Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av Lett MC 125ccm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var vel ikke 50 du kjørte i på den første videon Scotty? :)

Niks, men er en landevei, og kjenner området godt, så vet at det ikke var uforsvarlig høy fart. Er ingen hus eller mennesker før en stund lenger ned veien. Hadde tenkt å sensurere skiltet, men kom aldri så langt. Ligger aldri i slik fart i ukjente områder eller steder hvor det er hus/mennesker.

Lenke til kommentar

Serviceintervallene er vel generellt lengre på 4taktsmotorer?

 

Hvor mye utgjør elektronisk drivstoffinnsprøytning når det gjelder vedlikehold? Har mekket litt på Honda gx200-motorer med forgasser tidligere, er det så enkelt som at man slipper alt vedlikehold og problemer relatert til forgasseren?

 

For min del er 2takt uaktuelt, bare lyden er jo helt forferdelig :p Skal heller ikke trimme og er ute etter lave vedlikeholdskostnader og lavt forbruk.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har bestemt deg ennå, Sitronsaft.. Så anbefaler jeg å kjøpe en Honda eller et lignende kvalitetsikkert merke..

 

Honda er lettkjørt, lett å skru (hvis du i det hele tatt må det?) og min sykkel da, Honda CBR 2006 modell bruker så sinnsykt lite bensin.. Jeg fyller full tank (ca 100kr) 1-2 ganger i uken bare.. Og jeg kjører en del.

 

4-taktere har ikke like rask akslerasjon som 2-taktere, men de bruker mindre bensin og har som regel høyere toppfart.. Motor blir heller ikke særlig varm på lengre turer, som gjør denne sykkelen VELDIG stabil.

 

Betalte 29.000,- for min sykkel. Den hadde da gått bare 4000km, lite brukt av tidligere eier.

Endret av KenMH
Lenke til kommentar

Har sett litt på Hondaen, og den virker fin den. Men for meg blir det faktum at den er 4-takter og har en effekt på 13-14hk noe negativt. I tillegg vet jeg ikke om racer er noe for meg, etter hva jeg hørt skal de være noe ubehagelig å kjøre over lengre tid ettersom man må lene seg slik fremover. Jeg kan ikke si noe sikkert før jeg har prøvd en :)

Lenke til kommentar
Hva er det for noe tøv jeg hører om KTM EXC 125 her? :p:P

Fjerner du plomba på den har den rundt 44hk, maks fart rundt 145 km/t..

Kjører fra alle originale lettsykler i akselerasjon, med unntak av TM 125.

KTM er veldig god sykkel, men er ofte stygt kjørt med.

Hvilket tøv? Det har blitt skrevet om orginal KTM.. om du ser etter.

44hk med uplombert = bullshit. Man kan akkurat få til 40hk om det er nylig byttet stempel, effektanlegg, osv.

 

Virkelig? Kjører en KTM med opp mot 40hk fra alle orginale lettsykler med hele 15hk?

Lenke til kommentar

Ta samtlige påstander om effekt ved trimming med en hel pose salt. Det påvirker effekten, ja - men få som trimmer lettsykler får dette målt på skikkelig vis, det er lett å skryte på seg x antall hest.

 

En grei totaktsmotor bør du lett få opp i 25-30 hest med litt trim, skal du blodtrimme uten at det går ut over holdbarhet og vedlikeholdskostnader så blir det dyrt.

 

Forøvrig bør du også se på hva stort bensinforbruk gjør med kostnadene. Kjører man f.eks 8000km i året(ikke urealistisk dersom man syns det er gøy) så utgjør bensinkostnadene ved en hardt trimmet 2takt fort mange tusenlapper i året i forhold til om man holder seg til en fornuftig 4takt.

Lenke til kommentar

3nity vi kom til å snakke om Honda i den andre tråden..

 

Honda Varadero er jo faktisk en ganske kraftig lettsykkel, 2 sylindere, 15 hester. Når sant skal sies er jeg ikke interessert i å skade meg selv eller andre i en ulykke, eller å gjøre noe ulovlig med sykkelen.

 

Så la oss si at jeg ikke skal trimme, da er jo ikke Hondaen et så dårlig valg. Den ser jo ut som en kjempegod sykkel spør du meg. Prisen sier jo sitt, den koster 65 tusen kroner ny. Om man ser bort i fra prisen, ville ikke dette vært et ekstremt bra valg?

 

Edit:

Tekniske data (2005 modell)

 

Motor: Tosylindret V-motor 90º. 4-takt. Væskekjølt. En overliggende kamaksel og 4 ventiler per sylinder. Elektronisk bensininnsprøytning. Kompresjon: 11,8:1.

Boring og slaglengde: 42 x 45 mm.

Sylindervolum: 125 ccm.

Effekt: 10,6 kW (14,4 hk) v/11 000 o/min.

Dreiemoment: 10Nm v/8500 o/min.

Transmisjon: 5-trinns gearkasse. Våt flerplateclutch. Kjededrift.

Chassis: Stål ramme.

Fjæring foran: Forgaffel m/35 mm gaffelrør. 132 mm fjæringsvei.

Fjæring bak: Stål svingarm og en støtdemper med justerbar fjæring. 150 mm fjæringsvei.

Bremser: Foran: En skive og kaliper m/to stempler. Bak: En skive og kaliper m/et stempel.

Felger: Aluminiumsfelger. 2.15x18 foran, 2,75x17 bak.

Dekkdimensjon: 100/90P18 foran, 130/80P17 bak.

Vekt: 169 kg.

Mål: Akselavstand: 1450 mm. Lengde: 2150 mm. Bredde: 833 mm. Setehøyde: 800 mm.

Tankvolum: 16,7 liter, inkludert 2,7 liter reserve.

Farger: Blå, sølv, svart.

 

Pris: 64 900,-

Pris Varadero de Lux: 66 900,-

 

http://www.mcjournalen.no/honda/hon_xl125varadero_ny07.htm

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Har ikke kjørt Honda Varadero selv, men de jeg kjenner sier at det er den mest komfortable lettsykkelen. Hvis man også legger til Honda-kvalitet, virker det som en veldig fornuftig sykkel :) Spesielt leken er den vel ikke, med tanke på størrelse og motor, men den kan utvilsomt gi mye sykkelglede.

 

Og som påpekt av andre; 44hk i en uplompert KTM exe er tull! :)

Lenke til kommentar

Med tanke på aks og toppfart er det liten/ingen forskjell på 2t og 4t(bortsett fra effektkurven), dersom begge har 15 hk og lik vekt.

 

Mindre vedlikehold, billigere drift og bedre lyd på en 4t. Er du sikker på at du ikke skal trimme ville jeg helt klart valgt 4t :) Men det forutsetter at du har bestemt deg for å ikke trimme, for det kan du glemme på en 4t!

Endret av Dagsbergs
Lenke til kommentar

Feil Feil Feil.. Jeg har kjørt en sånn crosser lignende sykkel som jeg satt oppreist på når jeg hadde kjøretimer.. Etter 90 min er jeg helt ferdig, men med sykkelen min har jeg kjørt i flere timer uten å bli noe særlig sliten.. Mye mere behagelig å sitte forover, man sitter jo i hvilestiling jo.. Og 15hk 4 takter og 2 takter er jo nesten akuratt det samme.

Lenke til kommentar

Har funnet to sykler som jeg gjerne vil ha synspunktene deres om. Jeg har selv prøvd Derbien, da jeg bruker den på kjøretimene.

 

Derbi Terra 125

4 takt, 1 sylinder, 15hk, 117kg, 12L tank - ca. 55000,- ny

 

Honda Varadero 125

4 takt, 2 sylindere, 14,4hk, 167kg, 17L tank - ca. 65000,- ny

 

Begge er 4 takt, og begge har ganske stor tank, omtrent like mange hestekrefter.

 

Den største forskjellen ligger da i pris, som dere ikke trenger å tenke på, vekt, og antall sylindere. Jeg vil helst ikke ha en kjempetung sykkel, da den blir vanskeligere å manøvrere i svinger og slikt.

 

Varaderoen har 2 sylindere, hva har dette å si? Det er den eneste lettsykkelen jeg har sett med 2 stk nemlig.

 

Ellers, har dere noen synspunkter rundt noen av dem, hvilken dere ville ha valgt og hvorfor?

Lenke til kommentar

Tipper Derbi-en vinner både på moro-faktor og økonomi. Husk at mindre vekt med samme ytelse gir fordeler både i akselerasjon og økonomi.

 

Derbi-en har forgasser, Hondaen elektrisk innsprøytning. Sistnevnte er dyrere og gir mindre forbruk på samme effekt. I praksis har det lite å si, kansje ørlitte grann mer vedlikehold med forgasser, men det er enkle greier som man ikke må gjøre ofte.

 

V-twin ser lekkert ut og påvirker lyden. Har vel mer for seg i større sykler, men det er fancy. Mener å ha hørt at på noen Honda 125 med V-twin kan man sette inn en 250-motor uten problemer, tror det var snakk om Shadow det gikk ann å gjøre det på.

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...