Gå til innhold

Tilbakemelding etter overclocket E8600


Anbefalte innlegg

Er dette bra?, har kun satt fsb`en til 400. Er første gang jeg overklokker så trenger tilbakemelding på om tallene ser bra ut. Har Noktuna vifte med Terminalright ribbe på cpuen.

kjørte full belastning 1 time og fortsatt samme tempratur etter det.

Kan denne kjøres enda høyere? evt. hvor høyt tror dere den går på luft?

 

post-61732-1247163048_thumb.jpg

Endret av houzetown
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 GHz er bra på 1.25 V, men det skulle bare mangle. Din prosessor er tross alt en E0. Jeg greier bare 3.8 GHz på min E8500 C0 (Kjøpt med en gang den kom på markedet for halvannet år siden.). på den spenningen, dog er det ikke helt sammenlignbart da jeg har 9.5 multiplikator og må over 400 bus for å klokke til 4GHz.

 

Sweetspot for disse prosessorene pleier å ligge mellom 3.7 og 4 GHz. Det vil si best forhold mellom ytelse, stabilitet, effektivitet og strømbruk. Du kan selvfølgelig klokke lenger ved å øke driftspenningen og bushastighet, på bekostning av stabilitet og varme men det har lite praktisk verdi til daglig drift. I verste fall kan du få en degradering av prosessoren, eller andre komponenter i maskinen som svikter pga varme over tid.

 

Ut ifra mine personlige erfaringer vil jeg anbefale å holde deg på 400x10. Det er lite å hente på å skvise ut det siste, prosessoren blir mindre effektiv mtp. ytelse vs. effekt og det kan oppstå komplikasjoner. Hvis maskinen er 100% stabil på 400x10 etter en måneds bruk så si deg fornøyd med det. 4GHz er bra nok til å drive et GTX 285 / HD 4890. Du kan sikkert greie å få 24/7 frekvens over 4 GHz, men det kan raskt medføre at du bruker mer tid på å justere innstillinger enn på å ha glede av maskinen. I tillegg så øker faren for degradering av prosessoren og varme / høy busfrekvens over tid => mer varme, kan svekke hovedkortet over tid.

 

Med de innstillingene jeg har nå så har maskinen kjørt et år uten random omstart, frys, blåskjerm eller lignende. Personlig verdsetter jeg dette mer enn å prøve å presse ut litt ekstra juice fra apelsinen. Må nok desverre bytte om på systemet da jeg har endret bruksmøsteret mitt og trenger en prosessor som greier flere tråder enn 2.

 

Overklokking pleide som regel å nå maks frekvens, men i den senere tid så har mange blitt mer opptatt av å finne best forhold mellom ytelse og strømbruk/stabilitet. Hver enkelt person har selvfølgelig egne preferanser for hva de ønsker å oppnå, men jeg vil tro at de fleste verdsetter en stabil maskin over 200 MHz ekstra.

 

Håper du blir fornøyd med PCen din.

Lenke til kommentar

Sjølv har eg ein E8500cpu. er ikkje fornøyd med kun 4ghz OC, men må mate på med ein god del volt får å komme lenger, presset den opp på 4,5ghz bare får morro igår natt, får å benche super pi M1 klarte nesten sub 10, men grafikk kortet ditt hjelper lite i daglig bruk, så alt hjelper ;) men får de aller fleste holder 4ghz C2D :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Fin den der : ) er ingen fare å kjøre 45nm på 1,4V 24/7 gjorde dette en stund bare for å kjøre 4,3Ghz ;D

Det er bare å kjøre på hvis du har fine temps ;)

 

 

litt artig at jeg klarer det samme med min e8400 c0 ;D samme vcore osv :p

C0 er jo faktisk en dårlig chip å klokke med ;) så du brude vere fornøyd :D

Lenke til kommentar

Har du prøvd å senke vcore eller øke fsb? Du bør kunne klare oppmot 4.2GHz med så høy spenning. Nå er ikke alle E0 batcher like gode, men jeg kjørte stabilt 7 mnd [email protected] spenning på min E8500.

 

Du har veldig mye å hente på nb/fsb/cpu pll spenninger. Finjuster dem litt, og i mange tilfeller vil du se at du kan senke vcore en god del.

 

Har også mye å si hvilket hovedkort du har. Jeg brukte et Biostar TPower I45, som kan klokkes med henda på ryggen :)

Lenke til kommentar
Fin den der : ) er ingen fare å kjøre 45nm på 1,4V 24/7 gjorde dette en stund bare for å kjøre 4,3Ghz ;D

Det er bare å kjøre på hvis du har fine temps ;)

 

 

litt artig at jeg klarer det samme med min e8400 c0 ;D samme vcore osv :p

C0 er jo faktisk en dårlig chip å klokke med ;) så du brude vere fornøyd :D

 

 

C0 er på ingen måte en dårlig chip å klokke, men det er ikkje like mange gode som e0. E0 er også litt kaldere. Jeg kjørte 3dmark vantage med en e8500 c0 som jeg har på 4,67ghz på luft med 1.4 volt.

 

Det skal også nevnes at flere cpu'er blir degradert ved bruk av 1,4 volt i lengden. Dette merket jeg med at den ene cpu'en jeg hadde plutselig ikkje ville klokke like langt som før. Samma har skjedd for mange andre. Både her og xtremesystems :)

Lenke til kommentar
Fin den der : ) er ingen fare å kjøre 45nm på 1,4V 24/7 gjorde dette en stund bare for å kjøre 4,3Ghz ;D

Det er bare å kjøre på hvis du har fine temps ;)

 

 

litt artig at jeg klarer det samme med min e8400 c0 ;D samme vcore osv :p

C0 er jo faktisk en dårlig chip å klokke med ;) så du brude vere fornøyd :D

 

 

C0 er på ingen måte en dårlig chip å klokke, men det er ikkje like mange gode som e0. E0 er også litt kaldere. Jeg kjørte 3dmark vantage med en e8500 c0 som jeg har på 4,67ghz på luft med 1.4 volt.

 

Det skal også nevnes at flere cpu'er blir degradert ved bruk av 1,4 volt i lengden. Dette merket jeg med at den ene cpu'en jeg hadde plutselig ikkje ville klokke like langt som før. Samma har skjedd for mange andre. Både her og xtremesystems :)

Vel, da er du heldig :D

selv må eg ha 1.5-55 får å benche super pi m1 ved 4,5ghz.. er jo latterlig, og ja den er nok litt degradert etter en del overklokkings forsøk, rart med det med de voltene :p

vurderer ny maskin ettersom eg er lei C2D xD ivertfall med den chipen eg har xD

Lenke til kommentar

Til trådstarter:

 

Helt ok overclock. Volten ved 4ghz ville jeg sagt er akkurat der den skal. Hadde jeg vært deg (noe jeg ikke er) så hadde jeg prøvd meg på litt mer sålenge tempraturene holder "normale" verdier. Jeg har min e8600 på vann og tok akkurat en 30 min occt stress med 1,4v på 4,4ghz. Er vanskelig å si hvor bra en cpu er før man kommer litt høyere opp. Kommer ofte til et punkt der du ser at du må ha utrolig mye mer volt bare for å komme litt lengere...

 

Jeg har hatt noen harde tempraturer og volt på min e8600, og den lever i beste velgående :)

 

Edit: Med normale tempraturer tenker jeg iallefall under 70c ved 100% stress, helst litt mindre også. Jeg ville vært mer forsiktig på luft.

Endret av Ottesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...