Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I det tilfelle du tenker på så er det og fks. chippe ein bil. Vis du gjer det så sett du in ein brikke som seier at bilen skal få ein viss mengde meir diesel/bensin. Husk at på nye biler så mister du garantien ved shipping og det slit ofte meir på girkasse, motor og drivverk ved mykje chipping. :thumbdown:

 

På gamle biler har du bare ein skrue som du stiller på for og gje meir bensin/diesel.

 

Sjå meir her :)http://www.bestchip.no

 

Sigurd Lende

Lenke til kommentar
I det tilfelle du tenker på så er det og fks. chippe ein bil. Vis du gjer det så sett du in ein brikke som seier at bilen skal få ein viss mengde meir diesel/bensin. Husk at på nye biler så mister du garantien ved shipping og det slit ofte meir på girkasse, motor og drivverk ved mykje chipping. :thumbdown:

 

På gamle biler har du bare ein skrue som du stiller på for og gje meir bensin/diesel.

 

Sjå meir her :)http://www.bestchip.no

 

Sigurd Lende

 

"mykje chipping"? Er det noen der ute på markedet som tilbyr "lite chipping"? Dessuten er det jo i hovedsak styringen av overladningen på bilen som gjør at det er hensiktsmessig å chippe en bil, ikke at den skal få mer drivstoff.

Lenke til kommentar
... og overlading betyr at motoren får mer luft, som igjen gir mer drivstoff ved samme optimale forhold mellom luft/drivstoff.

 

..men du kommer ikke så langt ved bare å gi mer drivstoff.

Tror nok vi er enige om at mer luft pr tidsenhet gir mer drivstoff pr tidsenhet mens optimalt blandingsforhold luft/drivstoff opprettholdes. Å endre kun mengden drivstoff eller kun mengden luft uavhengig av hverandre er meningsløst.

Lenke til kommentar

Har du en halvgammal bil du har tenkt å holde på med, så kan du i stedet for å gå for billigløsningene, skaffe deg et ordentlig programerbart motorstyringssystem. Oppgraderer du senere til overlading, må du sansynligvis uansett ha det. Du har i alle fall full kontroll på bensin og tenning, og det kommer du ofte et godt stykke med! Gjør du noen ting som kam, topp, eksos og innsug, kan du ofte få mer ut av dette!

 

Enkelte modeller har også muligheter for ABS og ESP, om det er noe å ha da!

Lenke til kommentar
I det tilfelle du tenker på så er det og fks. chippe ein bil. Vis du gjer det så sett du in ein brikke som seier at bilen skal få ein viss mengde meir diesel/bensin. Husk at på nye biler så mister du garantien ved shipping og det slit ofte meir på girkasse, motor og drivverk ved mykje chipping. :thumbdown:

 

På gamle biler har du bare ein skrue som du stiller på for og gje meir bensin/diesel.

 

Sjå meir her :)http://www.bestchip.no

 

Sigurd Lende

 

"mykje chipping"? Er det noen der ute på markedet som tilbyr "lite chipping"? Dessuten er det jo i hovedsak styringen av overladningen på bilen som gjør at det er hensiktsmessig å chippe en bil, ikke at den skal få mer drivstoff.

Ja,du kan stille in kor mykje ekstra effekt du skal ha. Henter du ut max så slit det jo endå meir på bilen.

Lenke til kommentar
I det tilfelle du tenker på så er det og fks. chippe ein bil. Vis du gjer det så sett du in ein brikke som seier at bilen skal få ein viss mengde meir diesel/bensin.

 

er vel mye vanligere med omprogrammering av original hjerne enn piggyback.

Kan sikkert stemme, har vore meir borti chipping blandt traktor :hmm:

Lenke til kommentar
I det tilfelle du tenker på så er det og fks. chippe ein bil. Vis du gjer det så sett du in ein brikke som seier at bilen skal få ein viss mengde meir diesel/bensin.

 

er vel mye vanligere med omprogrammering av original hjerne enn piggyback.

Kan sikkert stemme, har vore meir borti chipping blandt traktor :hmm:

Lenke til kommentar

Må bare komme med en liten opplysning her:

 

Når man chipper nye biler i dag, så setter man ikke inn en fysisk chip ett sted og kjører avgårde. Vi snakker altså ikke om en brikke man får kjøpt hengende i ebalasje hos "Chip"-leverandørene.

 

Man setter altså ikke inn en chip, men man pleier å si at man har "chippet bilen".

 

Dette gjøres ved at man kobler bilen til en datamaskin som leser av den orginale programvaren og lagrer denne på pc'en. (i tilfelle noe skulle gå galt)

 

Så sendes den orginale programvaren til noen som kan lese verdiene og justerer disse slik at ytelsene blir best mulig forbedret uten at noe går galt. Så sendes den nye optimaliserte programvaren tilbake til butikk, som igjen legger over denne til bilen og dermed skriver over den gamle som ligger der fra før. På denne måten kan man "chippe" eller forbedre ytelsene til girkasser, turtall, moment etc etc.

 

Noen hevder at verkstedet kan finne ut om bilen er chippet ved hjelp av feilmeldingsavleser som dem pleier og koble til bilen. Men dette finner dem ikke ut av på den måten.

Den eneste måten man kan finne ut om bilen er chippet er og sette den på en "bokk" eller teste den fysisk. Noe dem forøvrig ikke har lov til før dem har din godkjennelse.

 

Grunnen til at jeg nevner dette er forde man i mange tilfeller mister all garanti hvis dette blir oppdaget.

 

Såkelate "Powerboxer" og slikt er helt noe annet og dette er bare en enhet som monteres som gir motor mer luft/bensin/diesel. (sistnevnte har jeg ikke noe peiling på). Men en slik powerbox er bare en billig og farlig måte og få en raskere bil på.

Lenke til kommentar
Noen hevder at verkstedet kan finne ut om bilen er chippet ved hjelp av feilmeldingsavleser som dem pleier og koble til bilen. Men dette finner dem ikke ut av på den måten.

 

Vel, på en av mine biler fikk jeg et problem med elektronikken og da fikk jeg beskjed om at de ikke kunne feilsøke fordi bilen var chippet. Jeg måtte ta med meg styringsboksen til de som chippet bilen for å få den tilbake til originalstand igjen faktisk.

Lenke til kommentar
Må bare komme med en liten opplysning her:

 

Når man chipper nye biler i dag, så setter man ikke inn en fysisk chip ett sted og kjører avgårde. Vi snakker altså ikke om en brikke man får kjøpt hengende i ebalasje hos "Chip"-leverandørene.

 

Man setter altså ikke inn en chip, men man pleier å si at man har "chippet bilen".

 

Dette gjøres ved at man kobler bilen til en datamaskin som leser av den orginale programvaren og lagrer denne på pc'en. (i tilfelle noe skulle gå galt)

 

Så sendes den orginale programvaren til noen som kan lese verdiene og justerer disse slik at ytelsene blir best mulig forbedret uten at noe går galt. Så sendes den nye optimaliserte programvaren tilbake til butikk, som igjen legger over denne til bilen og dermed skriver over den gamle som ligger der fra før. På denne måten kan man "chippe" eller forbedre ytelsene til girkasser, turtall, moment etc etc.

 

Noen hevder at verkstedet kan finne ut om bilen er chippet ved hjelp av feilmeldingsavleser som dem pleier og koble til bilen. Men dette finner dem ikke ut av på den måten.

Den eneste måten man kan finne ut om bilen er chippet er og sette den på en "bokk" eller teste den fysisk. Noe dem forøvrig ikke har lov til før dem har din godkjennelse.

 

Grunnen til at jeg nevner dette er forde man i mange tilfeller mister all garanti hvis dette blir oppdaget.

 

Såkelate "Powerboxer" og slikt er helt noe annet og dette er bare en enhet som monteres som gir motor mer luft/bensin/diesel. (sistnevnte har jeg ikke noe peiling på). Men en slik powerbox er bare en billig og farlig måte og få en raskere bil på.

Unødvendig og oppfordre til svindel på denne måten.

 

Chipper du bilen din så mister du garantien og det kan får dei som chipper vurdere om det er verdt å miste garantien for noe ekstra effekt.

Lenke til kommentar

Hvis du fikk problemer med elektronikken etter chip, samt beskjed om at man ikke kunne feilsøke, så kan jeg ikke forestille meg at det var "ekte" chip du hadde..... Evt. så hadde dem gjort en dårlig jobb.

 

Grunnen til at jeg VET dette er forde jeg har vært oppi samme situasjon selv på en tidligere bil.

 

En hos VW tok med VAGCOM og feilmeldingsavleser for å regelrett sjekke om jeg hadde chippe bilen. Han sa at hvis bilen var shippet, så skulle dem få en slags verdi over ett vist tall. Jeg tok en kjapp telefon til dem som chippet bilen min, og han sa at dem ikke kunne finne ut av dette på den måten, og at jeg kunne ta det helt med ro.

 

Etter en times tid kjørte jeg til VW og dem koblet til maskinen og leste av verdier. "Stemmer det" sa han. "Kan ikke se at bilen er chippet her"

 

Skal dem finne ut av dette må dem bremse motoren og eller ta en testtur. En testtur er jo uansett ikke noe bevis i seg selv.

 

Men hvis din forhandler VET at bilen din er chippet, så kan dem sikkert komme med slike uttalelser, for og få deg til å fjerne chippen eller noe.

 

Bare husk at når du har bilen på såkalt storservice, så kan det hende dem bytter ut til en nyere software i bilen. Dette vil mest sannsynlig skrive over den gamle. (litt usikker på sistnevnte dog)

Lenke til kommentar
Må bare komme med en liten opplysning her:

 

Når man chipper nye biler i dag, så setter man ikke inn en fysisk chip ett sted og kjører avgårde. Vi snakker altså ikke om en brikke man får kjøpt hengende i ebalasje hos "Chip"-leverandørene.

 

Man setter altså ikke inn en chip, men man pleier å si at man har "chippet bilen".

 

Dette gjøres ved at man kobler bilen til en datamaskin som leser av den orginale programvaren og lagrer denne på pc'en. (i tilfelle noe skulle gå galt)

 

Så sendes den orginale programvaren til noen som kan lese verdiene og justerer disse slik at ytelsene blir best mulig forbedret uten at noe går galt. Så sendes den nye optimaliserte programvaren tilbake til butikk, som igjen legger over denne til bilen og dermed skriver over den gamle som ligger der fra før. På denne måten kan man "chippe" eller forbedre ytelsene til girkasser, turtall, moment etc etc.

 

Noen hevder at verkstedet kan finne ut om bilen er chippet ved hjelp av feilmeldingsavleser som dem pleier og koble til bilen. Men dette finner dem ikke ut av på den måten.

Den eneste måten man kan finne ut om bilen er chippet er og sette den på en "bokk" eller teste den fysisk. Noe dem forøvrig ikke har lov til før dem har din godkjennelse.

 

Grunnen til at jeg nevner dette er forde man i mange tilfeller mister all garanti hvis dette blir oppdaget.

 

Såkelate "Powerboxer" og slikt er helt noe annet og dette er bare en enhet som monteres som gir motor mer luft/bensin/diesel. (sistnevnte har jeg ikke noe peiling på). Men en slik powerbox er bare en billig og farlig måte og få en raskere bil på.

Unødvendig og oppfordre til svindel på denne måten.

 

Chipper du bilen din så mister du garantien og det kan får dei som chipper vurdere om det er verdt å miste garantien for noe ekstra effekt.

 

Hva er det som er svindel med å chippe bilen?

(Bortsett fra at man i det værst tenkelige tillfelle kan havarere motoren hvis man ikke bruker hodet og skifter olje mer jeamt enn før.) EDIT: (Noe som jo ikke er svindel)

 

Bilen bruker mindre drivstoff etter chipping og den går mer effektivt. (forurenser mindre)

Dessuten så er det mange forhandlere som tilbyr chip av bilene dem selger. Hvorfor det tror du?

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...