasjonen før jeg kom;

- Det er tull, med dagens batteriteknologi er det der angående den "første ladningen" noe som du kan reparere ved å tømme batteriet helt og så gjøre det dere foreslår igjen, lade den i minst 1 døgn uten bruk. Det blir akkurat det samme.

Det jeg sa der regner jeg med å få pepper på ifra noen av dere, men dette har jeg fått hørt ifra mange. Har fått fortalt av veldig mange på større Siemens-forum og andre stedet at dagens batterier er av en helt annen type enn tidligere mobilers batterier og tåler dette, og jeg velger å tro på det da det er min egen erfaring også.

 

Damen ble tydelig overrasket over mitt kjappe svar;

- Men, du skjønner... Nokia har regler angående...

 

Jeg avbryter da jeg vet hva hun kommer til å si og sier selv;

- Men hvorfor har dere FUNGERENDE utstillingsmodeller om dere ikke kan prøve de? Mener du virkelig at jeg ikke får prøve en mobiltelefon til 3500 kroner mens jeg kan gå på Rimi og sjekke om jeg er fornøyd med bananen/brødet eller hva som helst før jeg kjøper det. Eller, jeg får jo prøve t-skjorten til 50-lappen før jeg kjøper den. Og du sier nå her, at jeg ikke får prøve et produkt til 3500 kroner før jeg eventuelt kjøper det? Og om jeg kjøper det, prøver det, misliker det sterkt så må jeg nøye meg, i beste fall - en tilgodelapp slik som min søster fikk for ikke lenge siden? Slik at jeg må bruke mer tid og penger på å finne noe som tilfredsstiller mine behov ifra deres allerede snevre produktutvalg?

 

*stillhet*

 

Damen fortsetter;

- Nokia har regler om at vi ikke kan la ...

 

Jeg avbryter igjen da jeg vet fortsatt hva hun skal si;

- Hvorfor får jeg da prøve mobiler ifra Nokia på andre steder hvor det er utstillingsmodeller i egne skap? Eller prøver du å si meg at grunnen til at forbrukere ikke får prøve mobilene er at dere prøver å selge utstillingsmodellene til slutt og til full pris? Noe som igjen ikke kan forsvares fra mitt etiske ståsted da mange trykker ivei som om det var en stein de trykte på...

 

*stillhet*

 

Damen fortsetter, mens fyren fortsatt er stille som en mus;

- Vel... jeg...

 

Da kommer det ifra høytaleren;

- Senteret stenger om 5 minutter.

 

Da snudde jeg kjapt og gikk, for jeg gikk lei...

Har hatt denne diskusjonen mange ganger, og særdeles mange ganger med Expert butikker av ymse slag.

 

Spørsmålet mitt blir da, til de som giddet å lese hele dette...

Hvorfor er det slik?

Hvorfor får man ikke prøve mobiler til 3000-6000 kroner, når man har mulighet til å prøve t-skjorter til 50-lappen?! En t-skjorte blir mye mer slitt av bruk av 25 testere i uovervåkete situasjoner, mens de fortsatt selges til full pris, enn en mobil blir av 25 testkjøringer mens de blir overvåket av en betjent. Eller er dette bare jeg som ikke får prøve de? :p

 

Forresten har jeg fått prøvd en T300 ifra før på samme butikk, og da var det damen jeg kranglet med denne gangen som lot meg gjøre det, UOVERVÅKET til og meg... Men jeg kjøpte ikke T300'n da den er alt for treg for folk som er vant med Nokia 3310 og lignende.

 

Post gjerne deres egne erfaringer med å få prøve dyre teknologiske tinger (helst mobiltelefoner) her. Jeg er veldig interessert i om for eksempel Elkjøp er like trangsynte og gammeldagse, mens jeg ser at mindre butikker/kjeder er mer åpne for slikt da jeg fikk prøve hva jeg ville hos en annen mobil-butikk (bare mobiler og data).

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig - jeg vil også gjerne prøve telefoner før jeg kjøper dem for å kunne få en følelse på hvordan meny-systemet er. Jeg var på Telehuset i sommer for å se på telefoner og spurte da om det var mulig å få prøve en nokia 6510 (?) for å da sjekke dette. Personen jeg snakket med ordnet dette ved å raskt henvende seg til en annen som jobbet der som hadde en slik telefon privat - jeg fikk trykke litt på denne og slik fikk jeg da prøvd den.

 

Når jeg senere var på en annen butikk å så på en T68i spurte jeg om det samme. Personen pakket da ut en helt ny mobil fra bak disken og bare satte batteriet i, mens jeg brukte mitt eget sim-kort. De fleste nye batterier har 2-5 minutter med strøm på slik at det er egentlig ingen grunn til å påstå at batteriet trenger å lades for å bare teste en mobiltelefon.

 

Jeg er helt enig til at butikker burde la kunder få prøve en mobiltelefon før de kjøper den hvis de spør etter det.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at butikkene burde tilby mulighet for å prøve telefoner før du kjøper de, og ser egentlig ingen grunn til at de ikke skal gjøre dette.

 

For det første er det nok adskillig mer sannsynlig at kunden vil kjøpe en mobiltelefon når han har fått trykke litt på den. En mobil er tross alt adskillig mer imponerende i påslått tilstand enn som død plastklump, og de fleste nyere telefoner klarer fint å selge seg selv med sine lekre menyer og fargeskjermer. Dessuten får han ved å prøve telefonen besvart de spørsmål han måtte ha om telefonen, istedenfor å kanskje utsette kjøpet på grunn av usikkerheten.

 

Dessuten handler det om kundeservice. Når butikken føyer seg for kundens ønsker, er det både adskillig mer sannsynlig at han vil kjøpe mobiltelefonen, såvel som å komme tilbake neste gang han skal ha en ny telefon. En fornøyd kunde er verdt ti ganger mer enn det vesle bryet det er å tilby prøving av telefonene.

Lenke til kommentar

Ok, dette er ikke så lett som det høres ut kanskje.

 

La oss tenke at det er du som driver butikken, du har 10 mobiler til ca 2k. Etter 3mnd fingring fra alle 14tisser osv, så er verdien 0 på telefonene, hvem skal betale for dette?

 

Det er helt klart vært ønskelig å latt kundene prøve telefonene, men det har med økonomi også.

 

I vår butikk ble dette nedstemt, og vi har dummies i utstilling. Mye grunnet tyveri, selv om de er godt alarmert.

Lenke til kommentar
Ok, dette er ikke så lett som det høres ut kanskje.

 

La oss tenke at det er du som driver butikken, du har 10 mobiler til ca 2k. Etter 3mnd fingring fra alle 14tisser osv, så er verdien 0 på telefonene, hvem skal betale for dette?

 

Det er helt klart vært ønskelig å latt kundene prøve telefonene, men det har med økonomi også.

 

I vår butikk ble dette nedstemt, og vi har dummies i utstilling. Mye grunnet tyveri, selv om de er godt alarmert.

 

Vet ikke om du mener telefoner som står i skap nå hvor det spørres om lov å "fikle" med de, men la oss si det;

Jeg har aldri sett en "14tiss" våge seg til å spørre en godt voksen butikkmedarbeider om de gidder åpne skapet, skaffe batteri og slikt for at de skal fikle litt. Og om det nå er så stort problem er det så vanskelig å vurdere hvert tilfelle for seg. Litt skjønn må man jo bruke.

 

Dummies derimot - de er like gode som bilder for meg - like livløse og lite informative mao. I de butikkene hvor jeg har spurt om å få prøve en telefon har det alltid stått en rekke med telefoner inni et skap som butikkmedarbeiderne har nøkkel til hvorav en av de er den som jeg ville prøve.

 

Hvem betaler vanligvis for "b-varers" tap i verdi? -> butikken selvsagt! Utstillingsvarer er som oftest ikke jevngode som de i ubrutt emballasje, i alle fall ikke for meg.

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

De fleste butikker har MASSE varer stilt ut, og de færreste står i skap og voktes like godt som mobiltelefonene. Er det fordi mobiltelefonene og slikt er mindre og antageligvis lettere å stjele? Vaskemaskiner til 13k står jo fritt til å bli fiklet til døde på mange større elektro-kjeders butikker...!

 

Hva blir forskjellen mellom 8 telefoner og 8 vaskemaskiner...

Vaskemaskinene er mer verdt, dog vanskeligere å forringe verdien på, eller er det det at vi er mer pirkete på mobilene når vi vel kjøper en så skal vi ha en splitter pine ny?

 

Det er et veldig gråsone tema dette med mobiler...

Gah, blir trøtt bare av å tenke på det...

Lenke til kommentar

Vet ikke om du mener telefoner som står i skap nå hvor det spørres om lov å "fikle" med de, men la oss si det;

 

i vår butikk ble skapet kuttet ut, alle skal selvfølgelig ta i telefonene og fikle med de. Derfor ble det mye å gjøre for de som jobber i butikken. Her kommer også balansen inn, hvor mange skal være på jobb slik at du kan prøve mobilen så lenge du vil?

 

Elkjøp og ekspert har ikke denne kapasiteten vil jeg tro. Men går du på en mindre butikk, ja da betaler du litt ekstra for denne servicen. Its your choice :wink:

Lenke til kommentar

Vet ikke med gjennomsnittspersonen, dette er standard når jeg prøver en mobil;

 

Sjekk adresseboka, hvordan er oppsettet og sortering - hastighet?

SMS - skriv en og test T9

Sjekk fort gjennom øverste menynivå

 

Tar vanligvis under 5 minutter når jeg vel har telefonen i hånda.

 

Skjønner godt at det KAN være krevende å tilby slik service. Men jeg har før, og vil igjen betale litt mer for slik 1. klassebehandlingen. Men skjønner også godt at andre kanskje utnytter muligheten og tester mobiler et sted, kjøper et annet sted. Men når man skal gjøre det så vanskelig da som Expert alltid gjør det for meg - blir så irritert.

 

Har man ingen god unnskyldning, si sannheten?

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Men hva med alle andre småsaker da, hvorfor ikke sette alt i skap da og stille ut dummies... (ironi)

 

Mange bekker små...

 

WTH - konklusjonen blir vel - for alles skyld, bruk nettbutikker med godt rykte, da har du angrerett og slikt, hehe. Og prisen er antageligvis bedre og...

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Tar vanligvis under 5 minutter når jeg vel har telefonen i hånda.

 

Skjønner godt at det KAN være krevende å tilby slik service.

 

Ingen lavprisbutikk har kapasitet til 5 min testing +++. Dette er selvfølgelig grunnen av lav bemmaning, som igjen betyr lave priser.

 

Om du er villig til å betale ekstra, så ikke gå på ekspert da :wink:

 

Ut i fra din siste kommentar, tror ikke du har erfaring av butikk drift vertfall.

Lenke til kommentar

Tar vanligvis under 5 minutter når jeg vel har telefonen i hånda.

 

Skjønner godt at det KAN være krevende å tilby slik service.

 

Ingen lavprisbutikk har kapasitet til 5 min testing +++. Dette er selvfølgelig grunnen av lav bemmaning, som igjen betyr lave priser.

 

Om du er villig til å betale ekstra, så ikke gå på ekspert da :wink:

 

Ut i fra din siste kommentar, tror ikke du har erfaring av butikk drift vertfall.

 

Vel, er ikke så mange som er 18 år og er daglig leder på lokale Elkjøp, om det var det du mente. Synes uansett at det blir litt unødvendig å synse i slikt når denne saken har lite med meg å gjøre. Regner du med at alle skal gå rundt og ha forståelse for alt innom alle butikkgrener de har kontakt med i løpet av livet?

I så fall hadde jeg fått en lett arbeidsdag på min jobb!

Lenke til kommentar

Forresten visste jeg og forsto alt du har sagt hittil.

Men i alle tilfeller når jeg har vært der, har det vært 1 annen kunde eller ingen kunder utenom meg. Og den gangen jeg fikk prøve så var det MASSE andre kunder der. Og da hadde jeg faktisk egentlig avtalt det, men hun hadde glemt å notere det.

 

Og egentlig så er dette en prinsippsak om hvorfor det skal være så inni granskauen vanskelig å få prøvd dyre teknologiske saker på stedet.

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar
Forresten viste jeg og forsto alt du har sagt hittil.

Men i alle tilfeller når jeg har vært der, har det vært 1 annen kunde eller ingen kunder utenom meg.

 

 

Forklar en kunde når du har tid, og når du ikke har tid til å demostrere telefonen fullt ut. Er ikke alltid lett dette. Det er ikke lett å kombinere full pakke med kundeservice med de laveste prisene.

Lenke til kommentar

Men, SirHartge, er du enig i, at man generelt burde ha muligheten til å teste en vare som kommer til å koste en 3-4 laken før man bestemmer seg. Butikken vil vel ha fornøyd kunde, og kunden vil vel helst slippe en vare som han/hun ikke er fornøyd med.

 

Vår jobb/vårt mål er ikke å lage en perfekt plan for butikker eller en altomfattende løsning.

 

Om du skal kjøpe en mobil, la oss si en Nokia 5100, og du ikke var helt kjent med den, ville du ha prøvd den først?

For pointet her er, at hadde jeg fått prøvd den mobilen og vært tilfreds, så hadde jeg kjøpt den på pletten! Selv om den kostet og enda koster 400 spenn mer enn på internett (inkl frakt).

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Forklar en kunde når du har tid, og når du ikke har tid til å demostrere telefonen fullt ut. Er ikke alltid lett dette. Det er ikke lett å kombinere full pakke med kundeservice med de laveste prisene.

 

Tell me about it...

 

Samme sak når man har 3 kasser å holde orden på.

Hovedkasse, Norsk Tipping og Rikstoto.

Samtidig som folk slenger rundt seg med 10'ere for VG'n og Dagbladet...

 

Gah... Kan gi det mest drevne, hyperaktive servicemennesket stresskramper jo!

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

 

Om du skal kjøpe en mobil, la oss si en Nokia 5100, og du ikke var helt kjent med den, ville du ha prøvd den først?

For pointet her er, at hadde jeg fått prøvd den mobilen og vært tilfreds, så hadde jeg kjøpt den på pletten! Selv om den kostet og enda koster 400 spenn mer enn på internett (inkl frakt).

 

 

Det er et dillemma dette. De fleste kundene har enten prøvd telefonen med venner, eller stoler på selgerens anbefaling. i værste fall så har elkjøp den geniale 30dagers bytteretten.

 

Det er mye som skulle ha vært lettere, men det er ikke alt som lar seg gjennomføre i praksis.

Lenke til kommentar
Synes uansett at det blir litt unødvendig å synse i slikt når denne saken har lite med meg å gjøre. Regner du med at alle skal gå rundt og ha forståelse for alt innom alle butikkgrener de har kontakt med i løpet av livet?

 

 

Kanskje du burde høre på en med erfaring innenfor emnet da :wink:

Lenke til kommentar

SirHartge har jo et par viktige poenger her da; svinn, slitasje og ikke minst muligheten for at ting blir stjålet.

 

Og som han sier: Går du til en butikk som er et par hundrelapper dyrere enn de billigste kjedene har de ofte en helt annen holdning til å prøve produkter og ikke minst til generell service/oppfølging. Høyere bemannings-/servicegrad koster betydelig mer og dette må taes igjen i prisene.

 

Dessverre er det slik her i landet (dette er ikke spesielt rettet mot trådstarteren altså) at folk ikke forstår at det som ofte gjør varer rimeligere i enkelte kjeder (i tillegg til store innkjøp) er nettopp lavere servicegrad. Folk som klager over service/oppfølging når de på død og liv skal handle på steder som er billigst bør kanskje tenke på grunnen til at varen er billigst akkurat der.

Lenke til kommentar
SirHartge har jo et par viktige poenger her da; svinn, slitasje og ikke minst muligheten for at ting blir stjålet.

 

Og som han sier: Går du til en butikk som er et par hundrelapper dyrere enn de billigste kjedene har de ofte en helt annen holdning til å prøve produkter og ikke minst til generell service/oppfølging. Høyere bemannings-/servicegrad koster betydelig mer og dette må taes igjen i prisene.

 

Dessverre er det slik her i landet (dette er ikke spesielt rettet mot trådstarteren altså) at folk ikke forstår at det som ofte gjør varer rimeligere i enkelte kjeder (i tillegg til store innkjøp) er nettopp lavere servicegrad. Folk som klager over service/oppfølging når de på død og liv skal handle på steder som er billigst bør kanskje tenke på grunnen til at varen er billigst akkurat der.

 

Ja, men jeg skjønner det alltså.

 

Og Expert, var sist gang jeg sjekket, ikke det billigste stedet, men et av de få stedene her.

 

Forresten går vel tyveri inn under svin (eksterne sådanne).

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...