Tmz Skrevet 3. juli 2009 Skrevet 3. juli 2009 Jeg har nå endelig fått kjøpt meg en forsterker til komp. settet mitt. Testet først å kjøre suben på den brokobla, men da begynte suben å spille diskant. Jeg dreiv å tukla med innstillingene og frekvenser, og det ble endel bedre, men alikevel kunne man høre vokalisten... Hvis jeg satte spilleren til å bare spille bass våknet den til liv, men da er jo problemet at jeg også bare har bass i høytalerne. Men uansett, denne forsterkeren er jo til frontsetet, var bare det at jeg manglet kabler og hadde lyst på litt bass på bilturen hjem. Så jeg prøvde å koble frontsettet på da, var kun en kjapp test, skal montere ordentlig idag. Men jeg hadde bare en høytalerkabel som var lang nok så det var bare ene siden som ble kjørt på forsterker. Har da mange innstillinger til delefilteret og sånn, kan velge mellom flere innstillinger blandt annet: Low Pass/Bp: Da regna jeg med at den kun skulle spille de lave tonene, altså kun bass.. men neida full range: Sier seg vel selv High Pass: Som jeg da gikk utifra at var det jeg skulle ha i og med at jeg kun har diskant og midtone forran. Det er da en bryter som kan settes i alle de tre innstillingene.. I tillegg er det justering av highpass og lowpass, der du velger hvilken frekvens, er vel mellom 15hz-60khz tre innstillinger. Da jeg satte den første bryteren i lowpass/bs trodde jeg at hvordan jeg stilte highpassfilteret var et fett, men jeg merket stor forskjell når jeg switchet over. Skjønte ikke helt hvordan det fungerer, low pass vil det da si at den kun spiller under den frekvensen jeg stiller på eller? I tillegg er det en justeringsbryter bak som du kan stille både highpass og lowpass fra min til max. Hva dette er skjønner jeg ikke bæret av men trodde det kanskje var at den boosta signalet litt. Også er det enda en bryter stereo,mono,brokobling. Regner da med at jeg skal kjøre stereo, når jeg testet var den riktignok brokoblet, var bare en sia som var koblet på så... Det jeg ikke skjønner er at samme hva jeg skrudde på så ble det bare kluss og jeg fikk den ikke til å spille mellom de frekvensene jeg ville, hverken bass eller diskant, den spiller begge samtidig bare at enten bassen eller diskanten blir kraftigere ettersom hvordan jeg justerer. Jeg har et eget delefilter til komp settet og som også er koblet på så jeg skulle vel egentlig bare kunne satt den på full range så hadde det andre delefilteret gjort jobben? Den største skuffelsen var riktignok lyden, kjøpt noe jeg trodde var et kvalitetsoppsett, morel hybrid ovasion 6 sett forran og denne forsterkeren, det er jo utstyr til over 10 000,- og alikevel spiller pc anlegget til 500,- både høyere og renere. Regner med at dette blir bedre når jeg får innstilt riktig, problemet er bare at jeg ikke har snøring på hvordan det skal stilles inn.. Et problem til er det at det er endel støy, lav susing og litt knitring i høytalerne, dette regner jeg med at kommer fra dårlig jording, da det alltid har vært sånn med alle andre forsterkere osv, men merkes mye bedre når det er til diskant. Jeg har skrapt bort lakken og strammet til skikkelig rett i karosseriet i bagasjen. Trodde da det skulle være godt nok men.. Trodde dette med bilstereo var ganske rett frem, men trenger tydeligvis litt hjelp her. Hvis noen hadde giddi å forklart hva de forskjellige innstilingene er og hvordan de fungerer hadde jeg vært evig taknknemlig, eventuelt sagt sånn ca hvordan det skal stå. På forhånd takk.
KingDingLing Skrevet 3. juli 2009 Skrevet 3. juli 2009 Enkelt og greit. Sett spilleren din på factory settings, altså ALT på 0 og ingen delefilter eller noe sånn aktivert. Sett forsterkeren på fulltone og still inn, det skal være så enkelt.
Tmz Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Skrevet 3. juli 2009 Trodde spilleren stod på factorysetings slik den var nå jeg. Er jo ikke bare å stille inn når jeg ikke vet hva de forskjellige innstillingene gjør;) Men forsterkeren skal stå på full range da eller?
KingDingLing Skrevet 3. juli 2009 Skrevet 3. juli 2009 Ja, det passive delefilteret som følger med høyttalerene er det aller beste du kan bruke. Det er spesiallaget for akkurat de elementene og gjør jobben like godt med fulltone som det gjør med highpass fra forsterkeren.
Tmz Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Skrevet 3. juli 2009 Jaok, så i praksis skulle egentlig høytalerne spilt rent uavhengi av hvordan delefilteret på forsterkeren var innstilt da? Er ikke noe innstillinger på delefilteret til høytalerne riktignok, kan stille opp diskant eller midtonen mellom +9db til -9db eller noe. De står bare slik de stod når jeg kjøpte dem da men. Da er dårlig jording på forsterkeren sikkert problemet da? For jeg syntes ikke det var noe særlig bedre enn når jeg kjørte på spilleren, høres litt ut som det skulle vært radio med litt dårlig signal.. Men syntes det er litt rart at om jeg har koblet på delefilteret på høytalerne for så og stilt spilleren til å spille mer bass, da blir det jo mer bass i høytalerne alikevel. Så trodde kanskje det var noe jeg gjorde feil.. I tillegg kommer forvrengingen ved lavere volum om jeg har mye bass, men det er kanskje fordi mer bass krever mer watt en diskant? Spilleren leverer jo bare 50w så det er jo alt for lite i når rmsen på høytalerne er på 150w. Men om jeg har delefilteret koblet på, kun midtone og diskant er koblet til, sub osv er koblet bort. Om jeg da setter i en cd som spiller en frekvens på 100hz feks så skal jeg ikke høre noe lyd i det hele tatt i høytalerne?
Keltern Skrevet 3. juli 2009 Skrevet 3. juli 2009 Jaok, så i praksis skulle egentlig høytalerne spilt rent uavhengi av hvordan delefilteret på forsterkeren var innstilt da?Er ikke noe innstillinger på delefilteret til høytalerne riktignok, kan stille opp diskant eller midtonen mellom +9db til -9db eller noe. De står bare slik de stod når jeg kjøpte dem da men. Da er dårlig jording på forsterkeren sikkert problemet da? For jeg syntes ikke det var noe særlig bedre enn når jeg kjørte på spilleren, høres litt ut som det skulle vært radio med litt dårlig signal.. Men syntes det er litt rart at om jeg har koblet på delefilteret på høytalerne for så og stilt spilleren til å spille mer bass, da blir det jo mer bass i høytalerne alikevel. Så trodde kanskje det var noe jeg gjorde feil.. I tillegg kommer forvrengingen ved lavere volum om jeg har mye bass, men det er kanskje fordi mer bass krever mer watt en diskant? Spilleren leverer jo bare 50w så det er jo alt for lite i når rmsen på høytalerne er på 150w. Men om jeg har delefilteret koblet på, kun midtone og diskant er koblet til, sub osv er koblet bort. Om jeg da setter i en cd som spiller en frekvens på 100hz feks så skal jeg ikke høre noe lyd i det hele tatt i høytalerne? Hva slags spiller har du egentlig? Du har kanskje mulighet til å kjøre lavpass til eventuell monoblokk/sub der? Uansett ville jeg nok satset på fullrange(eller til nøds high pass, om du får det til å fungere tilfredstillende) og passive filtre, så slipper du noe mer knot sånn sett. Om du derimot har mange nok linjeutganger på spilleren og eventuelt en ekstra tokanaler til frontsettet ditt (er det to-veis komponentsett du har forresten?), så kan du jo vurdere å kjøre aktiv deling, men da må vel spilleren støtte dette, samt at det blir en del ekstra slit med å få det til skikkelig siden du må justere hovedsakelig på de respektive forsterkerne. Justering for "fjerning" av bass fra frontsettet har du mest sannsynlig mulighet for på spilleren uansett. Kjører du derimot på med bassboost av diverse slaget på spilleren og ikke har noen form for lavpass aktivt der, vil det naturlig nok bli mer jobb for frontsettet og dermed også mer forvrenging siden de ikke klarer de aller dypeste tonene. Ikke med overbevisning på høyere volum i hvert fall. Om du kjører frontsettet på spillerens interne forsterkere, vil du ha litt lite effekt i forhold, men RMS ut på spilleren har særdeles lite med hvor mye frontsettet ditt tåler i kontinuerlig effekt. Så lenge du holder deg unna lydnivåer du hører er skadelige for høyttalerne, så betyr ikke effekttåligheten noe som helst. (Beklager om det ble veldig mye rot i starten av innlegget)
Tmz Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Skrevet 3. juli 2009 (endret) Hva slags spiller har du egentlig? Du har kanskje mulighet til å kjøre lavpass til eventuell monoblokk/sub der? Uansett ville jeg nok satset på fullrange(eller til nøds high pass, om du får det til å fungere tilfredstillende) og passive filtre, så slipper du noe mer knot sånn sett. Om du derimot har mange nok linjeutganger på spilleren og eventuelt en ekstra tokanaler til frontsettet ditt (er det to-veis komponentsett du har forresten?), så kan du jo vurdere å kjøre aktiv deling, men da må vel spilleren støtte dette, samt at det blir en del ekstra slit med å få det til skikkelig siden du må justere hovedsakelig på de respektive forsterkerne. Justering for "fjerning" av bass fra frontsettet har du mest sannsynlig mulighet for på spilleren uansett. Kjører du derimot på med bassboost av diverse slaget på spilleren og ikke har noen form for lavpass aktivt der, vil det naturlig nok bli mer jobb for frontsettet og dermed også mer forvrenging siden de ikke klarer de aller dypeste tonene. Ikke med overbevisning på høyere volum i hvert fall. Om du kjører frontsettet på spillerens interne forsterkere, vil du ha litt lite effekt i forhold, men RMS ut på spilleren har særdeles lite med hvor mye frontsettet ditt tåler i kontinuerlig effekt. Så lenge du holder deg unna lydnivåer du hører er skadelige for høyttalerne, så betyr ikke effekttåligheten noe som helst. (Beklager om det ble veldig mye rot i starten av innlegget) Er en lg-spiller, den skal byttes ut snarest. Er ikke så mye innstillinger på den, kan stille +- noen db på bass, midtone og diskant, kan ikke stille noe frekvenser eller noe. Forsterkeren skal brukes til frontsettet, det er et 2veis system. Bassen venter jeg med, den skal jeg ha en monoblokk til. Det jeg mener er at siden det fulgte med delefilter til komp settet, burde det klare å filtrere bort de lave tonene selv om jeg setter på bassboost på spilleren, eller? Jeg trodde delefilteret fungerte slik at det kun slapp igjennom signaler mellom en viss frekvens, og i og med at det fulgte med kompsettet regnet jeg med at det var frekvenser som høytalerne klarte å jobbe med å klarer med høyt volum. Skal prøve med full range når jeg kommer hjem også skal jeg se om jeg ikke får fiksa bedre jording, er kabel tilbake til - på bateriet et alternativ? Med andre ord jeg har delefilter både på forsterkeren og en egen terminalsakdelefilter hvor det er en utgang til midttone og en utgang til tweeter, da blir det bare unødig knot og bruke to forsterkere og kjøre aktiv deling. Endret 3. juli 2009 av Tmz
Tmz Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Skrevet 3. juli 2009 Jeg har da koblet til alt ordentlig, nullstilt spilleren, satt alt på nøytral på forsterkeren og koblet på delefilteret. Jeg prøvde å skru opp litt, men alikevel så begynner midtonen å sprake noe jævlig når jeg skrur opp volumet litt. Jeg er mildt sagt skuffa, høytalere til nesten 5000,- og en forsterker til 6000,- og alikevel kan jeg ikke høre på musikk i det volumet jeg synes er behagelig uten forvrenging? Trodde da dette oppsettet skulle spille så høyt at det skjærer i øra... Skal nevnes at når jeg stilte på highpass på forsterkeren ble det mye bedre og jeg kunne spille maks av volumet på spilleren uten at det ble noe forvrenging, men da var det jo ikke særlig med trøkk i midtonene heller så skulle gjerne ha hatt de eksterne delefilterne til å funke ordentlig.. For det må jo nesten være det, jeg kan spille høyt og rent lenge, helt til det kommer noen skikkelig basstoner da begynner det å sprake, men de tonene skal jo liksom delefilteret filtrere bort! I tillegg sliter jeg litt med jording, jeg testet beltefeste, men alikevel hører jeg litt knitring/skurr feks når jeg skifter sanger og det ikke er noe lyd. Sånn har det vært med alle forsterkerne jeg har hatt så tror derfor dette har med jordinga å gjøre. Men har testet mange steder og det blir ikke særlig bedre. I tillegg er jo ikke spilleren all verden da, er en lg spiller tipper den er i 1-2000 kroners klassen. Hadde regnet med bedre lydkvalitet en det jeg fikk også, men kan ha med spilleren og gjøre og som sagt. Her et bilde av delefilteret, de svarte greiene kan flyttes på men har bare latt det stå slik det stod i starten. Du skal vel ikke trenge å stille inn delefilteret selv vel?
Keltern Skrevet 3. juli 2009 Skrevet 3. juli 2009 Morel burde klare å spille det meste av musikk med grei autoritet, men om alt av det lavfrekvente får lov å være med så begrenses volumet ganske kraftig. De passive filtrene som er med i settet setter ingen nedre grense for hva settet skal spille, dette må du ordne selv, enten på spiller (mest kurante måten å gjøre det på i mine øyne) eller på forsterkeren. Du er hundre prosent sikker på kobling som er gjort fra filtrene til elementene? Ser du nevner jording og det vil jo effektivt påvirke virkemåten i negativ retning om det er noe muffens der. Og ja, du har helt klart muligheten til å dra jording direkte til batteriet, da dette jo er "hjertet" i strømsystemet. Mange som krangler om dette, da jording bør være kortest mulig, men jeg vil nesten tørre å påstå at du ikke får bedre jording enn ved direktekobling til batteriet sånn sett.
cossiemk1 Skrevet 3. juli 2009 Skrevet 3. juli 2009 Veldig enig med Keltern her, du bør absolutt bruke høypass på det settet... Når det er sagt, så er jo monteringen av høyttalerene veldig viktig også
Zeph Skrevet 3. juli 2009 Skrevet 3. juli 2009 (endret) Du vil ikkje ha dette svaret, men eg gjev det likevel. Bytt ut spelaren! Uttrykket "shit in, shit out" stemmer faktisk. Den LG-spelaren din gjev på ingen måte noko rettferdighet til eit Morel-sett og ein god forsterkar. Om det fjerner problemet veit eg ikkje, men det vil hjelpe på lydkvaliteten. Kan du velge frekvens på HPF på spelaren? Den vanlegaste er å splitte det på 50 eller 80Hz. Subwooferen tar det under, komponentsettet alt over. Delefilteret til komponentsettet skal dele frekvensane på mellomtone og diskanten. Kvar jumperene på delefilteret står er aboslutt av betydning, men ein standardinnstilling skal jo fungere. Er kanskje lurt å lese manualen. Endret 3. juli 2009 av Zeph
Tmz Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Skrevet 3. juli 2009 (endret) Det var problemet ja, den delte ikke i bånn. Stilte inn highpass på forsterkeren opp til 200hz eller noe og da kunne jeg spille driithøyt. Blir dårlig med bass da, men får inn en monoblokk så ordner det seg. Monteringen er litt dårlig, eller er skrudd rett i blekket på bilen, men er ikke dempa bak. Skal skifte bil så ordner det da. Angående jordinga, "så kort som mulig" en bil er jo isolert pga gummi, hvordan kan - strømmen ta noen annen vei en tilbake til - da? Trodde den gikk via karosseriet jeg og tilbake til -, derfor vil jeg tro at kabel tilbake er det absolutt beste, beltegreia var lakkert svart da og det var ikke blankt metall, bortsett fra i skruegjengene. Alikevel hører jeg denne knitringen. Når jeg brukte spilleren var det ingen knitring. Fikk den til å bare spille bass også, så tror jeg skjønte greia nå, +- greia var for å stille mellom de forskjellige frekvenesene . Endret 3. juli 2009 av Tmz
Tmz Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Skrevet 3. juli 2009 (endret) SHIT, stakk ut å testa med en ordentlig cd og peise på med fult volum, fy faen nå er jeg forelska. Foresten, noen som har forslag til spiller? Så billig som mulig, men skal ikke tære på lydkvalitet, helst pioneer liker designa dems best. Endret 3. juli 2009 av Tmz
Keltern Skrevet 4. juli 2009 Skrevet 4. juli 2009 SHIT, stakk ut å testa med en ordentlig cd og peise på med fult volum, fy faen nå er jeg forelska. Foresten, noen som har forslag til spiller? Så billig som mulig, men skal ikke tære på lydkvalitet, helst pioneer liker designa dems best. Godt du fikk det til! Mtp spiller, så har har både pioneer og alpine veldig gode spillere fra 3000,- og opp. Om du foretrekker pioneer-designet kan kanskje Pioneer DEH-P700BT være noe? Denne går for rundt 3500,-. Oppgir du et maksbudsjett på spillerdelen, er det noe enklere å hjelpe deg!
Zeph Skrevet 4. juli 2009 Skrevet 4. juli 2009 Har sjølv Pioneer DEH-P7000UB i min bil og er veldig nøgd med den. Skifta spelar i fjor ein gong, hovudsakleg for å få ein med USB-tilkopling. Det var eit absolutt must, slutt på alle CD-ene og skifting. No har eg 16GB per minnekort og massevis av musikk tilgjengeleg.
Tmz Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Skrevet 4. juli 2009 (endret) Jeg har ipod, og vil selvfølgelig derfor ha en med ipod ingang, er drita lei all den cd byttinga, pluss at kvaliteten er jo dårligere på mp3 cder. Angående maks budsjett vil jeg kanskje si 5-6 tusen egentlig har jeg ikke noe maks, men er ikke noe vits å kjøpe en spiller til 50 000,- vil ha det som gir mest for pengene liksom. pioneer deh-7000UB har jeg tenkt på tidligere, får denne får 1700 kr. Men ingen som har tips til jording? Minnekort/ipod er forsåvidt det samme, bare at ipod kan jeg lage spillelister og sånn^^ Endret 4. juli 2009 av Tmz
daruu Skrevet 4. juli 2009 Skrevet 4. juli 2009 (endret) Ville også sjekka om du har kobla + og - riktig alle steder Edit: på høytalerledningene that is Endret 4. juli 2009 av daruu
Zeph Skrevet 4. juli 2009 Skrevet 4. juli 2009 Mp3-CD og iPod med Mp3 blir jo ett fett. Når det gjeld jordinga så er det godt nok å feste i karosseriet. Finn eit godt punkt, skrap evt. vekk lakk for å få optimal kontakt. Med riktig størrelse på kabelsko og god kontakt med både kabel og karosseri er det meir enn godt nok. Knitringa er neppe pga dårleg jord. Du kan jo alltids teste ved å legge ein kabel rett frå batteriet til forsterkaren provisorisk for å teste. Kan være feil i forsterkaren sjølvsagt, det har skjedd før. Kan være dårleg jord på spelaren og. Når du koplar til forsterkar brukar den linjeutgang som er meir følsom for støy enn direkteutgangen til spelaren. Kan være støy frå andre kablar på veien. Ein lett måte å teste det på er å dra ut spelaren, legge ein kabel direkte frå spelar til forsterkar gjennom bilen, langt vekk frå andre kablar. På mitt anlegg kan eg framprovosere støy kun ved å bevege signalkablane litt rundt i dashbordet bak spelaren.
Tmz Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Skrevet 5. juli 2009 Har det noe å si hvordan kvaliteten på kablene er? Altså alt av kabler fikk jeg av en kompis, og usikker på hvor god skjerminga er i rca kablene osv, samt istedet for høytalerkablene har jeg brukt vanlig PN kabel, hadde bare 1.5mm tilgjengelig også, men trodde dette var av mindre betydning, blir kanskje litt spenningstap på veien bare, men er jo bare 2-3meter... Alle kablene er trekt sammen også, dvs strømledningen til forsterkeren går sammen med signalkablene. Om +- er riktig på alle høytalerne det tviler jeg på, da jeg ikke har hatt mulighet til å følge kablene gjennom dørene, kan få lånt meg et multimeter å måle men.
Zeph Skrevet 5. juli 2009 Skrevet 5. juli 2009 PN er ikkje optimalt, sjølv ein billig multicore er betre, men det er ikkje grunnen til problemene dine. Om du ikkje er sikker på + og - bør du absolutt sjekke kablane. Det bør være grei sak når du har med lyd å gjere. Test ein og ein ledning ved å sende lyd gjennom og sjå om det skjer noko. Straumledning i lag med signalkabler er fy fy, du bør aboslutt omplassere den eine eller andre. Signalkablane frå spelar til forsterkar er dei som er mest utsatt og må skjermast best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå