Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av Lett MC 125ccm


Anbefalte innlegg

Heisann som topic sier er jeg ute etter å høre hva dere anbefaler?

Det jeg er interessert i er en sykkel som er god å kjøre, relativt stor (siden jeg er stor rundt 1.90) og som har ganske god toppfart :innocent:

Jeg har en del kompiser som mener jeg burde kjøpe en ktm 125, men har ikke de bare 4,5hk?, eller noe rundt der?

Ellers har jeg blitt fortalt at Husqvarna sykklene går bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må jo seff uplombere KTM-en da.

 

Er greit med en sykkel som klarer å holde farta i oppoverbakker da, Kolars. Dessuten er det greit å cruise i 100 uten å belaste motoren for mye også.

 

 

Ja, men hvis jeg tar plomba på ktm'en vil det ikke bli over 15hk da? Det har seg nemlig slik at mamma er politi så det var liksom derfor jeg tok lett lappen for å slippe å kjøre ulovlig.

Lenke til kommentar

Hun merker vel støynivå/ikke godkjent eksosanlegg, orginale delene ligger plutselig igjen i garasjen når man er ute å kjører, osv. :p

 

KTM er ihvertfall bare å se bort fra. Selv om A1 lappen begrenser til 15hk, så er det ikke lovlig å ha en KTM EXC til 15hk, da det er mer effekt enn oppgitt i vognkortet. Men det kan jo selvsagt være lov å prøve seg med å kjøre uplombert om moren din ikke er helt nazi og skal ha sykkelen på dynotralle. Andre SM'er er jo Husqvarna SMS/WR(E). Er det 2 takt SM du har bestemt deg for forøvrig?

Lenke til kommentar
Hun merker vel støynivå/ikke godkjent eksosanlegg, orginale delene ligger plutselig igjen i garasjen når man er ute å kjører, osv. :p

 

KTM er ihvertfall bare å se bort fra. Selv om A1 lappen begrenser til 15hk, så er det ikke lovlig å ha en KTM EXC til 15hk, da det er mer effekt enn oppgitt i vognkortet. Men det kan jo selvsagt være lov å prøve seg med å kjøre uplombert om moren din ikke er helt nazi og skal ha sykkelen på dynotralle. Andre SM'er er jo Husqvarna SMS/WR(E). Er det 2 takt SM du har bestemt deg for forøvrig?

Ute etter lett selv, så det vil si at Lett lappen, husker ikke hva førerkort typen heter, at man kan ha maks 15hk?

Lenke til kommentar

Men hvorfor trimme når man går fint opp i 100km/t f.eks? Jeg lurer forresten selv på hvilken sykkel jeg skal ha. Har vel egentlig bestemt meg for racer, selv om jeg synes det virker litt upraktisk å ha en person bakpå.

 

Ellers tenker jeg på om jeg skal ha 2 takt eller 4 takt. Har skjønt at man får et større kick av å kjøre med 2 takt, men hva er egentlig baksidene? Større bensinforbruk, mer giring og mer vedlikehold. Kan noen gå mer inn i til hvilken grad det er mer giring og mer vedlikehold?

 

Har sett litt på disse:

Derbi GPR Racing 2005 modell, 16000km og 23000,-

Derbi GPR Racing 2007 modell, 3600km og 30000,-

Honda CBR 2004 modell, 44000km og 24000,-

Honda CBR 125R 2006 modell, 10644km og 29500,-

Yamaha YBR 125 2007 modell, 1661km og 25000,-

Cagiva Mito 2006 modell, 10000km og 38000,-

Lenke til kommentar

Det har jo med spenning og opplevelse. Synes du det er like interessant å komme til 100kmt på 20 sek som 7 sek?

 

Om du skal ha orginal, så er 4 takt egentlig det beste valget, men kjenner til flere som kjører orginal 2 takt også, og det ser visst ut til å gå fint. Det er så og si ingen forskjell på giring på en orginal 2 takt og 4 takt, da det er like mange gir på begge to. Girene kommer kanskje litt tettere på 4 takt ettersom 2 takterne pleier å ha litt høyere toppfart. Med vedlikehold på 2 takter så er det ikke stor forskjell fra 4 takt når det er orginal sykkel. Det er det vanlige som kjede/drev, motor/girolje, tennplugger, stempelskifte osv.

 

Av de du har pekt ut kan jeg garantere deg at du kommer til å nyte Cagiva'n mest :)

Min mening av det du har funnet frem:

-Derbi GPR -> Litt spinkel sykkel, kjedelig instrumentering og får veldig moped feeling med potta under hekken, da den er veldig liten.

-Honda CBR, bedre enn GPR, men fortsatt utrolig spinkel. Bakdekket er mindre enn framdekket på Mitoen husker jeg rett. Men fin sykkel fra A til B.

-Yamaha YBR, Enda tynnere dekk enn CBR(?), også en grei sykkel fra A til B. Bensingjerrig, enkel å vedlikeholde osv.

-Cagiva Mito, et italiensk smykke :) Har godt grunnlag etter å ha hatt min i 2 år. God deletilgang, ser bra ut, går bra osv, samt at det finnes et eget forum til sykkelen.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar
hvis jeg nå velger å gå for en ktm. Hvordan vil den gå uten trim? i forhold til feks en honda cbr, eller en honda varadero, som er to sykler jeg har kjørt tidligere.

Med 4.5hk på KTMen og 15hk på CBRen så vil CBRen gruse KTM'en. Endel trimma mopeder vil dra KTMen også. Varadero vil være tregere enn CBR, men fortsatt mye raskere enn KTMen.

 

Hvordan er giring og kjøreegenskaper på mitoen? Det er den som er favoritten nemlig. Kan jeg bruke den både til bykjøring og litt lengre turer på landevei/motorvei? F.eks. bergen-stavanger.

Giringen er fin på Mitoen den, ikke noe problemer. Sykkelen er utrolig lettkjørt, og kjøreegenskapene er gode. Sykkelen har en styredemper også, som forhindrer wobbel. Mitoen fungerer fint til korte turer samt lange turer. Har ikke selv kjørt så fryktelig lange turer, men har kjørt fra Drøbak til Charlottenberg(sverige) og tilbake. Kjenner en som tidligere hadde Mito, og han kjørte langturer gjennom Norge, uten problemer.

Lenke til kommentar

NR 2 virket veldig merkelig, dårlig informert, og historikken virker mistenksom. 2500km på en 2004 mod? Selv om motoren/stempel/sylinder er byttet, så betyr det ikke at resten av sykkelen blir som ny. Det finnes mye slitedeler på ramme/hjul/bremser osv. Det ser også ut som at sykkelen har 160-170 bakdekk? Ville sendt en mail og hørt om hva som er gjort, hvorfor lav km, skjært?, servicer, hva følger med, etc.

 

NR 1 virker mye mer sikker. Sykkelen ser helt orginal ut, ikke noe tull osv.

Lenke til kommentar
Likevel er 35 tusen mer enn hva jeg hadde tenkt til og hva jeg har råd til å betale. Tenkte mer på rundt 25 tusen. Mulig å skaffe en fin cagiva mito til denne prisen tror dere?

Om du følger med litt på markedet så er det godt mulig du finner en grei, ikke så alt for gammel Mito til 25k. Du kan sikkert få pruta han her litt: http://mc.autodb.no/autodb/frame_search.wa...93;_cmd=similar ?

For så å prøve å finne en rimeligere stempel/sylinder osv, evt mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...