Gå til innhold

PC-er snart USB 3.0-klare


Anbefalte innlegg

Nyere moderne 3,5" harddisker har ca 110 (maks) til 60-70 (min) MB/s intern båndbredde.

Her er et bilde som viser hastighet og accesstime i forhold til plassering på lagringsmediet:

post-163450-1246892318_thumb.jpg

Alså er USB2 en merkbar flaskehals når man skal flytte større datamengder.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel enkelte 7200rpm-disker som er helt oppe i maks 135 MB/s allerede? Jeg mener å huske at Seagate sin 1,5 TB klarer det på starten av platene.

 

Men uansett: sånne tall gjelder kun på starten av platene og kun rent sekvensiell ytelse. (ikke lesing eller skriving av filer under 10 MB)

 

Merk at flaskehals ikke nødvendigvis er et problem. Det blir kun et problem dersom man har et bruksmønster som gjør det til et problem.

Lenke til kommentar

For enkeltfiler eller mange små filer på mindre enn cache størrelsen får man burst-hastigheter, så de fleste harddisker klarer 10MB filer på 1/20 - 1/10 av et sekund. Det er når man har mettet cache og begynner tilfeldige operasjoner at harddisker kneler.

Laptoppen jeg sitter på nå henger i 10-15 sekunder om jeg prøver å åpne firefox med 3-4 faner så fort skrivebordet kommer opp etter oppstart, og lager også bråk hvis jeg prøver å åpne programmer samtidig som jeg laster ned med torrents (ca 1MB/s random 256kb pakker?) og streamer en youtube video. Med SSD merker man ingen ting til slikt, men det blir OT.

 

Tilbake til topic: Hvis USB3 får mindre overhead enn USB2 og forbedrer latency og CPU-bruk kan det være like greit å bruke USB3 i stedet for eSATA/FW. Det gir også mulighet for minnepenn/SSD hybrider, alså 1,8" SSDer med både SATA(3?) og USB3 som er optimalisert for sekvensiell les/skriv (ala JMicron og Apex/Titan/Solid). En 128GB MLC 1,8" USB3/SATA(2/3) SSD optimalisert for sekvensielt (200+ MB/s) vil være realistisk å kunne lage til under 2000kr mot slutten av året.

Lenke til kommentar
USB 3.0 skal være ti ganger raskere enn USB 2.0, det vil si kunne tilby overføringshastighet på opptil 5 Gbps.

Dette er unøyaktig. Det riktige skal være 4,8 Gbps. (USB 2.0 High Speed tilbyr opptil 480 Mbps)

 

 

Her må du plukkes på, siden du er slik en pedant selv. Ja, det er unøyaktig, men også riktig. 4,8 uttrykt uten desimaler er 5.

 

Men i dagligtale er det forskjell, så 4,8 bør komme frem i alle fall i artikkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...