Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av Lett MC 125ccm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2takt er uaktuelt på grunn av lyd, forbruk og vedlikeholdskostnader. 33 hest er jo mer enn nok om man holder seg til fortsgrensene. Kostnadene ved en større sykkel er så store at det har jeg ikke råd til, og tipper da at en 250 kubikker vil være nok lenge framover i forhold til en kjip 125. Innen jeg har kjørt opp og fått råd til sykkel så er jeg jo gammel nok til større sykler også, men spørsmålet er om jeg trenger det for å ha det gøy.

 

Andie93; da hadde man ikke fått vtwin-lyden, og det hører man godt at den har.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Lovlig så begrenser A1 lappen til 15hk ja, men kjøretøyet sin effekt begrenses til det som er oppgitt av vognkortet. Men det er jo orginalt. De fleste som har lettsykkel trimmer gjerne, da sjansen for å bli tatt er mye mindre enn med moped.

 

HK begrensingen er fjernet, slik er regelen:

 

Du kan kjøre med en sylinder på maksimalt 125cc, men maks effekt på 11,5 kW målt på bakhjulet. 11,5 kW er omtrent effekten av 14-15 HK.

 

For veldig lette og spreke sykler, (f. eks. supermotard?) kan det være egne bestemmelser på effekten. Det beregnes utifra ett forhold mellom vekt og effekt. Kanskje du kun har lov til å kjøre med 9 kW eller noe, skjekk den respektive modellen for info om dette.

Lenke til kommentar

kW eller hk - to måter å måle akkurat det samme; så det er fremdeles en hk-begrensning, den er bare oppgitt i en mer moderne måleenhet.

 

Ifølge google: 11,5 kilowatt = 15,421754 hk

 

Dog, det spørs jo hva slags hestekrefter man benytter seg av; selvfølgelig er ikke definisjonen av hestekrefter den samme overalt.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
For veldig lette og spreke sykler, (f. eks. supermotard?) kan det være egne bestemmelser på effekten. Det beregnes utifra ett forhold mellom vekt og effekt. Kanskje du kun har lov til å kjøre med 9 kW eller noe, skjekk den respektive modellen for info om dette.

Dette er ikke pga vekten på lett mc. Der kan de være så lett eller tunge de vil uten at det har noen betydning. Grunnen er som regel støy eller forurensning, som gjør at de må redusere effekten for å komme under et gitt støykrav.

 

Ifølge google: 11,5 kilowatt = 15,421754 hk

 

Dog, det spørs jo hva slags hestekrefter man benytter seg av; selvfølgelig er ikke definisjonen av hestekrefter den samme overalt.

Dette er vel ikke så selvfølgelig for de fleste. Når bilprodusenter oppgir hk blir det jo feil om de oppgir med forskjellige måleenheter. Det blir som tomme, fot, alen etc før i tiden. Jeg synes egentlig at vi kunne lagt hk-enheten på hyllen sammen med alen og andre utgåtteIfølge måleenheter. KW er en bedre måleenhet sånn sett, og det er bra at lovverket, og etterhvert mange bilprodusenter, heller benytter kW.

 

 

Det gamle fysikkheftet mitt sier at 1 hk=735W;

11,5 kW=15,646 hk

 

Det nye sier:

1 hk (hestekraft, metrisk) = 735,50 W

1 hp (hestekraft, UK og US) = 745,70 W

 

/off-topic

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
kW eller hk - to måter å måle akkurat det samme; så det er fremdeles en hk-begrensning, den er bare oppgitt i en mer moderne måleenhet.

 

Ifølge google: 11,5 kilowatt = 15,421754 hk

Er det meg du refererer til? Isåfall så tror jeg ikke du trenger å nevne at KW eller hk er måleenheter. Ellers er det ikke noe poeng å skrive hva 11,5KW er, da det er 11kW som gjelder, og det er altså 15hk. Så dermed er det ikke noen endring som har blitt gjort på begrensningen på A1 lappen.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er selv på utkikk etter en lett MC, og ønsker innspill.

Er på jakt etter en billig sykkel, bruker lite bensin, lav forsikring og lett å kjøre. Er på jakt etter en racing sykkel og gjerne 4 takt da jeg har hørt at det er mindre vedlikehold på disse.

 

Hadde satt pris på svar! :)

Endret av FVL
Lenke til kommentar
Du skriver at 15hk ikke gjelder lenger, men du sier fortsatt at det ikke er mer enn 14-15hk? Du motsier deg selv?

 

Ellers skriv gjerne kilde på at det ikke er 15hk lenger på A1 lappen, for jeg stoler mer på vegvesen.no enn det èn person skriver.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreroppl...ykkel+(A1%2C+A) - Der står det max 11kw.

 

På TFG fikk vi utdelt hefter fra Biltilsynet, der det sto. Det betyr at, teknisk sett er hk begrensningen fjernet, i den forstand at effekten måles i kW. 11 kW som gir tilnærmet 14-15 hester, noe som er nærmere spesifisert i tidl. innlegg.

--------

CBR'en er en liten sprek sykkel :) Det er heller ikke meningen at en lett sykkel skal gi assosiasjoner til Goldwing heller da :p

 

Dessuten holder sykkelen god kvalitet, svært god garanti (++) og pris.

Lenke til kommentar

Min mening:

 

Honda CBR -> Veldig tynn sykkel, ser ut som en moped forfra og bakfra. 4 takt, den går dårlig med andre ord.

Aprilia RS -> Fin sykkel, eget forum osv. Men etter å ha prøvd endel RS så ville jeg ikke valgt den. Det føles ut som at man må strekke seg mye lenger for å kunne hente mer effekt, når man kjører sykkelen. Og sykkelen har svært svært dårlig bånndrag sammenlignet med andre sykler.

Cagiva Mito -> Ville valgt den, uten tvil overhodet. Gassresponsen er utrolig god, den drar veldig godt i hele registeret, er presis og utrolig lettkjørt. Ser bra ut, god deletilgang osv.

Derbi GPR -> Ville ikke valgt den, grunnet et stygt utseende. Ellers dårligere deletilgang, og gir litt billig følelse av hele sykkelen, og spesielt når man kjører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...